ID.nl logo
EV-profiel Rivian R1S: vrolijke Amerikaanse revolutie
© Joe van Burik | ID.nl
Mobiliteit

EV-profiel Rivian R1S: vrolijke Amerikaanse revolutie

De Rivian R1S is de eerste SUV van Rivian, een jong Amerikaans automerk dat alleen elektrische auto’s bouwt. Als broertje van de R1T, een pick-up met dubbele cabine, is de R1S meer geschikt voor grote gezinnen. Hoewel Rivian nu alleen nog actief is in eigen land, komt het merk binnen afzienbare tijd ook naar Nederland. Alle reden om deze fullsize SUV vast aan de tand te voelen.

©Joe van Burik | ID.nl

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Eerst even een rondje om de Rivian R1S

De Rivian R1S is een typische Amerikaanse auto nieuwe stijl: behoorlijk fors, maar wel voorzien van een elektrische aandrijflijn. Daar is deze 3200 kilo wegende fullsize SUV ook bepaald niet de enige in. Concurrentie heeft-ie bijvoorbeeld van de Kia EV9, die echter zowel wat goedkoper als minder sportief is. De Audi Q8 e-tron is net een slag kleiner, vooral qua binnenruimte, net als de Tesla Model X. Te midden van die doorgewinterde concurrenten is het des te knapper dat Rivian met dit debuutmodel (dat eind 2022 werd gelanceerd in de VS) meteen indruk weet te maken. 

Vanuit twee grote, ovale verlichtingsunits, verzonken in een witte lichtbalk over de hele breedte van de neus, kijkt deze nieuwkomer je guitig aan. Bij het ontgrendelen 'ontwaakt' het front als een soort vlot opkomende zon. En wanneer je 'm weer vergrendelt, hoor je vogelachtig getjilp. Dat onderstreept in elk geval het goedaardige, harmonieuze karakter dat Rivian graag etaleert. Of je dat leuk vindt (zoals ondergetekende) of te uitgesproken cartoonesk, is een kwestie van smaak. 

Zo kun je ook beargumenteren dat deze vriendelijke uitstraling de R1S een stuk minder bonkig maakt dan menig concurrent. Maar vergis je niet: dit is met ruim 5 meter lengte en 2 meter breedte nog steeds een vrij kolossale auto (of 'gewoon groot' naar Amerikaanse maatstaven), maar zowel omgeven door andere modellen als op zichzelf straalt-ie dat niet nadrukkelijk uit. 

©Joe van Burik | ID.nl

Wat springt er in de Rivian R1S in het oog?

In de R1S treffen we een combinatie van mooi namaakleer, gefreesd metaal en bewerkt donker hout in het dashboard. Dat zorgt meteen voor een geraffineerde uitstraling. De belangrijkste informatie tijdens het rijden, zoals navigatie, de verkeersradar en snelheid, lees je af van het breedbeeldscherm achter het stuur. Voor alle andere informatie en bediening zit in het midden een groter horizontaal display van 15 inch. 

Fysieke knoppen vind je hier nauwelijks; vrijwel alle bediening geschiedt via het centrale aanraakscherm. Wel zit er op het stuurwiel een stel wieltjes waarmee je de belangrijkste zaken als bestuurder kunt regelen, zoals het aanpassen van de cruisecontrol. Wat dat betreft heeft de bediening veel weg van Tesla's, al is de uitstraling van de cabine in de Rivian veel warmer en luxer.

Leuke gimmick: van het prettig klinkende (maar verder niet bovengemiddeld indrukwekkende) geluidssysteem kan de speaker in de middenconsole worden losgehaald om buiten de auto te gebruiken via bluetooth. En in het bestuurdersportier zit een uitneembare zaklamp.

©Joe van Burik | ID.nl

Laat de R1S zich gemakkelijk bedienen?

De menu's op het centrale infotainmentscherm zijn overzichtelijk en netjes, met tal van leuke animaties waarin je de R1S virtueel ziet, evenals Gear Guard, een soort gele vriendelijke bigfoot die symbool staat voor Rivians beveiligingssysteem. Je kunt gemakkelijk wisselen tussen de verschillende rijinstellingen, afhankelijk van de situatie op de weg. De echte liefhebber kan zich laten overladen met data en feitjes, van de exacte bewegingen van de wielen tot de temperatuur per elektromotor. Geinig, maar alleen relevant als je bijvoorbeeld de woestenij in gaat. 

