ID.nl logo
🔥 Oh la la: dit is de A290, Alpine's elektrische antwoord op de hot hatch
© Arnaud Taquet
Mobiliteit

🔥 Oh la la: dit is de A290, Alpine's elektrische antwoord op de hot hatch

Alpine zet met de gloednieuwe A290 een opmerkelijke comeback in de wereld van de hot hatches. Deze volledig elektrische hatchback combineert het pure rijplezier waar Alpine om bekendstaat met knallende prestaties en een onderscheidende stijl. Van een 0-100-sprint in 6,4 seconden tot een high-end audiosysteem van Devialet: de A290 belooft een sensationele elektrische rijbeleving voor de puristen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Watch on YouTube

Legendarisch tot en met, en dankzij een succesvolle revival in 2017 vandaag de dag zelfs actief in de absolute koningsklasse van de autosport. Zeker onder puristen staat Alpine bekend als hofleverancier van puur en sensationeel rijplezier. De receptuur? Een vederlichte koets en een venijnige krachtbron. Maar de ingrediënten worden steeds schaarser en net als in de Formule 1 dien je continu te blijven innoveren, finetunen en strijden. Doe je dat niet, dan beland je vanzelf in de grindbak. Dat is dan ook de reden dat Irwin van InstaAutoVlog onlangs met Alpine’s toekomst kennismaakte. In dit artikel vertelt hij jullie dan ook alles over de nieuwe Alpine A290. 

Van snoepjes kun je niet leven

Het huidige aanbod van Alpine bestaat uit slechts één model: de A110, een klassieker in wording met een minimaal 252 pk sterke turbobenzinemotor van Renault en een voor moderne auto’s laag gewicht van net geen 1100 kg. Een heerlijk snoepje, maar van snoepjes kun je niet leven. Het merk heeft zichzelf onlangs dan ook een duidelijk doel gesteld. Vanaf 2026 bouwen ze louter nog volledig elektrische auto’s met als streven om in 2030 maar liefst zeven modellen aan te kunnen bieden. Een ambitieuze doelstelling die Alpine omschrijft als hun Dream Garage. Maar 2026 staat al op de oprit en de garagedeur moet dan ook langzaam van het slot.  Dat betekent het zetten van de eerste stap, en dat doen de Fransen met deze A290. 

En die A290 komt niet zomaar uit de lucht vallen. Net als vroeger werd er gewinkeld bij moederbedrijf Renault, en laat dat merk nou net een gloednieuwe, volledig elektrische 5 hebben gepresenteerd. De perfecte basis, want als er ergens ruimte voor is, dan is dat wel voor een gepeperde elektrische hatchback! En zo geschiedde. In tegenstelling tot een aantal special editions van weleer ging Alpine deze keer behoorlijk grondig te werk.

©Arnaud Taquet

Rallylampen

We zien de nieuwe Alpine A290 voor het eerst in een studio in het hart van Parijs. Er staat een behoorlijk potig karretje dat direct duidelijk maakt dat je niet met 'm moet sollen. De Renault-basis oogt weliswaar bekend, maar daar blijft het ook bij. De A290 beschikt niet alleen over een stel direct in het oog springende rallylampen met X-patroon, maar vooral over 6 centimeter meer spoorbreedte. Dat zorgt voor een krachtige stance, en al helemaal in combinatie met een optische verbreding dankzij de sideskirts. Verder rolt-ie standaard op 19-inch lichtmetalen wielen en zien we aan de achterkant optische details die refereren aan de A110. 

De A290 wordt leverbaar in vier kleuren, waaronder zwart, wit en matgrijs. Maar als je het mij vraagt, doet het zwarte jasje afbreuk aan de vele toffe details en shinet-ie het best in zijn Alpine-blauwe jasje. Met name de aluminium rand rondom het dak, de hoogglans-zwarte details rondom en de Franse driekleur die met trots op de C-stijl prijkt, maken het stoere geheel af. 

©Arnaud Taquet

Compleet nieuwe middentunnel

Een blik in het interieur maakt direct duidelijk dat Alpine ook hier geen half werk heeft geleverd. De basis is nog steeds ‘Renault 5’, maar diverse aanpassingen maken het verschil. We zien uiteraard twee lcd-displays met de OpenR Google Android Automotive-software, maar vooral een compleet nieuwe middentunnel. Een unit die in tegenstelling tot de donorauto is voorzien van drukschakelaars voor het selecteren van een versnelling. Net als in de A110! Dat betekent dat de drie vrij chaotische Renault-stengels achter het stuur niet zijn overgenomen. 

Qua afwerking zien we een mooie blend aan materialen, zoals nappaleder op het stuurwiel en kunststoffen die op een dusdanige manier zijn gefabriceerd dat ze de oorsprong van het merk moeten bekrachtigen. Kunststoffen die bijvoorbeeld zijn voorzien van op steen gelijkende afdrukken die je vindt in de Franse Alpen. Alles voelt solide en bovendien hoogwaardig aan. Daarnaast is ook de software ‘ver-Alpined’ middels gadgets en rijmodi die ruimte voor een extra speels rijgedrag mogelijk moeten maken.

In 3 seconden van 100 naar 0

Maar net als de donor is ook de Alpine A290 een volledig elektrische hatchback. Eentje met extra pit en daardoor op tal van technische vlakken extra sterk op smaak gebracht. Om te beginnen werd de A290 uitgerust met een 220 pk sterke elektromotor die rechtstreeks uit de grotere Megane eTech Electric afkomstig is. Samen met een aangepast subframe, de 6 cm toegenomen spoorbreedte en een Multilink-ophanging aan de achterkant moet dat zorgdragen voor een heerlijk bommetje op wielen. Iets dat alleen op papier al lijkt te zijn gelukt, want de A290 sprint bijvoorbeeld in slechts 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Dankzij Brembo-remmerij rondom – die één op één afkomstig is van de A110 – stopt-ie bovendien in 3 seconden van 100 km/u naar stilstand. 

Speciale dempers rondom zorgen voor een constante controle van de dik 1450 kg wegende Alpine, en hydraulische bumpstops garanderen bovendien voldoende comfort. Wees echter gerust: 'fun to drive' was het uitgangspunt, en dat moet je dankzij het 52kWh-accupakket zo'n 380 kilometer lang kunnen volhouden. Dat accupakket is bovendien verwarmd én gekoeld, kan standaard met een 11 kW sterke 3-fase-boordlader worden bijgeladen en snelladen kan met maximaal 100 kW. Actieve batterijverwarming en een warmtepomp moeten dat ook in de winterperiode garanderen.

OV-knop

Overigens is de 220 pk sterke elektromotor niet standaard. De Alpine A290-prijslijst zal in eerste instantie starten met een 180 pk sterke elektromotor die we in deze klasse nog steeds als uiterst scheutig mogen classificeren. Op het stuurwiel vind je bovendien een zogenaamde OV-knop. En nee, daarmee leidt het navigatiesysteem je niet naar de eerste de beste bushalte, maar ‘overtake’ je een voorligger extra snel – hulp bij het inhalen dus! Je krijgt dan namelijk 10 seconden lang het maximale vermogen van de aandrijflijn tot je beschikking, al geven ze bij Alpine ook toe dat het simpelweg vloeren van het stroompedaal een soortgelijk resultaat geeft. 

Voor extra rijsensatie is Alpine bovendien een samenwerking met de Franse audiospecialist Devialet aangegaan. Zij ontwikkelden een 615 Watt sterk audiosysteem voor de A290 dat niet alleen fantastisch klinkt, maar ook het échte geluid van de elektromotor versterktv via de speakers in het interieur en dat zorgt voor extra sensatie en emotie. Een demonstratie leert dat niet alleen het acceleratiegeluid wordt versterkt, maar ook het regeneratief remmen en dit zorgt dan ook voor een natuurlijke en vertrouwenwekkend aanvoelende beleving. 

De deur van de droomgarage is geopend!

Hoewel ik geen centimeter met de auto heb kunnen rijden, lijkt de compacte Fransman een nieuw tijdperk aan te kondigen. De hot hatch is terug, maar dan wel volledig elektrisch! Dankzij hoogwaardige technologie als een fors accupakket, een prima range, goede oplaadfaciliteiten en hardware als Brembo-remmerij, slimme dempers en een Multilink-ophanging laat Alpine bovendien zien dat ze deze introductie serieus nemen.

De Dream Garage-deur mag dan met behulp van Renault zijn opengezet, de A290 lijkt met recht een echte Alpine. Chic, hoogwaardig, wendbaar, snel en onderscheidend. Ik kan niet wachten om 'm eens goed aan de tand te voelen. Wat dit lekkers moet gaan kosten? Reken op een prijs die net onder de 40.000 euro start. 

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips HomeRun 9000-serie stofzuiger-dweilrobot
© Philips
Huis

Consumenten testen: de Philips HomeRun 9000-serie stofzuiger-dweilrobot

Wil je een schoon huis zonder zelf aan de slag te moeten? De Philips HomeRun 9000-serie stofzuiger-dweilrobot combineert stofzuigen en dweilen in één apparaat. Volgens het Review.nl Testpanel is deze robot een tijdbesparende oplossing voor drukke huishoudens. Toch zijn er ook verbeterpunten. Je leest hieronder hoe de robot presteert, wat gebruikers ervan vinden en of hij past bij jouw schoonmaakbehoeften.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

De Philips XU9100/00 Homerun 9000-serie Robotstofzuiger met dweilfunctie (zoals dit apparaat voluit heet) belooft met zijn geavanceerde technologie en slimme functies een moeiteloze schoonmaakervaring. Met stofzuigen en dweilen in één beweging en een zelfreinigend basisstation moet dit de ideale oplossing zijn voor een schoon huis. Maar hoe presteert hij in de praktijk? We hebben de ervaringen van meerdere testers verzameld om een compleet beeld te krijgen.

Stijlvol, maar fors ontwerp

De vormgeving van de HomeRun 9000 wordt over het algemeen als positief ervaren. Testers noemen het een mooi vormgegeven apparaat, al is hij wel wat aan de grote kant. Niettemin is deze Philips-stofzuiger kleiner dan vergelijkbare modellen in deze prijsklasse.

Vitruvius is vooral te spreken over het strakke design, en Raijmakers vindt de stofzuiger ook mooi om te zien. Het basisstation oogt modern, maar neemt flink wat ruimte in beslag. Laurens Stiekema merkt daarbij echter op: "Het apparaat is degelijk en gemaakt van mooie materialen."

Toch zien sommige testers het formaat ook als een nadeel. Jannette vindt het een groot apparaat en Tomvda93 wijst op het forse basisstation: "Het is groot, maar dat betekent gelukkig ook minder onderhoud."

©Philips

Krachtige prestaties met slimme technologie

De HomeRun 9000-serie moet het hebben van zijn krachtige zuigprestaties. Dave2024 is enthousiast: "De zuigkracht is indrukwekkend: vuil, stof en zelfs de fijnste deeltjes worden efficiënt opgezogen."

Ook Chris prijst de prestaties: "De stofzuigfunctie presteert uitstekend en de vloeren zijn merkbaar schoner, zowel qua zicht als gevoel." Daarnaast vindt Stefan93 de zelfstandigheid van het apparaat een groot pluspunt: "Na de eerste keer vullen van het reservoir kan de stofzuiger ongeveer een maand zijn eigen ding doen zonder enige aandacht."

Hoewel de prestaties over het algemeen goed worden beoordeeld, merkt JG op dat sommige moeilijk bereikbare plekken, zoals hoeken, minder grondig worden gereinigd vergeleken met andere robotstofzuigers. Tester FvBuren voegt toe: "De stofzuiger kan behoorlijk luid zijn op de hoogste zuigstand, wat storend kan zijn als je in de buurt bent."

Een opvallend voordeel is de manier waarop de stofzuiger omgaat met obstakels. Vitruvius merkt op: "Waar ik met de eerdere 7000-serie af en toe vastlopers had bij kleden of meubelpoten, gaat de 9000-serie er moeiteloos omheen."

©Philips

Dweilfunctie doet zijn werk goed

De dweilfunctie van de Philips HomeRun 9000 krijgt eveneens veel lof. Chris merkt op: "Wat dit model echt onderscheidt, is de dweilfunctie. Het systeem houdt het water schoon en de vloeren zijn na gebruik merkbaar schoner." Dat is te danken aan de PowerCyclone Aqua-technologie, die ervoor zorgt dat de dweil tijdens het schoonmaken continu wordt gespoeld met schoon water, terwijl vuil water direct wordt afgevoerd.

Ook Doolie is enthousiast: "Ik was verbaasd hoe keurig de vloer eruit zag na het schoonmaken, zelfs met een langharige hond in huis."

Er was bij sommige testers verwarring over de werking van de dweil op houten vloeren. JG meldde eerder dat de dweil lang nat bleef en strepen achterliet, maar dat lijkt mogelijk te wijten aan specifieke instellingen of omstandigheden, aangezien de dweil na elke schoonmaakbeurt in het basisstation met warme lucht wordt gedroogd. Dit droogproces voorkomt dat de dweil vochtig blijft en zorgt ervoor dat hij snel weer klaar is voor de volgende schoonmaakbeurt.

"De dweilfunctie werkt beter dan bij eerdere modellen, echt een verbetering!"

- Tester Chris

Eerdere softwareproblemen opgelost

De bediening via de Philips HomeRun-app wordt door de meeste testers als gebruiksvriendelijk ervaren. Stefan93 zegt: "De app maakt het eenvoudig om het schoonmaakschema aan te passen en de robot te besturen."

Hoewel sommige testers in het verleden problemen ondervonden met de app, zoals vastlopers of verbindingsproblemen, zijn deze issues inmiddels verholpen dankzij updates. Gebruiker WidgetTWW merkte destijds op: "De app voelde nog niet af; vertalingen en stabiliteit lieten te wensen over." Echter, recente updates hebben de stabiliteit en gebruikservaring verbeterd, waardoor deze problemen nu verleden tijd zijn.

©Philips

Zelfstandig en onderhoudsarm

Een van de grote pluspunten van de HomeRun 9000 is het all-in-one basisstation, dat de stofbak leegt, de dweil reinigt en het water ververst. Dat betekent dat je weinig onderhoud aan de stofzuiger hebt. Een van onze testers zegt: "Ik heb al weken niet met de hand hoeven stofzuigen of dweilen – wat een gemak!"

Toch heeft het basisstation een paar nadelen. Behalve het grote formaat kan het flink wat geluid maken, vooral bij het legen en drogen van de dweil. 

✅ Pluspunten

  • Krachtige zuigkracht en effectieve dweilfunctie
  • Zelfreinigend basisstation bespaart veel onderhoud
  • Gebruiksvriendelijke app voor schema's en zones
  • Werkt stil en botst nauwelijks tegen meubels

❌ Minpunten

  • Vrij fors
  • Wat luidruchtig in de hoogste stand
  • Hoge prijs

Conclusie: een slimme hulp, nu nóg beter

De Philips HomeRun 9000 series robotstofzuiger met dweilfunctie is een indrukwekkend apparaat dat stofzuigen en dweilen moeiteloos combineert. Dankzij de krachtige zuigkracht en de innovatieve PowerCyclone Aqua-technologie zorgt deze robot voor een grondige en hygiënische schoonmaak.

Eerdere problemen met de app en software zijn inmiddels opgelost, wat het gebruiksgemak verder heeft verbeterd. Het apparaat blijft groot en prijzig, maar de tijdsbesparing en het gemak maken het voor veel gebruikers de investering waard.

Voor wie een zelfstandige schoonmaakhulp zoekt en weinig tijd wil besteden aan onderhoud, is dit een uitstekende keuze.

Meer weten over deze Philips-robotstofzuiger?

Check het op Kieskeurig.nl!
▼ Volgende artikel
De voor- en nadelen van een aparte vriezer in de garage of schuur
© AK~AI | ID.nl
Huis

De voor- en nadelen van een aparte vriezer in de garage of schuur

Denk je eraan om een aparte vriezer aan te schaffen? Meer vriesruimte is natuurlijk hartstikke handig, maar houd er ook rekening mee dat een extra vriezer veel stroom kan vreten. In dit artikel vertellen we je meer over de voor- en nadelen van een extra vriezer én geven we tips om de nadelen enigszins te beperken.

⏱ Dit artikel in het kort Als je een tweede vriezer overweegt, is het goed om voor jezelf na te gaan of je het apparaat daadwerkelijk nodig hebt. Een extra vriezer die je amper gebruikt zorgt vooral voor een hoger energieverbruik. Ook in aankoop is een vriezer vaak duur. Maar als je hem wél goed gebruikt, kun je er veel plezier van hebben. Zo heb je altijd ruimte voor je diepvriesproducten én houd je meer overzicht in de vriesruimte van je koelvriescombinatie.

Ook interessant: ❄️ Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

Of je nu vaak etentjes organiseert, een groot gezin hebt, wekelijks aan mealpreppen doet, vaak bulkinkopen doet, een moestuin hebt en veel groenten en fruit invriest of gewoon regelmatig kliekjes invriest – extra vriesruimte is altijd mooi meegenomen. Een standaard koelvriescombinatie beschikt vaak maar over een beperkte hoeveelheid vriesruimte van zo'n drie tot vijf lades, wat voor sommige mensen simpelweg niet genoeg is. In dat geval is het geen gekke gedachte om een tweede vriezer aan te schaffen, die je bijvoorbeeld in de schuur, garage of bijkeuken zet. Nu is een nieuwe vriezer natuurlijk nogal een uitgave en ook in het gebruik kunnen de kosten van zo'n extra diepvriezer aardig oplopen. Het is daarom goed om eerst te kijken naar de voor- en nadelen van een aparte vriezer, zodat je geen spijt krijgt van je aankoop.

Voordelen

Er is uiteraard één goede reden waarom je een aparte vriezer zou willen aanschaffen: meer opslagruimte voor alles wat je wilt invriezen. Zo kun je met een extra vriezer volop gebruikmaken van aanbiedingen in het diepvriesschap van de supermarkt, maar je kunt er bijvoorbeeld ook maaltijden, vis en vlees, brood en zelfgekweekte groenten en fruit in kwijt. En vergeet ijsjes en ijsblokjes in de zomer niet; die liggen in een standaard koelvriescombinatie toch vaak maar in de weg. Het fijne aan aparte vriezers is dat ze over het algemeen lekker ruim van formaat zijn. Zo beschikken standaard modellen over een inhoud tussen de 150 en 300 liter en kun je in een vrieskist (liggend model) nóg meer kwijt: tussen de 200 en 500 liter. Met een aparte vriezer kom je dus nooit vriesruimte tekort en heb je altijd eten in huis. Scheelt weer een paar keer per week last-minute boodschappen doen.

©Hedgehog94

Nog een voordeel: met een aparte vriezer houd je de vriesruimte van je koelvriescombinatie een stuk overzichtelijker. Je legt hier bijvoorbeeld je kliekjes en andere kortetermijnproducten in, terwijl je de extra vriesruimte in de schuur of garage reserveert voor grootverpakkingen of andere producten die je niet direct nodig hebt. Een extra vriezer is ook ideaal om desserts en andere speciale gerechten in te bewaren, bijvoorbeeld tijdens de feestdagen.

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Nadelen

Helaas: zo'n extra vriezer heeft ook nadelen. Naast dat een nieuwe vriezer vaak een dure aankoop is (aan een standaard model ben je zo'n 300 euro kwijt, een vrieskist is vaak nog duurder), vreet zo'n extra apparaat ook behoorlijk wat stroom. Zo verbruikt een gemiddelde vrieskast ongeveer 250 kWh per jaar, wat met een energieprijs van € 0,30 per kWh neerkomt op 75 euro. Vrieskisten zijn over het algemeen wat zuiniger dan vrieskasten, maar in de totale jaarkosten scheelt het weinig. Daarnaast kiezen mensen voor hun schuur of garage doorgaans niet de meest moderne en energiezuinige vriezer, en het zijn juist de oude modellen die veel stroom vreten – vaak wel twee tot drie keer zoveel als nieuwe, energiezuinige modellen.

©qwartm

De kosten van een extra vriezer kunnen nog verder oplopen als de vriesruimte van het apparaat niet volledig wordt benut. Voor het koelen van lucht moet een vriezer namelijk extra hard werken. Sommige vriezers hebben daarnaast moeite met onverwarmde ruimtes zoals garages of schuren. Koelen gaat dan moeilijker en minder efficiënt, wat naast een hoger energieverbruik ook tot voedselbederf kan leiden.

Tips voor een extra vriezer

Gelukkig kun je een aantal dingen doen om het energieverbruik van je nieuwe vriezer tot een minimum te beperken. De eerste stap is kiezen voor een energiezuinig model. Vriezers met energielabel A en B zijn helaas nauwelijks, dus energielabel C is in dit geval een prima keuze. Controleer daarnaast goed of je nieuwe vriezer – als je hem in de schuur of garage zet – geschikt is voor onverwarmde ruimtes, zodat hij straks niet onnodig hard staat te koelen. En koop vooral niet een te grote vriezer; zonde van het aankoopbedrag, maar ook van de energiekosten die je er uiteindelijk aan kwijt bent. Is je vriezer toch tijdelijk wat leger? Vul hem dan met waterflessen. Let op: vul de flessen niet helemaal vol, want dan kunnen ze knappen!