ID.nl logo
Upgrade je oude auto met je iPhone
Huis

Upgrade je oude auto met je iPhone

Je hebt de nieuwste iPhone en wilt deze graag integreren in je tien jaar oude auto. We vertellen je hoe je muziek draadloos naar je autoradio streamt, hoe je internet in je auto installeert en hoe je op een simpele manier van je iPhone een dashboard-camera maakt.

Laatst kwam ik erachter dat de APK van mijn twaalf jaar oude Ford Focus stationwagen was verlopen, een week later kwam de mededeling dat er een paar honderd euro nodig zou zijn om hem door de keuring te laten gaan. Ik heb de keuze gemaakt om de auto op te laten knappen, maar wilde dan ook meteen klaar voor de toekomst zijn.

Dit betekende dat ik draadloos muziek wilde kunnen streamen en handsfree wilde kunnen bellen. Bovendien leek het me leuk om een dashboard-camera te installeren en een wifi-verbinding in de auto te hebben. Verder had ik wat handige apps nodig om mijn benzineverbruik te meten en was ik nieuwsgierig of ik nog iets interessants met mijn oude iPhone in de auto kon doen. Ik ben zelf geen sleutelaar, maar gelukkig heb ik in mijn vriendenkring een aantal mensen die ik om advies kon vragen. Heel erg nodig heb ik ze niet gehad, alle modificaties waren eenvoudig zelf te doen.

Autoradio

Wil je toegang tot allerlei entertainment-functies in je auto, dan hangt veel af van de mogelijkheden van de geïnstalleerde autoradio. In mijn Ford Focus zit een normale autoradio uit 2002 ingebouwd. Meer dan cd's afspelen en radio luisteren is niet mogelijk. Het was dus snel duidelijk dat de originele radio eruit moest.

De keuze voor een nieuwe radio kun je het beste maken als je eerst een duidelijke wensenlijst opstelt. Om toegang tot draadloze functies zoals streaming en handsfree bellen te krijgen, heeft je autoradio bluetooth nodig. Bluetooth is de naam van het protocol, het zegt nog niks over welke dingen je precies met deze bluetooth-verbinding kunt doen. Om muziek draadloos van je iPhone naar je autoradio te kunnen streamen, moet de autoradio beschikken over A2DP (Advanced Audio Distribution Profile). Voor handsfree bellen, heb je dan weer HFP (Hands Free Protocol) nodig.

Meestal vind je dit soort aanwijzingen bij de specificaties van de radio. Het is eveneens handig om een autoradio uit te zoeken waarbij specifiek vermeld wordt dat hij voor de iPhone geschikt is. Uiteindelijk kwam ik uit bij een radio van Kenwood, de KDC-BT43U, een autoradio met een straatprijs van rond de honderd euro.

©PXimport

De keuze voor de nieuwe radio is gevallen op de Kenwood KDC-BT43U.

Autoradio

Kenwood KDC-BT43U

Prijs: € 159,00

Voor verkooppunten kijk op www.kenwood.nl

Installatie

Voordat ik kon beginnen met het uitbouwen van de fabrieksradio en het inbouwen van de nieuwe radio, zat ik nog wel met twee problemen. Ten eerste was de fabrieksradio stukken groter dan de nieuwe radio, ik kon onmogelijk de nieuwe radio zomaar in de schacht van de oude radio installeren.

Ten tweede was ik gewend aan de afstandsbediening aan het stuur, waarmee ik van zender kon wisselen of het geluid harder kon zetten. Dit wilde ik liever niet opgeven. Elke autoradio heeft een bepaald formaat, de standaard autoradio's zijn 1 DIN hoog. Radio's met grote displays zijn meestal 2 DIN hoog. De radio uit de Ford is echter 1,5 DIN hoog, ik kon gelukkig voor een paar euro een adapterfront kopen via internet.

Het tweede probleem is iets ingewikkelder en kun je pas oplossen als je weet welke autoradio je wilt inbouwen. Er bestaan namelijk zogenaamde stuurwiel-interfaces, ook vaak stuurbedieningen of stuurwiel-adapters genoemd. De adapter moet zowel bij je type auto als bij het merk autoradio passen, in mijn geval dus een adapter van Ford naar Kenwood. De prijs van zo´n adapter ligt tussen de 50 en 100 euro. Let er wel even op dat je autoradio de mogelijkheid heeft om aangestuurd te worden door een stuur-afstandsbediening. Dit heet bij verschillende fabrikanten anders, maar kan aangeduid worden met bijvoorbeeld Steering Wheel Interface Ready of OEM Wired Remote Control Compatible.

Enkele dagen later had ik zo'n tien verschillende kabels voor me liggen en een paar aanwijzingen welke kabels eerst moest worden aangesloten en welke daarna. Voordat je gaat sleutelen aan de autoradio, moet je eerst even kort onder de motorkap. Je moet namelijk de minpool van de accu even losmaken om kortsluiting met de nieuwe radio te voorkomen tijdens het uit- en inbouwen. Voor de installatie van de radio raadpleeg je het beste de handleiding. Heb je alles ingebouwd, sluit dan de minpool weer aan en start de auto. Het kan zijn dat sommige computerfuncties zijn teruggezet, zoals de tijd of je dagteller.

©PXimport

Je bent wel even bezig om te snappen waar elke kabel voor dient, lees bij twijfel even goed de handleiding door.

Handsfree bellen

Een zinvolle investering is de mogelijkheid om handsfree te kunnen bellen in de auto, een overtreding van de wet is gevaarlijk én kost je meer dan tweehonderd euro. Ben je sowieso op zoek naar een autoradio, kijk dan of deze een microfoon bevat die je voor handsfree bellen kunt gebruiken.

In mijn geval kon ik gemakkelijk het draadje van de middenconsole naar het stuur leiden en van daaruit de microfoon op het dashboard vastmaken. Als je zorgt dat je iPhone met je autoradio verbonden is, gaan inkomende gesprekken via de autoradio. Je hoort de tegenpartij op de auto-luidsprekers en je praat in de microfoon op je dashboard. Je iPhone kan gewoon in je jaszak blijven zitten of je klikt hem in een houder.

Een interessante houder is de Kenu Airframe, een houder die je op één van de ventilators op het dashboard schuift. Nadeel is wel dat je de iPhone niet in elke mogelijke hoek kunt draaien. Er zijn overigens ook handsfree-oplossingen via bluetooth beschikbaar voor als je al een goede autoradio hebt.

©PXimport

De autoradio geeft aan dat er iemand belt en zet het volume van de radio lager. Praten doe je in de microfoon van de autoradio.

Auto-houder

Kenu Airframe

Prijs: € 29,95

Verkrijgbaar bij www.ipodhoes.nl

Koppelen

Om je iPhone nu met je autoradio te kunnen gebruiken, moet je beide apparaten met elkaar koppelen. Hoe dit gaat, lees je in de handleiding van de radio. Selecteer de autoradio en controleer op het display van de radio of je iPhone wordt herkend. In de meeste gevallen moet je met een druk op de knop de koppeling bevestigen. Als je autoradio A2DP heeft, kun je nu een willekeurige muziek-app starten en een muziekje opzetten.

De Kenwood speelde de muziek in één keer af en liet zelfs de titel en de artiest op het display zien. In de muziek-app kun je op het luidspreker-icoontje tikken en selecteren of de audio naar de autoradio of naar de interne luidsprekers van de iPhone moet worden gestuurd. Afhankelijk van je autoradio werkt de verbinding ook de andere kant op en kun je via de radio of met je stuurwielbediening naar een volgend nummer in de app gaan. De meeste radio's waarbij specifiek over iPhone-ondersteuning gesproken wordt, hebben verregaande integratie met je iPhone.

Uiteraard kun je al deze dingen ook doen met een kabel als je autoradio met een usb-aansluiting is uitgerust. Het voordeel is dat je accu niet zo snel leeg raakt, aangezien de iPhone met de usb-kabel tegelijkertijd ook wordt opgeladen.

©PXimport

Het koppelen van de iPhone en de autoradio is zo gepiept.

©PXimport

Kies in Spotify of je de muziek naar de autoradio of naar de interne luidsprekers wilt streamen.

Internet

Via een databundel hebben we natuurlijk overal toegang tot internet, ook in de auto. Dat neemt niet weg dat het handig is om een echte wifi-internetverbinding in je auto te hebben, zodat ook andere apparaten zoals laptops gewoon kunnen surfen in de auto. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat valt gelukkig heel erg mee.

De oplossing ligt in een zogenaamde mifi-router, een klein kastje waar je een simkaart in kunt doen. De mifi-router genereert vervolgens een wifi-signaal. Je hebt wel een simkaart nodig waarmee je kunt internetten. Vaak wordt een simkaart met een abonnement aangeboden, maar je hebt ook prepaid-oplossingen. De Huawei E5220 is een kastje ter grootte van een luciferdoosje. In de doos zit een kleine batterij waarmee de Huawei zo'n 5 uur van stroom is voorzien. Een optionele autolader is voor gebruik in de auto een veel beter idee, je hebt dan altijd stroom.

Open de router, steek de simkaart in de sleuf en doe de batterij erin. De configuratie van de E5220 is het makkelijkst op een gewone computer. Zodra je in je browser een pagina wilt openen, word je naar het inlogscherm van de router geleid. Geef hier eventueel de pincode van je simkaart in, deze staat op de brief die je van je provider hebt gekregen. Eenmaal in het instellingenmenu zie je je netwerk. Hier kun je de naam van je nieuwe wifi-netwerk en het wachtwoord eventueel veranderen.

©PXimport

Ik heb mijn netwerk veranderd in Ford Focus Internet en kan onderweg met mijn MacBook Pro eenvoudig op dit wifi-netwerk inloggen.

Snelheid

Mijn prepaidkaart biedt me de optie om voor 1,99 euro per dag te internetten. De eerste 500 MB van een dag heb ik snel internet, daarna wordt het automatisch langzamer. Hoe snel je internet is, hangt af van je provider. Mijn provider biedt een downloadsnelheid van 7,2 Mbit/s aan, een gemiddelde DSL-aansluiting in huis is zo'n 20 tot 40 Mbit/s. In huis lag de download-snelheid via deze prepaidkaart gemiddeld op 5,9 Mbit/s. Als je hem in de auto gebruikt, kan de snelheid nog iets lager worden doordat je in beweging bent. Ook de omgeving is afhankelijk van de snelheid. Een test met 100 kilometer per uur buiten de stad leverde een gemiddelde snelheid van 4 Mbit/s op.

De bundel van 500 MB is genoeg voor het checken van Facebook, het lezen van je e-mail en dergelijke. Zodra je veel online muziek gaat streamen en YouTube-video's wilt kijken, ben je er zo doorheen. Denk eraan dat dit voor het gehele wifi-netwerk geldt! Zijn meerdere apparaten met het netwerk verbonden, dan gaat het hard. Veel providers zijn bezig het mobiele netwerk geschikt te maken voor 4G, ook wel LTE genoemd. De toegang via dit 4G-netwerk is veel sneller.

KPN biedt bijvoorbeeld abonnementen aan met een snelheid van 25 Mbit/s, hier betaal je uiteraard meer voor dan een 3G-abonnement. Je hebt bovendien een speciale mifi-router nodig die 4G aankan. Huawei levert hiervoor bijvoorbeeld de E5372s-32.

©PXimport

Configureer je mifi-router thuis, het ontgrendelen van de simkaart kan een paar uur duren.

Mifi-router

Huawei E5220 en E5372s-32

Prijs: € 89 en € 199

Voor verkooppunten kijk op: www.capestone.nl

Hotspot

Overigens kun je ook je iPhone als hotspot inzetten, waardoor je geen extra router nodig hebt. Het nadeel hiervan is dat je databundel erg snel opgaat als je veel apparaten verbindt. Een apart dataplan alleen voor internet is dan handiger, een mifi-router is vrijwel altijd simlock-vrij, je kunt dus het beste dataplan zoeken bij je wensen.

De antenne van een mifi-router is ook beter, dit betekent dat je wifi-signaal sterker is. Ook kan de keuze voor een 4G LTE-mifi-router een optie zijn als je nog een iPhone hebt met alleen 3G-ondersteuning. Als laatste kun je de router gewoon in de auto laten liggen, je hoeft niet elke keer als je in de auto stapt een hotspot aan te maken. Daarbij werkt het internet dan ook als bijvoorbeeld je partner zonder iPhone in de auto rijdt en internet wil hebben.

Dashcam

Je kunt natuurlijk een dure videocamera kopen en deze in je auto installeren, maar waarom niet gewoon je iPhone als videocamera gebruiken? Hier heb je in principe alleen een iPhone-houder voor nodig. Zorg er bij aanschaf wel voor dat de camera niet geblokkeerd wordt. Ook moet je zorgen dat de iPhone niet te erg gaat wiebelen in de houder.

Bij de telecomshop heb ik een universele smartphone-houder gevonden die ik middels een zuignap aan het raam kan bevestigen. De flexibele stang zorgt ervoor dat ik de houder in de gewenste positie kan draaien. Het voordeel van een universele houder is dat je er net zo makkelijk een iPhone 4 of een andere smartphone in hangt, handig als er verschillende smartphones in je huishouden aanwezig zijn.

Om je iPhone als Dashcam te gebruiken, kun je de standaard video-app van de iPhone benutten, maar er is ook een aantal speciale apps in de App Store te vinden, te beginnen met Witness Driving. De app past niet in de minimale vormgeving van iOS 7 en is eerlijk gezegd behoorlijk lelijk. Je kunt echter wel een hoop dingen instellen. Interessant is de ingebouwde Auto Crash Detection, de app detecteert aan de hand van g-krachten of je een crash hebt gehad en kan eventueel een mail naar een emailadres sturen. Witness Driving is eigenlijk een soort zwarte doos van je auto, en kan enorm handig zijn als je een ongeluk krijgt en wilt aantonen dat jij niet schuldig bent.

Heb je een ongeluk gehad, tik dan op Accident Advice en vul de informatie in op het scherm. Handig, want vaak vergeet je dingen als het opschrijven van kentekens of contactgegevens van getuigen.

CarCamApp is veel meer gericht op de fun van een dashboard-camera. De app ziet er mooi uit en kan je huidige coördinaten, de datum en de tijd in de video opslaan. Ook kun je inschakelen dat video's meteen naar Dropbox worden geüpload. Denk daarbij wel aan je datalimiet. Je kunt de app ook met spraakcommando's besturen, al werkt dit niet heel erg goed. Bij mij werd alleen het commando 'Record' herkend.

Een derde optie is de app iSymDVR2, de best vormgegeven app uit het rijtje. Je kunt precies zien hoe hard je rijdt en wat je gemiddelde snelheid is, bovendien is de app erg snel met het opnemen en verwerken van video's.

©PXimport

CarCamApp is een handige app om live-filmpjes vanaf je dashboard te maken.

Witness Driving

Prijs: € 0,89

CarCamApp

Prijs: Gratis

iSymDVR2

Prijs: Gratis (+ in-app-aankoop)

Meten is weten

Iets heel anders wat ik met mijn geüpdatete auto wil, is dingen meten. Om te weten hoe zuinig je rijdt, zijn er meerdere opties. Een idee is om de app ANWB Auto te installeren. Je geeft aan in welke auto je rijdt en kunt eventueel de autopapieren vanuit de app inscannen. Het kiezen van het juiste model auto gaat wel een beetje moeizaam, in het begin kon ik niet kiezen voor een Ford Focus van voor 2008. Gek genoeg was dit later wel mogelijk. Geef aan wanneer je tankt en hoeveel dit kost, de app berekent vervolgens hoe zuinig je tussen de twee beurten hebt gereden.

Om de resultaten goed te kunnen meten, moet je wel elke keer de tank helemaal vullen. Road Trip is een betaald alternatief (4,49 euro), maar is wel een stuk uitvoeriger dan ANWB Auto. De app heeft ondersteuning voor verschillende valuta en je kunt reparaties en andere servicekosten ingeven in de app. In tegenstelling tot ANWB Auto is Road Trip veel meer een alles-in-één app voor alles wat met je auto te maken heeft. Je kunt bijvoorbeeld ook ingeven wanneer je voor het laatst je banden hebt gewisseld en daardoor kun je precies zien hoelang je met een setje banden hebt gedaan.

©PXimport

Geef aan hoeveel je hebt getankt, Road Trip doet de rest.

ANWB Auto

Prijs: Gratis

Road Trip - l/100 km, Brandstofverbruik

Prijs: € 4,49

Gps-tracker

Als je nog ergens een oude iPhone hebt liggen die je niet meer gebruikt, dan zou je het apparaat kunnen inzetten als gps-tracker. Mocht je auto gestolen worden, volg dan met een computer waar hij zich bevindt.

Het handigste werkt dit met Zoek mijn iPhone. Zorg dat je oude iPhone minstens iOS 5 draait en meld je aan bij iCloud. Vink de optie Zoek mijn iPhone aan. Ga vervolgens op een computer naar www.icloud.com en log in met dezelfde accountgegevens. Klik op de naam van de oude iPhone en iCloud vindt de locatie binnen een paar seconden. Het is handig om dit even te testen met een wifi-verbinding op beide apparaten. Er hoeft overigens geen simkaart in de iPhone te zitten, de gps-ontvanger kan ook zonder internet- of 3G-verbinding getrackt worden.

Als je in iCloud op Verloren-modus klikt, wordt de iPhone vergrendeld en bovendien worden alle bewegingen van de iPhone stiekem opgeslagen. Je moet er vervolgens voor zorgen dat je de iPhone ergens op een onopvallende plek in je auto neerlegt. Laat je de auto ergens lang staan, dan zul je op zoek moeten naar een oplossing om de iPhone direct aan de stroomvoorziening van je voertuig te verbinden.

©PXimport

Help, mijn auto is zoek! Met de Verloren-modus van Zoek mijn iPhone weet je waar je auto naartoe gaat.

▼ Volgende artikel
Zo koop je de beste ventilator voor in je slaapkamer
© africa-studio.com
Energie

Zo koop je de beste ventilator voor in je slaapkamer

In de zomer is slapen soms nauwelijks te doen. Vooral tijdens nachten wanneer de warmte blijft hangen, lig je soms urenlang te woelen en te draaien. Een ventilator is dan onmisbaar, maar niet elke ventilator is geschikt voor in de slaapkamer. Of beter gezegd: voor hoe jij het liefst slaapt.

💤 Dit artikel in het kort

Zomaar de eerste de beste ventilator kopen voor de slaapkamer is geen goed idee. Er zijn best wat dingen om op te letten. Hij moet niet alleen stil zijn, maar ook niet te opvallend én hij moet over voldoende ventilatiestanden beschikken. En zo zijn er nog een aantal dingen om rekening mee te houden. In dit artikel lees je welke dat zijn.

Lees ook: ❄️ Plaknacht op komst? Zo houd je het hoofd (en de slaapkamer) koel

Of je nu op zoek bent naar een extra stille ventilator, een model dat mooi opgaat in het interieur van de slaapkamer of een model dat de lucht niet alleen koelt, maar ook filtert: wij vertellen je hoe je de beste ventilator voor jouw slaapkamer vindt.

Geluidsniveau

Als jij iemand bent die pure stilte nodig heeft om in slaap te kunnen vallen, dan is het geluidsniveau van een ventilator het eerste waarop je moet letten. Stille ventilatoren hebben op de hoogste ventilatiestand een geluidsniveau van 50 dB (decibel) of minder. Om daar een idee bij te krijgen: 50 dB is vergelijkbaar met een vaatwasser die op de achtergrond draait, 40 dB met een rustig kantoor en 30 dB met gefluister of zacht geritsel.

Toch zegt het aantal decibel niet alles; het geluidsniveau wordt ook bepaald door luchtverplaatsing. Hoe groter de diameter van de ventilator, hoe meer lucht het apparaat kan verplaatsen. En hoe meer lucht een ventilator verplaatst, hoe zachter je 'm kunt laten draaien en hoe stiller-ie wordt. Een plafondventilator is dankzij de grote wieken in dit opzicht vaak de beste keuze. Veel moderne plafondventilators hebben een geluidsniveau van slechts 30 tot 35 dB!

Type ventilator

Er zijn drie soorten ventilators: staande ventilators, plafondventilators en tafelventilators. Die eerste categorie valt weer uiteen in klassieke staande ventilators, bladloze ventilators en torenventilators. Staande ventilators worden in de slaapkamer het meest gebruikt, omdat je die eenvoudig installeert en verplaatst. Ook plafondventilators zijn populair, maar iets lastiger te installeren en vaak duurder dan staande ventilators. Welk type ventilator het beste past op de slaapkamer, hangt helemaal af van je wensen. Wil je een mobiel apparaat dat je ook af en toe mee kunt nemen naar een andere ruimte? Kies dan voor een klassiek staand model. Vind je design belangrijk? Kijk dan eens naar een bladloze ventilator (perfect voor een modern interieur) of een torenventilator (slank en minimalistisch). Een plafondventilator is ideaal als je weinig ruimte hebt of een staande ventilator in de slaapkamer gewoon niet zo mooi vindt.

©siraphol s.

Meerdere ventilatiestanden

Een koel briesje tijdens het slapen is fijn, maar je wilt in de loop van de nacht niet bibberend en uitgedroogd wakker worden. Sommige ventilatoren blazen op hun laagste stand nog steeds vrij krachtig, waardoor je last kunt krijgen van droge ogen, een droge huid en zelfs een zere keel. Let daarom op het aantal ventilatiestanden als je een ventilator voor de slaapkamer koopt. Met minstens vijf standen heb je alle controle over de luchtstroom die het apparaat produceert. Er zijn ook apparaten met een speciale nachtmodus: daarbij blaast het apparaat zachter en minder luid, zodat jij ongestoord kunt doorslapen.

Luchtzuiveringsfilter

De luchtkwaliteit in je slaapkamer heeft grote impact op je nachtrust. Frisse én schone lucht helpt niet alleen om sneller in slaap te vallen, maar ook om dieper te slapen en dus energieker wakker te worden. Een aparte ventilator en luchtreiniger in je slaapkamer is misschien wat veel van het goede, maar gelukkig hoef je tegenwoordig niet te kiezen. Met een ventilator met luchtzuiveringsfilter (of een luchtreiniger met ventilatorfunctie) heb je beide in één apparaat! De aangezogen lucht wordt in zo'n apparaat eerst langs verschillende filters gehaald, zoals een koolstoffilter (voor rook- en kookgeuren) of een HEPA-filter (voor pollen en fijnstof), voordat het terug de ruimte in wordt geblazen. Er zijn ook luchtbevochtigers met ventilatiefunctie, en zelfs apparaten die luchtreiniging, luchtbevochtiging en ventilatie combineren. Net wat je wilt!

Op afstand bedienen

Ook niet onbelangrijk: een ventilator die je op afstand kunt bedienen, zodat je midden in de nacht niet je bed uit hoeft als het te warm of juist te koud is. Sommige modellen bedien je simpelweg met een afstandsbediening, andere kun je koppelen aan een app die naast harder of zachter zetten nog veel meer mogelijkheden biedt. Zo kun je een slimme ventilator laten draaien volgens een schema – je stelt bijvoorbeeld in dat hij om één uur 's nachts automatisch uitschakelt of zachter gaat blazen – of hem laten reageren op temperatuur en luchtvochtigheid, om zo de ideale luchtkwaliteit in de slaapkamer te creëren. Er zijn zelfs modellen met slimme sensoren die op aanwezigheid reageren. Loop je de slaapkamer in, dan begint het apparaat dus automatisch te draaien!


Heb je het 's nachts te warm?

Tijd voor een zomerdekbed!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 cirkelzagen voor een goede prijs
© MG | ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 cirkelzagen voor een goede prijs

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speurt de redactie een aantal keer per week naar zulke deals. Deze keer in de categorie klussen en (ver)bouwen: vijf goede cirkelzagen voor een redelijke prijs.

Een cirkelzaag is bedoeld voor het maken van rechte, snelle sneden in hout, plaatmateriaal, kunststof en soms zelfs metaal. Je gebruikt 'm bijvoorbeeld om planken op maat te zagen, laminaat passend te krijgen of meubels te bouwen. Dankzij het roterende zaagblad kun je nauwkeurig werken, zeker in combinatie met een geleiderail of parallelgeleider. Veel modellen bieden ook de mogelijkheid tot verstekzagen, wat handig is voor hoeken of afwerkingen.

Bosch PKS 55 A

De Bosch PKS 55 A is een eenvoudige cirkelzaag die geschikt is voor standaard klussen in en om het huis. Hij werkt op netstroom en heeft een vermogen van 1200 watt. De zaagdiepte is instelbaar tot maximaal 55 mm bij 90 graden, en 38 mm bij 45 graden, waarmee je houten planken, panelen en plaatmateriaal netjes kunt zagen. De machine is uitgerust met een parallelgeleider voor rechte sneden en een doorzichtige zaaglijnindicator (CutControl), wat helpt om op de lijn te blijven zonder extra hulpmiddelen. Bij het zagen wordt het zaagsel automatisch opgevangen in een geïntegreerde opvangbox, wat het werkvlak redelijk schoon houdt. Deze zaag wordt geleverd met een standaard hardmetalen zaagblad, en het wisselen van het blad gebeurt met een inbussleutel. Voor wie af en toe wil zagen zonder veel poespas, is dit een praktische keuze.

Zaagbladdiameter: 160 mm
Zaagdiepte: 55 mm bij 90°, 38 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot circa 45

Metabo KS 55 FS

De Metabo KS 55 FS is een cirkelzaag die vooral praktisch is voor wie regelmatig nauwkeurig wil zagen in hout. Wat deze zaag onderscheidt, is de meegeleverde geleiderail, die je helpt om rechte sneden te maken zonder losse linialen of hulpstukken. Met een vermogen van 1200 watt en een zaagblad van 160 mm is hij krachtig genoeg voor de meeste klussen rond het huis of op de werkplaats. De maximale zaagdiepte bedraagt 55 mm bij 90 graden en 39 mm bij 45 graden, wat voldoende is voor planken, multiplex of zelfs lichte balken. Je kunt de zaaghoek makkelijk instellen en de machine is voorzien van een aansluiting voor stofafzuiging. Het geheel wordt geleverd in een robuuste kunststof koffer, samen met de geleiderail en toebehoren zoals een parallelaanslag en inbussleutel. Alles bij elkaar een goed uitgeruste zaag voor wie graag strak en gecontroleerd werkt.

Zaagbladdiameter: 160 mm
Zaagdiepte: 55 mm bij 90°, 39 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot 47°

Makita HS7601J

Deze cirkelzaag van Makita is een netstroommodel met een vermogen van 1200 watt. Hij is geschikt voor rechte zaagsneden in hout, multiplex of spaanplaat en biedt een maximale zaagdiepte van 66 mm bij 90 graden en 46 mm bij 45 graden. Het ontwerp is compact en relatief licht, waardoor hij goed hanteerbaar is, ook voor langere zaagklussen. De aluminium zool en beschermkap zijn stevig maar licht, wat bijdraagt aan het gebruiksgemak. Je kunt een stofzuiger aansluiten op de achterzijde voor schoner werken. De machine wordt geleverd in een stevige M‑Box koffer en is standaard voorzien van een zaagblad van 190 mm. De softstartfunctie zorgt ervoor dat de zaag rustig op gang komt, wat veiliger werkt en de kans op wegspringen vermindert.

Zaagbladdiameter: 190 mm
Zaagdiepte: 66 mm bij 90°, 46 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot 45°

Makita DSS501ZJ

De DSS501ZJ is een compacte accucirkelzaag van Makita voor lichtere zaagklussen. Hij werkt op het Makita 18 V LXT-platform, dus handig als je al andere Makita-accu’s hebt: die kun je erop gebruiken. De zaag is ontworpen voor kleinere materialen zoals latten, laminaat en dunne planken, en heeft een zaagdiepte van 51 mm bij 90 graden. Door zijn lage gewicht (rond de 2,7 kg zonder accu) is hij goed te hanteren, ook boven schouderhoogte of op lastig bereikbare plekken. De voetplaat is kantelbaar tot 45 graden, wat verstekzagen mogelijk maakt. Hij wordt geleverd in een Makita-koffer (Makpac), maar zonder accu of lader. Dit model is bedoeld voor situaties waarin draagbaarheid en snelheid belangrijker zijn dan kracht of doorzaagcapaciteit.

Zaagbladdiameter: 136 mm
Zaagdiepte: 51 mm bij 90°, 35 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot circa 50°

DeWalt DCS573NT‑XJ

Deze DeWalt cirkelzaag is bedoeld voor wie zonder snoer wil werken en toch kracht nodig heeft. Het apparaat werkt op een 18 V XR-accu (niet meegeleverd), waardoor je flexibel kunt werken zonder beperkt te worden door een kabel. De zaag heeft een zaagdiepte tot 65 mm bij 90 graden en 50 mm bij 45 graden, wat voldoende is voor het meeste standaard timmerwerk. Dankzij de 190 mm zaagbladen kun je er door plaatmateriaal, planken en balken zagen zonder dat je de machine hoeft te forceren. Het magnesium zaagbladdeksel en de basis zorgen voor een lichte maar stevige constructie. De softstart en elektronische motorrem verhogen de veiligheid. De ingebouwde aansluiting voor stofafzuiging helpt het werkoppervlak overzichtelijk te houden, vooral bij binnengebruik.

Zaagbladdiameter: 190 mm
Zaagdiepte: 67 mm bij 90°, 51 mm bij 45°
Verstek mogelijk: ja, tot 57°