De vernieuwde Skoda Enyaq is een fijne en zuinige upgrade
Volkswagen zal verbaasd hebben gereageerd op het feit dat de Skoda Enyaq – een model uit het eigen concern – bijna populairder blijkt dan hun ID.4, ondanks de gedeelde techniek. Met bijna 20.000 exemplaren in Nederland is de Enyaq een veelgeziene elektrische SUV. Na een recente update heeft Irwin van InstaAutoVlog de auto getest. Zijn bevindingen staan in dit artikel en de bijbehorende video.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Verre van verouderd
De Skoda Enyaq werd op het vlak van exterieurdesign niet gewijzigd. Wellicht ook niet verwonderlijk, want hoewel de auto in de basis alweer zo'n drie jaar meeloopt, oogt dit model verre van verouderd. Zeker de als Sportline uitgevoerde testauto, voorzien van een Race Blue-lakkleur en prachtige 21-inch Supernova-wielen, ziet eruit als om door een ringetje te halen.
Verder is de test-Enyaq voorzien van het Business Upgrade Plus-pakket (3500 euro), dat onder meer het Crystal Face-front toevoegde: een in het donker uitgelichte kristalachtige grill die de Tsjech een ronduit hightech karakter geeft. De scherp gelijnde koplampen zijn optioneel voorzien van een Matrix-functie en daarmee is de Enyac in staat om een voor- of tegenligger actief uit het lichtbeeld te filteren.
Bekijk onderaan dit artikel een video van de Skoda Enyaq!
©Martijn de Bruin
Makkelijke instapper
Aan boord is de opgefriste Enyaq om te beginnen een erg comfortabele auto, zeker qua instap. Precies goed op heuphoogte betreed je de koets om vervolgens te genieten van een heerlijk comfortabele zit. Dat is vooral te danken aan de geweldige Sportline-stoelen en het comfort van het eerdergenoemde pakket. Dat voegt namelijk ook een prima massagefunctie toe, evenals elektrische stoelverstelling inclusief geheugen. Bovendien zijn de stoelen te verwarmen, en dat is de achterbank eveneens. Een goede zitpositie en dito ondersteuning zijn dan ook snel gevonden, en dat komt ook zeker op het conto van het uitstekend verstelbare stuurwiel.
©Skoda
Infotainment helemaal up-to-date
Het in de testauto met leer afgewerkte dashboard doet daarnaast ronduit hoogwaardig aan, zeker in combinatie met een prima digitale ervaring. De Enyaq beschikt over een duidelijk doch compact digitaal instrumentarium en een gloednieuw infotainmentsysteem. Qua formaat nog steeds 13-inch groot, maar qua soft- en hardware leunt dit systeem op de laatste generatie van het Volkswagen-concern. Het werkt snel, zit boordevol mogelijkheden en is helemaal up-to-date dankzij een prima EV-routeplanner.
©Skoda
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
585 liter aan 'simply clever' ruimte
Op de achterbank is de Enyaq een echte Skoda. Ruim, zowel qua been- als hoofdruimte, maar ook comfortabel dankzij een goed gevormde achterbank. Twee usb-c-oplaadpunten doen de rest, evenals een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders en ventilatieroosters. De kofferruimte is met 585 liter ronduit fors. Hij is lekker diep, lang en beschikt over een kunststofconstructie waarin je een krat of ander voorwerp kunt zekeren. Handig is ook de uitsparing en een rubberachtige case voor de laadkabel. Stuk voor stuk Skoda's credo: simply clever.
©Skoda
Verse aandrijflijnen
De grootste wijzigingen vind je echter onderhuids. De nieuwe instapper betreft voortaan de 50. Deze auto heeft een 55kWh-batterij en een 170 pk sterke elektromotor op de achteras. Die combinatie is goed voor maximaal 377 kilometer range. Snelladen kan met maximaal 145 kW en een 11kW-boordlader doet de rest. Een addertje is er echter ook, want welke uitvoering of accu je ook kiest, een 1000 euro kostende warmtepomp is altijd optioneel, maar is op de instapaccu helaas niet leverbaar.
Liever wat meer accu én vermogen? Opteer dan voor Skoda's nieuwste paradepaardje in de vorm van een gloednieuwe, 286 pk sterke elektromotor. Deze is niet alleen krachtiger dan de 204 pk sterke motor die hij vervangt, maar ook zuiniger. De range stijgt dan ook meteen van 542 naar 560 kilometer. De basisbatterij blijft met 82 kWh hetzelfde, maar het snelladen gaat wel vlotter met maximaal 170 kW.
©Martijn de Bruin
Vlot maar zuinig
Gedurende de hele testperiode blijkt de Enyaq een aangename en fijne auto om mee te rijden. Stabiel, overwegend comfortabel, maar wel adequaat waar het moet. De nieuwe elektromotor is een stuk vlotter dan de uitgaande variant en dat voel je. Qua 0-100-tijd, maar ook op de tussenacceleratie. Het fijnst is echter het feit dat een gemiddeld verbruik van gemakkelijk 17 kWh/100 km prima te realiseren is. Dat zorgt voor een range van gemakkelijk 450 kilometer op een volledig opgeladen accu.
Meer weten over deze vernieuwde Skoda Enyaq? Bekijk dan de video hieronder!