ID.nl logo
Zo hou je je Mac snel met OnyX
© PXimport
Huis

Zo hou je je Mac snel met OnyX

Je Mac draait meestal snel en soepel, maar de computers van Apple hebben ook wel eens last van een griepje of zijn eens minder snel. Vaak heeft dit te maken met een corrupte cache, te weinig schijfruimte of een ander softwareprobleem. Met OnyX kun je dit soort problemen snel oplossen.

Tip 01: Voor je begint

Het is belangrijk dat je de juiste versie van OnyX voor jouw versie van macOS downloadt. Elke versie van macOS heeft namelijk net iets andere functies en als je een verkeerde versie van het programma gebruikt, kan het zijn dat functies niet juist worden uitgevoerd. Om te bepalen welke versie van macOS je hebt, klik je links bovenin op het Apple-icoontje en kies je voor Over deze Mac. Je ziet de naam van de macOS-versie bovenin weergegeven worden. In de meeste gevallen zal dit macOS Sierra, macOS High Sierra of macOS Mojave zijn. Ben je een early-adopter, dan zie je hier het spiksplinternieuwe macOS Catalina staan. Ga naar deze website en klik op de knop Download achter het juiste besturingssysteem. Dubbelcheck of je werkelijk de goede versie hebt, want een andere versie kan ervoor zorgen dat je systeem vastloopt of dat bewerkingen niet juist worden uitgevoerd.

©PXimport

Met een verkeerde versie van OnyX kan het zijn dat functies niet juist worden uitgevoerd

-

Volledige schijftoegang geven

Draait je systeem op macOS Mojave of macOS Catalina, dan moet het programma schijftoegang geven. Ga naar Systeemvoorkeuren en klik op Beveiliging en privacy. Selecteer het tabblad Privacy. Klik links op Volledige schijftoegang. Voer je naam en wachtwoord in, klik op het plusje en navigeer naar de programmamap. Selecteer OnyX en kies voor Open. Je hebt OnyX nu toegang gegeven om je schijf te wijzigen en bewerkingen aan het systeem door te kunnen voeren.

©PXimport

Tip 02: Bestudeer je systeem

Onder het tabblad Info zie je gegevens over je systeem, vergelijkbaar met wanneer je linksboven op het Apple-icoontje klikt en voor Over deze Mac kiest. OnyX laat je echter nog veel meer zien, bij Geheugen zie je bijvoorbeeld achter Fysiek geheugen hoeveel ram jouw systeem heeft. Interessant is echter hoeveel geheugen er daadwerkelijk wordt gebruikt, dit zie je achter Geheugengebruik. Onderin kun je inactief geheugen opruimen door voor Opruimen te kiezen. Klik op Volume om snel te zien hoeveel vrije ruimte je nog op je schijf hebt. Onderin zie je een balk met het aantal procent vrije ruimte. Het is slim om een ssd niet meer dan 80 procent te vullen met data, dit zorgt voor de langste levensduur van de schijf. Alles boven de 80 procent wordt dan ook met een gele balk en alles boven de 90 procent met een rode balk weergegeven.

©PXimport

Tip 03: Onderhoud plegen

Ga naar het tabblad Onderhoud en je ziet een overzicht van alle taken die je kunt uitvoeren. Je zet een vinkje voor het onderdeel en klikt op Uitvoeren om al deze taken na elkaar te doen. Dit kan echter wel een tijdje duren, dus het is aan te raden om te beginnen met wat kleine taken. Het is goed om te weten wat elke optie eigenlijk precies doet. Je vindt een Engelse uitleg over alle onderdelen als je in OnyX naar Help / OnyX Help gaat en op Onderhoud klikt. OnyX biedt je drie verschillende onderhoudsopties: Herstellen, Schoonmaken en Diverse opties. Laten we beginnen bij het schoonmaken van je systeem. Je vindt hier vier dingen die je kunt schoonmaken: Systeem, Applicaties, Internet en Logberichten en rapporten. Als je op Opties klikt, zie je per onderdeel welke dingen worden schoongemaakt.

©PXimport

Na het opruimen is je Mac vaak iets slomer, doordat de caches opnieuw moeten worden opgebouwd

-

Tip 04: Caches verwijderen

Bij Systeem vind je allerlei cachebestanden die kunnen worden verwijderd. Je kunt alle opties gewoon selecteren, het opruimen van cachebestanden is niet gevaarlijk. Het kan helpen met de snelheid van je systeem en zorgt dat je harde schijf wat meer ruimte krijgt. Je Mac is na het opruimen van de cachebestanden vaak iets slomer, doordat de caches opnieuw opgebouwd moeten worden. Heb je geen problemen met de snelheid van je Mac, wees dan terughoudend met het verwijderen van cachebestanden. Deze bestanden zorgen er namelijk voor dat programma’s snel opstarten en zijn een normaal onderdeel van je besturingssysteem. Bij Applicaties vind je specifieke cachebestanden die te maken hebben met het openen en sluiten van applicaties. Zo zorgt een vinkje voor Opgeslagen applicatiestatus ervoor dat je de staat van programma’s herstelt. Normaal gesproken onthoudt macOS zaken als geopende vensters, de groottes van de vensters en de locatie van de vensters op je scherm per programma en zal dit bij de volgende keer ook weer zo openen. Soms kan zo’n cache echter corrupt raken en ervoor zorgen dat een applicatie langzamer opent. Het is ook slim om af en toe even het Java en Java Applets cachegeheugen te verwijderen. Dit zorgt ervoor dat websites na de schoonmaakactie weer even een nieuwere versie moeten downloaden.

©PXimport

Internetgegevens wissen

Bij het onderdeel Internet vind je allerlei opties die je ook ziet als je in de browser ervoor kiest om bijvoorbeeld je geschiedenis te wissen. Hier kun je echter de geschiedenis, tijdelijke internetbestanden en allerlei cachegeheugens voor alle browsers op je systeem in één keer wissen, erg handig! Je vindt hier uiteraard ook een optie om webformulieren en cookies te verwijderen. Denk er wel aan dat je dan eventuele in je browser opgeslagen gebruikersnamen en wachtwoorden kwijtraakt.

©PXimport

Tip 05: Databases herstellen

Het onderdeel Herstellen gebruik je eigenlijk alleen als je problemen ondervindt met het systeem. Een bekend probleem is bijvoorbeeld dat Spotlight niet goed functioneert. Spotlight is de zoekfunctie die je bovenin de taakbalk vindt. Klik op het vergrootglas en geef een zoekterm in. Als je Mac de juiste bestanden niet meer kan vinden of hier erg traag in is geworden, bijvoorbeeld na een update, dan kan het zijn dat je de database opnieuw moet laten opbouwen. In dit geval zet je bij OnyX een vinkje voor Spotlight index. Het opnieuw opbouwen van de Spotlight-index kan een tijdje duren overigens. Heb je problemen met mailbijlagen of mails die op je Mac maar half worden weergegeven, dan moet je de maildatabase opnieuw indexeren. Hiervoor zet je een vinkje voor Mail emailmappen. Gebruik de optie Huidige index verwijderen echt alleen als Mail niet goed functioneert, het compleet verwijderen van de database is niet aan te raden als Mail gewoon goed werkt.

©PXimport

Tip 06: Nog meer opties

Helemaal onderaan vind je nog een paar opties die niet met het herstellen of schoonmaken te maken hebben. Zet een vinkje voor Junk items om bestanden te verwijderen die zijn aangemaakt als je per ongeluk eens een malware- of onzin-applicatie als MacKeeper, ClickAgent of Savekeep hebt geïnstalleerd. Je kunt ook nog even een vinkje zetten voor Recent geopende bestanden om de lijst met recent geopende bestanden in verschillende applicaties te verwijderen. Deze optie werkt overigens nog niet helemaal goed in Mojave; op ons testsysteem verwijderde het bijvoorbeeld geen recente items in de app Voorvertoning.

©PXimport

Helemaal onderaan vind je nog wat opties die niet met het herstellen of schoonmaken te maken hebben

-

Tip 07: Scripts en processen

Verder naar het tabblad Hulpprogramma’s. Als eerste kun je de structuur van het bestandssysteem controleren. Klik op Controleren om de test uit te voeren, dit kan een tijdje duren, dus het is niet aan te raden dit te doen als je in tijdnood zit. Het tweede tabblad is Onderhoudscripts, hier kun je instellen hoe vaak OnyX de interne macOS-onderhoudstool launchd moet uitvoeren. Wil je precies weten wat elk account precies op de Mac doet, dan kies je Inschakelen bij Processen. Klik op Weergeven/Verversen om de lijst te verversen. Let op dat dit bestand enorm veel ruimte kan gaan innemen als het elke kleine taak die je op de Mac doet, gaat vastleggen. Kijk bij Applicaties om standaard hulpprogramma’s van macOS te openen die op jouw systeem zijn geïnstalleerd.

©PXimport

Tip 08: Onzichtbaar maken

Het derde tabblad heet Bestanden, bij Zichtbaarheid kun je bepaalde mappen of bestanden onzichtbaar maken. Klik op Verberg map en bevestig dat OnyX de Finder mag herstarten. Selecteer nu de map die je wilt verbergen. Je maakt de map weer zichtbaar door voor Toon map te kiezen. Helaas heb je geen overzicht in OnyX welke mappen of bestanden je onzichtbaar hebt gemaakt. De opties Veilig wissen en Prullenmand gebruik je alleen als je een normale harde schijf hebt. Voor ssd’s is dit niet nodig en zelfs schadelijk. De optie overschrijft namelijk sectoren van de schijf met willekeurige bytes zodat verwijderde bestanden niet teruggezet of hersteld kunnen worden. Dit principe werkt alleen bij een hd, een ssd functioneert anders.

©PXimport

Tip 09: Schermafbeeldingen

Bij Parameters kun je nog een paar slimme zaken wijzigingen op het systeem. Onder Algemeen vind je bijvoorbeeld de optie om schermafbeeldingen op een andere locatie dan je bureaublad op te slaan. Een handige optie als je niet wilt dat je bureaublad vol komt te staan met afbeeldingen. Klik op Kies achter Map om een locatie aan te geven en geef achter Naam een naam aan die afbeeldingen moeten krijgen. Je kunt de extensie van schermafbeeldingen wijzigen en kiezen of je de schaduw die aan de schermafbeeldingen standaard wordt toegevoegd, wilt uitzetten door het vinkje voor Vensterschaduw in schermafbeelding weg te halen.

©PXimport

Een handige optie die ervoor zorgt dat je bureaublad niet vol komt te staan met afbeeldingen

-

Tip 10: Finder en Dock

Het tabblad Finder verenigt een paar opties die je allemaal via de Terminal kunt doen, maar met OnyX een stuk makkelijker zijn. Zet bijvoorbeeld een vinkje voor Verborgen bestanden en mappen weergeven of kies voor Locatie in titel van venster weergeven. Eén tabblad verderop kun je opties voor het Dock aanpassen. Hier kies je bijvoorbeeld aan welke kant de Dock zich moet bevinden. Een handige optie is Alleen geopende applicaties weergeven. Zo word je niet afgeleid door al je geïnstalleerde applicaties maar zie je alleen de programma’s die je hebt geopend. Bij het tabblad Safari kun je kiezen hoe lang de browser bezochte websites in de geschiedenis moet bewaren. Kies achter Maximaal aantal dagen in geschiedenis bijvoorbeeld voor 1 als de browser elke dag je geschiedenis mag wissen.

©PXimport

Tip 11: Opstart-opties

Onder Inloggen kun je een tekst toevoegen die iedereen ziet als de Mac wordt geopend. Handig als je je Mac eens ergens laat liggen. Zet een vinkje voor Toon een bericht in het inlogvenster en geef eronder bijvoorbeeld een telefoonnummer of e-mailadres aan. Iemand die jouw Mac opent, kan uiteraard niet inloggen zonder wachtwoord, maar ziet wel deze boodschap. Wil je geen opstartgeluid horen, kies dan voor Schakel uit achter Opstartgeluid. Bij Applicaties kun je nog een paar andere zaken voor diverse applicaties instellen, zo is het mogelijk om de grafische effecten bij het openen van Launchpad uit te schakelen en kun je de Movie Inspector bij Quicktime Player 7 automatisch laten zien als je een videobestand opent.

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!