ID.nl logo
EV-profiel Rivian R1S: vrolijke Amerikaanse revolutie
© Joe van Burik | ID.nl
Mobiliteit

EV-profiel Rivian R1S: vrolijke Amerikaanse revolutie

De Rivian R1S is de eerste SUV van Rivian, een jong Amerikaans automerk dat alleen elektrische auto’s bouwt. Als broertje van de R1T, een pick-up met dubbele cabine, is de R1S meer geschikt voor grote gezinnen. Hoewel Rivian nu alleen nog actief is in eigen land, komt het merk binnen afzienbare tijd ook naar Nederland. Alle reden om deze fullsize SUV vast aan de tand te voelen.

©Joe van Burik | ID.nl

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Eerst even een rondje om de Rivian R1S

De Rivian R1S is een typische Amerikaanse auto nieuwe stijl: behoorlijk fors, maar wel voorzien van een elektrische aandrijflijn. Daar is deze 3200 kilo wegende fullsize SUV ook bepaald niet de enige in. Concurrentie heeft-ie bijvoorbeeld van de Kia EV9, die echter zowel wat goedkoper als minder sportief is. De Audi Q8 e-tron is net een slag kleiner, vooral qua binnenruimte, net als de Tesla Model X. Te midden van die doorgewinterde concurrenten is het des te knapper dat Rivian met dit debuutmodel (dat eind 2022 werd gelanceerd in de VS) meteen indruk weet te maken. 

Vanuit twee grote, ovale verlichtingsunits, verzonken in een witte lichtbalk over de hele breedte van de neus, kijkt deze nieuwkomer je guitig aan. Bij het ontgrendelen 'ontwaakt' het front als een soort vlot opkomende zon. En wanneer je 'm weer vergrendelt, hoor je vogelachtig getjilp. Dat onderstreept in elk geval het goedaardige, harmonieuze karakter dat Rivian graag etaleert. Of je dat leuk vindt (zoals ondergetekende) of te uitgesproken cartoonesk, is een kwestie van smaak. 

Zo kun je ook beargumenteren dat deze vriendelijke uitstraling de R1S een stuk minder bonkig maakt dan menig concurrent. Maar vergis je niet: dit is met ruim 5 meter lengte en 2 meter breedte nog steeds een vrij kolossale auto (of 'gewoon groot' naar Amerikaanse maatstaven), maar zowel omgeven door andere modellen als op zichzelf straalt-ie dat niet nadrukkelijk uit. 

©Joe van Burik | ID.nl

Wat springt er in de Rivian R1S in het oog?

In de R1S treffen we een combinatie van mooi namaakleer, gefreesd metaal en bewerkt donker hout in het dashboard. Dat zorgt meteen voor een geraffineerde uitstraling. De belangrijkste informatie tijdens het rijden, zoals navigatie, de verkeersradar en snelheid, lees je af van het breedbeeldscherm achter het stuur. Voor alle andere informatie en bediening zit in het midden een groter horizontaal display van 15 inch. 

Fysieke knoppen vind je hier nauwelijks; vrijwel alle bediening geschiedt via het centrale aanraakscherm. Wel zit er op het stuurwiel een stel wieltjes waarmee je de belangrijkste zaken als bestuurder kunt regelen, zoals het aanpassen van de cruisecontrol. Wat dat betreft heeft de bediening veel weg van Tesla's, al is de uitstraling van de cabine in de Rivian veel warmer en luxer.

Leuke gimmick: van het prettig klinkende (maar verder niet bovengemiddeld indrukwekkende) geluidssysteem kan de speaker in de middenconsole worden losgehaald om buiten de auto te gebruiken via bluetooth. En in het bestuurdersportier zit een uitneembare zaklamp.

©Joe van Burik | ID.nl

Laat de R1S zich gemakkelijk bedienen?

De menu's op het centrale infotainmentscherm zijn overzichtelijk en netjes, met tal van leuke animaties waarin je de R1S virtueel ziet, evenals Gear Guard, een soort gele vriendelijke bigfoot die symbool staat voor Rivians beveiligingssysteem. Je kunt gemakkelijk wisselen tussen de verschillende rijinstellingen, afhankelijk van de situatie op de weg. De echte liefhebber kan zich laten overladen met data en feitjes, van de exacte bewegingen van de wielen tot de temperatuur per elektromotor. Geinig, maar alleen relevant als je bijvoorbeeld de woestenij in gaat. 

Rivian biedt geen ondersteuning voor Apple Carplay of Android Auto, al kun je wel je eigen Spotify- (of Tidal-)account gebruiken voor muziek en podcasts, evenals Amazons stemassistent Alexa. Opvallend is de bediening van airco en de algehele klimaatregeling: door 3D-icoontjes te verslepen wordt de lucht nauwkeurig geblazen zoals jij dat wilt.

©Joe van Burik | ID.nl

Welke batterij- en vermogensvarianten levert Rivian?

De Rivian R1S waarmee wij rijden, is voorzien van vier elektromotoren van leverancier Bosch, in totaal goed voor ruim 835 pk. Alternatief is een configuratie met twee motoren, ontwikkeld door Rivian zelf onder de naam Enduro, die bij elkaar dik 600 pk levert. Alle versies hebben vierwielaandrijving, maar alleen deze Quad Motor doet de sprint van 0 naar 100 km/u in iets meer dan 3 seconden. Absurd snel, al kijken we daar tegenwoordig nauwelijks meer van op bij elektrische auto’s met zo veel vermogen. 

Rivian biedt vier verschillende accupakketten aan: met de standaardversie van 105 kWh moet je 435 kilometer ver komen, met een uitbreiding daarvan tot 507 kilometer. Het Large-pakket (135 kWh) haalt volgens de fabrieksopgave 516 kilometer met de Quad Motor – de versie waarmee wij rijden – of 566 met de tweemotorige aandrijflijn. Met een vol Max-pakket (149 kWh) moet een actieradius van 644 kilometer zelfs mogelijk zijn.

©Joe van Burik | ID.nl

Het verbruik en de actieradius in de praktijk

Tijdens onze korte kennismaking met de Rivian R1S konden we in twee dagen zo'n 200 kilometer rijden, waarvan zo’n 35 op onverharde wegen in sportieve rijstanden. Bij het inleveren was er nog ruim meer dan de helft van de accucapaciteit aan energie over. Dat is slechts een ruwe indicatie dat het opgegeven verbruik realistisch lijkt. Snelladen volgens de Amerikaanse DC-standaard voegt 225 kilometer aan actieradius toe in zo'n 20 minuten.

Is de Rivian R1S een praktische auto?

De R1S heeft een afgesloten bagageruimte waarvan een deel kan worden ingezet als derde zitrij. Als zevenzitter houd je maar een beetje bagageruimte over, maar voldoende voor een dagje uit met een opgroeiend gezin. Ook tieners en meerderjarigen kunnen daar trouwens prima toeven qua been- en hoofdruimte, blijkt als iemand van 1,88 meter op alle zitrijen 'achter zichzelf' gaat zitten. 

Klap je die derde zitrij weg, dan ontstaat er al een weelde aan bagageruimte van 1322 liter (omgerekend vanuit de Amerikaanse maatstaf, cubic inches). Haal je ook de tweede zitrij omlaag, dan heb je met 3000 liter ruimte zat om met gemak een forse mountainbike (of twee) te vervoeren, al biedt Rivian voor avontuurlijke bestuurders ook tal van accessoires daarvoor. Standaard is de R1S al volop voorzien van slimme vondsten, zoals opbergvakken die gemakkelijk openbuigen en maar liefst zeven(!) usb-c-aansluitingen.

©Joe van Burik | ID.nl

Hoe rijdt de Rivian R1S?

Naast dat de R1S minder groot oogt dan-ie daadwerkelijk is, voelt de auto van achter het stuur ook niet zo kolossaal. Toegegeven: de brede Amerikaanse wegen dragen daar vast aan bij, maar toch ontbreekt het gevoel dat je erg hoog op de bok zit met veel lucht om je heen. 

Datzelfde geldt voor het gewicht: deze auto voelt absoluut niet aan als een brok metaal van ruim drie ton. Mede dankzij de verschillende rijstanden, inclusief luchtvering waarvan de hoogte, demping en stabiliteitsregeling direct aanpasbaar is, staat de R1S in elke situatie z'n mannetje. Ook op bochtige asfaltwegen kun je 'm verrassend lekker 'zetten', zonder merkbaar veel over te hellen. In de sportstand laat de achterkant zich zelfs lekker uitbreken op een kruising in de weg zonder bedreigend over te komen. Het pakket automatische rijhulpsystemen met onder meer adaptieve cruisecontrol (Driver Plus geheten bij Rivian) werkt naar behoren. 

Bovendien is dit een échte offroader, zoals het merk ook graag benadrukt. Er is een offroad-stand waarmee tot zo'n 30 kilometer per uur elk ruig terrein kan worden bedwongen. Op onverharde wegen zonder grote kuilen en stenen op de weg kun je zelfs met gemak op snelwegtempo rijden zonder dat het oncomfortabel of instabiel aanvoelt – al missen de voorstoelen net wat zijdelings steun.

©Joe van Burik | ID.nl

Hoe ziet het kostenplaatje eruit?

De instapversie van de Rivian R1S kost al 74.900 dollar, omgerekend net iets onder de 70.000 euro. Daarvoor heb je de basisversie, die echter al rap genoeg is en nog steeds zo’n 450 kilometer ver moet komen op een vol accupakket. De testauto heeft een prijskaartje van 93.800 dollar, oftewel zo’n 17.000 euro euro meer dan de instapper. 

Echte liefhebbers kunnen een exemplaar proberen te importeren, maar we raden aan om nog even geduld te hebben. Begin 2024 onthulde Rivian namelijk Rivian R2: een middelgrote SUV die vooral moet concurreren met de Tesla Model Y, voor een soortgelijke prijs (rond de 45.000 euro) én in de komende jaren de oversteek naar Europa zal maken. De R2 lijkt in veel opzichten op de R1 maar ontbeert luxe zaken zoals luchtvering om de prijs te drukken. 

Daarna komt Rivian ook met de R3, een nog compacter model dat het midden houdt tussen een crossover en een hatchback, vergelijkbaar met de Hyundai Ioniq 5 en de BMW iX2.

▼ Volgende artikel
Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis
© Rens Blom
Huis

Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis

Odido schudt de markt van vast internet voor thuis op met Klik&Klaar, een dienst van 25 euro per maand die 5G-signaal omzet naar wifi voor al je apparaten. Klik&Klaar is zo een alternatief voor internet via de kabel of glasvezel, en waarschijnlijk ook goedkoper dan wat je nu betaalt voor bekabeld internet. Wij hebben Klik&Klaar een maand getest in een appartement en delen de plus- en minpunten van de dienst met je.

Goed
Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar internet thuis
  • Maakt beloofde snelheid ruimschoots waar
  • Gebruiksvriendelijke installatie
  • Instabiel internet bij slecht weer
  • Problemen met wifirepeaters

De eerste plus is de prijs. Met 25 euro per maand is Klik&Klaar lekker betaalbaar. Heb je al een geselecteerd mobiel abonnement van Odido, dan betaal je slechts 20 euro per maand voor Klik&Klaar. De dienst is maandelijks opzegbaar, waardoor je lekker flexibel bent.

Het bestellen via de Odido-website is eenvoudig en we ontvingen het pakket na twee werkdagen thuis, in ons appartement in Castricum. In de doos vind je een Zyxel 5G-modem en een 5G-simkaart, die je in de router stopt om internet te ontvangen. Het blijft fascinerend hoe je al je apparaten van wifi kunt voorzien dankzij een simkaartje ter grootte van je nagel.

©Rens Blom

Het simkaartje dat je bij de router krijgt.

Installatie

Om Klik&Klaar te installeren, download je de gratis Klik&Klaar-app op je iPhone of Android-smartphone. Die loodst je binnen het beloofde kwartiertje door de installatie heen. De app laat duidelijk zien waar je de router het beste kunt neerzetten. Neem die instructies serieus, want weggestopt in een hoek ontvangt de router geen goed internetsignaal en heb je dus ook weinig aan de dienst. Na de eenvoudige installatie geef je je wifinetwerk een naam en verbind je je apparaten. Vervolgens zijn je smartphone, computer, tablet, smart-tv en andere gadgets online. Je hebt onbeperkt internet op de hoogst mogelijke snelheid, zoals je gewend bent van internet voor thuis.

©Rens Blom

De installatie van Klik&Klaar is eenvoudig.

Ervaringen

Na ruim een maand gebruik zijn we over het algemeen erg tevreden over Odido Klik&Klaar, maar sturen we de router toch terug. Dat ligt niet aan de internetsnelheden. Odido belooft via deze dekkingskaart dat de router op ons adres een snelheid van 300 Mbit/s of meer biedt en dat klopt. In de woonkamer – waar de router voor het raam staat – halen we tussen de 300 en 600 Mbps download en 70 tot 200 Mbps upload. Dat zijn uitstekende snelheden. In andere kamers, verder weg van de router, halen we nog steeds meer dan 100/50 Mbps. Netjes.

Ons probleem met Odido Klik&Klaar is de betrouwbaarheid. Niet alleen viel de router in een maand twee keer uit (om na een herstart weer te functioneren), tijdens flinke regenbuien en een najaarsstorm had de router grote moeite om een stabiel thuisnetwerk te bieden. Dipjes in het wifisignaal verstoorden onze videobelvergaderingen, onderbraken de muziek uit de Sonos-speakers en lieten onze telefoons af en toe automatisch overschakelen naar het mobiele netwerk. Ongemakken die we tijdens slecht weer niet ervaren via een vaste internetverbinding, en ongemakken waar we niet op zitten te wachten in het gure Nederland.

©Rens Blom

De Klik&Klaar-router uit de doos.

Goed om te weten: de router heeft twee 2,5Gbit/s-ethernetpoorten om apparaten bekabeld aan te sluiten. Wij hebben de smart-tv rechtstreeks aangesloten en de andere poort verbonden met een switch. De smart-tv heeft tijdens het kijken van Videoland, YouTube en NPO Plus nooit problemen met zijn internetverbinding gehad, ook niet tijdens slecht weer.  

Wifirepeaters

Voor een volledige test hebben we ook twee wifirepeaters van Odido Klik&Klaar besteld. Die heten Wifipunten, zijn optioneel en kosten 2,50 euro per stuk per maand. Je huurt ze en moet ze als ze niet bevallen of bij het stoppen van Klik&Klaar dus terugsturen.

©Rens Blom

©Rens Blom

De installatie van de Wifipunten.

Onze ervaringen met de kleine repeaters, die je neerzet in de vensterbank of op je bureau, zijn gemengd. Enerzijds verbeteren ze het wifisignaal in ons appartement duidelijk. Op onze werkplek, een vide boven de keuken/woonkamer en net buiten de directe zichtlijn van de router in de woonkamer, haalden we via router een downloadsnelheid van 270 Mbps en een uploadsnelheid van 120 Mbps. Na het installeren van een wifirepeater op de wifi, met bijna een zichtlijn op de router, schoot de downloadsnelheid omhoog naar 425 tot 616 Mbps – op basis van vier tests verspreid over een uur. De uploadsnelheid bedroeg bij deze tests 107 tot 110 Mbps en verbeterde dus niet ten opzichte van de oude situatie.

©Rens Blom

Een snelheidstest na het koppelen van een wifirepeater.

Een Wifipunt-wifirepeater heeft twee 2,5Gbit/s-lanpoorten om apparatuur bekabeld aan te sluiten. Onze computer op de werkplek tikte bekabeld op de repeater vrijwel dezelfde snelheden aan als via de wifi.

©Rens Blom

De wifirepeater is handzaam en daarom op veel plekken neer te zetten.

Opmerkelijk is dat heel wat van onze apparaten in de war raakten van de Wifipunten. Smartphones, laptops en tablets leken soms niet meer te weten met welk wifipunt (router, wifipunt één of wifipunt twee) ze het beste konden verbinden, wat leidde tot verbindingsproblemen. Dat terwijl we de repeaters geïnstalleerd hebben volgens de instructies van deKlik&Klaar-app, die in de weken erna steevast aangaf dat ons wifinetwerk er keurig uitzag. Na het verwijderen van de Wifipunten waren de verbindingsproblemen ook opgelost.

©Rens Blom

Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

▼ Volgende artikel
Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18
Huis

Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18

Met iOS 18 krijg je toegang tot functies die eerder niet mogelijk waren, waardoor je je smartphone nog persoonlijker kunt maken. Ook de Notities-app heeft een update gekregen, zodat je teksten nu veel makkelijker kunt organiseren.

Wanneer je iOS 18 downloadt op je iPhone, dan krijg je ook meteen toegang tot de nieuwe Notities-app. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden om je teksten overzichtelijk te organiseren en beheren.

Lees ook: Personaliseer je iPhone: zo pas je in iOS 18 het beginscherm aan

De Notities-app van iOS 18 is onder handen genomen. Daardoor moet het ook gemakkelijker worden om bepaalde informatie terug te vinden. Als je een lange tekst in de app hebt geschreven, dan kan het lastig zijn om een specifieke passage op te zoeken, zelfs wanneer je al koppen en tussenkopjes hebt gebruikt om je tekst te structureren. Maar met iOS 18 is dat makkelijker geworden. Je kunt nu namelijk de kopjes – en daarmee de tekst die daarbij hoort – inklappen en uitvouwen wanneer je wilt.

Zodoende moet je veel sneller door je eigen werk heen kunnen. Wanneer je zo'n kop inklapt, verdwijnt de alinea die daarmee geassocieerd wordt. In beeld verschijnt dan een kleine pijl naast de betreffende kop. Als je daar op tikt, dan komt de alinea tevoorschijn. In dit artikel leggen we uit hoe je de koppen inklapbaar maakt en hoe je ze daarna ook weer kunt uitklappen. Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel even weten waar het staat.

Inklapbare koppen voor Notities

Open de Notities-app op je iPhone, zodra je die hebt geüpdatet naar iOS 18. Je kunt nu een notitie selecteren en openen (eventueel vanuit een map), of een nieuwe aanmaken. Dat laatste doe je door rechts onderin op het knopje te drukken dat lijkt op een potlood in een vierkant. Maak de tekst op zoals je dat altijd zou doen en voeg de koppen toe die je wilt gebruiken. Koppen maak je aan door een regel te selecteren en onderin, op de balk met opties, op Aa te klikken. Zie je deze balk niet? Klik dan op het plusicoon.

Aa is de opmaakknop. Daarmee bepaal je wat voor type tekst het is: een titel, koptekst, subkop of hoofdtekst. Selecteer nu Koptekst of Subkop. Links van de (sub)kop zie je nu een pijltje staan, dat naar beneden gericht is. Dat betekent dat deze sectie uitgeklapt is. Als je op het pijltje tikt, kun je de alinea inklappen, zodat deze uit beeld verdwijnt. Klik je er nogmaals op, dan komt de alinea weer tevoorschijn.

Tot slot is het mogelijk de tekst, in welke opmaakvorm dan ook, van kleurtjes te voorzien. Selecteer dan wederom een regel of alinea, tik als dat nodig is op plus, dan op Aa en tik rechts op de kleurknop (bij ons staat die standaard op paars).