Rivian biedt geen ondersteuning voor Apple Carplay of Android Auto, al kun je wel je eigen Spotify- (of Tidal-)account gebruiken voor muziek en podcasts, evenals Amazons stemassistent Alexa. Opvallend is de bediening van airco en de algehele klimaatregeling: door 3D-icoontjes te verslepen wordt de lucht nauwkeurig geblazen zoals jij dat wilt.

©Joe van Burik | ID.nl

Welke batterij- en vermogensvarianten levert Rivian?

De Rivian R1S waarmee wij rijden, is voorzien van vier elektromotoren van leverancier Bosch, in totaal goed voor ruim 835 pk. Alternatief is een configuratie met twee motoren, ontwikkeld door Rivian zelf onder de naam Enduro, die bij elkaar dik 600 pk levert. Alle versies hebben vierwielaandrijving, maar alleen deze Quad Motor doet de sprint van 0 naar 100 km/u in iets meer dan 3 seconden. Absurd snel, al kijken we daar tegenwoordig nauwelijks meer van op bij elektrische auto’s met zo veel vermogen. 

Rivian biedt vier verschillende accupakketten aan: met de standaardversie van 105 kWh moet je 435 kilometer ver komen, met een uitbreiding daarvan tot 507 kilometer. Het Large-pakket (135 kWh) haalt volgens de fabrieksopgave 516 kilometer met de Quad Motor – de versie waarmee wij rijden – of 566 met de tweemotorige aandrijflijn. Met een vol Max-pakket (149 kWh) moet een actieradius van 644 kilometer zelfs mogelijk zijn.

©Joe van Burik | ID.nl

Het verbruik en de actieradius in de praktijk

Tijdens onze korte kennismaking met de Rivian R1S konden we in twee dagen zo'n 200 kilometer rijden, waarvan zo’n 35 op onverharde wegen in sportieve rijstanden. Bij het inleveren was er nog ruim meer dan de helft van de accucapaciteit aan energie over. Dat is slechts een ruwe indicatie dat het opgegeven verbruik realistisch lijkt. Snelladen volgens de Amerikaanse DC-standaard voegt 225 kilometer aan actieradius toe in zo'n 20 minuten.

Is de Rivian R1S een praktische auto?

De R1S heeft een afgesloten bagageruimte waarvan een deel kan worden ingezet als derde zitrij. Als zevenzitter houd je maar een beetje bagageruimte over, maar voldoende voor een dagje uit met een opgroeiend gezin. Ook tieners en meerderjarigen kunnen daar trouwens prima toeven qua been- en hoofdruimte, blijkt als iemand van 1,88 meter op alle zitrijen 'achter zichzelf' gaat zitten. 

Klap je die derde zitrij weg, dan ontstaat er al een weelde aan bagageruimte van 1322 liter (omgerekend vanuit de Amerikaanse maatstaf, cubic inches). Haal je ook de tweede zitrij omlaag, dan heb je met 3000 liter ruimte zat om met gemak een forse mountainbike (of twee) te vervoeren, al biedt Rivian voor avontuurlijke bestuurders ook tal van accessoires daarvoor. Standaard is de R1S al volop voorzien van slimme vondsten, zoals opbergvakken die gemakkelijk openbuigen en maar liefst zeven(!) usb-c-aansluitingen.

©Joe van Burik | ID.nl

Hoe rijdt de Rivian R1S?

Naast dat de R1S minder groot oogt dan-ie daadwerkelijk is, voelt de auto van achter het stuur ook niet zo kolossaal. Toegegeven: de brede Amerikaanse wegen dragen daar vast aan bij, maar toch ontbreekt het gevoel dat je erg hoog op de bok zit met veel lucht om je heen. 

Datzelfde geldt voor het gewicht: deze auto voelt absoluut niet aan als een brok metaal van ruim drie ton. Mede dankzij de verschillende rijstanden, inclusief luchtvering waarvan de hoogte, demping en stabiliteitsregeling direct aanpasbaar is, staat de R1S in elke situatie z'n mannetje. Ook op bochtige asfaltwegen kun je 'm verrassend lekker 'zetten', zonder merkbaar veel over te hellen. In de sportstand laat de achterkant zich zelfs lekker uitbreken op een kruising in de weg zonder bedreigend over te komen. Het pakket automatische rijhulpsystemen met onder meer adaptieve cruisecontrol (Driver Plus geheten bij Rivian) werkt naar behoren. 

