ID.nl logo
De vernieuwde Skoda Enyaq is een fijne en zuinige upgrade
© Martijn de Bruin
Mobiliteit

De vernieuwde Skoda Enyaq is een fijne en zuinige upgrade

Volkswagen zal verbaasd hebben gereageerd op het feit dat de Skoda Enyaq – een model uit het eigen concern – bijna populairder blijkt dan hun ID.4, ondanks de gedeelde techniek. Met bijna 20.000 exemplaren in Nederland is de Enyaq een veelgeziene elektrische SUV. Na een recente update heeft Irwin van InstaAutoVlog de auto getest. Zijn bevindingen staan in dit artikel en de bijbehorende video.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Verre van verouderd

De Skoda Enyaq werd op het vlak van exterieurdesign niet gewijzigd. Wellicht ook niet verwonderlijk, want hoewel de auto in de basis alweer zo'n drie jaar meeloopt, oogt dit model verre van verouderd. Zeker de als Sportline uitgevoerde testauto, voorzien van een Race Blue-lakkleur en prachtige 21-inch Supernova-wielen, ziet eruit als om door een ringetje te halen. 

Verder is de test-Enyaq voorzien van het Business Upgrade Plus-pakket (3500 euro), dat onder meer het Crystal Face-front toevoegde: een in het donker uitgelichte kristalachtige grill die de Tsjech een ronduit hightech karakter geeft. De scherp gelijnde koplampen zijn optioneel voorzien van een Matrix-functie en daarmee is de Enyac in staat om een voor- of tegenligger actief uit het lichtbeeld te filteren. 

Bekijk onderaan dit artikel een video van de Skoda Enyaq!

©Martijn de Bruin

Makkelijke instapper

Aan boord is de opgefriste Enyaq om te beginnen een erg comfortabele auto, zeker qua instap. Precies goed op heuphoogte betreed je de koets om vervolgens te genieten van een heerlijk comfortabele zit. Dat is vooral te danken aan de geweldige Sportline-stoelen en het comfort van het eerdergenoemde pakket. Dat voegt namelijk ook een prima massagefunctie toe, evenals elektrische stoelverstelling inclusief geheugen. Bovendien zijn de stoelen te verwarmen, en dat is de achterbank eveneens. Een goede zitpositie en dito ondersteuning zijn dan ook snel gevonden, en dat komt ook zeker op het conto van het uitstekend verstelbare stuurwiel.

©Skoda

Infotainment helemaal up-to-date

Het in de testauto met leer afgewerkte dashboard doet daarnaast ronduit hoogwaardig aan, zeker in combinatie met een prima digitale ervaring. De Enyaq beschikt over een duidelijk doch compact digitaal instrumentarium en een gloednieuw infotainmentsysteem. Qua formaat nog steeds 13-inch groot, maar qua soft- en hardware leunt dit systeem op de laatste generatie van het Volkswagen-concern. Het werkt snel, zit boordevol mogelijkheden en is helemaal up-to-date dankzij een prima EV-routeplanner. 

©Skoda

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

585 liter aan 'simply clever' ruimte

Op de achterbank is de Enyaq een echte Skoda. Ruim, zowel qua been- als hoofdruimte, maar ook comfortabel dankzij een goed gevormde achterbank. Twee usb-c-oplaadpunten doen de rest, evenals een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders en ventilatieroosters. De kofferruimte is met 585 liter ronduit fors. Hij is lekker diep, lang en beschikt over een kunststofconstructie waarin je een krat of ander voorwerp kunt zekeren. Handig is ook de uitsparing en een rubberachtige case voor de laadkabel. Stuk voor stuk Skoda's credo: simply clever. 

©Skoda

Verse aandrijflijnen 

De grootste wijzigingen vind je echter onderhuids. De nieuwe instapper betreft voortaan de 50. Deze auto heeft een 55kWh-batterij en een 170 pk sterke elektromotor op de achteras. Die combinatie is goed voor maximaal 377 kilometer range. Snelladen kan met maximaal 145 kW en een 11kW-boordlader doet de rest. Een addertje is er echter ook, want welke uitvoering of accu je ook kiest, een 1000 euro kostende warmtepomp is altijd optioneel, maar is op de instapaccu helaas niet leverbaar.

