ID.nl logo
Opel zet grote stap met volledig elektrische Grandland
© Opel Automobile GmbH
Mobiliteit

Opel zet grote stap met volledig elektrische Grandland

De volledig elektrische Opel Grandland breekt met het verleden. Deze geheel nieuwe, grotere en luxueuzere elektrische SUV markeert Opels transitie naar een EV-only-merk, wat vanaf 2028 het geval moet zijn. Met een indrukwekkende actieradius tot 700 km, geavanceerde ledverlichting en een ruim, premium interieur tilt de Grandland Electric Opels EV-ambities naar een hoger niveau.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Je zou de Opel Grandland X als een soort Opel-Benjamin mogen bestempelen. Ondanks zijn piepjonge geest groeide het model sinds 2017 uit tot een volwaardig familielid. Hij verloor na verloop van tijd weliswaar wat ‘X-appeal’, maar de inmiddels tot Grandland gedoopte SUV is een schot in de roos.

Niettemin zijn we inmiddels zeven jaar verder en maakt het merk een behoorlijke transitie door. Vanaf dit jaar moet er namelijk van elk model (en dat zijn er stiekem behoorlijk wat) een volledig elektrisch exemplaar komen, met het uiteindelijke doel om in 2028 uit te groeien tot een EV-only-automerk – een stip op de horizon die steeds dichterbij komt.

Dat is dan ook de reden dat Irwin Versteegh van InstaAutoVlog onlangs naar Opels bakermat in Duitsland reisde om kennis te maken met de auto die deze plannen mede moet realiseren. De gloednieuwe en volledig elektrische Opel Grandland. 

©Opel Automobile GmbH

Eerste PSA-Opel

De Grandland X was destijds een van de eerste auto’s die volledig onder PSA’s hoede werd ontwikkeld. Met uitzondering van het design, deelde de Grandland zijn complete basis – van het platform tot aan de motoren en het navigatiesysteem – met een auto als bijvoorbeeld de Peugeot 3008. Een slimme zet, want door de jaren heen profiteerde ook Opels grootste van technische innovaties als een plug-in hybride-aandrijflijn met zelfs naar wens een innovatief – volledig elektrisch – 4WD-systeem. Een broodnodige ontwikkeling? Absoluut, want de spirituele voorganger van de Grandland – de Antara – was met zijn verouderde techniek een regelrechte dinosaurus. 

De geschiedenis herhaalt zich, want opnieuw is de Grandland gebouwd op een basis van Stellantis: het nagelnieuwe STLA Medium-platform dat onlangs onder de nieuwe Peugeot e-3008 debuteerde. Een knap stukje innovatie dat zich het best laat omschrijven als een skateboard waarin het accupakket is verwerkt.

©Opel Automobile GmbH

Majestueuze SUV

Als we kijken naar het design van Opels nieuwste, lijkt dat ook direct het enige dat met de Peugeot wordt gedeeld. De nieuwe Grandland is getransformeerd tot een majestueuze SUV. Zo is-ie maar liefst 2 cm hoger, 6,5 cm breder en 19 cm langer dan zijn voorganger. Een serieus verschil waarmee Opel het model opnieuw positioneert. Zo zit-ie qua maatvoering meer in het vaarwater van een BMW iX3. 

Wat we ook zien, zijn tal van designelementen die regelrecht afkomstig zijn van de Experimental, een concept car waarmee Opel in 2023 de designkoers voor toekomstige modellen liet zien. Zo zien we aan de voorkant Opels 3D Vizor, inclusief een uitgelicht Blitz-logo. Het hele front van de auto kenmerkt zich door een herkenbare ledlichtsignatuur. Verlichting die overigens niet op een traditionele manier werkt, maar middels het op de kopse kant ‘doorlichten’ van polycarbonaat. Zo is er van bovenaf gezien niets zichtbaar, maar wel direct van voren. Ook aan de achterkant zien we deze werkwijze in combinatie met uitgelichte letters OPEL.  

©Opel Automobile GmbH

Cleane look zonder chroom

Fraaie en innovatieve led-esthetiek dus, maar ook het functionele aspect is niet overgeslagen. De vorige/huidige generatie was al met Matrix-koplampen leverbaar, maar de nieuwe exemplaren zijn een stuk kundiger geworden. Zo is elke koplamp voorzien van maar liefst 25.000 individuele verlichtingselementen waarmee de nieuwe Grandland dus zeer nauwkeurig het lichtbeeld kan bepalen.

De auto komt op de markt met 19- of 20-inch lichtmetalen wielen en fraaie designdetails als in het plaatwerk verzonken raamomlijsting en het weglaten van verchroomde sierlijsten (waarvan de fabricage zeer milieubelastend is) draagt bij een aan opvallend cleane look. Hoe Opel zonder chroom dan toch zorgt voor herkenbaarheid? Door het in het plaatwerk stansen van de typeaanduiding. 

©Opel Automobile GmbH

Een kijkje binnenin 

Het interieur van de nieuwe Grandland toont om te beginnen een bijzonder fraai dashboard. Het is opgetrokken uit hoogwaardig aanvoelende materialen die desondanks zijn vervaardigd uit gerecyclede petflessen. Een absolute eye-catcher zijn de twee lcd-schermen, waarvan het centrale breedbeeld-exemplaar maar liefst 16 inch groot is.

Opels nieuwste generatie software zorgt voor connectiviteit, maar ook entertainment dankzij een speciaal passagiersgedeelte. EV-routeplanning maakt het bovendien mogelijk dat de Opel zelfstandig een route via snelladers uitstippelt. Te veel schermen? Met één druk op de knop activeer je de Pure Mode, waarna alle overbodige verlichting wordt gedimd. Leuk detail: om de breedte van de auto en het interieur te benadrukken, zijn de ventilatieroosters in de portieren in plaats van op het dashboard geplaatst. 

©Opel Automobile GmbH

In het voorste gedeelte van de brede middenconsole zien we daarnaast de Pixel Box, een semi-transparante opbergruimte die om te beginnen net als de lichtsignatuur aan de buitenkant op dezelfde manier wordt verlicht. Via het vizier van polycarbonaat kun je vervolgens een blik op jouw smartphone werpen die je in die Pixel Box draadloos kunt opladen. Mocht deze ruimte niet groot genoeg zijn, dan zorgt tot 35 liter aan opbergruimte voor voldoende speling. Onder de middenarmsteun uiteraard, maar ook in de grote portiervakken en het riante dashboardkastje. 

© Opel Automobile GmbH

Uitmuntende stoelen

Voor de rest zien we de nieuwste generatie AGR-gecertificeerde stoelen, die dankzij een subtiele inkeping in de zitting druk op de ruggenwervel moeten wegnemen. Ze zijn bovendien voorzien van pneumatisch verstelbare zijsteunen om de ondersteuning aldaar te verbeteren. Ook zijn ze te verwarmen, koelen en zelfs uit te rusten met een massagefunctie. Hoe dat zit? Uitmuntend. Opels AGR-stoelen zijn altijd al een sterk punt geweest en het merk lijkt deze kwaliteiten opnieuw te willen garanderen. Zeker in combinatie met de uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel en de fijne aflegruimte voor beide ellebogen.

Achterin de nieuwe Grandland gaat het er eveneens riant aan toe. Mag ook wel, want van die 17 cm extra lengte komen er 11 ten goede aan de wielbasis. De nieuwe Grandland ervaar ik dus ook hier als riant en comfortabel. Er is een overvloed aan been-, hoofd- en leefruimte, en dat zelfs in combinatie met een panoramadak. Ik zie bovendien een vlakke vloer en de uitstekend gevormde achterbank biedt uitstekende ondersteuning.

De rest van de centimeters komen de bagageruimte ten goede. Deze meet in de standaardconfiguratie 550 liter inhoud en is via een in 40-20-40 verhouding neerklapbare achterbankleuning te vergroten naar maximaal 1,6 kuub. Extra opbergruimte onder de vloer is prettig voor het opbergen van de laadkabel, maar van een frunk is (nog) geen sprake. 

©Opel Automobile GmbH

700 kilometer bereik

Het nieuwe STLA Medium-platform zorgt ervoor dat de Grandland geniet van de nieuwste aandrijftechnologie. Hij komt er weliswaar ook als hybride en plug-in hybride, maar de meest innovatieve is toch wel de Grandland Electric. Een auto die dankzij een 98kWh-accupakket een range van tot wel 700 km mogelijk moet maken. DC-snelladen kan met maximaal 160 kW en dat moet een 10-80%-lading in circa een halfuur realiseren. Een warmtepomp zorgt voor extra efficiëntie, terwijl het standaard laden met maximaal 11 kW zal gaan.  

Specifieke technische gegevens zijn nog niet bekend, maar ga er maar van uit dat de voorwielaangedreven Grandland in de basis door een 213 à 230 pk sterke elektromotor wordt aangedreven. Dat vermogen zal verband houden met het accupakket, aangezien ook de Grandland Electric in een later stadium naar alle waarschijnlijkheid ook met een 73kWh-accupakket op de markt komt. Er wordt zelfs gesproken over een vierwielaangedreven ‘dual motor’-variant. Om hoogstaande rijkwaliteiten onder alle omstandigheden te garanderen, monteren ze bij Opel daarnaast speciale adaptieve dempers rondom. 

©Opel Automobile GmbH

In aanloop naar zijn marktintroductie eind dit jaar zal het merk meer gegevens bekendmaken, evenals alle prijzen, maar één ding staat vast. Waar de Grandland zijn carrière in eerste instantie begon als ‘Opels versie van de Peugeot 3008’, zet het merk nu een nieuwe stap. De nieuwe Opel Grandland Electric wordt overduidelijk hoger in de markt gepositioneerd. Met zijn design, maar ook zeker kwaliteiten als de geavanceerde Matrix-koplampen en de extra ruimte ten opzichte van de Fransoos.

▼ Volgende artikel
🥳 Hoera! De smiley is vandaag jarig
© POLYPHOTO
Huis

🥳 Hoera! De smiley is vandaag jarig

Op 19 september 1982 verscheen voor het eerst de digitale smiley :-) in een bericht op een elektronisch prikbord van Carnegie Mellon University. Informatica-professor Scott Fahlman stelde voor om deze tekens te gebruiken om aan te geven wanneer een bericht grappig bedoeld was. Het bleek het begin van een nieuwe manier van communiceren, die nog altijd springlevend is.

:-) Het eerste gezichtje in tekst

Het idee was simpel: zet een dubbele punt, een streepje en een haakje achter elkaar en je krijgt een glimlach. Fahlman wilde misverstanden voorkomen in discussies waar ironie of humor niet altijd duidelijk was. Zijn voorstel sloeg snel aan. Niet veel later verschenen ook varianten als :-( om een serieuze toon aan te geven en ;-) voor een knipoog.

:-) -> 🙂 Van toetsenbordkunst naar emoji

De emoticons groeiden uit tot een vast onderdeel van online communicatie. In de jaren negentig en nul waren ze overal te vinden in chats en e-mails. Toen de smartphone doorbrak, kwamen de emoji's erbij: kleine pictogrammen die veel meer emoties en situaties uitbeelden.

Emoji of emoticon: wat is het verschil?

De meeste mensen halen de termen door elkaar, maar er is wel degelijk verschil. Emoticons zijn typografische symbolen die je zelf typt, zoals :-) voor een glimlach of ;-) voor een knipoog. Emoji daarentegen zijn kleine plaatjes die je selecteert via je toetsenbord. Ze beelden niet alleen gezichten uit, maar ook dieren, voorwerpen, eten en symbolen.

Kort gezegd: emoticons typ je, emoji's kies je uit een pictogrammenlijst.

💬 Wat je ook wilt zeggen: er is wel een emoji voor

Er zijn inmiddels bijna 4000 emoji, en elk jaar komen daar nieuwe bij. Waar het ooit begon met een paar gezichtjes, vind je nu duizenden symbolen op je toetsenbord. Er zijn lachende, huilende en blozende smileys, maar ook handgebaren, dieren, eten en voorwerpen. Steeds vaker gaat het om alledaagse dingen: van een skeeler 🛼 tot een avocado 🥑, van een zeepje 🧼 tot een verkeerslicht 🚦. Daarmee kun je bijna elke situatie in beeld vangen, zonder een letter te typen.


🏅 De populairste emoji's van nu

Ondanks al die nieuwe symbolen blijft één emoji onbetwist bovenaan staan: de tranen-van-het-lachen-emoji 😂. Daarna volgen het rode hart ❤️, het duimpje omhoog 👍 en het huilend gezicht 😢. Steeds vaker gebruiken mensen ook combinaties, zoals vuur 🔥 met applaus 👏 om enthousiasme uit te drukken.


🌍 Van drie tekens tot wereldtaal

Wat begon met drie eenvoudige toetsenbordtekens is uitgegroeid tot een wereldwijde beeldtaal. Of je nu een grapje maakt, iemand steun wilt geven of gewoon een hartje stuurt, het idee achter Fahlmans :-) leeft nog altijd voort.

Lees ook: Wordt dit de populairste emoji van het jaar?

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 elektrische kachels voor extra bijverwarming
© ID.nl
Energie

Waar voor je geld: 5 elektrische kachels voor extra bijverwarming

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of je van extra gemakken voorzien. Nu de meteorologische hefst is begonnen en de temperaturen verder dalen is het tijd om te kijken of je je huis beter kunt verwarmen. Met een extra elektrisch kacheltje bijvoorbeeld.

In de koudere maanden van het jaar kan het soms heerlijk zijn om een extra warmtebron in huis te hebben. Bijverwarming is dan een uitkomst. Of je nu een koude hoek in de woonkamer wilt opwarmen, je thuiskantoor wilt verwarmen zonder de thermostaat in de hele woning omhoog te zetten, of gewoon snel wat extra warmte wilt creëren; er is een grote verscheidenheid aan elektrische kachels beschikbaar. Wij vonden vijf verschillende soorten bijverwarming, van keramische ventilatorkachels tot infrarood panelen om de ruimtes in je huis snel te verwarmen.

De'Longhi TCH8993ER.BC

Met een vermogen van 2400 watt kan deze keramische torenkachel van De'Longhi snel een grote ruimte verwarmen. Deze kachel is bovendien uitgerust met een Eco-Energy functie, die ervoor zorgt dat hij de gewenste temperatuur bereikt met zo min mogelijk energieverbruik. Dit is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. De kachel heeft ook een handige afstandsbediening, zodat je vanuit je luie stoel de instellingen kunt aanpassen. Verder beschikt dit model over een tip-over-beveiliging, een geruststellende gedachte als je huisdieren of kleine kinderen hebt. De kachel schakelt zichzelf automatisch uit als hij per ongeluk omvalt. Door de keramische technologie wordt de lucht niet uitgedroogd en verbranden er geen stofdeeltjes, wat zorgt voor een schonere en aangenamere warmte.

Wattage: 2400W
Type verwarming: Keramische torenkachel
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Inventum KC222WOS Ceramic Fan Heater

De Inventum KC222WOS is een compact model. Deze keramische kachel heeft niet alleen twee warmtestanden (1200 en 2000 watt), maar ook een handige oscillatiefunctie. Met de 60° draaibeweging wordt de warme lucht gelijkmatig over een groter gebied verspreid, waardoor je minder last hebt van koude plekken in de ruimte. Verder is de temperatuur traploos instelbaar, wat de kachel zeer flexibel in gebruik maakt. Ook dit apparaat is voorzien van belangrijke veiligheidsfuncties zoals omvalbeveiliging en oververhittingsbeveiliging. Dit betekent dat de kachel automatisch uitschakelt bij te hoge temperaturen of als hij per ongeluk omvalt. De geïntegreerde handgreep en het lichte gewicht maken het eenvoudig om de kachel van de ene naar de andere kamer te verplaatsen.

Wattage: 1200W en 2000W
Type verwarming: Keramische ventilator
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Princess 348254 Slimme infrarood paneelverwarming

Een heel andere manier van verwarmen vind je bij deze Princess 348254. In tegenstelling tot convectorkachels die de lucht verwarmen, richten infrarood panelen zich op het direct verwarmen van mensen en objecten in de kamer. De warmte is direct voelbaar en bovendien droogt de lucht niet uit. Dit model is ook nog eens 'slim'. Met de bijbehorende app kun je de kachel namelijk overal bedienen, of je nu op de bank zit of onderweg bent. Zo kun je de kachel aanzetten voordat je thuiskomt, zodat je in een heerlijk warme kamer binnenstapt. Het paneel is met 540 watt relatief energiezuinig en kan zowel aan de muur worden bevestigd als vrijstaand worden gebruikt.

Wattage: 540W
Type verwarming: Infrarood
Beveiligingsopties: Oververhitting

ICQN Infraroodkachel

De ICQN infraroodkachel richt op het verwarmen van een klein kantoor of een aparte ruimte in huis. Met een vermogen van 900 watt levert deze kachel gerichte warmte. Het compacte en lichte ontwerp maakt het apparaat zeer handzaam en gemakkelijk te verplaatsen naar elke plek waar je extra warmte nodig hebt. De kachel werkt via een infraroodpaneel, dat warmte uitstraalt die direct op objecten en mensen gericht is, vergelijkbaar met de warmte van de zon. Dit betekent dat je de warmte meteen voelt zodra je het aanzet.

Wattage: 900W
Type verwarming: Infrarood
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Inventum KC221W

Deze compacte keramische kachel is perfect voor het snel verwarmen van kleine tot middelgrote ruimtes, zoals een caravan, zolderkamer, of studeerkamer. Met een maximaal vermogen van 2000 watt genereert hij snel een aangename temperatuur. De kachel heeft twee warmtestanden en een aparte ventilatorstand voor in de zomer, zodat je er het hele jaar door plezier van hebt. Dankzij de traploos instelbare thermostaat kun je de temperatuur nauwkeurig naar wens instellen, en de kachel zorgt er zelf voor dat de ruimte op die temperatuur blijft. Een controlelampje laat je zien wanneer het apparaat in werking is. Het geïntegreerde handvat maakt hem gemakkelijk te verplaatsen en de omvalbeveiliging en oververhittingsbeveiliging zorgen voor een veilige gebruikservaring. Een no-nonsense kachel die doet wat hij moet doen.

Wattage: 2000W
Type verwarming: Keramische kachelventilator
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting