ID.nl logo
Opel zet grote stap met volledig elektrische Grandland
© Opel Automobile GmbH
Mobiliteit

Opel zet grote stap met volledig elektrische Grandland

De volledig elektrische Opel Grandland breekt met het verleden. Deze geheel nieuwe, grotere en luxueuzere elektrische SUV markeert Opels transitie naar een EV-only-merk, wat vanaf 2028 het geval moet zijn. Met een indrukwekkende actieradius tot 700 km, geavanceerde ledverlichting en een ruim, premium interieur tilt de Grandland Electric Opels EV-ambities naar een hoger niveau.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Je zou de Opel Grandland X als een soort Opel-Benjamin mogen bestempelen. Ondanks zijn piepjonge geest groeide het model sinds 2017 uit tot een volwaardig familielid. Hij verloor na verloop van tijd weliswaar wat ‘X-appeal’, maar de inmiddels tot Grandland gedoopte SUV is een schot in de roos.

Niettemin zijn we inmiddels zeven jaar verder en maakt het merk een behoorlijke transitie door. Vanaf dit jaar moet er namelijk van elk model (en dat zijn er stiekem behoorlijk wat) een volledig elektrisch exemplaar komen, met het uiteindelijke doel om in 2028 uit te groeien tot een EV-only-automerk – een stip op de horizon die steeds dichterbij komt.

Dat is dan ook de reden dat Irwin Versteegh van InstaAutoVlog onlangs naar Opels bakermat in Duitsland reisde om kennis te maken met de auto die deze plannen mede moet realiseren. De gloednieuwe en volledig elektrische Opel Grandland. 

©Opel Automobile GmbH

Eerste PSA-Opel

De Grandland X was destijds een van de eerste auto’s die volledig onder PSA’s hoede werd ontwikkeld. Met uitzondering van het design, deelde de Grandland zijn complete basis – van het platform tot aan de motoren en het navigatiesysteem – met een auto als bijvoorbeeld de Peugeot 3008. Een slimme zet, want door de jaren heen profiteerde ook Opels grootste van technische innovaties als een plug-in hybride-aandrijflijn met zelfs naar wens een innovatief – volledig elektrisch – 4WD-systeem. Een broodnodige ontwikkeling? Absoluut, want de spirituele voorganger van de Grandland – de Antara – was met zijn verouderde techniek een regelrechte dinosaurus. 

De geschiedenis herhaalt zich, want opnieuw is de Grandland gebouwd op een basis van Stellantis: het nagelnieuwe STLA Medium-platform dat onlangs onder de nieuwe Peugeot e-3008 debuteerde. Een knap stukje innovatie dat zich het best laat omschrijven als een skateboard waarin het accupakket is verwerkt.

©Opel Automobile GmbH

Majestueuze SUV

Als we kijken naar het design van Opels nieuwste, lijkt dat ook direct het enige dat met de Peugeot wordt gedeeld. De nieuwe Grandland is getransformeerd tot een majestueuze SUV. Zo is-ie maar liefst 2 cm hoger, 6,5 cm breder en 19 cm langer dan zijn voorganger. Een serieus verschil waarmee Opel het model opnieuw positioneert. Zo zit-ie qua maatvoering meer in het vaarwater van een BMW iX3. 

Wat we ook zien, zijn tal van designelementen die regelrecht afkomstig zijn van de Experimental, een concept car waarmee Opel in 2023 de designkoers voor toekomstige modellen liet zien. Zo zien we aan de voorkant Opels 3D Vizor, inclusief een uitgelicht Blitz-logo. Het hele front van de auto kenmerkt zich door een herkenbare ledlichtsignatuur. Verlichting die overigens niet op een traditionele manier werkt, maar middels het op de kopse kant ‘doorlichten’ van polycarbonaat. Zo is er van bovenaf gezien niets zichtbaar, maar wel direct van voren. Ook aan de achterkant zien we deze werkwijze in combinatie met uitgelichte letters OPEL.  

©Opel Automobile GmbH

Cleane look zonder chroom

Fraaie en innovatieve led-esthetiek dus, maar ook het functionele aspect is niet overgeslagen. De vorige/huidige generatie was al met Matrix-koplampen leverbaar, maar de nieuwe exemplaren zijn een stuk kundiger geworden. Zo is elke koplamp voorzien van maar liefst 25.000 individuele verlichtingselementen waarmee de nieuwe Grandland dus zeer nauwkeurig het lichtbeeld kan bepalen.

De auto komt op de markt met 19- of 20-inch lichtmetalen wielen en fraaie designdetails als in het plaatwerk verzonken raamomlijsting en het weglaten van verchroomde sierlijsten (waarvan de fabricage zeer milieubelastend is) draagt bij een aan opvallend cleane look. Hoe Opel zonder chroom dan toch zorgt voor herkenbaarheid? Door het in het plaatwerk stansen van de typeaanduiding. 

©Opel Automobile GmbH

Een kijkje binnenin 

Het interieur van de nieuwe Grandland toont om te beginnen een bijzonder fraai dashboard. Het is opgetrokken uit hoogwaardig aanvoelende materialen die desondanks zijn vervaardigd uit gerecyclede petflessen. Een absolute eye-catcher zijn de twee lcd-schermen, waarvan het centrale breedbeeld-exemplaar maar liefst 16 inch groot is.

Opels nieuwste generatie software zorgt voor connectiviteit, maar ook entertainment dankzij een speciaal passagiersgedeelte. EV-routeplanning maakt het bovendien mogelijk dat de Opel zelfstandig een route via snelladers uitstippelt. Te veel schermen? Met één druk op de knop activeer je de Pure Mode, waarna alle overbodige verlichting wordt gedimd. Leuk detail: om de breedte van de auto en het interieur te benadrukken, zijn de ventilatieroosters in de portieren in plaats van op het dashboard geplaatst. 

©Opel Automobile GmbH

In het voorste gedeelte van de brede middenconsole zien we daarnaast de Pixel Box, een semi-transparante opbergruimte die om te beginnen net als de lichtsignatuur aan de buitenkant op dezelfde manier wordt verlicht. Via het vizier van polycarbonaat kun je vervolgens een blik op jouw smartphone werpen die je in die Pixel Box draadloos kunt opladen. Mocht deze ruimte niet groot genoeg zijn, dan zorgt tot 35 liter aan opbergruimte voor voldoende speling. Onder de middenarmsteun uiteraard, maar ook in de grote portiervakken en het riante dashboardkastje. 

© Opel Automobile GmbH

Uitmuntende stoelen

Voor de rest zien we de nieuwste generatie AGR-gecertificeerde stoelen, die dankzij een subtiele inkeping in de zitting druk op de ruggenwervel moeten wegnemen. Ze zijn bovendien voorzien van pneumatisch verstelbare zijsteunen om de ondersteuning aldaar te verbeteren. Ook zijn ze te verwarmen, koelen en zelfs uit te rusten met een massagefunctie. Hoe dat zit? Uitmuntend. Opels AGR-stoelen zijn altijd al een sterk punt geweest en het merk lijkt deze kwaliteiten opnieuw te willen garanderen. Zeker in combinatie met de uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel en de fijne aflegruimte voor beide ellebogen.

Achterin de nieuwe Grandland gaat het er eveneens riant aan toe. Mag ook wel, want van die 17 cm extra lengte komen er 11 ten goede aan de wielbasis. De nieuwe Grandland ervaar ik dus ook hier als riant en comfortabel. Er is een overvloed aan been-, hoofd- en leefruimte, en dat zelfs in combinatie met een panoramadak. Ik zie bovendien een vlakke vloer en de uitstekend gevormde achterbank biedt uitstekende ondersteuning.

De rest van de centimeters komen de bagageruimte ten goede. Deze meet in de standaardconfiguratie 550 liter inhoud en is via een in 40-20-40 verhouding neerklapbare achterbankleuning te vergroten naar maximaal 1,6 kuub. Extra opbergruimte onder de vloer is prettig voor het opbergen van de laadkabel, maar van een frunk is (nog) geen sprake. 

©Opel Automobile GmbH

700 kilometer bereik

Het nieuwe STLA Medium-platform zorgt ervoor dat de Grandland geniet van de nieuwste aandrijftechnologie. Hij komt er weliswaar ook als hybride en plug-in hybride, maar de meest innovatieve is toch wel de Grandland Electric. Een auto die dankzij een 98kWh-accupakket een range van tot wel 700 km mogelijk moet maken. DC-snelladen kan met maximaal 160 kW en dat moet een 10-80%-lading in circa een halfuur realiseren. Een warmtepomp zorgt voor extra efficiëntie, terwijl het standaard laden met maximaal 11 kW zal gaan.  

Specifieke technische gegevens zijn nog niet bekend, maar ga er maar van uit dat de voorwielaangedreven Grandland in de basis door een 213 à 230 pk sterke elektromotor wordt aangedreven. Dat vermogen zal verband houden met het accupakket, aangezien ook de Grandland Electric in een later stadium naar alle waarschijnlijkheid ook met een 73kWh-accupakket op de markt komt. Er wordt zelfs gesproken over een vierwielaangedreven ‘dual motor’-variant. Om hoogstaande rijkwaliteiten onder alle omstandigheden te garanderen, monteren ze bij Opel daarnaast speciale adaptieve dempers rondom. 

©Opel Automobile GmbH

In aanloop naar zijn marktintroductie eind dit jaar zal het merk meer gegevens bekendmaken, evenals alle prijzen, maar één ding staat vast. Waar de Grandland zijn carrière in eerste instantie begon als ‘Opels versie van de Peugeot 3008’, zet het merk nu een nieuwe stap. De nieuwe Opel Grandland Electric wordt overduidelijk hoger in de markt gepositioneerd. Met zijn design, maar ook zeker kwaliteiten als de geavanceerde Matrix-koplampen en de extra ruimte ten opzichte van de Fransoos.

▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer
▼ Volgende artikel
Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving
© JBL
Huis

Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving

Traditionele oordopjes sluiten luisteraars af van hun omgeving, maar JBL gooit het met zijn nieuwe Sense Pro over een andere boeg. Het minispeakertje van dit zogenoemde open ear-model bevindt zich namelijk pal voor jouw gehoorgang. Met name in het verkeer is dat wel zo veilig, want tijdens het luisteren hoor je óók omgevingsgeluid. We nemen de proef op de som.

Uitstekend
Conclusie

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

Plus- en minpunten
  • Zachte flexibele oorhaken
  • Zit comfortabel
  • Lange accuduur
  • Snel opladen in draadloze oplaadcase
  • Gebruiksvriendelijke bediening
  • Spatwaterbestendige behuizing
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Equalizerinstellingen aanpassen in app
  • Ruimtelijk geluid via Spatial Sound
  • Duur
  • In-ears kunnen wiebelen
  • Personen in omgeving kunnen meeluisteren
  • Geen oplaadkabel meegeleverd

De JBL Sense Pro is een interessant product voor mensen die reguliere oordopjes niet zo prettig vinden zitten. Je hoeft deze apparaatjes namelijk niet in je oor te proppen. Met behulp van flexibele siliconen oorhaken blijven ze goed op hun plek zitten. Dankzij het zachte materiaal ervaar je tijdens lange luistersessies niet zo gauw irritaties. De Sense Pro zit erg comfortabel in de ronding van je oor. Bedenk wel dat je deze in-ears bij bepaalde activiteiten enigszins voelt wiebelen, bijvoorbeeld wanneer je wild met je hoofd draait of tijdens het sporten. Logisch, want de behuizing zit tenslotte niet klem in jouw gehoorgang. Het is een kwestie van wennen.

©Maikel Dijkhuizen

Je bergt de oordopjes op in dit bijgesloten draadloze oplaaddoosje.

Accu en bediening

Zodra deze bluetooth-oordopjes na enige oefening eenmaal goed op hun plek zitten, kan het luisteren beginnen. Met een luistertijd van ongeveer acht uur op een enkele batterijlading houdt de Sense Pro het lang vol. De inbegrepen oplaadcase bevat een accu met een capaciteit van nog eens dertig uur. Na slechts tien minuten opladen kunnen de oortjes er weer vier uur tegenaan. Kortom, je hebt onderweg of op afgelegen plekken niet zo snel te maken met lege accu's.

De IP54-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht. Laat ze in de regen dus lekker zitten. Het linker- en rechteroordopje bevatten een klein aanraakpaneeltje. Tik eenmaal aan de linkerkant om het volume harder te zetten en tik tweemaal voor een zachter geluid. Je raakt het rechteroordopje aan om muziek te pauzeren en liedjes te skippen. Via het bedieningspaneel beantwoord je ook nog inkomende oproepen. Voor handsfree gesprekken zijn er maar liefst vier microfoons ingebouwd. Al met al werkt de bediening prima, zodat je jouw smartphone in je zak of tas kunt laten zitten.

©Maikel Dijkhuizen

Het langwerpige bedieningspaneel valt aan de buitenzijde nauwelijks op.

Gedetailleerd geluid

Op audiovlak heeft JBL zijn zaakjes goed voor elkaar. De Sense Pro levert een kraakhelder geluid met een hoge detaillering. Zelfs bij het luisteren van bombastische muziekstukken zijn alle instrumenten duidelijk te horen. Met de standaard geluidsinstellingen blijft het basniveau voor muziekgenres als hiphop en dance wel iets achter. Geen probleem, want in de JBL Headphones-app pas je het geluid naar eigen smaak aan. Activeer bijvoorbeeld de equalizerinstelling 'Bass' of zelfs 'Extreme Bass'.

Als je graag naar films en series kijkt, komt de ondersteuning voor ruimtelijk geluid goed van pas. Zet in dat geval de optie 'Spatial Sound' aan en ervaar meer audio-effecten. Een nadeel is dat personen in jouw omgeving het geluid afkomstig van de Sense Pro wellicht kunnen horen. Dat komt door de open constructie van de oordopjes. Overigens geldt dit met name wanneer je het volume hoog hebt staan.

©Maikel Dijkhuizen

Kies in de JBL Headphones-app de gewenste audio-instellingen en bekijk de resterende accucapaciteit.

JBL Sense Pro kopen?

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.