ID.nl logo
De vernieuwde Skoda Enyaq is een fijne en zuinige upgrade
Mobiliteit

De vernieuwde Skoda Enyaq is een fijne en zuinige upgrade

Volkswagen zal verbaasd hebben gereageerd op het feit dat de Skoda Enyaq – een model uit het eigen concern – bijna populairder blijkt dan hun ID.4, ondanks de gedeelde techniek. Met bijna 20.000 exemplaren in Nederland is de Enyaq een veelgeziene elektrische SUV. Na een recente update heeft Irwin van InstaAutoVlog de auto getest. Zijn bevindingen staan in dit artikel en de bijbehorende video.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Verre van verouderd

De Skoda Enyaq werd op het vlak van exterieurdesign niet gewijzigd. Wellicht ook niet verwonderlijk, want hoewel de auto in de basis alweer zo'n drie jaar meeloopt, oogt dit model verre van verouderd. Zeker de als Sportline uitgevoerde testauto, voorzien van een Race Blue-lakkleur en prachtige 21-inch Supernova-wielen, ziet eruit als om door een ringetje te halen. 

Verder is de test-Enyaq voorzien van het Business Upgrade Plus-pakket (3500 euro), dat onder meer het Crystal Face-front toevoegde: een in het donker uitgelichte kristalachtige grill die de Tsjech een ronduit hightech karakter geeft. De scherp gelijnde koplampen zijn optioneel voorzien van een Matrix-functie en daarmee is de Enyac in staat om een voor- of tegenligger actief uit het lichtbeeld te filteren. 

Bekijk onderaan dit artikel een video van de Skoda Enyaq!

©Martijn de Bruin

Makkelijke instapper

Aan boord is de opgefriste Enyaq om te beginnen een erg comfortabele auto, zeker qua instap. Precies goed op heuphoogte betreed je de koets om vervolgens te genieten van een heerlijk comfortabele zit. Dat is vooral te danken aan de geweldige Sportline-stoelen en het comfort van het eerdergenoemde pakket. Dat voegt namelijk ook een prima massagefunctie toe, evenals elektrische stoelverstelling inclusief geheugen. Bovendien zijn de stoelen te verwarmen, en dat is de achterbank eveneens. Een goede zitpositie en dito ondersteuning zijn dan ook snel gevonden, en dat komt ook zeker op het conto van het uitstekend verstelbare stuurwiel.

©Skoda

Infotainment helemaal up-to-date

Het in de testauto met leer afgewerkte dashboard doet daarnaast ronduit hoogwaardig aan, zeker in combinatie met een prima digitale ervaring. De Enyaq beschikt over een duidelijk doch compact digitaal instrumentarium en een gloednieuw infotainmentsysteem. Qua formaat nog steeds 13-inch groot, maar qua soft- en hardware leunt dit systeem op de laatste generatie van het Volkswagen-concern. Het werkt snel, zit boordevol mogelijkheden en is helemaal up-to-date dankzij een prima EV-routeplanner. 

©Skoda

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

585 liter aan 'simply clever' ruimte

Op de achterbank is de Enyaq een echte Skoda. Ruim, zowel qua been- als hoofdruimte, maar ook comfortabel dankzij een goed gevormde achterbank. Twee usb-c-oplaadpunten doen de rest, evenals een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders en ventilatieroosters. De kofferruimte is met 585 liter ronduit fors. Hij is lekker diep, lang en beschikt over een kunststofconstructie waarin je een krat of ander voorwerp kunt zekeren. Handig is ook de uitsparing en een rubberachtige case voor de laadkabel. Stuk voor stuk Skoda's credo: simply clever. 

©Skoda

Verse aandrijflijnen 

De grootste wijzigingen vind je echter onderhuids. De nieuwe instapper betreft voortaan de 50. Deze auto heeft een 55kWh-batterij en een 170 pk sterke elektromotor op de achteras. Die combinatie is goed voor maximaal 377 kilometer range. Snelladen kan met maximaal 145 kW en een 11kW-boordlader doet de rest. Een addertje is er echter ook, want welke uitvoering of accu je ook kiest, een 1000 euro kostende warmtepomp is altijd optioneel, maar is op de instapaccu helaas niet leverbaar.

Liever wat meer accu én vermogen? Opteer dan voor Skoda's nieuwste paradepaardje in de vorm van een gloednieuwe, 286 pk sterke elektromotor. Deze is niet alleen krachtiger dan de 204 pk sterke motor die hij vervangt, maar ook zuiniger. De range stijgt dan ook meteen van 542 naar 560 kilometer. De basisbatterij blijft met 82 kWh hetzelfde, maar het snelladen gaat wel vlotter met maximaal 170 kW. 

©Martijn de Bruin

Vlot maar zuinig

Gedurende de hele testperiode blijkt de Enyaq een aangename en fijne auto om mee te rijden. Stabiel, overwegend comfortabel, maar wel adequaat waar het moet. De nieuwe elektromotor is een stuk vlotter dan de uitgaande variant en dat voel je. Qua 0-100-tijd, maar ook op de tussenacceleratie. Het fijnst is echter het feit dat een gemiddeld verbruik van gemakkelijk 17 kWh/100 km prima te realiseren is. Dat zorgt voor een range van gemakkelijk 450 kilometer op een volledig opgeladen accu. 

Meer weten over deze vernieuwde Skoda Enyaq? Bekijk dan de video hieronder!

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube