ID.nl logo
Zo maak je een fotoalbum met je smartphone
© PXimport
Huis

Zo maak je een fotoalbum met je smartphone

Vakantiefoto’s maak je tegenwoordig waarschijnlijk vooral met je smartphone – en misschien staat ook je tablet er vol mee. Toch bekijk je ze veel te weinig. Tijd om weer eens een ouderwets papieren fotoalbum te maken. Zo maak je een fotoalbum met je smartphone!

Tip 01: Fotoboek

Een papieren fotoboek is een mooi aandenken aan je vakantie of grote reis. Je kunt dit makkelijk zelf maken via je browser of een pc-programma, maar er zijn ook talloze diensten voor je smartphone beschikbaar. En als je denkt dat dit veel tijd kost, dan heb je het mis. De meeste diensten bieden kant-en-klare sjablonen aan voor elk soort reis. Bestellen gaat dan meteen via de app en binnen een paar dagen heb je je fotoboek in de brievenbus liggen. We gaan snel aan de slag!

©PXimport

Tip 02: Shutterfly

Shutterfly is een van de bekendste diensten om fotoboeken mee te maken. Als je de app hebt geïnstalleerd, wil Shutterfly dat je meldingen toestaat op je smartphone om geen aanbiedingen te missen. Tik op Enable notifications om dit toe te staan. Het is handig om je meteen aan te melden bij Shutterfly; dit doe je door je e-mailadres en een wachtwoord op te geven. Wil je je nog even niet aanmelden, tik dan op Skip. Zonder aanmelding kun je echter alleen kijken wat voor boeken je kunt maken, je kunt geen nieuwe projecten starten.

Om een fotoboek te kunnen maken, moet je foto’s naar de servers van Shutterfly uploaden. Op deze manier kun je ook vanaf andere apparaten verder aan je boek werken. De app scant je filmrol en je kunt ervoor kiezen om je gehele filmrol naar de dienst te uploaden door op Upload now te tikken. Dit is echter niet aan te raden! Het is beter om alleen díe foto’s naar de dienst te uploaden die je ook daadwerkelijk aan een fotoboek wilt toevoegen. Tik op een van je smartphone-albums, selecteer een foto en kies voor Upload. Tik vervolgens op Add to album, kies Create an album en geef een naam op voor je nieuwe fotoboek. Sluit af door op Create te tikken. Foto’s die naar Shutterfly zijn geüpload, krijgen een oranje S linksboven in beeld.

Upload alleen díe foto’s die je daadwerkelijk aan een fotoboek wilt toevoegen

-

Tip 03: Losse foto’s

Je vindt al je geüploade foto’s terug als je in de app op Photos tikt. Je kunt je foto’s op volgorde van datum zien bij Timeline of foto’s per album bekijken als je op Albums tikt. Als je losse afdrukken van je foto’s wilt maken, selecteer je de gewenste foto’s, kies je voor Order prints en selecteer je een formaat. Shutterfly heeft vaak acties waarbij de kleinste formaten gratis zijn; je betaalt dan alleen voor de verzendkosten (in de meeste gevallen 6,59 dollar). Op de volgende pagina kun je de uitsnede van elke foto bepalen. Tik op een foto om dit eventueel te veranderen of kies voor Done om verder te gaan met het bestelproces. Tik vervolgens op Checkout en vul je adresgegevens in. Foto’s worden over het algemeen binnen twee weken verzonden. Je kunt ook een losse foto gebruiken voor bijvoorbeeld een mok of kussensloop. Tik gewoon op de foto en kies onderin op één van de aangeboden opties of tik op View all. Om een fotoboek te maken, tik je op Store en vervolgens op Photo Books. Kies een van de formaten en selecteer ten minste twintig foto’s. Je kunt deze selecteren uit een van je Shutterfly-albums door bovenin op de S te tikken. Als alternatief kun je foto’s vanuit je filmrol uploaden of kiezen voor je Instagram- of Facebook-foto’s. Selecteer meerdere foto’s door je vinger op een foto te tikken en naar de laatste foto te vegen. Tik op Next nadat je alle foto’s hebt geselecteerd.

©PXimport

Tip 04: Bestellen

Zorg dat je smartphone zich in landschap-modus bevindt; zo heb je meer overzicht over de opties van je fotoboek. Je kunt door je boek bladeren via veegbewegingen. Op sommige plekken in je fotoboek zie je dat je teksten kunt toevoegen. Tik op een tekstveld en in het geopende venster voeg je een tekst toe. Verander eventueel het lettertype, de grootte of de kleur en tik op Done als je tevreden bent. Om de stijl van je fotoboek te veranderen, tik je op Styles. Kies een van de opties in de rechterkolom en sluit af met Done. Je kunt ook de lay-out van een pagina veranderen. Selecteer een pagina en tik op Layouts. In de rechterkolom kies je nu een lay-out, je bepaalt bijvoorbeeld hoeveel foto’s er op een pagina moeten komen en of er tekst aan de pagina moet worden toegevoegd. Ook dit sluit je af door op Done te tikken. Bovenin zie je hoe duur je fotoboek is. Om je boek te bestellen, tik je op Add to cart en Checkout. Een fotoboek heb je al vanaf 10 dollar, de verzendkosten zijn voor het kleinste formaat 7,99 dollar.

©PXimport

Tip 05: Blurb

©CIDimport

Een goed alternatief voor Shutterfly is de app van Blurb. Tenminste, als je over een iPhone of iPad beschikt, want de app is namelijk alleen voor iOS beschikbaar. Het voordeel ten opzichte van Shutterfly is dat Blurb Nederlands met je praat. Tik op Aan de slag en selecteer een formaat. De prijs van een boek wordt meteen weergegeven. Je moet de app toestemming geven om je filmrol in te kunnen zien. Selecteer ten minste twintig foto’s en tik op Volgende. De foto’s hoeven niet meteen naar de servers van Blurb te worden geüpload, dit maakt het hele proces sneller dan met Shutterfly. Het overzicht van je boek ziet er duidelijk uit en je kunt pagina’s toevoegen door op het plusje te tikken. Om een pagina te verwijderen, houd je je vinger een seconde op een pagina en kies je voor het rode kruisje. Tik op een pagina en kies het lay-out-pictogram linksonder om de lay-out te veranderen. Wil je een tekst toevoegen, dan kies je voor het Aa-pictogram rechtsonder. Tik op Onderschrift toevoegen en selecteer Voltooid als je klaar bent met je bewerkingen. Om je fotoboek te bekijken, tik je op Preview. Je kunt je boek nu nog een keer doorbladeren en als je tevreden bent, tik je op Kopen. Volg de aanwijzingen in de app en geef je betaalgegevens aan. De kosten zijn bij Blurb wel hoger dan bij Shutterfly: voor het verzenden van een standaard fotoboek ben je minstens 12,71 euro kwijt.

Wil je een Nederlandstalige app, dan kun je bijvoorbeeld Blurb of Albelli gebruiken

-

Tip 06: Albelli

Albelli is in Nederland vrij populair en uiteraard heeft deze dienst ook een app voor Android en iOS. Als je de app hebt geïnstalleerd, kun je kiezen voor een korte rondleiding of op Rondleiding overslaan tikken. Net als bij Shutterfly kun je niet alleen fotoboeken maken, ook een wanddecoratie of bijvoorbeeld kalender of mok bestel je gemakkelijk via de app. Voor een fotoboek tik je op Fotoboeken en op de volgende pagina kies je een formaat. Je ziet meteen hoeveel het fotoboek minstens gaat kosten. Je kiest of je een vierkant formaat wilt of dat je een liggende of staande versie wilt maken. Je kunt uiteraard foto’s van je smartphone aan je boek toevoegen, maar je kunt ook foto’s van je Instagram- of Facebook-account importeren. Een koppeling naar Dropbox of Google Foto’s vind je eveneens terug. Tik op Camera Roll en selecteer foto’s door er één keer op te tikken. Wil je de foto eerst even bekijken, dan tik je rechts onderin op het vergrootglas; om de foto vervolgens te selecteren, tik je op het vinkje. Bovenin zie je hoeveel foto’s je hebt uitgekozen. Ben je klaar, dan druk je op Toevoegen.

Tip 07: Vormgeving wijzigen

In het volgende scherm zie je nu een overzicht van je fotoboek. Als je naar beneden scrolt, zie je dat een fotoboek bij Albelli minstens 24 pagina’s bevat. Heb je minder foto’s geselecteerd, dan zijn de laatste pagina’s leeg. Om deze pagina’s te vullen, tik je erop en kies je voor Toevoegen. Kies één of meer foto’s en deze verschijnen onder in beeld. Veeg een foto van de onderkant naar een lege pagina om hem toe te voegen. Als je op Indelingen tikt, kun je de lay-out van een pagina veranderen. Per pagina kun je overigens de kleur van de rand om de foto’s veranderen. Hiervoor ga je naar de overzichtspagina van je boek en tik je op Kleuren. Kies een kleur en sleep deze naar een pagina. Laat je vinger los als je op de pagina bent; zo wordt de rand aangepast. Als je de randen van het hele fotoboek een andere kleur wilt geven, dan sleep je de kleur naar boven totdat je de melding Laat het hier los om het toe te passen op alle pagina’s ziet. Laat je vinger los op deze melding en alle pagina’s krijgen dezelfde kleur. Hetzelfde principe geldt ook voor de lay-out. Als je op de overzichtspagina naar Indelingen gaat en een lay-out naar het venster met de melding sleept, dan wordt de lay-out voor alle pagina’s aangepast, erg handig! Ben je klaar met je fotoboek, tik dan op Klaar. Albelli laat zien als het fouten heeft ontdekt, bijvoorbeeld als er lege pagina’s zijn of als je lege tekstvakken in je boek hebt. Je kunt de melding negeren door op Toch bestellen te tikken, maar het is handig om even te kijken waar het fout is gegaan door op Product aanpassen te tikken. Een fotoboek van 24 pagina’s in het kleinste formaat kost maar 9,45 euro en als je op Bestellen tikt, word je naar de website van Albelli geleid. Hier kun je eventuele extra’s selecteren, zoals hoogglans fotopapier. De verzendkosten zijn met 3,50 euro voor een klein boek erg vriendelijk. Betalen doe je met onder andere PayPal of je creditcard.

©CIDimport

De app geeft een melding wanneer er iets fout gaat; je kunt het dan nog herstellen

-

Tip 08: Chatbooks

Met Chatbooks creëer je in een mum van tijd een leuk fotoboek van je Facebook- of Instagram-account. Na het downloaden van de app tik je op Get started en kies je een van de boek-opties. Daarna is het tijd om een van je socialmedia-accounts toe te voegen. Tik op Add a source en vervolgens op Facebook of Instagram om de app toegang tot een van de accounts te geven. Je kunt overigens ook voor je filmrol kiezen; tik daarvoor op Camera Roll. Tik op Continue en kies voor This Year, Last Year of All Photos. Het toevoegen van foto’s aan je boek gaat op de Tinder-manier: veeg naar links om een foto over te slaan of veeg naar rechts om een foto toe te voegen. Je kunt ook gewoon op de knoppen onder een foto tikken. Om een tekst toe te voegen, tik je op Caption. In één boek kun je zestig foto’s kwijt. Als je meer foto’s selecteert, zie je bovenin dat er automatisch een nieuw boekje wordt aangemaakt. Als je klaar bent met het toevoegen van foto’s, tik je op het driehoekje links bovenin. Je kunt een coverfoto kiezen door op Change Cover te tikken. Kies voor Order en tik op de volgende pagina eventueel op Cover Title om een titel toe te voegen. Zet een vinkje voor Upgrade to Hardcover als je een hardcover-versie van je boekje wilt bestellen. Dit kost 5 dollar meer. Het boekje zelf kost slechts 8 dollar en de verzendkosten naar Nederland zijn tussen de 2 en 5 dollar, afhankelijk van de manier van verzenden. Bij Approve Layout kun je nog bepaalde elementen van de cover verwijderen.

Foto’s toevoegen gaat bij Chatbooks op de Tinder-manier, met vegen naar links of rechts

-

Mozaïekboek met Mixbook

Mixbook is een dienst waarmee je makkelijk fotoboeken maakt op je pc. Het bedrijf heeft geen app voor normale fotoboeken, maar wel een app waarmee je een mooi mozaïekboek kunt maken. Deze app is helaas alleen voor iOS verkrijgbaar. Zoek in de App Store naar Mosaic Photo Books by Mixbook.

Tip 09: Pixum

De fotoboeken die je met Pixum kunt maken, zijn iets duurder dan de concurrentie, maar in ruil daarvoor heb je enorm veel mogelijkheden je boek aan te passen aan je eigen wensen. Tik op Pixum Fotoboek en kies voor Maak je keuze. Kies een formaat en vervolgens de kwaliteit van het papier. Selecteer of je een Hardcover, Softcover of Schrift wilt bestellen en geef een titel op voor je boek. Deze wordt op de voorkant en op de rug gedrukt. Op de volgende pagina kies je een stijl en selecteer je of Pixum een indelingsvoorstel mag maken van de foto’s die je gaat toevoegen of dat je dit zelf wilt doen. Tik op Voorstel maken voor de eerste optie. Nu ga je foto’s aan je project toevoegen. Als bron wordt alleen je filmrol weergegeven, de foto’s uit je filmrol zie je bovenin. Om een foto te verwijderen uit je selectie, tik je onderin op de foto en kies je voor het kruisje. Onderin zie je een schuif waarmee je het aantal foto’s per pagina en het totale aantal pagina’s kunt aanpassen. Schuif je naar links, dan worden de totale pagina’s minder en zie je dat er meer foto’s per pagina zullen worden geplaatst. Je ziet ook meteen wat de gevolgen zijn voor de prijs van je boek. Tik op Maken en de editor wordt gestart. Hier kun je allerlei wijzigingen aan je boek doorvoeren. Ben je klaar, dan tik je op het winkelmandje bovenin en bestel je het boek.

©CIDimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!