EV-profiel Rivian R1S: vrolijke Amerikaanse revolutie
Geplaatst: 3 april 2024 - 17:27
Joe van Burik
De Rivian R1S is de eerste SUV van Rivian, een jong Amerikaans automerk dat alleen elektrische auto’s bouwt. Als broertje van de R1T, een pick-up met dubbele cabine, is de R1S meer geschikt voor grote gezinnen. Hoewel Rivian nu alleen nog actief is in eigen land, komt het merk binnen afzienbare tijd ook naar Nederland. Alle reden om deze fullsize SUV vast aan de tand te voelen.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Eerst even een rondje om de Rivian R1S
De Rivian R1S is een typische Amerikaanse auto nieuwe stijl: behoorlijk fors, maar wel voorzien van een elektrische aandrijflijn. Daar is deze 3200 kilo wegende fullsize SUV ook bepaald niet de enige in. Concurrentie heeft-ie bijvoorbeeld van de Kia EV9, die echter zowel wat goedkoper als minder sportief is. De Audi Q8 e-tron is net een slag kleiner, vooral qua binnenruimte, net als de Tesla Model X. Te midden van die doorgewinterde concurrenten is het des te knapper dat Rivian met dit debuutmodel (dat eind 2022 werd gelanceerd in de VS) meteen indruk weet te maken.
Vanuit twee grote, ovale verlichtingsunits, verzonken in een witte lichtbalk over de hele breedte van de neus, kijkt deze nieuwkomer je guitig aan. Bij het ontgrendelen 'ontwaakt' het front als een soort vlot opkomende zon. En wanneer je 'm weer vergrendelt, hoor je vogelachtig getjilp. Dat onderstreept in elk geval het goedaardige, harmonieuze karakter dat Rivian graag etaleert. Of je dat leuk vindt (zoals ondergetekende) of te uitgesproken cartoonesk, is een kwestie van smaak.
Zo kun je ook beargumenteren dat deze vriendelijke uitstraling de R1S een stuk minder bonkig maakt dan menig concurrent. Maar vergis je niet: dit is met ruim 5 meter lengte en 2 meter breedte nog steeds een vrij kolossale auto (of 'gewoon groot' naar Amerikaanse maatstaven), maar zowel omgeven door andere modellen als op zichzelf straalt-ie dat niet nadrukkelijk uit.
Wat springt er in de Rivian R1S in het oog?
In de R1S treffen we een combinatie van mooi namaakleer, gefreesd metaal en bewerkt donker hout in het dashboard. Dat zorgt meteen voor een geraffineerde uitstraling. De belangrijkste informatie tijdens het rijden, zoals navigatie, de verkeersradar en snelheid, lees je af van het breedbeeldscherm achter het stuur. Voor alle andere informatie en bediening zit in het midden een groter horizontaal display van 15 inch.
Fysieke knoppen vind je hier nauwelijks; vrijwel alle bediening geschiedt via het centrale aanraakscherm. Wel zit er op het stuurwiel een stel wieltjes waarmee je de belangrijkste zaken als bestuurder kunt regelen, zoals het aanpassen van de cruisecontrol. Wat dat betreft heeft de bediening veel weg van Tesla's, al is de uitstraling van de cabine in de Rivian veel warmer en luxer.
Leuke gimmick: van het prettig klinkende (maar verder niet bovengemiddeld indrukwekkende) geluidssysteem kan de speaker in de middenconsole worden losgehaald om buiten de auto te gebruiken via bluetooth. En in het bestuurdersportier zit een uitneembare zaklamp.
Laat de R1S zich gemakkelijk bedienen?
De menu's op het centrale infotainmentscherm zijn overzichtelijk en netjes, met tal van leuke animaties waarin je de R1S virtueel ziet, evenals Gear Guard, een soort gele vriendelijke bigfoot die symbool staat voor Rivians beveiligingssysteem. Je kunt gemakkelijk wisselen tussen de verschillende rijinstellingen, afhankelijk van de situatie op de weg. De echte liefhebber kan zich laten overladen met data en feitjes, van de exacte bewegingen van de wielen tot de temperatuur per elektromotor. Geinig, maar alleen relevant als je bijvoorbeeld de woestenij in gaat.
Rivian biedt geen ondersteuning voor Apple Carplay of Android Auto, al kun je wel je eigen Spotify- (of Tidal-)account gebruiken voor muziek en podcasts, evenals Amazons stemassistent Alexa. Opvallend is de bediening van airco en de algehele klimaatregeling: door 3D-icoontjes te verslepen wordt de lucht nauwkeurig geblazen zoals jij dat wilt.
Welke batterij- en vermogensvarianten levert Rivian?
De Rivian R1S waarmee wij rijden, is voorzien van vier elektromotoren van leverancier Bosch, in totaal goed voor ruim 835 pk. Alternatief is een configuratie met twee motoren, ontwikkeld door Rivian zelf onder de naam Enduro, die bij elkaar dik 600 pk levert. Alle versies hebben vierwielaandrijving, maar alleen deze Quad Motor doet de sprint van 0 naar 100 km/u in iets meer dan 3 seconden. Absurd snel, al kijken we daar tegenwoordig nauwelijks meer van op bij elektrische auto’s met zo veel vermogen.
Rivian biedt vier verschillende accupakketten aan: met de standaardversie van 105 kWh moet je 435 kilometer ver komen, met een uitbreiding daarvan tot 507 kilometer. Het Large-pakket (135 kWh) haalt volgens de fabrieksopgave 516 kilometer met de Quad Motor – de versie waarmee wij rijden – of 566 met de tweemotorige aandrijflijn. Met een vol Max-pakket (149 kWh) moet een actieradius van 644 kilometer zelfs mogelijk zijn.
Het verbruik en de actieradius in de praktijk
Tijdens onze korte kennismaking met de Rivian R1S konden we in twee dagen zo'n 200 kilometer rijden, waarvan zo’n 35 op onverharde wegen in sportieve rijstanden. Bij het inleveren was er nog ruim meer dan de helft van de accucapaciteit aan energie over. Dat is slechts een ruwe indicatie dat het opgegeven verbruik realistisch lijkt. Snelladen volgens de Amerikaanse DC-standaard voegt 225 kilometer aan actieradius toe in zo'n 20 minuten.
Is de Rivian R1S een praktische auto?
De R1S heeft een afgesloten bagageruimte waarvan een deel kan worden ingezet als derde zitrij. Als zevenzitter houd je maar een beetje bagageruimte over, maar voldoende voor een dagje uit met een opgroeiend gezin. Ook tieners en meerderjarigen kunnen daar trouwens prima toeven qua been- en hoofdruimte, blijkt als iemand van 1,88 meter op alle zitrijen 'achter zichzelf' gaat zitten.
Klap je die derde zitrij weg, dan ontstaat er al een weelde aan bagageruimte van 1322 liter (omgerekend vanuit de Amerikaanse maatstaf, cubic inches). Haal je ook de tweede zitrij omlaag, dan heb je met 3000 liter ruimte zat om met gemak een forse mountainbike (of twee) te vervoeren, al biedt Rivian voor avontuurlijke bestuurders ook tal van accessoires daarvoor. Standaard is de R1S al volop voorzien van slimme vondsten, zoals opbergvakken die gemakkelijk openbuigen en maar liefst zeven(!) usb-c-aansluitingen.
Hoe rijdt de Rivian R1S?
Naast dat de R1S minder groot oogt dan-ie daadwerkelijk is, voelt de auto van achter het stuur ook niet zo kolossaal. Toegegeven: de brede Amerikaanse wegen dragen daar vast aan bij, maar toch ontbreekt het gevoel dat je erg hoog op de bok zit met veel lucht om je heen.
Datzelfde geldt voor het gewicht: deze auto voelt absoluut niet aan als een brok metaal van ruim drie ton. Mede dankzij de verschillende rijstanden, inclusief luchtvering waarvan de hoogte, demping en stabiliteitsregeling direct aanpasbaar is, staat de R1S in elke situatie z'n mannetje. Ook op bochtige asfaltwegen kun je 'm verrassend lekker 'zetten', zonder merkbaar veel over te hellen. In de sportstand laat de achterkant zich zelfs lekker uitbreken op een kruising in de weg zonder bedreigend over te komen. Het pakket automatische rijhulpsystemen met onder meer adaptieve cruisecontrol (Driver Plus geheten bij Rivian) werkt naar behoren.
Bovendien is dit een échte offroader, zoals het merk ook graag benadrukt. Er is een offroad-stand waarmee tot zo'n 30 kilometer per uur elk ruig terrein kan worden bedwongen. Op onverharde wegen zonder grote kuilen en stenen op de weg kun je zelfs met gemak op snelwegtempo rijden zonder dat het oncomfortabel of instabiel aanvoelt – al missen de voorstoelen net wat zijdelings steun.
Hoe ziet het kostenplaatje eruit?
De instapversie van de Rivian R1S kost al 74.900 dollar, omgerekend net iets onder de 70.000 euro. Daarvoor heb je de basisversie, die echter al rap genoeg is en nog steeds zo’n 450 kilometer ver moet komen op een vol accupakket. De testauto heeft een prijskaartje van 93.800 dollar, oftewel zo’n 17.000 euro euro meer dan de instapper.
Echte liefhebbers kunnen een exemplaar proberen te importeren, maar we raden aan om nog even geduld te hebben. Begin 2024 onthulde Rivian namelijk Rivian R2: een middelgrote SUV die vooral moet concurreren met de Tesla Model Y, voor een soortgelijke prijs (rond de 45.000 euro) én in de komende jaren de oversteek naar Europa zal maken. De R2 lijkt in veel opzichten op de R1 maar ontbeert luxe zaken zoals luchtvering om de prijs te drukken.
Daarna komt Rivian ook met de R3, een nog compacter model dat het midden houdt tussen een crossover en een hatchback, vergelijkbaar met de Hyundai Ioniq 5 en de BMW iX2.