ID.nl logo
EV-profiel Rivian R1S: vrolijke Amerikaanse revolutie
© Joe van Burik | ID.nl
Mobiliteit

EV-profiel Rivian R1S: vrolijke Amerikaanse revolutie

De Rivian R1S is de eerste SUV van Rivian, een jong Amerikaans automerk dat alleen elektrische auto’s bouwt. Als broertje van de R1T, een pick-up met dubbele cabine, is de R1S meer geschikt voor grote gezinnen. Hoewel Rivian nu alleen nog actief is in eigen land, komt het merk binnen afzienbare tijd ook naar Nederland. Alle reden om deze fullsize SUV vast aan de tand te voelen.

©Joe van Burik | ID.nl

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Eerst even een rondje om de Rivian R1S

De Rivian R1S is een typische Amerikaanse auto nieuwe stijl: behoorlijk fors, maar wel voorzien van een elektrische aandrijflijn. Daar is deze 3200 kilo wegende fullsize SUV ook bepaald niet de enige in. Concurrentie heeft-ie bijvoorbeeld van de Kia EV9, die echter zowel wat goedkoper als minder sportief is. De Audi Q8 e-tron is net een slag kleiner, vooral qua binnenruimte, net als de Tesla Model X. Te midden van die doorgewinterde concurrenten is het des te knapper dat Rivian met dit debuutmodel (dat eind 2022 werd gelanceerd in de VS) meteen indruk weet te maken. 

Vanuit twee grote, ovale verlichtingsunits, verzonken in een witte lichtbalk over de hele breedte van de neus, kijkt deze nieuwkomer je guitig aan. Bij het ontgrendelen 'ontwaakt' het front als een soort vlot opkomende zon. En wanneer je 'm weer vergrendelt, hoor je vogelachtig getjilp. Dat onderstreept in elk geval het goedaardige, harmonieuze karakter dat Rivian graag etaleert. Of je dat leuk vindt (zoals ondergetekende) of te uitgesproken cartoonesk, is een kwestie van smaak. 

Zo kun je ook beargumenteren dat deze vriendelijke uitstraling de R1S een stuk minder bonkig maakt dan menig concurrent. Maar vergis je niet: dit is met ruim 5 meter lengte en 2 meter breedte nog steeds een vrij kolossale auto (of 'gewoon groot' naar Amerikaanse maatstaven), maar zowel omgeven door andere modellen als op zichzelf straalt-ie dat niet nadrukkelijk uit. 

©Joe van Burik | ID.nl

Wat springt er in de Rivian R1S in het oog?

In de R1S treffen we een combinatie van mooi namaakleer, gefreesd metaal en bewerkt donker hout in het dashboard. Dat zorgt meteen voor een geraffineerde uitstraling. De belangrijkste informatie tijdens het rijden, zoals navigatie, de verkeersradar en snelheid, lees je af van het breedbeeldscherm achter het stuur. Voor alle andere informatie en bediening zit in het midden een groter horizontaal display van 15 inch. 

Fysieke knoppen vind je hier nauwelijks; vrijwel alle bediening geschiedt via het centrale aanraakscherm. Wel zit er op het stuurwiel een stel wieltjes waarmee je de belangrijkste zaken als bestuurder kunt regelen, zoals het aanpassen van de cruisecontrol. Wat dat betreft heeft de bediening veel weg van Tesla's, al is de uitstraling van de cabine in de Rivian veel warmer en luxer.

Leuke gimmick: van het prettig klinkende (maar verder niet bovengemiddeld indrukwekkende) geluidssysteem kan de speaker in de middenconsole worden losgehaald om buiten de auto te gebruiken via bluetooth. En in het bestuurdersportier zit een uitneembare zaklamp.

©Joe van Burik | ID.nl

Laat de R1S zich gemakkelijk bedienen?

De menu's op het centrale infotainmentscherm zijn overzichtelijk en netjes, met tal van leuke animaties waarin je de R1S virtueel ziet, evenals Gear Guard, een soort gele vriendelijke bigfoot die symbool staat voor Rivians beveiligingssysteem. Je kunt gemakkelijk wisselen tussen de verschillende rijinstellingen, afhankelijk van de situatie op de weg. De echte liefhebber kan zich laten overladen met data en feitjes, van de exacte bewegingen van de wielen tot de temperatuur per elektromotor. Geinig, maar alleen relevant als je bijvoorbeeld de woestenij in gaat. 

Rivian biedt geen ondersteuning voor Apple Carplay of Android Auto, al kun je wel je eigen Spotify- (of Tidal-)account gebruiken voor muziek en podcasts, evenals Amazons stemassistent Alexa. Opvallend is de bediening van airco en de algehele klimaatregeling: door 3D-icoontjes te verslepen wordt de lucht nauwkeurig geblazen zoals jij dat wilt.

