🔥 Oh la la: dit is de A290, Alpine's elektrische antwoord op de hot hatch
Alpine zet met de gloednieuwe A290 een opmerkelijke comeback in de wereld van de hot hatches. Deze volledig elektrische hatchback combineert het pure rijplezier waar Alpine om bekendstaat met knallende prestaties en een onderscheidende stijl. Van een 0-100-sprint in 6,4 seconden tot een high-end audiosysteem van Devialet: de A290 belooft een sensationele elektrische rijbeleving voor de puristen.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Legendarisch tot en met, en dankzij een succesvolle revival in 2017 vandaag de dag zelfs actief in de absolute koningsklasse van de autosport. Zeker onder puristen staat Alpine bekend als hofleverancier van puur en sensationeel rijplezier. De receptuur? Een vederlichte koets en een venijnige krachtbron. Maar de ingrediënten worden steeds schaarser en net als in de Formule 1 dien je continu te blijven innoveren, finetunen en strijden. Doe je dat niet, dan beland je vanzelf in de grindbak. Dat is dan ook de reden dat Irwin van InstaAutoVlog onlangs met Alpine’s toekomst kennismaakte. In dit artikel vertelt hij jullie dan ook alles over de nieuwe Alpine A290.
Van snoepjes kun je niet leven
Het huidige aanbod van Alpine bestaat uit slechts één model: de A110, een klassieker in wording met een minimaal 252 pk sterke turbobenzinemotor van Renault en een voor moderne auto’s laag gewicht van net geen 1100 kg. Een heerlijk snoepje, maar van snoepjes kun je niet leven. Het merk heeft zichzelf onlangs dan ook een duidelijk doel gesteld. Vanaf 2026 bouwen ze louter nog volledig elektrische auto’s met als streven om in 2030 maar liefst zeven modellen aan te kunnen bieden. Een ambitieuze doelstelling die Alpine omschrijft als hun Dream Garage. Maar 2026 staat al op de oprit en de garagedeur moet dan ook langzaam van het slot. Dat betekent het zetten van de eerste stap, en dat doen de Fransen met deze A290.
En die A290 komt niet zomaar uit de lucht vallen. Net als vroeger werd er gewinkeld bij moederbedrijf Renault, en laat dat merk nou net een gloednieuwe, volledig elektrische 5 hebben gepresenteerd. De perfecte basis, want als er ergens ruimte voor is, dan is dat wel voor een gepeperde elektrische hatchback! En zo geschiedde. In tegenstelling tot een aantal special editions van weleer ging Alpine deze keer behoorlijk grondig te werk.
©Arnaud Taquet
Rallylampen
We zien de nieuwe Alpine A290 voor het eerst in een studio in het hart van Parijs. Er staat een behoorlijk potig karretje dat direct duidelijk maakt dat je niet met 'm moet sollen. De Renault-basis oogt weliswaar bekend, maar daar blijft het ook bij. De A290 beschikt niet alleen over een stel direct in het oog springende rallylampen met X-patroon, maar vooral over 6 centimeter meer spoorbreedte. Dat zorgt voor een krachtige stance, en al helemaal in combinatie met een optische verbreding dankzij de sideskirts. Verder rolt-ie standaard op 19-inch lichtmetalen wielen en zien we aan de achterkant optische details die refereren aan de A110.
De A290 wordt leverbaar in vier kleuren, waaronder zwart, wit en matgrijs. Maar als je het mij vraagt, doet het zwarte jasje afbreuk aan de vele toffe details en shinet-ie het best in zijn Alpine-blauwe jasje. Met name de aluminium rand rondom het dak, de hoogglans-zwarte details rondom en de Franse driekleur die met trots op de C-stijl prijkt, maken het stoere geheel af.
©Arnaud Taquet
Compleet nieuwe middentunnel
Een blik in het interieur maakt direct duidelijk dat Alpine ook hier geen half werk heeft geleverd. De basis is nog steeds ‘Renault 5’, maar diverse aanpassingen maken het verschil. We zien uiteraard twee lcd-displays met de OpenR Google Android Automotive-software, maar vooral een compleet nieuwe middentunnel. Een unit die in tegenstelling tot de donorauto is voorzien van drukschakelaars voor het selecteren van een versnelling. Net als in de A110! Dat betekent dat de drie vrij chaotische Renault-stengels achter het stuur niet zijn overgenomen.
Qua afwerking zien we een mooie blend aan materialen, zoals nappaleder op het stuurwiel en kunststoffen die op een dusdanige manier zijn gefabriceerd dat ze de oorsprong van het merk moeten bekrachtigen. Kunststoffen die bijvoorbeeld zijn voorzien van op steen gelijkende afdrukken die je vindt in de Franse Alpen. Alles voelt solide en bovendien hoogwaardig aan. Daarnaast is ook de software ‘ver-Alpined’ middels gadgets en rijmodi die ruimte voor een extra speels rijgedrag mogelijk moeten maken.
In 3 seconden van 100 naar 0
Maar net als de donor is ook de Alpine A290 een volledig elektrische hatchback. Eentje met extra pit en daardoor op tal van technische vlakken extra sterk op smaak gebracht. Om te beginnen werd de A290 uitgerust met een 220 pk sterke elektromotor die rechtstreeks uit de grotere Megane eTech Electric afkomstig is. Samen met een aangepast subframe, de 6 cm toegenomen spoorbreedte en een Multilink-ophanging aan de achterkant moet dat zorgdragen voor een heerlijk bommetje op wielen. Iets dat alleen op papier al lijkt te zijn gelukt, want de A290 sprint bijvoorbeeld in slechts 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Dankzij Brembo-remmerij rondom – die één op één afkomstig is van de A110 – stopt-ie bovendien in 3 seconden van 100 km/u naar stilstand.
Speciale dempers rondom zorgen voor een constante controle van de dik 1450 kg wegende Alpine, en hydraulische bumpstops garanderen bovendien voldoende comfort. Wees echter gerust: 'fun to drive' was het uitgangspunt, en dat moet je dankzij het 52kWh-accupakket zo'n 380 kilometer lang kunnen volhouden. Dat accupakket is bovendien verwarmd én gekoeld, kan standaard met een 11 kW sterke 3-fase-boordlader worden bijgeladen en snelladen kan met maximaal 100 kW. Actieve batterijverwarming en een warmtepomp moeten dat ook in de winterperiode garanderen.
OV-knop
Overigens is de 220 pk sterke elektromotor niet standaard. De Alpine A290-prijslijst zal in eerste instantie starten met een 180 pk sterke elektromotor die we in deze klasse nog steeds als uiterst scheutig mogen classificeren. Op het stuurwiel vind je bovendien een zogenaamde OV-knop. En nee, daarmee leidt het navigatiesysteem je niet naar de eerste de beste bushalte, maar ‘overtake’ je een voorligger extra snel – hulp bij het inhalen dus! Je krijgt dan namelijk 10 seconden lang het maximale vermogen van de aandrijflijn tot je beschikking, al geven ze bij Alpine ook toe dat het simpelweg vloeren van het stroompedaal een soortgelijk resultaat geeft.
Voor extra rijsensatie is Alpine bovendien een samenwerking met de Franse audiospecialist Devialet aangegaan. Zij ontwikkelden een 615 Watt sterk audiosysteem voor de A290 dat niet alleen fantastisch klinkt, maar ook het échte geluid van de elektromotor versterktv via de speakers in het interieur en dat zorgt voor extra sensatie en emotie. Een demonstratie leert dat niet alleen het acceleratiegeluid wordt versterkt, maar ook het regeneratief remmen en dit zorgt dan ook voor een natuurlijke en vertrouwenwekkend aanvoelende beleving.
De deur van de droomgarage is geopend!
Hoewel ik geen centimeter met de auto heb kunnen rijden, lijkt de compacte Fransman een nieuw tijdperk aan te kondigen. De hot hatch is terug, maar dan wel volledig elektrisch! Dankzij hoogwaardige technologie als een fors accupakket, een prima range, goede oplaadfaciliteiten en hardware als Brembo-remmerij, slimme dempers en een Multilink-ophanging laat Alpine bovendien zien dat ze deze introductie serieus nemen.
De Dream Garage-deur mag dan met behulp van Renault zijn opengezet, de A290 lijkt met recht een echte Alpine. Chic, hoogwaardig, wendbaar, snel en onderscheidend. Ik kan niet wachten om 'm eens goed aan de tand te voelen. Wat dit lekkers moet gaan kosten? Reken op een prijs die net onder de 40.000 euro start.