ID.nl logo
Hoe Adobe Flash het spoor bijster raakte
© CIDimport
Huis

Hoe Adobe Flash het spoor bijster raakte

Adobe heeft lang gedroomd van Flash als voornaamste platform voor rijke content op verschillende apparaten, maar de hoop lijkt intussen vervlogen. De concurrentie wordt steeds groter en sterker en dat lijkt ongunstig voor Flash.

Adobe kondigde onlangs de komst van Flash Player 11 en AIR 3 aan, de laatste iteratie van de Adobe Integrated Runtime desktop applicatie die gebaseerd is op Flash-technologie. Tot de voornaamste functionaliteiten van de nieuwe versies is behoort hardwaregebaseerde vide acceleratie voor zowel 2D als 3D, waarbij Adobe belooft dat Flash-content "tot duizend keer sneller" zal draaien.

Daarnaast heeft Adobe toegezegd dat het op de aanstaande Max-conferentie "een nieuw initiatief" zal lanceren dat content authoring zal "hervormen" en dat hiermee het "creatieve proces" voor alle mobiele apparaten, pc's en cloud getransformeerd zal worden.

Zelfs wanneer Adobe deze grote woorden weet waar te maken, dan nog is het waarschijnlijk te weinig en te laat. Ooit was Flash vrijwel onkwetsbaar. Tegenwoordig kiezen mensen vaker voor een mobiel apparaat dan een pc om internetcontent te consumeren en neemt de invloed van Flash af. Apple levert de Flash Player niet langer standaard met nieuwe Mac's mee en krijgt nog altijd geen toegang tot iOS-apparatuur. Ex-CEO Steve Jobs liet zich een tijdje terug in niet mis te verstane bewoordingen uit over waarom hij het niet in de technologie zag zitten. Nu is ook nog eens bekend geworden dat de Internet Explorer 10 browser voor Metro, Microsoft's nieuwe desktopomgeving voor Windows 8, geen plug-ins zal ondersteunen, dus ook geen Flash.

Als Adobe het platform nieuw leven in wil blazen, dan kan hetgeen ze nu willen uitbrengen eigenlijk geen iteratie meer zijn. Het moet iets simpelweg spectaculairs worden.

Silverlight

Fans van Flash zullen uiteraard zeggen dat Windows 8 ook een 'ouderwetse' desktopomgeving zal bevatten met IE10 waarin nog wel gewoon plug-ins gebruikt kunnen worden. Ook Google Chrome blijft Flash standaard meeleveren met de browser. Toch is dit niet het punt. Op het web groeit de concurrentie van HTML5. Het duurt niet lang voordat webontwikkelaars enkel Flash zullen kiezen voor de meest mediarijke applicaties, zoals webapps die toegang willen hebben tot webcams en microfoons.

Sommige mensen zullen daarnaast zeggen dat IE10 voor Metro naast Flash ook geen ondersteuning biedt voor de Silverlight plug-in. Silverlight werd lange tijd beschouwd als de voornaamste concurrent voor Flash. Maar critici zien de laatste ontwikkelingen als een overwinning voor Flash op Silverlight. Zij zeggen dat Microsoft hiermee feitelijk toegeeft dat Silverlight gefaald heeft. Maar dat zien ze verkeerd.

Silverlight als merk heeft misschien zijn langste tijd gehad, maar de technologie is zeker niet dood. De voornaamste manier om apps voor de Metro-interface van Windows 8 te ontwikkelen, is via een combinatie van HTML 5, JavaScript, XAML en .NET code - met andere woorden, ongeveer dezelfde ingrediënten waarmee Silverlight-apps gebouwd worden. Ontwikkelaars voor Metro, zijn eigenlijk Silverlight-ontwikkelaars.

De boodschap lijkt me duidelijk: In plaats van Silverlight content te maken die via het web met een plug-in bekeken kan worden, kunnen developers dezelfde vaardigheden, technologieën en technieken inzetten om dezelfde content als eersteklas Windows-applicaties neer te zetten, via de (touch) gebruiksinterface van Metro.

Ik zeg daarom dat niet Silverlight gefaald heeft, maar Flash. Flash op Android-tablets presteert erbarmelijk en Adobe doet er weinig aan om developers ertoe te bewegen meer met touch te doen. Daarnaast slaat Microsoft Metro-ontwikkelaars om de oren met touch. Adobe stelt ontwikkelaars in staat om met AIR desktopapplicaties te maken, maar de populariteit onder gebruikers valt tegen. In tegenstelling tot Metro zijn AIR-applicaties niet het besturingssysteem geïntegreerd en moeten gebruikers een aparte runtime installeren voordat ze ermee aan de slag kunnen. Adobe had eerder een "AIR-desktop" kunnen bouwen, maar daarvoor ontbrak het 't bedrijf aan visie.

Alleen in een wereld waarin apps centraal staan

Het grotere plaatje - wat ik eerder hier schetste - duidt erop dat de grote platformleveranciers ontwikkelaars aanmoedigen om applicaties niet via de browser te laten binnenkomen, maar als native, platformgebaseerde apps. Dit gebeurt al lange tijd bij iOS en andere smartphoneplatforms en wordt nu ook binnen Windows de norm. Hoe je ook naar deze ontwikkeling kijkt, Adobe gaat hier niet in mee.

Een ander platform dat op HTML5, JavaScript, XAML en .NET als voornaamste ontwikkeltechnologieën vertrouwt is Windows Phone 7. Als je een ontwikkelaar voor Silverlight of Metro bent, voel je jezelf direct thuis in de SDK van Windows Phone 7. Adobe heeft lang met Microsoft samengewerkt om Flash naar Windows Phone te brengen, maar klaarblijkelijk is daar weinig van terecht gekomen.

De kaarten van Flash liggen voor andere platforms niet veel beter. Ik zei al dat de Flash Player op Android niet weet te overtuigen; AIR-apps doen het hier beter, maar slechts een handvol Android-developers hebben de technologie opgepikt. Op de BlackBerry PlayBook wordt Flash ervan beschuldigd dat het de accuduur aanzienlijk zou verminderen.

Adobe zegt dat de laatste versies van zijn Flash-tools gebruikt kunnen worden om ook voor iOS apps te ontwikkelen. Dat is waar, maar ook een beetje misleidend. Je kunt namelijk nog steeds geen Flash-content direct op iOS draaien; in plaats daarvan moet je je code verpakken als AIR-applicatie en dan Adobe's tools gebruiken om deze te hercompileren naar native iOS-code. Dit maakt cross-platform ontwikkeling gemakkelijker, maar echte portabiliteit is het niet. Ook zou Apple op ieder moment deze mogelijkheid uit kunnen schakelen door zijn API's te veranderen of de algemene gebruiksvoorwaarden te herzien. Tegelijkertijd verwacht Adobe dat "Flash-gebaseerde apps naar Metro via AIR" zullen komen, maar het is nog onduidelijk welk voordeel dit biedt ten opzichte van XAML, de native Silverlight-technologie.

Misschien is het grootste probleem van Adobe dat het geen geld verdient aan vertrekkende ontwikkelaars. Adobe verdient geen cent aan de runtime, die kan gratis gedownload worden. Wel komen er centen binnen bij het bedrijf door de verkoop van tools aan ontwikkelaars. Aangezien er zoveel gratis, open-source tools beschikbaar zijn, hebben leveranciers het moeilijk. Ken je Borland nog? Of Watcom?

Vergelijk het eens met wat Apple, Google en Microsoft aan het doen zijn. Zij bouwen complete, verticaal georganiseerde softwareontwikkeling, sales en distributiekanalen waarin ontwikkelaars alles geboden wordt: platforms, tools, SDK's en online winkels om hun apps te verkopen. Dit biedt voordelen, vooral voor kleinere ontwikkelaars. Belangrijker nog, het betekent dat de platformleveranciers ook een graantje meepikken van iedere verkoop die gedaan wordt.

Adobe heeft iets soortgelijks geprobeerd met Adobe InMarket en AIR Marketplace. Geen van beide kende succes bij developers of gebruikers. Belangrijker nog, beide leverden Adobe geen geld op. Adobe sloot de winkels op 31 augustus en zei dat ontwikkelaars hun AIR-apps beter in andere applicatiewinkels kunnen gaan verkopen. Daarmee gaan Apple, Microsoft en Google geld verdienen; Adobe krijgt niets - dat is opnieuw een gemiste kans.

Hoewel ik me verheug op de aankondigingen tijdens de Max-conferentie, kan ik mijn scepsis niet verhullen. Als Adobe zegt dat het het "creatieve proces gaat transformeren", vraag ik me direct af: voor wie? Heeft Adobe niet door dat die transformatie allang heeft plaatsgevonden?

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet
© Rens Blom
Huis

Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet

Een 'gewoon prima' smartphone hoeft echt geen vele honderden euro's te kosten, weten we inmiddels. De nieuwe Motorola Edge 60 Fusion is daar een mooi voorbeeld van, lees je in deze review. Voor een adviesprijs van 329 euro krijg je een telefoon die luxe oogt, fijne specificaties heeft en zes jaar updates ontvangt.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

Plus- en minpunten
  • Eigen, luxe ontwerp
  • Goed scherm
  • Zes jaar beveiligingsupdates
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Niet de snelste in zijn klasse
  • Moto AI niet altijd nuttig

De Edge 60 Fusion is het goedkoopste model in Motorola's Edge 60-serie en verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en het geteste turquoise. Niet de meeste alledaagse kleuren voor een smartphone, en het veilige grijs, zwart en wit ontbreken. Wij kunnen dat wel waarderen.

Opvallend ontwerp

De Edge 60 Fusion valt lekker op in de saaie massa. Een hoesje kan handig zijn om de telefoon beter te beschermen, maar is niet nodig voor grip. De nepleren achterkant biedt namelijk veel grip. Motorola schermt bovendien met een MIL-STD-810H-certificering, die aangeeft dat de Edge 60 Fusion niet stuk zou moeten gaan door een val van maximaal 1,2 meter hoogte.

©Rens Blom

De Edge 60 Fusion valt lekker op.

De gebruikservaring van de Motorola-smartphone is uitstekend. Met 178 gram is het toestel relatief licht, door de gekromde randen aan de zijkanten heb je het idee dat je een hele dure telefoon in handen hebt en het 6,67 inch-oledscherm ziet ook heel goed uit. De verversingssnelheid is 120 Hz en de resolutie wat hoger dan Full-HD, waardoor het scherm scherp oogt.

Complete smartphone

We zijn ook blij dat Motorola de scherp geprijsde smartphone zo compleet heeft gemaakt. De Edge 60 Fusion is bijvoorbeeld waterbestendig, ondersteunt een e-sim en heeft lekker veel (256 GB) opslagcapaciteit. Ook het werkgeheugen is van gebruikelijke grootte (8 GB) en de gangbare accucapaciteit van 5200 mAh levert een meer dan prima accuduur op. Wij kunnen de smartphone bij redelijk intensief gebruik, ook buiten de deur, zeker een lange dag gebruiken. 's Avonds opladen kan, maar de volgende ochtend redt het toestel ook.

©Rens Blom

Het grote scherm ziet er goed uit

Je dient wel zelf een oplaadadapter te regelen, en het liefst een krachtige. Motorola levert – vanwege nieuwe EU-wetgeving – namelijk alleen een usb-c-kabel in de doos van de Edge 60 Fusion mee. Met de juiste adapter kan de smartphone overigens lekker rap opladen, namelijk met 68 watt. Wat dat zegt? Dat het drie kwartier duurt om de telefoon van 0 naar 100 procent te brengen.

Is de Edge 60 Fusion zonder compromissen? Nee. De gebruikte MediaTek-processor is niet zo snel, waardoor de telefoon ons af en toe niet kan bijhouden. Geen ramp, maar wel een aandachtspunt. Toestellen worden door de jaren heen namelijk wat trager door alle apps en bestanden die je erop hebt gezet, en de Edge 60 Fusion is dus vanaf dag één al niet de snelste in zijn segment.

©Rens Blom

Camera's

De camera's van de smartphone zijn wat verwarrend. Achterop lijken drie cameralenzen te zitten, aangevuld met een flitser. Er zijn echter maar twee camera's: een hoofdcamera en een groothoekcamera. De Edge 60 Fusion kan ook inzoomen, maar gebruikt daar zijn hoofdcamera voor. Hoewel de camera's prima zijn gelet op de prijs, merken we duidelijk dat duurdere smartphones betere kiekjes schieten. Een begrijpelijk compromis, en we zijn blij dat Motorola de groothoeklens voorzien heeft van een macrofunctie, om van heel dichtbij te fotograferen. Dat kunnen lang niet alle telefoons in dit prijssegment.

Hieronder zie je twee fotoseries met van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomfunctie (2x) aan het werk.

©Rens Blom

©Rens Blom

Zes jaar updates

Prettig aan de Motorola Edge 60 Fusion is dat de telefoon drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates krijgt. Je kunt het toestel dus heel lang veilig gebruiken. Motorola installeert ook heel wat AI-functies op het toestel. Sommige functies zijn nuttig, andere niet. Vertrouwd prettig blijven de gebaren om de smartphone efficiënt te bedienen. Motorola's tijdlijn met artikelen in allerlei categorieën toont ons om onduidelijke redenen alleen Engelstalige content, aangevuld met advertenties. Google's nieuwsfeed blijft dus relevanter.

©Rens Blom

Sommige onderdelen van Motorola's software bevallen goed, andere delen minder.

Conclusie: Motorola Edge 60 Fusion kopen?

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

▼ Volgende artikel
WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland
© ID.nl
Huis

WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland

WhatsApp is de meest geïnstalleerde app op Nederlandse smartphones, gevolgd door Google Maps, DigiD en YouTube. Dat blijkt uit het Mobile App Trends Report 2025 van Framna. Voor dit rapport zijn 600 apps geanalyseerd en 9.000 gebruikers ondervraagd.

Praktisch wint het van nieuws

De Top 20 laat een duidelijke voorkeur zien voor praktische apps, zoals 9292, NS, PostNL en Buienradar. Ook supermarktapps als die van Albert Heijn en Lidl Plus zijn vertegenwoordigd; terwijl ook Marktplaats, Bol en Spotify populair zijn.Nieuwsapps van onder andere NU.nl, NOS en De Telegraaf ontbreken. Daarin verschilt Nederland bijvoorbeeld van Scandinavische landen als Zweden en Denemarken, waarin de categorie nieuwsapps sterker scoort.

Kijken we naar sociale media, dan staan Facebook, Instagram en LinkedIn wel in de Top 20, maar TikTok ontbreekt.

Hoge waardering ≠ (automatisch) vaak geïnstalleerd

Framna keek niet alleen naar hoeveel een app wordt geïnstalleerd, maar ook naar de mate van waardering. De zogeheten "App Pulse-score" is gebaseerd op tevredenheid, gebruikswaarde, relevantie en het imago van de aanbieder. Op basis van die score staan WhatsApp, Spotify en ChatGPT bovenaan. Opvallend: sommige apps met een hoge App Pulse-score – zoals ChatGPT en Teletekst – komen niet voor in de lijst van meest geïnstalleerde apps.

WhatsApp niet weg te denken

WhatsApp is met een gebruikspercentage van 97 procent met afstand de populairste app in Nederland. De app wordt zowel privé als zakelijk gebruikt, onder meer voor klantenservice, groepsgesprekken en afspraakherinneringen. Daarmee speelt WhatsApp een centrale rol in de digitale communicatie van veel Nederlanders.

DigiD en Tikkie onmisbaar geworden

Ook DigiD en Tikkie zijn breed ingeburgerd. DigiD is de standaard geworden voor online toegang tot overheidsdiensten en zorginstanties. Tikkie wordt veel gebruikt voor het eenvoudig terugbetalen van bedragen onderling. Beide apps combineren gebruiksgemak met een duidelijke functie, waardoor ze inmiddels voor veel gebruikers tot de vaste uitrusting van hun telefoon behoren.

Social media dagelijks het meest geopend

In het onderzoek is ook gekeken naar het daadwerkelijke gebruik van apps. Social media worden het vaakst dagelijks geopend (door 62 procent van de ondervraagden), gevolgd door nieuwsapps (61 procent), financiële apps (31 procent) en entertainmentapps (28 procent). Toch halen nieuwsapps de top 20 van meest gebruikte apps niet.

De 20 meest gedownloade apps in Nederland

1: WhatsApp

2: Google Maps

3: DigiD

4: YouTube

5: Facebook

6: Marktplaats

7: Instagram

8: Albert Heijn

9: Spotify

10: Bol

11: PostNL

12: Messenger

13: NS

14: Netflix

15: Buienradar

16: Tikkie

17: Lidl Plus

18: LinkedIn

19: 9292

20: ING