Mio MiVue 866 review - Dashcam met grote beeldsensor
Mio positioneert zijn kersverse MiVue 866 als topmodel binnen de 8 Series. De voornaamste speerpunten van deze compacte dashcam zijn wifi, een grote beeldsensor van 2/3 inch en Full-HD-beeldkwaliteit met een framerate van 60 fps. Hoe presteert de dashcam? Lees het in deze Mio MiVue 866 review.
Een dashcam gebruik je allang niet meer alleen voor allerlei doemscenario’s, zoals het vastleggen van een verkeersongeluk of auto-inbraak. Hierbij fungeren de opnames als relevante bewijsvoering bij de afhandeling van een verzekeringsclaim of rechtszaak.
De huidige dashcams ontpoppen zich namelijk steeds nadrukkelijker als je persoonlijke wegassistent. Zo kunnen ze je waarschuwen voor flitspalen, een verkeerde positie op de weg of een te hoge snelheid. In zekere zin komen de dashcams hiermee in het vaarwater van de navigatiesystemen terecht. Interessant is daarom de vraag in hoeverre zo’n extra apparaat in de auto eigenlijk bestaansrecht heeft.
De installatie van de MiVue 866 heeft weinig om het lijf. Schuif de meegeleverde steun in de montagehouder en steek een microSD-kaart van maximaal 256 GB in de behuizing. Verstandig is om de geheugenkaart eerst te formatteren. Vervolgens plak je de dashcam links van de binnenspiegel op het voorraam.
De voedingskabel met 12V-stekker is extra lang, zodat je die langs de randen van het voorraam kunt wegwerken. Mio adviseert in de handleiding om hiervoor kabelklemmen te gebruiken. Jammer genoeg levert de Taiwanese producent die niet standaard mee. Een nadeel, want kopers willen de dashcam natuurlijk direct na aanschaf gebruiken.
Eerste gebruik
Na het starten van de motor is de dashcam meteen actief. Er verschijnt op het 2,7inch-scherm kortstondig een waarschuwing, maar er is te weinig tijd om de volledige boodschap te lezen. Na het kiezen van de Nederlandse menutaal begint de MiVue 866 vrijwel direct met opnemen. Vreemd genoeg komt het systeem niet automatisch met een melding om eerst het beeld te kalibreren. Dus vergeet niet om zelf nog via hulplijnen te bepalen waar de horizon zit, zich het midden van de weg bevindt en hoe hoog de motorkap zit.
Het is van belang om dat nauwkeurig te doen, want anders ontvang je ten onrechte waarschuwingen voor bumperkleven of een verkeerde positie op de rijstrook. Overigens zijn deze gesproken waarschuwingen Engelstalig.
©PXimport
Opnames maken
Zoals iedere dashcam legt ook dit exemplaar via looprecording de volledige route vast. Dat gebeurt aan de hand van mp4-bestanden. De MiVue 866 splitst al het beeldmateriaal op in de categorieën Normaal, Gebeurtenis, Parkeren en Foto. Zodra de G-sensor een trilling detecteert, start de dashcam automatisch een beveiligde opname.
Dergelijke beelden worden niet overschreven door nieuwe video’s. In de instellingen kun je de gevoeligheid van de G-sensor instellen. Tijdens de autorit toont het scherm de weg. Via de fysieke knoppen aan de onderzijde van de monitor kun je een foto maken, een noodsituatie vastleggen (beveiligde opname) en een flitslocatie toevoegen. Verder staan de huidige snelheid, tijd en gps-ontvangst continu in beeld.
De MiVue 866 heeft een grote sensor van 2/3 inch en biedt een videokwaliteit van 1080p op een framerate van 60 fps. De beelden zijn voor dashcam-begrippen dan ook erg scherp en hebben een intensieve kleurweergave. Ook tijdens autoritjes in de schemering ogen de beelden nog lang helder.
De groothoeklens biedt een kijkhoek van 150 graden, waardoor de cameralens moeiteloos meerdere rijstroken vastlegt. In de instellingen schroef je de videokwaliteit desgewenst terug naar 1080p op 30 fps of 720p op 30 fps. Je bespaart hiermee opslagruimte. De beeldfrequentie kun je instellen op 50 of 60 Hz.
©PXimport
Ook na het inparkeren houdt deze Mio-telg nog een oogje in het zeil. De summiere uitleg bij de Parkeerstand-instellingen in het menu verdienen meer duidelijkheid. Er zijn twee opties, namelijk de Smart modus en Passieve modus. Eerstgenoemde optie begint met opnemen na bewegingsdetectie of activatie van de G-sensor. Maar deze modus vereist een afzonderlijk verkrijgbare voedingsbron van Mio.
De Passieve modus is om die reden interessanter. De dashcam bevat een bescheiden accu met een capaciteit van 240 mAh. Hierdoor kan de MiVue 866 in de passieve modus nadat de G-sensor geactiveerd is nog een tijdje opnames maken. Mio spreekt van maximaal 48 uur. Laat de dashcam daarom alleen in de auto hangen wanneer je kortstondig parkeert.
Wifi-ondersteuning
Deze dashcam heeft een wifi-adapter aan boord. Na installatie van de MiVue Pro-app op je smartphone verbind je op die manier beide apparaten met elkaar. De verbinding gebeurt rechtstreeks, dus dat kan prima zonder tussenkomt van het draadloze thuisnetwerk.
Nadat je via de wifi-instellingen in het menu de koppeling tot stand hebt gebracht, kun je de opgeslagen video’s en/of foto’s naar de smartphone sturen. Ook kun je de MiVue Pro-app gebruiken om livebeelden te bekijken en nieuwe flitspaalgegevens en firmware-updates op te halen. Op ons reviewmodel duurde het binnenhalen en installeren van een update van 6 MB overigens erg lang.
©PXimport
Conclusie
Wanneer je voor eventuele doemscenario’s tijdens het autorijden graag beveiligingsopnames wilt maken, is deze MiVue 866 van Mio beslist een aanrader. Het apparaatje laat zich vrij eenvoudig bedienen en maakt aan de hand van een lichtgevoelige groothoeklens heldere opnames met een groot bereik. De wifi-ondersteuning is van toegevoegde waarde, omdat je hiermee gemakkelijk de video’s kunt overzetten en firmware-updates kunt installeren.
De fabrikant zou er wel verstandig aan doen om nieuwe gebruikers wat meer op sleeptouw te nemen, zoals tijdens het kalibreren van de dashcam en bij het activeren van de parkeerstand. Nu dien je deze zaken zelf in het menu uit te pluizen. De aanwezige waarschuwingen voor flitspalen en een te hoge snelheid hebben bij gebruik van een navigatieapparaat verder weinig nut.
- Grote beeldsensor
- Prima videokwaliteit met grote kijkhoek
- Wifi-ondersteuning
- Geen kabelklemmen meegeleverd
- Engels gesproken waarschuwingen
- Tijdrovende firmware-updates
- Te weinig aandacht voor essentiële instellingen