©Joe van Burik | ID.nl

Welke batterij- en vermogensvarianten levert Rivian?

De Rivian R1S waarmee wij rijden, is voorzien van vier elektromotoren van leverancier Bosch, in totaal goed voor ruim 835 pk. Alternatief is een configuratie met twee motoren, ontwikkeld door Rivian zelf onder de naam Enduro, die bij elkaar dik 600 pk levert. Alle versies hebben vierwielaandrijving, maar alleen deze Quad Motor doet de sprint van 0 naar 100 km/u in iets meer dan 3 seconden. Absurd snel, al kijken we daar tegenwoordig nauwelijks meer van op bij elektrische auto’s met zo veel vermogen. 

Rivian biedt vier verschillende accupakketten aan: met de standaardversie van 105 kWh moet je 435 kilometer ver komen, met een uitbreiding daarvan tot 507 kilometer. Het Large-pakket (135 kWh) haalt volgens de fabrieksopgave 516 kilometer met de Quad Motor – de versie waarmee wij rijden – of 566 met de tweemotorige aandrijflijn. Met een vol Max-pakket (149 kWh) moet een actieradius van 644 kilometer zelfs mogelijk zijn.

©Joe van Burik | ID.nl

Het verbruik en de actieradius in de praktijk

Tijdens onze korte kennismaking met de Rivian R1S konden we in twee dagen zo'n 200 kilometer rijden, waarvan zo’n 35 op onverharde wegen in sportieve rijstanden. Bij het inleveren was er nog ruim meer dan de helft van de accucapaciteit aan energie over. Dat is slechts een ruwe indicatie dat het opgegeven verbruik realistisch lijkt. Snelladen volgens de Amerikaanse DC-standaard voegt 225 kilometer aan actieradius toe in zo'n 20 minuten.

Is de Rivian R1S een praktische auto?

De R1S heeft een afgesloten bagageruimte waarvan een deel kan worden ingezet als derde zitrij. Als zevenzitter houd je maar een beetje bagageruimte over, maar voldoende voor een dagje uit met een opgroeiend gezin. Ook tieners en meerderjarigen kunnen daar trouwens prima toeven qua been- en hoofdruimte, blijkt als iemand van 1,88 meter op alle zitrijen 'achter zichzelf' gaat zitten. 

Klap je die derde zitrij weg, dan ontstaat er al een weelde aan bagageruimte van 1322 liter (omgerekend vanuit de Amerikaanse maatstaf, cubic inches). Haal je ook de tweede zitrij omlaag, dan heb je met 3000 liter ruimte zat om met gemak een forse mountainbike (of twee) te vervoeren, al biedt Rivian voor avontuurlijke bestuurders ook tal van accessoires daarvoor. Standaard is de R1S al volop voorzien van slimme vondsten, zoals opbergvakken die gemakkelijk openbuigen en maar liefst zeven(!) usb-c-aansluitingen.

©Joe van Burik | ID.nl

Hoe rijdt de Rivian R1S?

Naast dat de R1S minder groot oogt dan-ie daadwerkelijk is, voelt de auto van achter het stuur ook niet zo kolossaal. Toegegeven: de brede Amerikaanse wegen dragen daar vast aan bij, maar toch ontbreekt het gevoel dat je erg hoog op de bok zit met veel lucht om je heen. 

Datzelfde geldt voor het gewicht: deze auto voelt absoluut niet aan als een brok metaal van ruim drie ton. Mede dankzij de verschillende rijstanden, inclusief luchtvering waarvan de hoogte, demping en stabiliteitsregeling direct aanpasbaar is, staat de R1S in elke situatie z'n mannetje. Ook op bochtige asfaltwegen kun je 'm verrassend lekker 'zetten', zonder merkbaar veel over te hellen. In de sportstand laat de achterkant zich zelfs lekker uitbreken op een kruising in de weg zonder bedreigend over te komen. Het pakket automatische rijhulpsystemen met onder meer adaptieve cruisecontrol (Driver Plus geheten bij Rivian) werkt naar behoren. 

Bovendien is dit een échte offroader, zoals het merk ook graag benadrukt. Er is een offroad-stand waarmee tot zo'n 30 kilometer per uur elk ruig terrein kan worden bedwongen. Op onverharde wegen zonder grote kuilen en stenen op de weg kun je zelfs met gemak op snelwegtempo rijden zonder dat het oncomfortabel of instabiel aanvoelt – al missen de voorstoelen net wat zijdelings steun.

©Joe van Burik | ID.nl

Hoe ziet het kostenplaatje eruit?

