Review MINI Countryman SE ALL4: voelt aan als een mini-BMW
Het is een van de succesvolste overnames in de autogeschiedenis: BMW kocht eind jaren negentig het sympathieke MINI. De Duitsers maakten er een succes van door het compacte formaat te behouden en nieuwe segmenten te verkennen. Sinds 2010 kennen we de MINI Countryman, een 'mini-SUV' en volwaardige gezinsauto. Veertien jaar later hebben we nu een nieuw hoofdstuk: de volledig elektrische MINI Countryman SE All4. Tijd voor een rij-impressie!
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
✔ 3 weken grondig getest
✔ Uitgebreide meningen
✔ Gratis te downloaden
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Met de nieuwe MINI Countryman zet het merk een serieuze stap. Niet alleen qua techniek, maar ook zeker met het design – van zowel de buitenkant als het interieur. Zo groeide de Countryman flink en werd hij bijna 15 centimeter langer, 2 centimeter breder en maar liefst 6 centimeter hoger dan zijn voorganger. Ook de wielbasis nam met 2 centimeter toe, en dat belooft natuurlijk veel goeds voor de ruimte aan boord. Ondanks deze groei oogt hij vertrouwd: het is nog steeds die extra stoere MINI die net even iets hoger op zijn wielen staat en mede dankzij de dakrails klaar lijkt te zijn voor elk avontuur.
Rijk uitgerust – met bijpassend prijskaartje
De nieuwe Countryman oogt aan de andere kant tegelijkertijd wellicht ook iets zakelijker. Het wat speelse karakter wordt iets minder benadrukt, al zien we nog steeds fraaie vlagpatroon-details in de achterlichten en diverse two-tone kleurstellingen voor bijvoorbeeld het dak en de buitenspiegels. De testauto was behoorlijk rijk uitgerust en onder andere voorzien van de nodige John Cooper Works-details, een 'Nanuq White'-jasje met zwarte sportstrepen op de motorkap, 20-inch lichtmetalen wielen en innovatieve led-matrixkoplampen. De totaalprijs? Een forse 66.639 euro.
John Cooper Works? John Cooper Works, vaak afgekort als JCW, is een speciale tak binnen MINI die zich richt op het maken van extra sportieve auto's. Ze nemen normale MINI-modellen en voeren daar allerlei aanpassingen op uit om ze sneller en sportiever te maken. Dit doen ze bijvoorbeeld door sterkere motoren in te bouwen, het onderstel aan te passen voor betere wegligging, en de remmen te verbeteren. Ook geven ze deze auto's een sportievere uitstraling met unieke styling-elementen. De naam komt van John Cooper, een belangrijke figuur in de geschiedenis van MINI, die de originele Mini hielp ontwikkelen tot een succesvol raceauto.
(Geen) stoffig dashboard
De 20-inch lichtmetalen wielen verraden meteen dat we met een serieuze auto te maken hebben. Dit wordt bevestigd zodra we een van de solide aanvoelende portieren via een BMW-handgreep openen. Binnen nemen we comfortabel plaats in een van de meest origineel vormgegeven interieurs van vandaag. Het dashboard van de nieuwe Countryman is grotendeels afgewerkt met textiel. Gecombineerd met indirecte verlichting en fraaie metalen details bij de ventilatieroosters zorgt dit voor een zeer hoogwaardig geheel. Ook de handgrepen zijn van metaal gemaakt.
Innovatief infotainmentsysteem met verbeterpunten
Het meest opvallende is het gloednieuwe MINI-infotainmentsysteem, dat bestaat uit een rond scherm met een doorsnee van 24 centimeter. Een echte eyecatcher waarmee het merk ingaat tegen de trend van vierkante schermen. De graphics zijn fraai en dankzij de gebruikte oledtechniek is het contrast zeer chique. De software kan echter nog wat aandacht gebruiken; de interface is niet erg snel en het systeem heeft even tijd nodig om op te starten nadat je de auto hebt ingeschakeld. Via het systeem kun je de hele auto, het gedrag van de verlichting en alles wat met opladen heeft naar eigen wens configureren. Daarnaast is het systeem (uiteraard) ook uitgerust met EV-routeplanning en draadloos Apple CarPlay en Android Auto.
Niet de ruimste (vooral niet op de achterbank)
Wat minder goed in de smaak is gevallen, zijn de sportstoelen van de John Cooper Works-uitvoering. Ze bieden prima zijdelingse steun, maar vooral het zitvlak en de schouderondersteuning vallen tegen. Dit was gedurende de hele testperiode een probleem, en zelfs de weinig bijzondere massagefunctie bood geen soelaas. Op de tweede zitrij zou je van extra been- en voetenruimte moeten profiteren, maar de praktijk leert dat ook deze Countryman hier niet in uitblinkt. Alleen de hoofdruimte is riant, zelfs met een panoramadak, maar de achterbank staat te laag ten opzichte van de vloer. De knieruimte is net voldoende, en vooral het gebrek aan ruimte voor de voeten is ondermaats.
Maar: wél weer veel laadruimte
Een volwaardige gezinsauto is het dus niet, al kun je met kleine kinderen en kinderstoeltjes nog prima uit de voeten. Zeker ook omdat de laadruimte wél dik in orde is! Sterker nog: hier zijn de extra centimeters duidelijk zichtbaar. Zo herbergt de Countryman minimaal 460 liter bagage en kun je er na het (in een verhouding van 40-20-40) neerklappen van de achterbankleuning maximaal 1530 liter in kwijt. Fijn is dat er onder de bagageruimtevloer ruimte is overgebleven voor het opbergen van de laadkabel. Wil je een aanhanger, vouwwagen of niet al te grote caravan erachter hangen? Het maximale trekgewicht is 1200 kilogram.
204 pk, 454 km bereik en optionele 22 kW boordlader
De nieuwe MINI Countryman is volledig elektrisch leverbaar in twee verschillende smaken: de E en de SE All4. De instapper beschikt over een 204 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Deze haalt zijn energie uit een netto 64,6 kWh groot, gekoeld én verwarmd accupakket. Volgens de WLTP-testmethode haal je met deze combinatie maximaal 454 km en dit moet dankzij een warmtepomp ook gedurende kouder weer haalbaar zijn. Het opladen gaat standaard met een 11kW-driefaseboordlader en met maximaal 130 kW aan een snellader. Optioneel is een 22kW-boordlader beschikbaar, maar dan zul je tijdens het bestellen wel minimaal het 7900 euro kostende L-pakket moeten aanvinken.
Boost-modus voor een piek van 313 pk
Voor de test reden we met de SE All4. Deze heeft dezelfde basisspecificaties, maar beschikt ook over een elektromotor op de achteras. Dit zorgt voor een gecombineerd vermogen van 306 pk en 494 Nm. Met een boost-modus kun je dit vermogen maximaal 10 seconden lang verhogen naar een piek van 313 pk. Hierdoor accelereert hij in slechts 5,6 seconden naar 100 km/u. Niet gek en bovendien een leuke sensatie. En dan hebben we het niet alleen over de grip en snelheid, maar zeker ook over het geluid dat de Countryman via de speakers laat horen. Door de koppeling met de MINI Experience Modes voelt het, vooral bij gebruik van de boost-functie, welhaast als een spannende attractie.
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
Typische MINI-rijervaring met extra gewicht en stabiliteit
Of deze auto MINI-waardig rijdt? Laten we beginnen met de basis, want dit is verreweg de zwaarste MINI ooit, met een gewicht van 1975 kg. Desondanks zorgt de batterij in de bodem, die ongeveer 400 kg weegt, voor een laag zwaartepunt. Samen met de onafhankelijke wielophanging rondom garandeert dit de typische MINI-rijervaring. De directe en felle besturing doet de rest, evenals het soms wat stugge karakter. Maar dat is typisch MINI en dus hier ook op zijn plek. Ook fijn: de rechtuit stabiliteit is dik in orde! Zoek je echter wat meer rijcomfort en wat rust in het onderstel binnen de bebouwde kom, dan is de keuze voor een BMW iX1 wellicht beter.
Prima range, maar geen koploper
Hoe ver je ermee komt? Gedurende de 1400 km die we met de auto hebben gereden nam de Countryman SE All4 genoegen met een gemiddeld energieverbruik van 17,5 kWh/100 km. Dat resulteert in een range van in de praktijk circa 370 km. Prima, maar eerlijk is eerlijk: concurrerende modellen als bijvoorbeeld een Tesla Model Y of er een Hyundai IONIQ 5 komen verder en zijn ook nog eens sneller bij te laden.
Echt MINI, maar met de technologie en noviteiten van BMW
Maar goed, dat zijn geen MINI's, en dat kan voor jou de doorslaggevende factor zijn. Vanuit die optiek koop of lease je dan ook een échte MINI – die tegelijkertijd écht BMW is. Waar de voordeligere BMW's zoals de 1- en 2-serie nog niet zo lang geleden aanvoelden als BMW's met 'voordeligere' MINI-technologie, is dat nu omgedraaid. De MINI Countryman SE ALL4 voelt als een BMW, vooral qua technologie en innovaties. Denk aan de uitmuntende werking van de adaptieve cruise control en Driving Assistant, maar ook de accu- en motortechnologie. Er lijkt nu nergens op te zijn bespaard. Dat klopt ook, want met een prijs van ruim 65.000 euro was de testauto allerminst een koopje.