Bovendien is dit een échte offroader, zoals het merk ook graag benadrukt. Er is een offroad-stand waarmee tot zo'n 30 kilometer per uur elk ruig terrein kan worden bedwongen. Op onverharde wegen zonder grote kuilen en stenen op de weg kun je zelfs met gemak op snelwegtempo rijden zonder dat het oncomfortabel of instabiel aanvoelt – al missen de voorstoelen net wat zijdelings steun.

©Joe van Burik | ID.nl

Hoe ziet het kostenplaatje eruit?

De instapversie van de Rivian R1S kost al 74.900 dollar, omgerekend net iets onder de 70.000 euro. Daarvoor heb je de basisversie, die echter al rap genoeg is en nog steeds zo’n 450 kilometer ver moet komen op een vol accupakket. De testauto heeft een prijskaartje van 93.800 dollar, oftewel zo’n 17.000 euro euro meer dan de instapper. 

Echte liefhebbers kunnen een exemplaar proberen te importeren, maar we raden aan om nog even geduld te hebben. Begin 2024 onthulde Rivian namelijk Rivian R2: een middelgrote SUV die vooral moet concurreren met de Tesla Model Y, voor een soortgelijke prijs (rond de 45.000 euro) én in de komende jaren de oversteek naar Europa zal maken. De R2 lijkt in veel opzichten op de R1 maar ontbeert luxe zaken zoals luchtvering om de prijs te drukken. 

Daarna komt Rivian ook met de R3, een nog compacter model dat het midden houdt tussen een crossover en een hatchback, vergelijkbaar met de Hyundai Ioniq 5 en de BMW iX2.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro
© jon anders wiken
Huis

Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Waar je een paar jaar geleden nog de hoofdprijs betaalde voor een goede 65 inch smart-tv, zijn deze tv's nu al een stuk betaalbaarder. Wij vonden vijf exemplaren die voor minder dan 600 euro te koop zijn.

Een 65 inch 4K smart-tv is natuurlijk de ultieme televisie voor het kijken van series en films in de hoogste kwaliteit. Voordeel is verder ook dat je niet al te dicht op je scherm hoeft te zitten: voor een 65 inch televisie geldt een afstand vanaf zo'n drie tot drieënhalve meter. En dankzij de smart-functionaliteit heb je toegang tot tal van streamingdiensten. Wij bekeken de mooiste modellen die je voor minder dan 600 euro kunt kopen.

LG 65UR73006LA

Voor wie houdt van heldere beelden en natuurlijke kleuren is de LG 65UR73006LA.AEUQ een prima keuze. Het 4K-paneel met ondersteuning voor HDR10 en HLG laat films en series mooi uitkomen. Wat direct opvalt is het brede kijkhoekpaneel, zodat je vanuit elke hoek goed beeld hebt. Drie HDMI 2.1-poorten zijn aanwezig, handig voor bijvoorbeeld een spelcomputer of soundbar. Het geluid is degelijk, met 20 watt RMS, al kan een extra speaker geen kwaad. De televisie zelf is niet overdreven dik, ongeveer 57 mm, en draait op WebOS dat vlot en makkelijk werkt.

Besturingssysteem: WebOS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

TCL 65C655 Pro

Deze TCL 65C655 Pro is een goede keus als je graag series kijkt of een filmavond houdt. Dankzij de QLED-techniek komen de kleuren mooi tot leven en ook HDR10+ en Dolby Vision helpen mee voor extra diepte. Google TV zorgt ervoor dat je toegang hebt tot de meeste (streaming-)apps van Netflix tot YouTube. Het geluid springt eruit: met 50 watt RMS en een ingebouwde subwoofer krijg je een stevig geluid. De tv zelf is daardoor wel een tikje dikker, zo’n 80 mm. Er zijn drie HDMI-poorten voor het aansluiten van extra apparaten.

Besturingssysteem: Google TV
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 50W

Hisense 65A7NQ

Ben je iemand die vooral van gemak houdt? De Hisense 65A7NQ biedt precies dat. De tv is simpel in gebruik, draait op het VIDAA-besturingssysteem en start razendsnel op. Met zijn 4K-beeld en ondersteuning voor Dolby Vision zie je mooie kleuren en scherpe beelden. Er zijn drie HDMI-poorten, voldoende voor al je apparaten. De tv heeft een redelijk slank ontwerp, ongeveer 80 mm dik. Het geluid van 20 watt RMS is prima voor dagelijks gebruik, al klinkt het met een soundbar net even beter.

Besturingssysteem: VIDAA U
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

Samsung QE65Q80DAT

Wat deze Samsung QE65Q80DAT meteen bijzonder maakt, is het strakke ontwerp en de Direct Full Array-achtergrondverlichting. Daardoor zijn de zwarttinten diep en het contrast sterk. De tv is heel geschikt voor wie sportwedstrijden of actiefilms kijkt. Hij heeft vier HDMI 2.1-poorten en een krachtig geluid van 40 watt RMS, wat zorgt voor een volle klank bij films. Het scherm is vrij dun, met 54 mm, en draait op het vertrouwde Tizen-besturingssysteem dat soepel werkt.

Besturingssysteem: Tizen
Aantal HDMI-poorten
: 4
Audio-output (RMS)
: 40W

Philips 65PUS7609/12

Bij de Philips 65PUS7609/12 draait het om eenvoud en betaalbaarheid. De beeldkwaliteit is prima voor dagelijks gebruik, met 4K-resolutie en ondersteuning voor Dolby Atmos voor beter geluid. De tv werkt met Titan OS, dat simpel is en vlot laadt. Er zijn drie HDMI 2.1-poorten, genoeg om bijvoorbeeld een spelcomputer of extra box aan te sluiten. De tv is iets dikker dan sommige andere modellen, ongeveer 92 mm, en levert 20 watt RMS geluid. Philips is voor deze serie afgestapt van Google TV en levert de modellen nu met Titan OS.

Besturingssysteem: Titan OS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

▼ Volgende artikel
Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos
© ID.nl
Mobiliteit

Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos

Ga je op vakantie met je camper of met de caravan? Dan wil je vooral ontspannen rijden, zonder zorgen over te lage viaducten, smalle haarspeldbochten of weggetjes waar je amper kunt keren. Toch gebruiken veel mensen nog steeds een standaard autonavigatie, terwijl die niet is afgestemd op de afmetingen en het rijgedrag van een groter of zwaarder voertuig. In dit artikel lees je wat campernavigatie anders doet – en waarom dat handig is.

📍 Wat het verschil is tussen gewone navigatie en campernavigatie 📍 Waarom standaard navigatie niet altijd geschikt is voor campers of caravans 📍 Welke problemen speciale campernavigatie voorkomt 📍 Welke extra functies campernavigatie biedt 📍 Wanneer campernavigatie echt nodig is 📍 Waar je op moet letten als je campernavigatie wilt kopen 📍 Waarom een groter scherm handig is in een camper

Lees ook: Een airco in je caravan of camper? Dit zijn de mogelijkheden!

Een gewone navigatie – los toestel of via smartphone – is gebouwd voor personenauto's. Je voert een bestemming in, kiest eventueel tussen snelste of kortste route, en krijgt aanwijzingen gebaseerd op normale verkeersregels en gangbare voertuigafmetingen. Voor dagelijks gebruik werkt dat prima. Maar zodra je met een grote camper of een caravan op pad gaat, kom je al snel beperkingen tegen. Denk aan tunnels met een beperkte doorrijhoogte, wegen met maximale asdruk of gewichtslimiet, scherpe bochten in bergachtig gebied of dorpskernen waar je amper kunt keren of parkeren. Een standaard navigatie houdt daar geen rekening mee. Dat kan onderweg voor behoorlijk wat stress zorgen, of in het slechtste geval zelfs voor schade.

Wat doet campernavigatie anders?

Een speciaal campernavigatiesysteem is ontworpen met campers en auto's met aanhanger in gedachten. Je voert vooraf de lengte, breedte, hoogte en het gewicht van je combinatie in. Op basis daarvan worden alleen routes getoond die ook echt geschikt zijn voor jouw voertuig. En dat maakt een wereld van verschil.

Zo vermijd je automatisch bruggen waar je niet onderdoor kunt, te smalle weggetjes in dorpjes of natuurgebieden, steile hellingen waar je niet comfortabel kunt rijden of keren en wegen waar een caravan officieel niet is toegestaan. Veel campernavigaties bieden ook aanvullende functies. Denk aan filters voor campings, servicepunten of camperplaatsen, kaarten die je offline kunt gebruiken in gebieden zonder bereik, weergave van hellingspercentages en scherpe bochten onderweg en waarschuwingen voor zijwind, milieuzones of tolwegen. Sommige systemen kun je zelfs koppelen aan een achteruitrijcamera, wat handig is bij parkeren of keren op krappe plekken.

Wat je bij campernavigatie ook vaak ziet: een groter scherm dan bij standaard modellen. Dat is geen luxe, maar een bewuste keuze. De zitpositie in een camper is meestal hoger en wat verder van het dashboard af. Een scherm van 7 inch of groter zorgt dan voor beter overzicht en leesbaarheid, zonder dat je moet turen of knijpen met je ogen. Zeker als je tijdens het rijden snel de kaart of de aanwijzingen wilt checken, is dat een voordeel.

©GARMIN International ©2022

Voorbeelden uit de praktijk

Stel: je rijdt met een camper door de Ardennen. De kortste route volgens je telefoon gaat dwars door een dorpje met een smal bruggetje en steile oprit. Een standaard navigatie stuurt je daar zonder waarschuwing heen. Een campernavigatie herkent de beperkingen en kiest een alternatieve route via een doorgaande weg, ook al is die iets langer. Of je rijdt in Zuid-Frankrijk met een caravan achter je auto. Je komt bij een tunnel waar voertuigen hoger dan 2,60 meter niet doorheen mogen. Een gewone navigatie weet dat niet – een campernavigatie voorkomt dit soort problemen.

Is het altijd nodig?

Als je met een compacte buscamper reist die nauwelijks groter is dan een gewone auto, heb je in de praktijk minder snel last van beperkingen. Maar zodra je camper langer of hoger is, of je met een flinke caravan rijdt, wordt specifieke navigatie al snel een stuk comfortabeler – en veiliger. Ook voor langere reizen of tochten buiten West-Europa is het verschil merkbaar. Niet elk land signaleert hoogte- of gewichtsbeperkingen even duidelijk. Dan is het prettig als je navigatie dat voor je bijhoudt.

Campernavigatie kopen? Hier moet je op letten

Niet elk navigatiesysteem voor campers biedt dezelfde functies. Let daarom goed op de specificaties voordat je iets aanschaft. Controleer of je de voertuigafmetingen (lengte, breedte, hoogte, gewicht) kunt invoeren. Alleen dan kan het systeem echt rekening houden met obstakels op de route. Kijk ook naar het kaartmateriaal: is het actueel en dekt het voldoende landen? Zeker als je buiten West-Europa reist, is dat belangrijk. Sommige modellen bieden gratis kaartupdates, anderen niet. Let daarnaast op of er specifieke camper-POI's in het systeem zitten, zoals camperplaatsen, servicestations of campings. Ook de gebruikersinterface speelt een rol: is het systeem vlot te bedienen, ook als je onderweg bent? En niet onbelangrijk: hoe groot is het scherm? Bij voorkeur is dat minstens 7 inch. Een groter scherm is niet alleen prettiger tijdens het rijden, maar maakt het ook makkelijker om in een oogopslag hellingen, bochten en alternatieven te overzien. Ten slotte: als je al een achteruitrijcamera hebt, controleer dan of deze te koppelen is aan het systeem. Dat maakt het manoeuvreren op een krappe camping een stuk makkelijker.

Fijne vakantie!

Een campernavigatie lijkt op het eerste gezicht misschien een extra uitgave, maar het levert je onderweg vooral rust en gemak op. Geen stress over bruggen, geen gedoe bij keren, en geen verrassingen bij tunnels of bergwegen. Zeker als je vaker met je camper of caravan op pad gaat, is het een investering die je reis een stuk comfortabeler en ontspannen maakt.

P.S. Ook handig als je vaak op pad bent:

Een compacte camping-wasmachine