Liever wat meer accu én vermogen? Opteer dan voor Skoda's nieuwste paradepaardje in de vorm van een gloednieuwe, 286 pk sterke elektromotor. Deze is niet alleen krachtiger dan de 204 pk sterke motor die hij vervangt, maar ook zuiniger. De range stijgt dan ook meteen van 542 naar 560 kilometer. De basisbatterij blijft met 82 kWh hetzelfde, maar het snelladen gaat wel vlotter met maximaal 170 kW. 

©Martijn de Bruin

Vlot maar zuinig

Gedurende de hele testperiode blijkt de Enyaq een aangename en fijne auto om mee te rijden. Stabiel, overwegend comfortabel, maar wel adequaat waar het moet. De nieuwe elektromotor is een stuk vlotter dan de uitgaande variant en dat voel je. Qua 0-100-tijd, maar ook op de tussenacceleratie. Het fijnst is echter het feit dat een gemiddeld verbruik van gemakkelijk 17 kWh/100 km prima te realiseren is. Dat zorgt voor een range van gemakkelijk 450 kilometer op een volledig opgeladen accu. 

Meer weten over deze vernieuwde Skoda Enyaq? Bekijk dan de video hieronder!

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie
© Svetlana Rey - stock.adobe.com
Huis

Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

 

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

De UEFA-competities vallen deels onder de evenementenlijst, wat betekent dat deze wedstrijden voor minimaal 75% van de Nederlandse huishoudens gratis en zonder drempels toegankelijk moeten zijn. Het Commissariaat voor de Media beschouwt verplichte registratie, waarbij persoonsgegevens als naam, e-mailadres postcode, huisnummer en mobiele telefoonnummer gedeeld moeten worden, als een te hoge drempel. Hierover ontving het meldingen van kijkers die het aanmaken van een account als een obstakel ervaarden. Ook belangenorganisaties spraken hun zorgen uit, met name over de toegankelijkheid voor digitaal minder vaardige mensen, zoals ouderen. Na onderzoek heeft het Commissariaat laten weten dat de verplichte registratie niet voldeed aan de regels uit de Mediawet.

Dat betekent dus dat je vanaf 21 januari, wanneer het UEFA-voetbalseizoen wordt hervat, wedstrijden van Nederlandse clubs kunt streamen via Ziggo Go zonder eerst een account aan te maken. De wedstrijden zijn nu direct toegankelijk via de app op je smart-tv, laptop, tablet en smartphone. Registreren blijft wel mogelijk voor wie wedstrijden buiten Nederland wil streamen.

Voetbalfans die via Ziggo Sport Free de wedstrijden van Nederlandse clubs streamen, kunnen nu ook genieten van meer voetbalcontent. Het populaire Ziggo Sport Highlights-programma, waarin alle wedstrijden van een avond worden samengevat, is voortaan ook via streaming beschikbaar.

Het UEFA-voetbalseizoen gaat op 21 januari verder met onder andere de Champions League-wedstrijd Rode Ster Belgrado-PSV (21.00 uur). Op 22 januari speelt Feyenoord thuis tegenBayern München (21.00 uur). Beide wedstrijden zijn live te zien via Ziggo Sport Free, Ziggo Sport (kanaal 14) en Ziggo Sport Totaal.

Lees ook: Je Android-tablet of smartphone koppelen aan je tv

▼ Volgende artikel
Efficiënter klussen met een compressor
Huis

Efficiënter klussen met een compressor

Lang werden compressors vooral gebruikt in garages, de industrie en de bouw. Moderne compressors zijn echter zo compact en goedkoop geworden, waardoor ze prima inzetbaar zijn voor doe-het-zelvers en hobbyisten. Ben je een volbloed klusser, dan kom je al snel op een punt dat je tijdens het werk echt geniet van een compressor.

Een compressor is het pièce de résistance voor de klusser. Hierdoor beschik je over kracht om ontzettend lichte gereedschappen te gebruiken.

Ook interessant om te lezen: Keuzehulp: zo vind je jouw ideale powerstation

Perslucht

Een compressor is een apparaat dat perslucht produceert. Met die lucht onder druk kun je verschillende werkzaamheden uitvoeren, zoals banden oppompen, oppervlakken en objecten schoonblazen, voorwerpen zandstralen, verf spuiten, en spijkers en brads schieten. Brads zijn ultrafijne spijkertjes – een soort naaldspijkers – die je onder druk in het hout schiet en die je nauwelijks ziet zitten.

Als je dus een fietsband wilt opblazen en daarna de bekleding van een stoel wilt vastnieten, dan verwissel je gewoon het pneumatische gereedschap dat aangesloten is op dezelfde compressor. Dat verwisselen gaat trouwens ontzettend snel dankzij een speciale snelkoppeling. Een belangrijk voordeel van het werken met perslucht is dat al die gereedschappen licht van gewicht zijn terwijl ze toch een enorme kracht hebben.

©Adisorn

Drukvat

Een compressor zuigt lucht aan uit de omgeving, perst die samen en stuwt de samengeperste lucht via een luchtslang naar het aangesloten luchtgereedschap. De ketel of het drukvat van een compressor doet dienst als opslagplaats van lucht die zo goed als mogelijk op een constante druk wordt gehouden. Wanneer de druk door het gebruik daalt, zal de compressor aanslaan en nieuwe lucht aanzuigen en samenpersen. Hoe meer lucht er beschikbaar is, hoe langer het gereedschap kan worden gebruikt, maar ook hoe meer ruimte er nodig is om de lucht op te slaan. Een nadeel van een groot drukvat is dat het langer duurt voordat de luchtdruk opnieuw op bedrijfsniveau is. 

Oliegesmeerd of olievrij

Er zijn verschillende soorten compressors. Er zijn lichte draagbare en minicompressors, maar als doe-het-zelver koop je beter een stevig model dat voldoende druk kan produceren. Op die manier kom je later niet tot de vaststelling dat het toestel niet krachtig genoeg is voor het gereedschap dat je op het oog hebt.

Ruwweg verdeelt men compressors in oliegesmeerde en olievrije typen. Een oliegesmeerde uitvoering is over het algemeen stiller, maar vergt wel iets meer onderhoud. De oliegesmeerde compressor is goedkoper dan zijn olievrije tegenhanger, maar je moet er wel op letten dat je regelmatig het oliepeil checkt en de olie ververst. Een nadeel is dat je oliegesmeerde toestellen beter niet kunt inzetten als het kouder is dan 5°C. De olie kan door de kou verdikken, en dat is kwalijk voor een goede werking van het apparaat. 

©Natallia

Waar op letten?

Je hoeft niet per se naar een speciaalzaak te stappen om een compressor aan te schaffen. In elke doe-het-zelfzaak zie je verschillende modellen. Toch zijn er een paar zaken waar je op moet letten. Allereerst is er het aanzuigvermogen, dat aangeeft hoe snel het drukvat zich vult en hoe vlug de benodigde luchtdruk op peil is.

Heel belangrijk is het aantal bar. Dat is de kracht waarmee de lucht naar buiten wordt geblazen. Bij al het luchtgereedschap dat in de schappen ligt, lees je hoeveel bar het nodig heeft. Als je een spijkerpistool koopt dat 8 bar nodig heeft, moet de compressor deze druk dus wel kunnen produceren. De grootte van de tank bepaalt hoelang je de beschikking hebt over een constante druk. Hoe groter de tank, hoe langer je van dezelfde druk kunt genieten. Dat is vooral belangrijk voor wie verf gelijkmatig wil spuiten.

©navintar

Prijzen

Als je een compressor aanschaft, zitten daar meestal een paar tools bij waarmee je typische basisklussen met perslucht kunt uitvoeren. Anders moet je die hulpmiddelen afzonderlijk kopen. Een compressor voor de doe-het-zelver kost om en nabij de 150 euro. Een bandenpomp met spanningsmeter heb je voor 23 euro, een brad-tacker kost 90 euro, een blaaspistool 9 euro en een zandstraalpistool 35 euro.

Onderhoud

Zo'n compressor heeft nauwelijks onderhoud nodig. Het belangrijkste aandachtspunt is dat je het restvocht dat zich in de buffertank ophoopt af en toe laat weglopen via een aftapkraantje. Dat vocht komt vrij doordat de warme lucht in het apparaat afkoelt en er dus condens ontstaat. Door de hogere druk zal de temperatuur in de tank immers toenemen. Controleer zoals eerder gezegd ook het oliepeil bij oliegesmeerde uitvoeringen.