ID.nl logo
EV-profiel Rivian R1S: vrolijke Amerikaanse revolutie
© Joe van Burik | ID.nl
Mobiliteit

EV-profiel Rivian R1S: vrolijke Amerikaanse revolutie

De Rivian R1S is de eerste SUV van Rivian, een jong Amerikaans automerk dat alleen elektrische auto’s bouwt. Als broertje van de R1T, een pick-up met dubbele cabine, is de R1S meer geschikt voor grote gezinnen. Hoewel Rivian nu alleen nog actief is in eigen land, komt het merk binnen afzienbare tijd ook naar Nederland. Alle reden om deze fullsize SUV vast aan de tand te voelen.

©Joe van Burik | ID.nl

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Eerst even een rondje om de Rivian R1S

De Rivian R1S is een typische Amerikaanse auto nieuwe stijl: behoorlijk fors, maar wel voorzien van een elektrische aandrijflijn. Daar is deze 3200 kilo wegende fullsize SUV ook bepaald niet de enige in. Concurrentie heeft-ie bijvoorbeeld van de Kia EV9, die echter zowel wat goedkoper als minder sportief is. De Audi Q8 e-tron is net een slag kleiner, vooral qua binnenruimte, net als de Tesla Model X. Te midden van die doorgewinterde concurrenten is het des te knapper dat Rivian met dit debuutmodel (dat eind 2022 werd gelanceerd in de VS) meteen indruk weet te maken. 

Vanuit twee grote, ovale verlichtingsunits, verzonken in een witte lichtbalk over de hele breedte van de neus, kijkt deze nieuwkomer je guitig aan. Bij het ontgrendelen 'ontwaakt' het front als een soort vlot opkomende zon. En wanneer je 'm weer vergrendelt, hoor je vogelachtig getjilp. Dat onderstreept in elk geval het goedaardige, harmonieuze karakter dat Rivian graag etaleert. Of je dat leuk vindt (zoals ondergetekende) of te uitgesproken cartoonesk, is een kwestie van smaak. 

Zo kun je ook beargumenteren dat deze vriendelijke uitstraling de R1S een stuk minder bonkig maakt dan menig concurrent. Maar vergis je niet: dit is met ruim 5 meter lengte en 2 meter breedte nog steeds een vrij kolossale auto (of 'gewoon groot' naar Amerikaanse maatstaven), maar zowel omgeven door andere modellen als op zichzelf straalt-ie dat niet nadrukkelijk uit. 

©Joe van Burik | ID.nl

Wat springt er in de Rivian R1S in het oog?

In de R1S treffen we een combinatie van mooi namaakleer, gefreesd metaal en bewerkt donker hout in het dashboard. Dat zorgt meteen voor een geraffineerde uitstraling. De belangrijkste informatie tijdens het rijden, zoals navigatie, de verkeersradar en snelheid, lees je af van het breedbeeldscherm achter het stuur. Voor alle andere informatie en bediening zit in het midden een groter horizontaal display van 15 inch. 

Fysieke knoppen vind je hier nauwelijks; vrijwel alle bediening geschiedt via het centrale aanraakscherm. Wel zit er op het stuurwiel een stel wieltjes waarmee je de belangrijkste zaken als bestuurder kunt regelen, zoals het aanpassen van de cruisecontrol. Wat dat betreft heeft de bediening veel weg van Tesla's, al is de uitstraling van de cabine in de Rivian veel warmer en luxer.

Leuke gimmick: van het prettig klinkende (maar verder niet bovengemiddeld indrukwekkende) geluidssysteem kan de speaker in de middenconsole worden losgehaald om buiten de auto te gebruiken via bluetooth. En in het bestuurdersportier zit een uitneembare zaklamp.

©Joe van Burik | ID.nl

Laat de R1S zich gemakkelijk bedienen?

De menu's op het centrale infotainmentscherm zijn overzichtelijk en netjes, met tal van leuke animaties waarin je de R1S virtueel ziet, evenals Gear Guard, een soort gele vriendelijke bigfoot die symbool staat voor Rivians beveiligingssysteem. Je kunt gemakkelijk wisselen tussen de verschillende rijinstellingen, afhankelijk van de situatie op de weg. De echte liefhebber kan zich laten overladen met data en feitjes, van de exacte bewegingen van de wielen tot de temperatuur per elektromotor. Geinig, maar alleen relevant als je bijvoorbeeld de woestenij in gaat. 

Rivian biedt geen ondersteuning voor Apple Carplay of Android Auto, al kun je wel je eigen Spotify- (of Tidal-)account gebruiken voor muziek en podcasts, evenals Amazons stemassistent Alexa. Opvallend is de bediening van airco en de algehele klimaatregeling: door 3D-icoontjes te verslepen wordt de lucht nauwkeurig geblazen zoals jij dat wilt.

©Joe van Burik | ID.nl

Welke batterij- en vermogensvarianten levert Rivian?

De Rivian R1S waarmee wij rijden, is voorzien van vier elektromotoren van leverancier Bosch, in totaal goed voor ruim 835 pk. Alternatief is een configuratie met twee motoren, ontwikkeld door Rivian zelf onder de naam Enduro, die bij elkaar dik 600 pk levert. Alle versies hebben vierwielaandrijving, maar alleen deze Quad Motor doet de sprint van 0 naar 100 km/u in iets meer dan 3 seconden. Absurd snel, al kijken we daar tegenwoordig nauwelijks meer van op bij elektrische auto’s met zo veel vermogen. 

Rivian biedt vier verschillende accupakketten aan: met de standaardversie van 105 kWh moet je 435 kilometer ver komen, met een uitbreiding daarvan tot 507 kilometer. Het Large-pakket (135 kWh) haalt volgens de fabrieksopgave 516 kilometer met de Quad Motor – de versie waarmee wij rijden – of 566 met de tweemotorige aandrijflijn. Met een vol Max-pakket (149 kWh) moet een actieradius van 644 kilometer zelfs mogelijk zijn.

©Joe van Burik | ID.nl

Het verbruik en de actieradius in de praktijk

Tijdens onze korte kennismaking met de Rivian R1S konden we in twee dagen zo'n 200 kilometer rijden, waarvan zo’n 35 op onverharde wegen in sportieve rijstanden. Bij het inleveren was er nog ruim meer dan de helft van de accucapaciteit aan energie over. Dat is slechts een ruwe indicatie dat het opgegeven verbruik realistisch lijkt. Snelladen volgens de Amerikaanse DC-standaard voegt 225 kilometer aan actieradius toe in zo'n 20 minuten.

Is de Rivian R1S een praktische auto?

De R1S heeft een afgesloten bagageruimte waarvan een deel kan worden ingezet als derde zitrij. Als zevenzitter houd je maar een beetje bagageruimte over, maar voldoende voor een dagje uit met een opgroeiend gezin. Ook tieners en meerderjarigen kunnen daar trouwens prima toeven qua been- en hoofdruimte, blijkt als iemand van 1,88 meter op alle zitrijen 'achter zichzelf' gaat zitten. 

Klap je die derde zitrij weg, dan ontstaat er al een weelde aan bagageruimte van 1322 liter (omgerekend vanuit de Amerikaanse maatstaf, cubic inches). Haal je ook de tweede zitrij omlaag, dan heb je met 3000 liter ruimte zat om met gemak een forse mountainbike (of twee) te vervoeren, al biedt Rivian voor avontuurlijke bestuurders ook tal van accessoires daarvoor. Standaard is de R1S al volop voorzien van slimme vondsten, zoals opbergvakken die gemakkelijk openbuigen en maar liefst zeven(!) usb-c-aansluitingen.

©Joe van Burik | ID.nl

Hoe rijdt de Rivian R1S?

Naast dat de R1S minder groot oogt dan-ie daadwerkelijk is, voelt de auto van achter het stuur ook niet zo kolossaal. Toegegeven: de brede Amerikaanse wegen dragen daar vast aan bij, maar toch ontbreekt het gevoel dat je erg hoog op de bok zit met veel lucht om je heen. 

Datzelfde geldt voor het gewicht: deze auto voelt absoluut niet aan als een brok metaal van ruim drie ton. Mede dankzij de verschillende rijstanden, inclusief luchtvering waarvan de hoogte, demping en stabiliteitsregeling direct aanpasbaar is, staat de R1S in elke situatie z'n mannetje. Ook op bochtige asfaltwegen kun je 'm verrassend lekker 'zetten', zonder merkbaar veel over te hellen. In de sportstand laat de achterkant zich zelfs lekker uitbreken op een kruising in de weg zonder bedreigend over te komen. Het pakket automatische rijhulpsystemen met onder meer adaptieve cruisecontrol (Driver Plus geheten bij Rivian) werkt naar behoren. 

Bovendien is dit een échte offroader, zoals het merk ook graag benadrukt. Er is een offroad-stand waarmee tot zo'n 30 kilometer per uur elk ruig terrein kan worden bedwongen. Op onverharde wegen zonder grote kuilen en stenen op de weg kun je zelfs met gemak op snelwegtempo rijden zonder dat het oncomfortabel of instabiel aanvoelt – al missen de voorstoelen net wat zijdelings steun.

©Joe van Burik | ID.nl

Hoe ziet het kostenplaatje eruit?

De instapversie van de Rivian R1S kost al 74.900 dollar, omgerekend net iets onder de 70.000 euro. Daarvoor heb je de basisversie, die echter al rap genoeg is en nog steeds zo’n 450 kilometer ver moet komen op een vol accupakket. De testauto heeft een prijskaartje van 93.800 dollar, oftewel zo’n 17.000 euro euro meer dan de instapper. 

Echte liefhebbers kunnen een exemplaar proberen te importeren, maar we raden aan om nog even geduld te hebben. Begin 2024 onthulde Rivian namelijk Rivian R2: een middelgrote SUV die vooral moet concurreren met de Tesla Model Y, voor een soortgelijke prijs (rond de 45.000 euro) én in de komende jaren de oversteek naar Europa zal maken. De R2 lijkt in veel opzichten op de R1 maar ontbeert luxe zaken zoals luchtvering om de prijs te drukken. 

Daarna komt Rivian ook met de R3, een nog compacter model dat het midden houdt tussen een crossover en een hatchback, vergelijkbaar met de Hyundai Ioniq 5 en de BMW iX2.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Amazon Echo Dot Max – Betaalbare smartspeaker met Nederlandstalige Alexa
© Amazon
Huis

Review Amazon Echo Dot Max – Betaalbare smartspeaker met Nederlandstalige Alexa

Amazon introduceerde kortgeleden een nieuwe generatie slimme speakers, waaronder de hier besproken Echo Dot Max. Volgens de fabrikant levert deze bescheiden luidspreker een verbeterde audiokwaliteit, terwijl de microfoon naar verluidt nauwkeuriger spraakopdrachten verwerkt. Met een adviesprijs van 109,99 euro is het ook nog eens een van de goedkopere smartspeakers in de markt. Hoog tijd voor een review!

Goed
Conclusie

Zoek je een slimme luidspreker met een redelijke audiokwaliteit voor het luisteren van achtergrondmuziek? Dan is de Amazon Echo Dot Max een interessante kandidaat. Da een zeer gevoelige microfoon laat je allerlei stemopdrachten op deze smartspeaker los. Meestal verwerkt de Echo Dot Max probleemloos deze commando's, al gaat er soms ook weleens iets fout.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar
  • Compacte behuizing
  • Twee actieve audiodrivers
  • Wifi6E-adapter
  • Snelle en gebruiksvriendelijke configuratie
  • Gevoelige microfoon
  • Temperatuur- en aanwezigheidssensor
  • Geen accu
  • Paarse uitvoering heeft goedkope uitstraling
  • Ongeschikt voor muziek luisteren op hoog volume
  • Onjuiste interpretatie van bepaalde stemopdrachten

Vergeleken met de voorgaande Echo Dot-speaker uit 2022 is het design ietwat op de schop gegaan. De behuizing oogt weliswaar nog altijd als een bolletje met als verschil dat er aan de voorzijde een stukje is 'afgesneden'. Je treft hier twee volumetoetsen en een aan-uitknop voor de microfoon. Rondom dit bedieningspaneel bevindt zich een blauwgekleurde ledring. Verder zit er aan de achterzijde een ingang voor de bijgesloten voedingsadapter.

©Maikel Dijkhuizen

De compacte productdoos bevat alleen een wifi-speaker, netadapter en korte handleiding.

Lichtgewicht wifi-speaker zonder accu

De bolvormige behuizing heeft een diameter van amper elf centimeter. Ondanks deze geringe afmetingen leent de wifi-speaker zich voornamelijk voor binnengebruik. Dit nieuwe model heeft namelijk, net zoals bij eerdere generaties het geval was, weer geen accu. Een gemiste kans, want de compacte constructie van 505 gram is in principe handzaam genoeg om ook als mobiele bluetooth-speaker te dienen.

De door ons geteste paarse uitvoering heeft naar onze smaak een nogal kitscherige uitstraling. Gelukkig is de Amazon Echo Dot Max er ook in een wit en grijs jasje. Die zien er al heel wat chiquer uit en zullen in jouw woonkamer niet misstaan. Het grootste deel van de kunststof behuizing is voorzien van een laagje stof. Dit materiaal voelt niet zo stevig aan zoals we bij veel bluetooth-speakers van onder andere JBL tegenkomen. Nou is dat niet zo'n probleem, want ten opzichte van weerbestendige speakers heeft dit exemplaar natuurlijk minder te lijden.

©Maikel Dijkhuizen

Vind je deze paarse versie niet zo fraai, dan kun je de witte of grijze uitvoering overwegen.

Verbinden en luisteren

De configuratie en bediening van het apparaat gebeurt via de Amazon Alexa-app op een smartphone. Dat gaat erg vlot. Na verbinding met wifi downloadt de Echo Dot Max eerst een firmwareupdate. In de behuizing zit trouwens een rappe wifi6E-adapter, waardoor het apparaat overweg kan met de snelste draadloze netwerken. Al met al duurt de configuratie slechts enkele minuten.

Je koppelt Spotify of een andere muziekdienst eenvoudig aan je Amazon-account. Zeg vervolgens hardop waarnaar je wilt luisteren. Met een spraakopdracht als “Alexa, speel Coldplay” hoor je binnen enkele ogenblikken de bijbehorende deuntjes. Gebruik je stem ook om bijvoorbeeld een liedje te skippen of het volume te wijzigen. De microfoon is zéér gevoelig. Zelfs zacht uitgesproken (fluister)opdrachten op enkele meters afstand verwerkt de speaker zonder morren.

Lees ook: Van mobiel naar desktop: waarom je Spotify op je pc moet proberen

De behuizing is weliswaar compact, maar toch slaagde Amazon erin om een tweeter en woofer te integreren. Kijken we binnen dezelfde prijscategorie naar de enigszins vergelijkbare Apple HomePod Mini, dan biedt dit nieuwe model van Amazon dus een extra audiodriver. Voor zo'n kleine speaker in deze prijsklasse hoef je uiteraard geen wonderen te verwachten, maar voor het opzetten van een achtergrondmuziekje voldoet dit product prima. Met name de hoge tonen klinken erg helder. Als we geconcentreerd luisteren, horen we ook een beetje bas. Deze lage tonen zijn ietwat ondervertegenwoordigd. Verder gaat het geluid op een hoog volume galmen en vervormen.

©Maikel Dijkhuizen

Geef de Amazon Alexa-app toegang tot Spotify en bedien de muziek voortaan met je stem.

Smartspeaker met Alexa

Lange tijd legde Alexa van Amazon het af tegen de spraakassistenten van Google en Apple, maar sinds 2024 verstaat Alexa eindelijk ook Nederlands. Daarmee is de Echo Dot Max een serieus alternatief voor smartspeakers van de eerdergenoemde merken. Je kunt in de Alexa-app onder andere een wekker, timer, herinnering, agenda-afspraak en boodschappenlijst instellen.

De behuizing heeft een temperatuursensor, zodat je naar de kamertemperatuur kunt vragen. Je kunt ook allerlei andere verzoeken doen. Vraag bijvoorbeeld naar de weersverwachting of naar de leeftijd van een BN'er. Helaas gaat niet iedere stemopdracht even vlekkeloos. Zo weigert ons testmodel om een overzicht van het laatste nieuws af te spelen.

Een nuttige optie is dat je in huis andere smarthome-apparaten met Alexa-ondersteuning kunt bedienen, zoals slimme lampen, stekkers en thermostaten. Dat werkt eveneens via spraakopdrachten. Misschien komt de geïntegreerde aanwezigheidssensor goed van pas, zodat de smartspeaker geschikte apparaten zelfstandig kan in- en uitschakelen.

Amazon Echo Dot Max kopen?

Zoek je een slimme luidspreker met een redelijke audiokwaliteit voor het luisteren van achtergrondmuziek? Dan is de Amazon Echo Dot Max een interessante kandidaat. Dankzij een zeer gevoelige microfoon laat je allerlei stemopdrachten op deze smartspeaker los. Meestal verwerkt de Echo Dot Max probleemloos deze commando's, al gaat er soms ook weleens iets fout.

▼ Volgende artikel
Zo verklein je mappen en schijven met NTFS-compressie in Windows 11
© ID.nl
Huis

Zo verklein je mappen en schijven met NTFS-compressie in Windows 11

Heb je een pc met weinig opslagruimte dan loont het wellicht om in Windows 11 de bestandscompressie in te schakelen. Dan hebben we het niet over zip-archieven, maar de NTFS-compressie waarmee je bestanden, mappen en zelfs volledige schijven kunt verkleinen.

Dit gaan we doen

In dit artikel ontdek je hoe je NTFS-compressie inzet om mappen of een volledige schijf kleiner te maken. Je ziet waar je de optie vindt in Windows Verkenner, welke stappen je doorloopt en wanneer deze methode wel of niet zin heeft. Ook leggen we uit hoe je een gecomprimeerde map herkent en hoe je de compressie later weer uitschakelt. Zo kun je bewuster omgaan met beperkte opslagruimte zonder je bestanden te hoeven verplaatsen.

Lees ook: Dit is er nieuw in de 25H2-update van Windows 11

Eerst een waarschuwing

Dankzij compressie is het mogelijk om meer data op te slaan op dezelfde ruimte. In Windows 11 kun je NTFS (New Technology File System) aanspreken. Het nadeel van deze methode is dat het extra rekenkracht vraagt iedere keer dat je zo'n gecomprimeerd bestand opent. Hetzelfde gebeurt wanneer je na de bewerking het bestand sluit en er recompressie wordt toegepast. Gebruik deze methode dus voor data die je lange tijd niet gebruikt en waar extra laadtijd nauwelijks hinderlijk is.

Je kunt op deze manier ook een volledige schijf comprimeren, maar we raden af om dit met de opstartschijf te doen. Gebruik deze functie niet op usb-sticks en alleen op snelle schijven zoals ssd's. Het prestatieverlies zou teveel doorwegen. Bij jpg-afbeeldingen of mp3- of mp4-mediabestanden is de winst verwaarloosbaar.

Een gecomprimeerde map herken je aan twee blauwe pijltjes in de rechterbovenhoek.

Map comprimeren

Open Windows Verkenner en navigeer naar de map waarvan je de inhoud wilt verkleinen. Klik met de rechtermuisknop op de map en in het snelmenu selecteer je Eigenschappen. Open het tabblad Algemeen en klik op Geavanceerd. Bij de Geavanceerde kenmerken zie je onderaan Compressie en versleutelingskenmerken. Plaats een vinkje bij Inhoud comprimeren om schijfruimte vrij te maken. Klik op OK en klik daarna op Toepassen.

Selecteer indien nodig de optie Wijzigingen toepassen op deze map, submappen en bestanden en klik op de OK-knop. Net zoals voorheen kun je zo'n map openen en de bestanden bekijken in Verkenner. Om de volledige map te decomprimeren, open je opnieuw de Eigenschappen en volg je de beschreven stappen.

Comprimeer de map via de Eigenschappen.

Station comprimeren

Het is mogelijk om een volledige schijf te comprimeren. Open Windows Verkenner en klik op Deze pc in het linkerdeelvenster. Klik met de rechtermuisknop op de opslagschijf die je wilt comprimeren. Selecteer onder het gedeelte Apparaten en stations de optie Eigenschappen. Daarna kun je opnieuw de optie aanvinken: Dit station comprimeren om schijfruimte te besparen.

Het is ook mogelijk om een volledig station te comprimeren.

Ook leuk:

Een stoomwals van Lego