De instapversie van de Rivian R1S kost al 74.900 dollar, omgerekend net iets onder de 70.000 euro. Daarvoor heb je de basisversie, die echter al rap genoeg is en nog steeds zo’n 450 kilometer ver moet komen op een vol accupakket. De testauto heeft een prijskaartje van 93.800 dollar, oftewel zo’n 17.000 euro euro meer dan de instapper. 

Echte liefhebbers kunnen een exemplaar proberen te importeren, maar we raden aan om nog even geduld te hebben. Begin 2024 onthulde Rivian namelijk Rivian R2: een middelgrote SUV die vooral moet concurreren met de Tesla Model Y, voor een soortgelijke prijs (rond de 45.000 euro) én in de komende jaren de oversteek naar Europa zal maken. De R2 lijkt in veel opzichten op de R1 maar ontbeert luxe zaken zoals luchtvering om de prijs te drukken. 

Daarna komt Rivian ook met de R3, een nog compacter model dat het midden houdt tussen een crossover en een hatchback, vergelijkbaar met de Hyundai Ioniq 5 en de BMW iX2.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robotgrasmaaiers voor een mooi gazon
© Philips
Huis

Waar voor je geld: 5 robotgrasmaaiers voor een mooi gazon

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. In de zomer groeit gras altijd wat sneller, maar de kans is natuurlijk groot dat je voor langere periode op vakantie bent. Dan komt een robotgrasmaaier zeker van pas.

Robotmaaiers zijn slimme, automatische grasmaaiers die zelfstandig je gazon bijhouden. Je stelt een maaischema in (vaak via een app), en de robot doet de rest – hij maait regelmatig een klein stukje gras, zodat het gazon altijd netjes blijft. Je hoeft dus nooit meer zelf met de maaier aan de slag. Bijkomend voordeel: je gazon wordt vanzelf onderhouden, zelfs als je op vakantie bent.

Gardena smart SILENO city 400

Dit apparaat is ontworpen voor gazons tot 400 vierkante meter en werkt volledig automatisch. Je kunt hem bedienen via de Gardena Smart App, waarmee je maaischema's kunt instellen en de voortgang kunt volgen. De maaier gebruikt LONA-technologie, een vorm van kunstmatige intelligentie die je tuin in kaart brengt en zich aanpast aan de indeling. Zo weet hij precies waar en wanneer hij moet maaien. Hij kan hellingen tot 35 procent aan en navigeert moeiteloos door smalle doorgangen van minimaal 60 cm breed. Met een geluidsniveau van slechts 57 dB(A) is hij een van de stilste in zijn klasse. De maaier werkt in alle weersomstandigheden en keert automatisch terug naar het laadstation wanneer de accu bijna leeg is. Een volle lading duurt ongeveer 75 minuten en biedt een maaitijd van 65 minuten.

🌄 Grasoppervlakte: 400m²
🚜 Maaitijd: 65 minuten

Gardena smart SILENO city 250

Dit model is ontworpen voor kleinere tuinen tot ongeveer 250 vierkante meter en is eigenlijk het kleinere broertje van de hierboven besproken SILENO city 400. De specificaties zijn nagenoeg gelijk. Ook deze maaier werkt volledig automatisch en is eenvoudig te bedienen via de Gardena Smart App. Bij slecht weer, zoals regen of vorst, past de maaier zijn schema automatisch aan. Met een geluidsniveau van slechts 57 dB(A) is hij stil in gebruik. Na een maaironde van ongeveer 65 minuten keert hij automatisch terug naar het laadstation, waar hij in ongeveer 75 minuten volledig oplaadt. Schoonmaken is eenvoudig: je kunt hem gewoon afspoelen met de tuinslang.

🌄 Grasoppervlakte: 250m²
🚜 Maaitijd: 65 minuten

Robomow RT300

De Robomow RT300 is een compacte robotmaaier die ideaal is voor kleine tuinen tot 300 vierkante meter. Met zijn wendbaarheid en maaibreedte van 18 cm zorgt hij voor een gelijkmatig gemaaid gazon. De maaihoogte is instelbaar tussen 15 en 60 mm, waardoor je zelf kunt bepalen hoe kort het gras wordt. Dankzij de Li-ion accu maait hij tot 75 minuten en laadt hij in 180 minuten weer op. De RT300 kan hellingen tot 30 procent aan en is uitgerust met functies zoals een zwevend maaidek, randmaaimodus, diefstalbeveiliging en bluetooth-connectiviteit. Bij aankoop ontvang je 125 meter perimeterdraad en 150 draadpinnen voor de installatie.

🌄 Grasoppervlakte: 300m²
🚜 Maaitijd: 75 minuten

Philips 3000-serie RSL3000/10

De Philips RSL3000/10 is geschikt voor een flinke tuin van ongeveer 1.000 vierkante meter. Je kunt hem bedienen via een app op je telefoon, waar je onder andere kunt instellen wanneer hij moet maaien. Hij gebruikt GPS om systematisch over het gazon te rijden, zodat hij geen stukken overslaat of dubbel doet. De maaier heeft sensoren die merken wanneer het regent. Dan stopt hij automatisch met maaien en rijdt terug naar zijn laadstation. Ook kan hij over hellingen rijden tot zo'n 36 procent, wat handig is als je tuin niet helemaal vlak is. Als de accu leeg is, gaat hij zelf opladen. Hij werkt ongeveer 2 uur op een volle batterij en het opladen duurt zo'n 2,5 uur.

🌄 Grasoppervlakte: 1000m²
🚜 Maaitijd: 120 minuten


Bosch Indego S+ 500

De Bosch Indego S+ 500 is een robotmaaier die geschikt is voor gazons tot ongeveer 500 vierkante meter. Hij werkt volledig automatisch en kan via de Bosch Smart Gardening-app worden bediend. Via deze app kun je maaischema's instellen en je kunt er de voortgang mee volgen. Dankzij de LogiCut-technologie maait de robot in systematische banen, wat efficiënter is dan willekeurige patronen. De maaier heeft een maaibreedte van 19 cm en kan de maaihoogte instellen tussen 3 en 5 cm. Hij is geschikt voor hellingen tot 27 procent en heeft een accuduur van ongeveer 60 minuten, met een oplaadtijd van ongeveer een uur. De maaier is uitgerust met een 18V lithium-ion batterij en weegt ongeveer 7,7 kg.

🌄 Grasoppervlakte: 500m²
🚜 Maaitijd: 60 minuten

▼ Volgende artikel
Nieuw van Philips: tafelgrill met infuser voor échte barbecuesmaak
© Philips
Huis

Nieuw van Philips: tafelgrill met infuser voor échte barbecuesmaak

Met de Philips Tafelgrill geniet je deze zomer van een ontspannen barbecue, gewoon aan tafel. Geen gesleep met houtskool of iemand die steeds bij het vuur moet blijven. Dankzij het compacte ontwerp en de slimme aroma-infuser haal je de karakteristieke rooksmaak zó je woonkamer of tuin in. Zo kan iedereen gewoon blijven zitten én mee grillen.

Rooksmaak aan tafel

De geïntegreerde rook- en aroma-infuser maakt het verschil. Voeg wat houtsnippers of verse kruiden toe onder het glazen deksel en laat het apparaat de rest doen. Je ruikt het meteen: die kenmerkende geur van een echte barbecue. De tafelgrill warmt snel op en behoudt een constante temperatuur, zodat vlees, vis of groente perfect gegaard wordt. Het royale grilloppervlak van 1250 cm² biedt genoeg ruimte om met het hele gezin of een groep vrienden aan tafel te genieten.

Wat zijn goede houtsnippers voor je tafelgrill?

De infuser van de Philips Tafelgrill werkt perfect met houtsnippers. Deze zorgen niet alleen voor rook, maar ook voor extra smaak. Elke houtsoort geeft zijn eigen karakter:

  • Hickory: sterk en kruidig, populair bij vlees zoals ribs of pulled pork
  • Appel: zacht, fruitig aroma – lekker bij kip en vis
  • Kers: licht zoet, subtieler dan appel, geschikt voor varkensvlees
  • Eik: robuust en aards, combineert goed met rundvlees
  • Beuk: milder, rokerig zonder bitterheid – allround inzetbaar

Gebruik altijd snippers die speciaal bedoeld zijn voor koken en zorg dat ze droog zijn of licht vochtig gemaakt worden voor gebruik.

Twee grilloppervlakken voor meer variatie

De grillplaat is aan twee kanten te gebruiken: de geribbelde zijde is ideaal voor biefstuk, zalmfilet of hamburgers. De vlakke kant leent zich juist voor delicate ingrediënten zoals groente, spek of zelfs een eitje. Zo bereid je verschillende gerechten tegelijk en naar ieders smaak. Alles wordt egaal verwarmd en overtollig vet wordt netjes opgevangen, wat het schoonmaken vergemakkelijkt.

Kruidenideeën voor in de infuser

Naast houtsnippers kun je ook experimenteren met kruiden of een mix daarvan. Denk aan rozemarijn, tijm, laurier, citroenschil, komijnzaad, knoflookvlokken of gedroogde chili voor een pittig tintje. Even laten meedampen onder het glazen deksel en je hele tafel ruikt naar een zomerse barbecue.

©Philips

Prijs en beschikbaarheid

De Philips Tafelgrill HD6212/90 is per direct verkrijgbaar bij onder andere bol.com. De adviesprijs is 129,99 euro.