ID.nl logo
Opel zet grote stap met volledig elektrische Grandland
© Opel Automobile GmbH
Mobiliteit

Opel zet grote stap met volledig elektrische Grandland

De volledig elektrische Opel Grandland breekt met het verleden. Deze geheel nieuwe, grotere en luxueuzere elektrische SUV markeert Opels transitie naar een EV-only-merk, wat vanaf 2028 het geval moet zijn. Met een indrukwekkende actieradius tot 700 km, geavanceerde ledverlichting en een ruim, premium interieur tilt de Grandland Electric Opels EV-ambities naar een hoger niveau.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Je zou de Opel Grandland X als een soort Opel-Benjamin mogen bestempelen. Ondanks zijn piepjonge geest groeide het model sinds 2017 uit tot een volwaardig familielid. Hij verloor na verloop van tijd weliswaar wat ‘X-appeal’, maar de inmiddels tot Grandland gedoopte SUV is een schot in de roos.

Niettemin zijn we inmiddels zeven jaar verder en maakt het merk een behoorlijke transitie door. Vanaf dit jaar moet er namelijk van elk model (en dat zijn er stiekem behoorlijk wat) een volledig elektrisch exemplaar komen, met het uiteindelijke doel om in 2028 uit te groeien tot een EV-only-automerk – een stip op de horizon die steeds dichterbij komt.

Dat is dan ook de reden dat Irwin Versteegh van InstaAutoVlog onlangs naar Opels bakermat in Duitsland reisde om kennis te maken met de auto die deze plannen mede moet realiseren. De gloednieuwe en volledig elektrische Opel Grandland. 

©Opel Automobile GmbH

Eerste PSA-Opel

De Grandland X was destijds een van de eerste auto’s die volledig onder PSA’s hoede werd ontwikkeld. Met uitzondering van het design, deelde de Grandland zijn complete basis – van het platform tot aan de motoren en het navigatiesysteem – met een auto als bijvoorbeeld de Peugeot 3008. Een slimme zet, want door de jaren heen profiteerde ook Opels grootste van technische innovaties als een plug-in hybride-aandrijflijn met zelfs naar wens een innovatief – volledig elektrisch – 4WD-systeem. Een broodnodige ontwikkeling? Absoluut, want de spirituele voorganger van de Grandland – de Antara – was met zijn verouderde techniek een regelrechte dinosaurus. 

De geschiedenis herhaalt zich, want opnieuw is de Grandland gebouwd op een basis van Stellantis: het nagelnieuwe STLA Medium-platform dat onlangs onder de nieuwe Peugeot e-3008 debuteerde. Een knap stukje innovatie dat zich het best laat omschrijven als een skateboard waarin het accupakket is verwerkt.

©Opel Automobile GmbH

Majestueuze SUV

Als we kijken naar het design van Opels nieuwste, lijkt dat ook direct het enige dat met de Peugeot wordt gedeeld. De nieuwe Grandland is getransformeerd tot een majestueuze SUV. Zo is-ie maar liefst 2 cm hoger, 6,5 cm breder en 19 cm langer dan zijn voorganger. Een serieus verschil waarmee Opel het model opnieuw positioneert. Zo zit-ie qua maatvoering meer in het vaarwater van een BMW iX3. 

Wat we ook zien, zijn tal van designelementen die regelrecht afkomstig zijn van de Experimental, een concept car waarmee Opel in 2023 de designkoers voor toekomstige modellen liet zien. Zo zien we aan de voorkant Opels 3D Vizor, inclusief een uitgelicht Blitz-logo. Het hele front van de auto kenmerkt zich door een herkenbare ledlichtsignatuur. Verlichting die overigens niet op een traditionele manier werkt, maar middels het op de kopse kant ‘doorlichten’ van polycarbonaat. Zo is er van bovenaf gezien niets zichtbaar, maar wel direct van voren. Ook aan de achterkant zien we deze werkwijze in combinatie met uitgelichte letters OPEL.  

©Opel Automobile GmbH

Cleane look zonder chroom

Fraaie en innovatieve led-esthetiek dus, maar ook het functionele aspect is niet overgeslagen. De vorige/huidige generatie was al met Matrix-koplampen leverbaar, maar de nieuwe exemplaren zijn een stuk kundiger geworden. Zo is elke koplamp voorzien van maar liefst 25.000 individuele verlichtingselementen waarmee de nieuwe Grandland dus zeer nauwkeurig het lichtbeeld kan bepalen.

De auto komt op de markt met 19- of 20-inch lichtmetalen wielen en fraaie designdetails als in het plaatwerk verzonken raamomlijsting en het weglaten van verchroomde sierlijsten (waarvan de fabricage zeer milieubelastend is) draagt bij een aan opvallend cleane look. Hoe Opel zonder chroom dan toch zorgt voor herkenbaarheid? Door het in het plaatwerk stansen van de typeaanduiding. 

©Opel Automobile GmbH

Een kijkje binnenin 

Het interieur van de nieuwe Grandland toont om te beginnen een bijzonder fraai dashboard. Het is opgetrokken uit hoogwaardig aanvoelende materialen die desondanks zijn vervaardigd uit gerecyclede petflessen. Een absolute eye-catcher zijn de twee lcd-schermen, waarvan het centrale breedbeeld-exemplaar maar liefst 16 inch groot is.

Opels nieuwste generatie software zorgt voor connectiviteit, maar ook entertainment dankzij een speciaal passagiersgedeelte. EV-routeplanning maakt het bovendien mogelijk dat de Opel zelfstandig een route via snelladers uitstippelt. Te veel schermen? Met één druk op de knop activeer je de Pure Mode, waarna alle overbodige verlichting wordt gedimd. Leuk detail: om de breedte van de auto en het interieur te benadrukken, zijn de ventilatieroosters in de portieren in plaats van op het dashboard geplaatst. 

©Opel Automobile GmbH

In het voorste gedeelte van de brede middenconsole zien we daarnaast de Pixel Box, een semi-transparante opbergruimte die om te beginnen net als de lichtsignatuur aan de buitenkant op dezelfde manier wordt verlicht. Via het vizier van polycarbonaat kun je vervolgens een blik op jouw smartphone werpen die je in die Pixel Box draadloos kunt opladen. Mocht deze ruimte niet groot genoeg zijn, dan zorgt tot 35 liter aan opbergruimte voor voldoende speling. Onder de middenarmsteun uiteraard, maar ook in de grote portiervakken en het riante dashboardkastje. 

© Opel Automobile GmbH

Uitmuntende stoelen

Voor de rest zien we de nieuwste generatie AGR-gecertificeerde stoelen, die dankzij een subtiele inkeping in de zitting druk op de ruggenwervel moeten wegnemen. Ze zijn bovendien voorzien van pneumatisch verstelbare zijsteunen om de ondersteuning aldaar te verbeteren. Ook zijn ze te verwarmen, koelen en zelfs uit te rusten met een massagefunctie. Hoe dat zit? Uitmuntend. Opels AGR-stoelen zijn altijd al een sterk punt geweest en het merk lijkt deze kwaliteiten opnieuw te willen garanderen. Zeker in combinatie met de uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel en de fijne aflegruimte voor beide ellebogen.

Achterin de nieuwe Grandland gaat het er eveneens riant aan toe. Mag ook wel, want van die 17 cm extra lengte komen er 11 ten goede aan de wielbasis. De nieuwe Grandland ervaar ik dus ook hier als riant en comfortabel. Er is een overvloed aan been-, hoofd- en leefruimte, en dat zelfs in combinatie met een panoramadak. Ik zie bovendien een vlakke vloer en de uitstekend gevormde achterbank biedt uitstekende ondersteuning.

De rest van de centimeters komen de bagageruimte ten goede. Deze meet in de standaardconfiguratie 550 liter inhoud en is via een in 40-20-40 verhouding neerklapbare achterbankleuning te vergroten naar maximaal 1,6 kuub. Extra opbergruimte onder de vloer is prettig voor het opbergen van de laadkabel, maar van een frunk is (nog) geen sprake. 

©Opel Automobile GmbH

700 kilometer bereik

Het nieuwe STLA Medium-platform zorgt ervoor dat de Grandland geniet van de nieuwste aandrijftechnologie. Hij komt er weliswaar ook als hybride en plug-in hybride, maar de meest innovatieve is toch wel de Grandland Electric. Een auto die dankzij een 98kWh-accupakket een range van tot wel 700 km mogelijk moet maken. DC-snelladen kan met maximaal 160 kW en dat moet een 10-80%-lading in circa een halfuur realiseren. Een warmtepomp zorgt voor extra efficiëntie, terwijl het standaard laden met maximaal 11 kW zal gaan.  

Specifieke technische gegevens zijn nog niet bekend, maar ga er maar van uit dat de voorwielaangedreven Grandland in de basis door een 213 à 230 pk sterke elektromotor wordt aangedreven. Dat vermogen zal verband houden met het accupakket, aangezien ook de Grandland Electric in een later stadium naar alle waarschijnlijkheid ook met een 73kWh-accupakket op de markt komt. Er wordt zelfs gesproken over een vierwielaangedreven ‘dual motor’-variant. Om hoogstaande rijkwaliteiten onder alle omstandigheden te garanderen, monteren ze bij Opel daarnaast speciale adaptieve dempers rondom. 

©Opel Automobile GmbH

In aanloop naar zijn marktintroductie eind dit jaar zal het merk meer gegevens bekendmaken, evenals alle prijzen, maar één ding staat vast. Waar de Grandland zijn carrière in eerste instantie begon als ‘Opels versie van de Peugeot 3008’, zet het merk nu een nieuwe stap. De nieuwe Opel Grandland Electric wordt overduidelijk hoger in de markt gepositioneerd. Met zijn design, maar ook zeker kwaliteiten als de geavanceerde Matrix-koplampen en de extra ruimte ten opzichte van de Fransoos.

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: