ID.nl logo
In de nieuwe Nio EL8 wil je liever niet achter het stuur zitten ...
Mobiliteit

In de nieuwe Nio EL8 wil je liever niet achter het stuur zitten ...

Nio heeft zijn nieuwe vlaggenschip onthuld. De EL8 is een 5,10 meter lange SUV met riant plaats voor zes inzittenden, die zich liefst in alle denkbare luxe willen laten vervoeren. De batterij- en aandrijftechnologie kennen we uit de andere modellen van Nio; ook met de EL8 kun je een lege batterij omwisselen voor een volle accu.

©Nio

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Nio richt zich nadrukkelijk op de kopers van premium EV’s. Vooralsnog wordt de basis van het aanbod gevormd door de ET5 en ET5 Touring. Daarboven staat de EL6 en ‘top of the line’ zijn de ET7 en EL7. Hoewel veel consumenten behoefte hebben aan kleinere, goedkope(re) EV's, lanceert het Chinese merk echter een nóg groter model: de EL8. Dit model gaat de concurrentie aan fullsize SUV's als de Audi SQ8 e-tron, de Mercedes-Benz EQS SUV en de toekomstige, volledig elektrisch aangedreven versie van de Range Rover.

©Nio

Nio’s nieuwe vlaggenschip heeft een lengte van 5,10 meter. Daarmee is hij 18,7 cm langer dan de evenmin compacte EL7, en heeft hij een 11 cm langere wielbasis. Alle extra centimeters komen geheel ten goede aan de inzittenden. De EL8 brengt zes passagiers riant onder. De tweede zitrij bestaat uit twee volwaardige, geheel elektrisch verstelbare fauteuils, helemaal achterin is een tweezitter geplaatst. Wanneer je zelf zo’n 1,90 meter lang bent, voel je je zelfs op de derde zitrij niet achtergesteld. Ook hier is genoeg been- en hoofdruimte voor een comfortabele reis.

Wanneer de derde zitrij niet in gebruik is, leg je de rugleuning eenvoudig elektrisch plat. Op die manier creëer je een laadruimte van 810 liter. Aan de trekhaak van de EL8 kan een geremd gewicht van 2000 kilo worden gehangen.

©Nio

Het is luxe alom aan boord van de Nio EL8. Doordat je achterin op een comfortabele, over een groot bereik verstelbare zetel zit, zou je liefst een chauffeur willen inhuren. Toch hoef je achter het stuur ook niet op een houtje te bijten. Bestel je het Premium Comfort-pakket, dan kom je zowel voorin als op de tweede zitrij tot rust tijdens een weldadige 'hot stone'-massage. De achterste achterbank is alleen verwarmd. Voor de beste geluidsbeleving beschikt het uitgebreide 2300watt-audiosysteem over maar liefst 23 luidsprekers met Dirac Pro en Dolby Atmos.

Zoals we van Nio gewend zijn, is de EL8 volgeladen met rijhulp- en veiligheidssystemen, die regelmatig via over-the-air-updates worden aangevuld en verfijnd. Het LiDAR-detectiesysteem van de EL8 heeft een detectiebereik van 500 meter, de hoge-resolutiecamera's 'zien' voertuigen op 680 meter afstand, terwijl voetgangers binnen een straal van 220 meter worden opgemerkt.

©Nio

Net als de overige modellen van het Chinese merk is de EL8 leverbaar met een batterijpakket van 75 of 100 kWh. Raakt de batterij onderweg leeg, dan kan deze in een Battery Swap Station binnen 5 minuten worden verwisseld voor een volle. Aan de snellaadpaal haalt de Nio EL8 met 75kWh-batterij een laadsnelheid van 140 kW, uitgerust met de grote 100kWh-batterij wordt 185 kW bereikt, tot een piek van 240 kW bij laadstations met een stroomsterkte van 660 ampère. Nio geeft een actieradius op van 390 (Standard Range) tot 510 kilometer (Long Range).

De EL8 heeft vierwielaandrijving dankzij toepassing van twee elektromotoren. De SiC-motor met permanente magneet op de vooras levert een vermogen van 244 pk, de inductiemotor tussen de achterwielen brengt maximaal 408 pk op het asfalt over. Het gecombineerde motorvermogen bedraagt 652 pk, het hoogste koppel is 850 Nm. Daarmee accelereert de ruim 2500 kilo wegende EL8 in slechts 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u.

©Nio

Net als bij de overige modellen biedt Nio voor de EL8 tal van betalingsmogelijkheden aan. De prijzen beginnen bij 78.900 euro, maar dat is nog zonder batterij. Kies je ervoor een 75kWh-batterij te huren, dan betaal je 169 euro per maand extra. Voor de 100kWh-batterij wordt maandelijks 289 euro in rekening gebracht. Aanschaf van de batterij varieert in prijs van 12.000 euro voor de Standard Range (75 kWh) tot 21.000 euro voor de Long Range (100 kWh). Dat moet dus nog boven op de basisprijs worden geteld. De batterij 'swappen' is bij een gekochte batterij om wettelijke redenen niet mogelijk.

©Nio

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube