ID.nl logo
Upgrade je oude auto met je iPhone
Huis

Upgrade je oude auto met je iPhone

Je hebt de nieuwste iPhone en wilt deze graag integreren in je tien jaar oude auto. We vertellen je hoe je muziek draadloos naar je autoradio streamt, hoe je internet in je auto installeert en hoe je op een simpele manier van je iPhone een dashboard-camera maakt.

Laatst kwam ik erachter dat de APK van mijn twaalf jaar oude Ford Focus stationwagen was verlopen, een week later kwam de mededeling dat er een paar honderd euro nodig zou zijn om hem door de keuring te laten gaan. Ik heb de keuze gemaakt om de auto op te laten knappen, maar wilde dan ook meteen klaar voor de toekomst zijn.

Dit betekende dat ik draadloos muziek wilde kunnen streamen en handsfree wilde kunnen bellen. Bovendien leek het me leuk om een dashboard-camera te installeren en een wifi-verbinding in de auto te hebben. Verder had ik wat handige apps nodig om mijn benzineverbruik te meten en was ik nieuwsgierig of ik nog iets interessants met mijn oude iPhone in de auto kon doen. Ik ben zelf geen sleutelaar, maar gelukkig heb ik in mijn vriendenkring een aantal mensen die ik om advies kon vragen. Heel erg nodig heb ik ze niet gehad, alle modificaties waren eenvoudig zelf te doen.

Autoradio

Wil je toegang tot allerlei entertainment-functies in je auto, dan hangt veel af van de mogelijkheden van de geïnstalleerde autoradio. In mijn Ford Focus zit een normale autoradio uit 2002 ingebouwd. Meer dan cd's afspelen en radio luisteren is niet mogelijk. Het was dus snel duidelijk dat de originele radio eruit moest.

De keuze voor een nieuwe radio kun je het beste maken als je eerst een duidelijke wensenlijst opstelt. Om toegang tot draadloze functies zoals streaming en handsfree bellen te krijgen, heeft je autoradio bluetooth nodig. Bluetooth is de naam van het protocol, het zegt nog niks over welke dingen je precies met deze bluetooth-verbinding kunt doen. Om muziek draadloos van je iPhone naar je autoradio te kunnen streamen, moet de autoradio beschikken over A2DP (Advanced Audio Distribution Profile). Voor handsfree bellen, heb je dan weer HFP (Hands Free Protocol) nodig.

Meestal vind je dit soort aanwijzingen bij de specificaties van de radio. Het is eveneens handig om een autoradio uit te zoeken waarbij specifiek vermeld wordt dat hij voor de iPhone geschikt is. Uiteindelijk kwam ik uit bij een radio van Kenwood, de KDC-BT43U, een autoradio met een straatprijs van rond de honderd euro.

©PXimport

De keuze voor de nieuwe radio is gevallen op de Kenwood KDC-BT43U.

Autoradio

Kenwood KDC-BT43U

Prijs: € 159,00

Voor verkooppunten kijk op www.kenwood.nl

Installatie

Voordat ik kon beginnen met het uitbouwen van de fabrieksradio en het inbouwen van de nieuwe radio, zat ik nog wel met twee problemen. Ten eerste was de fabrieksradio stukken groter dan de nieuwe radio, ik kon onmogelijk de nieuwe radio zomaar in de schacht van de oude radio installeren.

Ten tweede was ik gewend aan de afstandsbediening aan het stuur, waarmee ik van zender kon wisselen of het geluid harder kon zetten. Dit wilde ik liever niet opgeven. Elke autoradio heeft een bepaald formaat, de standaard autoradio's zijn 1 DIN hoog. Radio's met grote displays zijn meestal 2 DIN hoog. De radio uit de Ford is echter 1,5 DIN hoog, ik kon gelukkig voor een paar euro een adapterfront kopen via internet.

Het tweede probleem is iets ingewikkelder en kun je pas oplossen als je weet welke autoradio je wilt inbouwen. Er bestaan namelijk zogenaamde stuurwiel-interfaces, ook vaak stuurbedieningen of stuurwiel-adapters genoemd. De adapter moet zowel bij je type auto als bij het merk autoradio passen, in mijn geval dus een adapter van Ford naar Kenwood. De prijs van zo´n adapter ligt tussen de 50 en 100 euro. Let er wel even op dat je autoradio de mogelijkheid heeft om aangestuurd te worden door een stuur-afstandsbediening. Dit heet bij verschillende fabrikanten anders, maar kan aangeduid worden met bijvoorbeeld Steering Wheel Interface Ready of OEM Wired Remote Control Compatible.

Enkele dagen later had ik zo'n tien verschillende kabels voor me liggen en een paar aanwijzingen welke kabels eerst moest worden aangesloten en welke daarna. Voordat je gaat sleutelen aan de autoradio, moet je eerst even kort onder de motorkap. Je moet namelijk de minpool van de accu even losmaken om kortsluiting met de nieuwe radio te voorkomen tijdens het uit- en inbouwen. Voor de installatie van de radio raadpleeg je het beste de handleiding. Heb je alles ingebouwd, sluit dan de minpool weer aan en start de auto. Het kan zijn dat sommige computerfuncties zijn teruggezet, zoals de tijd of je dagteller.

©PXimport

Je bent wel even bezig om te snappen waar elke kabel voor dient, lees bij twijfel even goed de handleiding door.

Handsfree bellen

Een zinvolle investering is de mogelijkheid om handsfree te kunnen bellen in de auto, een overtreding van de wet is gevaarlijk én kost je meer dan tweehonderd euro. Ben je sowieso op zoek naar een autoradio, kijk dan of deze een microfoon bevat die je voor handsfree bellen kunt gebruiken.

In mijn geval kon ik gemakkelijk het draadje van de middenconsole naar het stuur leiden en van daaruit de microfoon op het dashboard vastmaken. Als je zorgt dat je iPhone met je autoradio verbonden is, gaan inkomende gesprekken via de autoradio. Je hoort de tegenpartij op de auto-luidsprekers en je praat in de microfoon op je dashboard. Je iPhone kan gewoon in je jaszak blijven zitten of je klikt hem in een houder.

Een interessante houder is de Kenu Airframe, een houder die je op één van de ventilators op het dashboard schuift. Nadeel is wel dat je de iPhone niet in elke mogelijke hoek kunt draaien. Er zijn overigens ook handsfree-oplossingen via bluetooth beschikbaar voor als je al een goede autoradio hebt.

©PXimport

De autoradio geeft aan dat er iemand belt en zet het volume van de radio lager. Praten doe je in de microfoon van de autoradio.

Auto-houder

Kenu Airframe

Prijs: € 29,95

Verkrijgbaar bij www.ipodhoes.nl

Koppelen

Om je iPhone nu met je autoradio te kunnen gebruiken, moet je beide apparaten met elkaar koppelen. Hoe dit gaat, lees je in de handleiding van de radio. Selecteer de autoradio en controleer op het display van de radio of je iPhone wordt herkend. In de meeste gevallen moet je met een druk op de knop de koppeling bevestigen. Als je autoradio A2DP heeft, kun je nu een willekeurige muziek-app starten en een muziekje opzetten.

De Kenwood speelde de muziek in één keer af en liet zelfs de titel en de artiest op het display zien. In de muziek-app kun je op het luidspreker-icoontje tikken en selecteren of de audio naar de autoradio of naar de interne luidsprekers van de iPhone moet worden gestuurd. Afhankelijk van je autoradio werkt de verbinding ook de andere kant op en kun je via de radio of met je stuurwielbediening naar een volgend nummer in de app gaan. De meeste radio's waarbij specifiek over iPhone-ondersteuning gesproken wordt, hebben verregaande integratie met je iPhone.

Uiteraard kun je al deze dingen ook doen met een kabel als je autoradio met een usb-aansluiting is uitgerust. Het voordeel is dat je accu niet zo snel leeg raakt, aangezien de iPhone met de usb-kabel tegelijkertijd ook wordt opgeladen.

©PXimport

Het koppelen van de iPhone en de autoradio is zo gepiept.

©PXimport

Kies in Spotify of je de muziek naar de autoradio of naar de interne luidsprekers wilt streamen.

Internet

Via een databundel hebben we natuurlijk overal toegang tot internet, ook in de auto. Dat neemt niet weg dat het handig is om een echte wifi-internetverbinding in je auto te hebben, zodat ook andere apparaten zoals laptops gewoon kunnen surfen in de auto. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat valt gelukkig heel erg mee.

De oplossing ligt in een zogenaamde mifi-router, een klein kastje waar je een simkaart in kunt doen. De mifi-router genereert vervolgens een wifi-signaal. Je hebt wel een simkaart nodig waarmee je kunt internetten. Vaak wordt een simkaart met een abonnement aangeboden, maar je hebt ook prepaid-oplossingen. De Huawei E5220 is een kastje ter grootte van een luciferdoosje. In de doos zit een kleine batterij waarmee de Huawei zo'n 5 uur van stroom is voorzien. Een optionele autolader is voor gebruik in de auto een veel beter idee, je hebt dan altijd stroom.

Open de router, steek de simkaart in de sleuf en doe de batterij erin. De configuratie van de E5220 is het makkelijkst op een gewone computer. Zodra je in je browser een pagina wilt openen, word je naar het inlogscherm van de router geleid. Geef hier eventueel de pincode van je simkaart in, deze staat op de brief die je van je provider hebt gekregen. Eenmaal in het instellingenmenu zie je je netwerk. Hier kun je de naam van je nieuwe wifi-netwerk en het wachtwoord eventueel veranderen.

©PXimport

Ik heb mijn netwerk veranderd in Ford Focus Internet en kan onderweg met mijn MacBook Pro eenvoudig op dit wifi-netwerk inloggen.

Snelheid

Mijn prepaidkaart biedt me de optie om voor 1,99 euro per dag te internetten. De eerste 500 MB van een dag heb ik snel internet, daarna wordt het automatisch langzamer. Hoe snel je internet is, hangt af van je provider. Mijn provider biedt een downloadsnelheid van 7,2 Mbit/s aan, een gemiddelde DSL-aansluiting in huis is zo'n 20 tot 40 Mbit/s. In huis lag de download-snelheid via deze prepaidkaart gemiddeld op 5,9 Mbit/s. Als je hem in de auto gebruikt, kan de snelheid nog iets lager worden doordat je in beweging bent. Ook de omgeving is afhankelijk van de snelheid. Een test met 100 kilometer per uur buiten de stad leverde een gemiddelde snelheid van 4 Mbit/s op.

De bundel van 500 MB is genoeg voor het checken van Facebook, het lezen van je e-mail en dergelijke. Zodra je veel online muziek gaat streamen en YouTube-video's wilt kijken, ben je er zo doorheen. Denk eraan dat dit voor het gehele wifi-netwerk geldt! Zijn meerdere apparaten met het netwerk verbonden, dan gaat het hard. Veel providers zijn bezig het mobiele netwerk geschikt te maken voor 4G, ook wel LTE genoemd. De toegang via dit 4G-netwerk is veel sneller.

KPN biedt bijvoorbeeld abonnementen aan met een snelheid van 25 Mbit/s, hier betaal je uiteraard meer voor dan een 3G-abonnement. Je hebt bovendien een speciale mifi-router nodig die 4G aankan. Huawei levert hiervoor bijvoorbeeld de E5372s-32.

©PXimport

Configureer je mifi-router thuis, het ontgrendelen van de simkaart kan een paar uur duren.

Mifi-router

Huawei E5220 en E5372s-32

Prijs: € 89 en € 199

Voor verkooppunten kijk op: www.capestone.nl

Hotspot

Overigens kun je ook je iPhone als hotspot inzetten, waardoor je geen extra router nodig hebt. Het nadeel hiervan is dat je databundel erg snel opgaat als je veel apparaten verbindt. Een apart dataplan alleen voor internet is dan handiger, een mifi-router is vrijwel altijd simlock-vrij, je kunt dus het beste dataplan zoeken bij je wensen.

De antenne van een mifi-router is ook beter, dit betekent dat je wifi-signaal sterker is. Ook kan de keuze voor een 4G LTE-mifi-router een optie zijn als je nog een iPhone hebt met alleen 3G-ondersteuning. Als laatste kun je de router gewoon in de auto laten liggen, je hoeft niet elke keer als je in de auto stapt een hotspot aan te maken. Daarbij werkt het internet dan ook als bijvoorbeeld je partner zonder iPhone in de auto rijdt en internet wil hebben.

Dashcam

Je kunt natuurlijk een dure videocamera kopen en deze in je auto installeren, maar waarom niet gewoon je iPhone als videocamera gebruiken? Hier heb je in principe alleen een iPhone-houder voor nodig. Zorg er bij aanschaf wel voor dat de camera niet geblokkeerd wordt. Ook moet je zorgen dat de iPhone niet te erg gaat wiebelen in de houder.

Bij de telecomshop heb ik een universele smartphone-houder gevonden die ik middels een zuignap aan het raam kan bevestigen. De flexibele stang zorgt ervoor dat ik de houder in de gewenste positie kan draaien. Het voordeel van een universele houder is dat je er net zo makkelijk een iPhone 4 of een andere smartphone in hangt, handig als er verschillende smartphones in je huishouden aanwezig zijn.

Om je iPhone als Dashcam te gebruiken, kun je de standaard video-app van de iPhone benutten, maar er is ook een aantal speciale apps in de App Store te vinden, te beginnen met Witness Driving. De app past niet in de minimale vormgeving van iOS 7 en is eerlijk gezegd behoorlijk lelijk. Je kunt echter wel een hoop dingen instellen. Interessant is de ingebouwde Auto Crash Detection, de app detecteert aan de hand van g-krachten of je een crash hebt gehad en kan eventueel een mail naar een emailadres sturen. Witness Driving is eigenlijk een soort zwarte doos van je auto, en kan enorm handig zijn als je een ongeluk krijgt en wilt aantonen dat jij niet schuldig bent.

Heb je een ongeluk gehad, tik dan op Accident Advice en vul de informatie in op het scherm. Handig, want vaak vergeet je dingen als het opschrijven van kentekens of contactgegevens van getuigen.

CarCamApp is veel meer gericht op de fun van een dashboard-camera. De app ziet er mooi uit en kan je huidige coördinaten, de datum en de tijd in de video opslaan. Ook kun je inschakelen dat video's meteen naar Dropbox worden geüpload. Denk daarbij wel aan je datalimiet. Je kunt de app ook met spraakcommando's besturen, al werkt dit niet heel erg goed. Bij mij werd alleen het commando 'Record' herkend.

Een derde optie is de app iSymDVR2, de best vormgegeven app uit het rijtje. Je kunt precies zien hoe hard je rijdt en wat je gemiddelde snelheid is, bovendien is de app erg snel met het opnemen en verwerken van video's.

©PXimport

CarCamApp is een handige app om live-filmpjes vanaf je dashboard te maken.

Witness Driving

Prijs: € 0,89

CarCamApp

Prijs: Gratis

iSymDVR2

Prijs: Gratis (+ in-app-aankoop)

Meten is weten

Iets heel anders wat ik met mijn geüpdatete auto wil, is dingen meten. Om te weten hoe zuinig je rijdt, zijn er meerdere opties. Een idee is om de app ANWB Auto te installeren. Je geeft aan in welke auto je rijdt en kunt eventueel de autopapieren vanuit de app inscannen. Het kiezen van het juiste model auto gaat wel een beetje moeizaam, in het begin kon ik niet kiezen voor een Ford Focus van voor 2008. Gek genoeg was dit later wel mogelijk. Geef aan wanneer je tankt en hoeveel dit kost, de app berekent vervolgens hoe zuinig je tussen de twee beurten hebt gereden.

Om de resultaten goed te kunnen meten, moet je wel elke keer de tank helemaal vullen. Road Trip is een betaald alternatief (4,49 euro), maar is wel een stuk uitvoeriger dan ANWB Auto. De app heeft ondersteuning voor verschillende valuta en je kunt reparaties en andere servicekosten ingeven in de app. In tegenstelling tot ANWB Auto is Road Trip veel meer een alles-in-één app voor alles wat met je auto te maken heeft. Je kunt bijvoorbeeld ook ingeven wanneer je voor het laatst je banden hebt gewisseld en daardoor kun je precies zien hoelang je met een setje banden hebt gedaan.

©PXimport

Geef aan hoeveel je hebt getankt, Road Trip doet de rest.

ANWB Auto

Prijs: Gratis

Road Trip - l/100 km, Brandstofverbruik

Prijs: € 4,49

Gps-tracker

Als je nog ergens een oude iPhone hebt liggen die je niet meer gebruikt, dan zou je het apparaat kunnen inzetten als gps-tracker. Mocht je auto gestolen worden, volg dan met een computer waar hij zich bevindt.

Het handigste werkt dit met Zoek mijn iPhone. Zorg dat je oude iPhone minstens iOS 5 draait en meld je aan bij iCloud. Vink de optie Zoek mijn iPhone aan. Ga vervolgens op een computer naar www.icloud.com en log in met dezelfde accountgegevens. Klik op de naam van de oude iPhone en iCloud vindt de locatie binnen een paar seconden. Het is handig om dit even te testen met een wifi-verbinding op beide apparaten. Er hoeft overigens geen simkaart in de iPhone te zitten, de gps-ontvanger kan ook zonder internet- of 3G-verbinding getrackt worden.

Als je in iCloud op Verloren-modus klikt, wordt de iPhone vergrendeld en bovendien worden alle bewegingen van de iPhone stiekem opgeslagen. Je moet er vervolgens voor zorgen dat je de iPhone ergens op een onopvallende plek in je auto neerlegt. Laat je de auto ergens lang staan, dan zul je op zoek moeten naar een oplossing om de iPhone direct aan de stroomvoorziening van je voertuig te verbinden.

©PXimport

Help, mijn auto is zoek! Met de Verloren-modus van Zoek mijn iPhone weet je waar je auto naartoe gaat.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.