ID.nl logo
🔥 Oh la la: dit is de A290, Alpine's elektrische antwoord op de hot hatch
© Arnaud Taquet
Mobiliteit

🔥 Oh la la: dit is de A290, Alpine's elektrische antwoord op de hot hatch

Alpine zet met de gloednieuwe A290 een opmerkelijke comeback in de wereld van de hot hatches. Deze volledig elektrische hatchback combineert het pure rijplezier waar Alpine om bekendstaat met knallende prestaties en een onderscheidende stijl. Van een 0-100-sprint in 6,4 seconden tot een high-end audiosysteem van Devialet: de A290 belooft een sensationele elektrische rijbeleving voor de puristen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Watch on YouTube

Legendarisch tot en met, en dankzij een succesvolle revival in 2017 vandaag de dag zelfs actief in de absolute koningsklasse van de autosport. Zeker onder puristen staat Alpine bekend als hofleverancier van puur en sensationeel rijplezier. De receptuur? Een vederlichte koets en een venijnige krachtbron. Maar de ingrediënten worden steeds schaarser en net als in de Formule 1 dien je continu te blijven innoveren, finetunen en strijden. Doe je dat niet, dan beland je vanzelf in de grindbak. Dat is dan ook de reden dat Irwin van InstaAutoVlog onlangs met Alpine’s toekomst kennismaakte. In dit artikel vertelt hij jullie dan ook alles over de nieuwe Alpine A290. 

Van snoepjes kun je niet leven

Het huidige aanbod van Alpine bestaat uit slechts één model: de A110, een klassieker in wording met een minimaal 252 pk sterke turbobenzinemotor van Renault en een voor moderne auto’s laag gewicht van net geen 1100 kg. Een heerlijk snoepje, maar van snoepjes kun je niet leven. Het merk heeft zichzelf onlangs dan ook een duidelijk doel gesteld. Vanaf 2026 bouwen ze louter nog volledig elektrische auto’s met als streven om in 2030 maar liefst zeven modellen aan te kunnen bieden. Een ambitieuze doelstelling die Alpine omschrijft als hun Dream Garage. Maar 2026 staat al op de oprit en de garagedeur moet dan ook langzaam van het slot.  Dat betekent het zetten van de eerste stap, en dat doen de Fransen met deze A290. 

En die A290 komt niet zomaar uit de lucht vallen. Net als vroeger werd er gewinkeld bij moederbedrijf Renault, en laat dat merk nou net een gloednieuwe, volledig elektrische 5 hebben gepresenteerd. De perfecte basis, want als er ergens ruimte voor is, dan is dat wel voor een gepeperde elektrische hatchback! En zo geschiedde. In tegenstelling tot een aantal special editions van weleer ging Alpine deze keer behoorlijk grondig te werk.

©Arnaud Taquet

Rallylampen

We zien de nieuwe Alpine A290 voor het eerst in een studio in het hart van Parijs. Er staat een behoorlijk potig karretje dat direct duidelijk maakt dat je niet met 'm moet sollen. De Renault-basis oogt weliswaar bekend, maar daar blijft het ook bij. De A290 beschikt niet alleen over een stel direct in het oog springende rallylampen met X-patroon, maar vooral over 6 centimeter meer spoorbreedte. Dat zorgt voor een krachtige stance, en al helemaal in combinatie met een optische verbreding dankzij de sideskirts. Verder rolt-ie standaard op 19-inch lichtmetalen wielen en zien we aan de achterkant optische details die refereren aan de A110. 

De A290 wordt leverbaar in vier kleuren, waaronder zwart, wit en matgrijs. Maar als je het mij vraagt, doet het zwarte jasje afbreuk aan de vele toffe details en shinet-ie het best in zijn Alpine-blauwe jasje. Met name de aluminium rand rondom het dak, de hoogglans-zwarte details rondom en de Franse driekleur die met trots op de C-stijl prijkt, maken het stoere geheel af. 

©Arnaud Taquet

Compleet nieuwe middentunnel

Een blik in het interieur maakt direct duidelijk dat Alpine ook hier geen half werk heeft geleverd. De basis is nog steeds ‘Renault 5’, maar diverse aanpassingen maken het verschil. We zien uiteraard twee lcd-displays met de OpenR Google Android Automotive-software, maar vooral een compleet nieuwe middentunnel. Een unit die in tegenstelling tot de donorauto is voorzien van drukschakelaars voor het selecteren van een versnelling. Net als in de A110! Dat betekent dat de drie vrij chaotische Renault-stengels achter het stuur niet zijn overgenomen. 

Qua afwerking zien we een mooie blend aan materialen, zoals nappaleder op het stuurwiel en kunststoffen die op een dusdanige manier zijn gefabriceerd dat ze de oorsprong van het merk moeten bekrachtigen. Kunststoffen die bijvoorbeeld zijn voorzien van op steen gelijkende afdrukken die je vindt in de Franse Alpen. Alles voelt solide en bovendien hoogwaardig aan. Daarnaast is ook de software ‘ver-Alpined’ middels gadgets en rijmodi die ruimte voor een extra speels rijgedrag mogelijk moeten maken.

In 3 seconden van 100 naar 0

Maar net als de donor is ook de Alpine A290 een volledig elektrische hatchback. Eentje met extra pit en daardoor op tal van technische vlakken extra sterk op smaak gebracht. Om te beginnen werd de A290 uitgerust met een 220 pk sterke elektromotor die rechtstreeks uit de grotere Megane eTech Electric afkomstig is. Samen met een aangepast subframe, de 6 cm toegenomen spoorbreedte en een Multilink-ophanging aan de achterkant moet dat zorgdragen voor een heerlijk bommetje op wielen. Iets dat alleen op papier al lijkt te zijn gelukt, want de A290 sprint bijvoorbeeld in slechts 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Dankzij Brembo-remmerij rondom – die één op één afkomstig is van de A110 – stopt-ie bovendien in 3 seconden van 100 km/u naar stilstand. 

Speciale dempers rondom zorgen voor een constante controle van de dik 1450 kg wegende Alpine, en hydraulische bumpstops garanderen bovendien voldoende comfort. Wees echter gerust: 'fun to drive' was het uitgangspunt, en dat moet je dankzij het 52kWh-accupakket zo'n 380 kilometer lang kunnen volhouden. Dat accupakket is bovendien verwarmd én gekoeld, kan standaard met een 11 kW sterke 3-fase-boordlader worden bijgeladen en snelladen kan met maximaal 100 kW. Actieve batterijverwarming en een warmtepomp moeten dat ook in de winterperiode garanderen.

OV-knop

Overigens is de 220 pk sterke elektromotor niet standaard. De Alpine A290-prijslijst zal in eerste instantie starten met een 180 pk sterke elektromotor die we in deze klasse nog steeds als uiterst scheutig mogen classificeren. Op het stuurwiel vind je bovendien een zogenaamde OV-knop. En nee, daarmee leidt het navigatiesysteem je niet naar de eerste de beste bushalte, maar ‘overtake’ je een voorligger extra snel – hulp bij het inhalen dus! Je krijgt dan namelijk 10 seconden lang het maximale vermogen van de aandrijflijn tot je beschikking, al geven ze bij Alpine ook toe dat het simpelweg vloeren van het stroompedaal een soortgelijk resultaat geeft. 

Voor extra rijsensatie is Alpine bovendien een samenwerking met de Franse audiospecialist Devialet aangegaan. Zij ontwikkelden een 615 Watt sterk audiosysteem voor de A290 dat niet alleen fantastisch klinkt, maar ook het échte geluid van de elektromotor versterktv via de speakers in het interieur en dat zorgt voor extra sensatie en emotie. Een demonstratie leert dat niet alleen het acceleratiegeluid wordt versterkt, maar ook het regeneratief remmen en dit zorgt dan ook voor een natuurlijke en vertrouwenwekkend aanvoelende beleving. 

De deur van de droomgarage is geopend!

Hoewel ik geen centimeter met de auto heb kunnen rijden, lijkt de compacte Fransman een nieuw tijdperk aan te kondigen. De hot hatch is terug, maar dan wel volledig elektrisch! Dankzij hoogwaardige technologie als een fors accupakket, een prima range, goede oplaadfaciliteiten en hardware als Brembo-remmerij, slimme dempers en een Multilink-ophanging laat Alpine bovendien zien dat ze deze introductie serieus nemen.

De Dream Garage-deur mag dan met behulp van Renault zijn opengezet, de A290 lijkt met recht een echte Alpine. Chic, hoogwaardig, wendbaar, snel en onderscheidend. Ik kan niet wachten om 'm eens goed aan de tand te voelen. Wat dit lekkers moet gaan kosten? Reken op een prijs die net onder de 40.000 euro start. 

â–¼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 mooie volautomatische koffiemachines tot 300 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 mooie volautomatische koffiemachines tot 300 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Tijd voor een nieuw koffiezetapparaat? Ga dan voor een volledig autoamtische. Met slechts een druk op de knop heb je zo je favoriete koffie op tafel staan. Wij bekijken vijf geavanceerde modellen voor minder dan 300 euro voor je.

In het aanbod van volautomatische koffiemachines zijn er ook machines die vriendelijk geprijsd zijn. Ze malen de bonen, doseren de hoeveelheid en bereiden de koffie met één druk op de knop. Wij vonden vijf mooie modellen voor je.

Philips 2200 Series EP2220/10

Philips’ 2200‑serie richt zich op basisfunctionaliteit. De volautomaat maalt de bonen met een keramisch maalwerk en kan twee koffievarianten zetten: espresso en gewone koffie. Het bedieningspaneel biedt keuzes voor koffiesterkte, aroma en hoeveelheid. Een ingebouwde melkopschuimer maakt het mogelijk om melk te stomen voor cappuccino’s, maar er is geen intern melkreservoir. De machine heeft een waterreservoir van ongeveer 1,8 liter en een aparte bonencontainer van circa 275 gram; dit betekent dat je meerdere kopjes kunt zetten zonder tussentijds bijvullenkieskeurig.nl.

Philips gebruikt een AquaClean‑filter, waardoor ontkalken minder vaak nodig is wanneer dit filter op tijd wordt vervangen. Het apparaat heeft een voorgeprogrammeerde spoelfunctie en ondersteunt twee kopjes tegelijk. Omdat het om een volautomaat gaat, maalt en doseert het apparaat de bonen automatisch. Het apparaat heeft verschillende maalgraadinstellingen, waardoor je kunt experimenteren met fijnere of grovere maling afhankelijk van je smaak.

Krups Roma EA8108

De Krups Roma EA8108 is een compacte volautomatische espressomachine met een ingebouwde metalen maalschijf en een bonenreservoir van ongeveer 275 gramkieskeurig.nl. Dit apparaat maakt espresso, koffie en lungo en heeft een 2‑kopjesfunctie. Het waterreservoir van 1,8 liter is uitneembaar, zodat je het eenvoudig bij de kraan kunt vullen. De machine heeft een eenvoudig bedieningspaneel met draaiknoppen voor de koffiesterkte en watervolume. Het stoompijpje aan de zijkant dient voor het opschuimen van melk voor cappuccino’s; er is geen geïntegreerd melkreservoir.

Krups voorziet de EA8108 van automatische spoel‑ en ontkalkingsprogramma’s en een energiebesparende stand met automatische uitschakeling. Omdat het een volautomaat is, maalt en tampt het systeem de bonen zelf voordat het water onder druk door het koffiebed geperst wordt. De koffie-uitloop is in hoogte verstelbaar, waardoor zowel espresso‑kopjes als hogere mokken passen. De keramische maalschijf kent verschillende maalstanden zodat je de maling kunt aanpassen aan de gewenste smaak en intensiteit.

Krups Essential EA8150

De Krups Essential EA8150 is een volautomatische bonenmachine die vooral bedoeld is voor espresso, ristretto en gewone koffie. Er is een ingebouwde koffiemolen die direct voor het zetten maalt. Met de 2‑kopjesfunctie kun je twee kopjes tegelijk zetten; de sterkte van de koffie en de maalgraad stel je zelf in. De machine heeft een 1,7 liter waterreservoir en een bonencontainer van circa 250 gram. Er is geen intern melkreservoir; melk opschuimen doe je via het stoompijpje of met een aparte melkopschuimer.

Een duidelijk bedieningspaneel met druktoetsen en een klein display laat zien welke instelling je gekozen hebt. Omdat het apparaat volledig automatisch is, doseert het de juiste hoeveelheid koffie en water en voert het spoelprogramma’s uit na het gebruik. De uitloop is in hoogte verstelbaar zodat zowel kleine kopjes als grotere mokken passen. Krups levert automatische spoel‑ en ontkalkingsprogramma’s om het onderhoud te vergemakkelijken, en een energiebesparingsstand schakelt het apparaat na een tijd vanzelf uit.

Krups Arabica EA8110

Deze volautomatische Krups Arabica EA8110 combineert een bonenreservoir van ongeveer 260 gram met een ingebouwde maalschijf. Je stelt zowel de maling als de koffiesterkte in via de keuzeknoppen. Met de 2‑kopjesfunctie zet je twee espresso’s tegelijk. Het waterreservoir heeft een inhoud van 1,7 liter en is makkelijk uitneembaar voor het vullen onder de kraan. De machine heeft een stoompijpje voor het opschuimen van melk en de bereiding van cappuccino; er is geen geïntegreerd melkreservoir.

De EA8110 beschikt over automatische spoel‑ en ontkalkingsprogramma’s die via indicatorlampjes aangeven wanneer onderhoud nodig is. De temperatuur is instelbaar en de machine bevat een energiebesparende modus. Omdat dit een volautomatisch systeem is, maalt, doseert en tampt het apparaat de koffie; je hoeft slechts de sterkte, hoeveelheid en eventueel de maalgraad te kiezen. Het gebruikerspaneel bestaat uit eenvoudige knoppen en indicatoren, waardoor je zonder veel moeite een espresso of lungo zet. De watertank en opvangbak zijn uitneembaar zodat je ze eenvoudig onder de kraan kunt reinigen.

De’Longhi Magnifica ECAM20.110.B

De’Longhi’s Magnifica ECAM20.110.B is een volautomatische bonenmachine met een bonenreservoir van circa 250 gram en een geïntegreerde maalwerk met dertien maalstanden. Je kunt kiezen uit verschillende dranken, zoals espresso, koffie, lungo en cappuccino. Het waterreservoir van 1,8 liter is ruim, zodat je meerdere kopjes kunt zetten zonder bijvullen. De machine heeft geen geïntegreerd melkreservoir; melk opschuimen gebeurt met het stoompijpje aan de zijkant. Het bedieningspaneel bestaat uit draaiknoppen en druktoetsen voor koffiesterkte en volume.

De pompdruk van deze machine bedraagt 15 bar en het vermogen 1450. Je kunt ook voorgemalen koffie gebruiken omdat er een aparte koffiepoederinvoer is. De machine voert een automatisch spoel‑ en ontkalkingsprogramma uit en heeft een energiebesparingsstand. De uitloop is in hoogte verstelbaar, zodat verschillende kopjes en glazen passen. Met drie temperatuurinstellingen en verstelbare maalgraad kun je het resultaat aanpassen aan je persoonlijke voorkeur.

â–¼ Volgende artikel
Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt
© Rens Blom
Huis

Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt

Met de Dyson V16 Piston Animal kun je draadloos stofzuigen én dweilen, mits je het dweilopzetstuk er ook bij koopt. Dyson mikt met deze steelstofzuiger op huishoudens met dieren, maar de antiklitborstels blijken ook handig om lange menselijke haren op te zuigen. Een review van deze twee-in-één-gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.

Plus- en minpunten
  • Compleet en licht verbeterd ontwerp
  • Accuduur van 1 uur
  • Zuigt ook (lange) haren effectief op
  • Optionele dweil niet fantastisch
  • Stevige adviesprijs

Dyson staat bekend om zijn premium apparatuur met stevige prijzen, en dat is bij de V16 Piston Animal niet anders. De stofzuiger heeft een adviesprijs van 849 euro. Wil je daar ook de Submarine-dweilborstel bij, dan ben je in totaal bijna 1000 euro kwijt. Dyson kennende zullen deze prijzen binnen een jaar wel enigszins dalen, waardoor de V16 Piston Animal een betere prijs-kwaliteitverhouding krijgt.

Verbeterd ontwerp

Het ontwerp van de stofzuiger steekt goed in elkaar. De kunststof behuizing voelt degelijk aan en heeft een matzwarte afwerking, wat wij persoonlijk mooier vinden dan het grijs van voorgaande Dyson-stofzuigers. De verwijderbare batterij aan de onderkant blijft een goede zet, net als het lcd-schermpje in je gezichtsveld. Op dit scherm zie je hoelang je nog kunt stofzuigen (of dweilen) en via grafieken welk soort vuil je opzuigt.

©Rens Blom

Op het display zie je wat voor soort vuil je opzuigt en hoelang de accu nog meegaat.

Het is fijn dat je het HEPA-filter aan de achterzijde van de stofzuiger kunt losdraaien om hem te wassen. Zo blijft de stofzuiger op de lange termijn zelf zo schoon mogelijk.

©Rens Blom

Het HEPA-filter kan in de wasmachine, zodat je niet steeds nieuwe hoeft te kopen.

Een prettige verbetering in de V16 Piston Animal ten opzichte van vorige geteste Dyson-modellen is het stofreservoir. De draadloze steelstofzuiger heeft een opvangbak van 1,3 liter. Door een hendeltje te gebruiken, pers je het opgezogen vuil samen en raakt het stofreservoir minder snel vol. Wanneer je het stofreservoir boven je vuilnisbak leegt, valt de inhoud netjes naar beneden. Bij andere geteste Dyson-stofzuigers wil het vuil door de kracht van het geopende stofreservoir nog weleens in een cirkel omlaag dwarrelen, waardoor een deel buiten je vuilnisbak belandt. Het is goed om te zien dat Dyson hiervan heeft geleerd.

©Rens Blom

Je kunt de stofzuiger zonder van opzetstuk te wisselen op vloeren en kleden gebruiken.

Haren opzuigen

Effectieve stofzuigers bouwen doet Dyson al jaren, en daar vormt de V16 Piston Animal geen uitzondering op. De ster van de show is een nieuwe brede zuigmond met een speciale structuur om lange haren op te zuigen zonder dat ze vastklitten in de bewegende onderdelen van het mondstuk. Dat mondstuk werkt als een trein, hebben we de afgelopen vier weken gemerkt in een huishouden met twee verharende katten, een nog erger verharende oppashond én een vriendin met lang haar. De V16 Piston Animal zuigt de complete vloer schoon, waarbij delen van kattenbakkorrels, broodkruimels, ander vuil en dus al die haren soepel de stofzuiger in verdwijnen. Dat is best een prettig aanzicht, zeker dankzij het ingebouwde laserlicht dat een deel van je vloer groen laat oplichten om beter te zien wat je opzuigt.

©Rens Blom

De ingebouwde verlichting laat extra goed zien wat je opzuigt.

Slim aan die vernieuwde brede zuigmond is dat hij werkt op harde vloeren én tapijt of een kleed. De stofzuiger past zijn manier van zuigen aan als hij een andere ondergrond detecteert. Je kunt in één moeite dus je hele kamer stofzuigen, wat een fijne manier van werken is die past bij de hoge prijs van de stofzuiger.

Dyson levert de V16 Piston Animal met drie extra opzetstukken. Een langere, smallere zuigmond tovert de stofzuiger om tot een flinke kruimeldief, terwijl de twee-in-één-zuigmond bedoeld is voor tafels, traptreden en andere kleine oppervlakken. Het meest interessant vinden we een kleine zuigmond met dezelfde antiklitconstructie als de grote zuigmond. Deze kleine zuigmond leent zich goed om de bank, stoelen en je matras te stofzuigen.

©Rens Blom

De inhoud van de verpakking, inclusief de prijzige Submarine 2.0-dweilborstel.

De Dyson V16 Piston Animal heeft drie zuigmodi: de zuinige ecostand, de automatische stand en de boost-modus voor maximale zuigkracht. De automatische stand is het nuttigst, want die schakelt automatisch naar boost zodra hij veel vuil tegenkomt. Wij konden de stofzuiger zo'n 60 minuten gebruiken op de automatische stand. De accu opladen duurt grofweg vierenhalf uur.

Dweilen vraagt om versie 3

Voor 149 euro extra koop je de V16 Piston Animal met een dweilmond, door Dyson de Submarine 2.0 genoemd. Dat komt omdat er al een dweil met Submarine 1.0-techniek is, die overigens niet werkt met de V16 Piston Animal. Andersom kun je de 2.0-dweil niet gebruiken met vorige Dyson-apparaten. Makkelijk upgraden of uitwisselen zit er dus niet in.

©Rens Blom

De 2.0-dweilborstel vervangt de Submarine 1.0-versie.

Over de 1.0-dweil waren we niet heel enthousiast, en hoewel de 2.0-versie beter is, blijft het dweilen wat wiebelig en krijgen we snel strepen. De waterbak legen is wel eenvoudiger. Al met al een prima gadget om de vloer even op te frissen, maar een serieuze dweil biedt nog steeds beter resultaat.

©Rens Blom

De dweil reinigt de vloer, maar doet dat nogal wiebelig

Conclusie: Dyson V16 Piston Animal kopen?

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.