ID.nl logo
Apple MacBook Air (2013)
Huis

Apple MacBook Air (2013)

Tussen veel nieuwe software en de indrukwekkende Mac Pro onthulde Apple tijdens de WWDC ook de nieuwe MacBook Air. De belangrijkste verbeteringen aan de nieuwe laptop zouden zowel prestatiewinst als een verbeterde accuduur zijn. Om dat te testen ben ik aan de slag gegaan met het 11inch-model.

Ondanks dat de nieuwe MacBook Air intern de nodige verbeteringen heeft gekregen, ziet de laptop er van buiten nagenoeg hetzelfde uit als een Air uit 2010. Naar mijn mening is dit geen probleem, want ook vandaag de dag blijkt dit ontwerp het nog prima op te kunnen nemen tegen de concurrentie. De aluminium behuizing ziet er strak uit en de laptop voelt, ondanks zijn dikte, erg stevig aan. Ook het gewicht van de laptop, dat ongeveer gelijk is aan een pak suiker, valt erg mee. Dit maakt de kleine MacBook Air een goede laptop voor iedereen die zijn computer overal mee naartoe wil nemen.

©PXimport

De MacBook Air is klein en licht.

Scherm: teleurstellend

Met het inschakelen van de Air kwam voor mij direct een van de grootste minpunten van het apparaat aan het licht, namelijk het scherm. Zo oogt het display erg flets en ook de kijkhoeken zijn niet om over naar huis te schrijven. Vooral bij gebruik op de bank, waar het gewicht van de laptop zich goed voor leent, leverde dit een teleurstellende beeldkwaliteit op. Het is jammer om te zien dat Apple hier geen verbetering in heeft doorgevoerd bij dit nieuwe model. Helemaal wanneer je het scherm vergelijkt met andere apparaten van Apple, zoals een iPhone, iPad of MacBook Pro.

Een ander punt waar Apple het scherm van de MacBook Air nog kan verbeteren, is op het gebied van resolutie. Zo heeft het 11inch-model een resolutie van 1366 bij 768 pixels. Dit is niet bijzonder laag, maar het feit dat een moderne smartphone vaak een vergelijkbare (of hogere) resolutie heeft zegt genoeg. Dit resulteert in de praktijk, afhankelijk van de kijkafstand, vaak in wat korrelige teksten of foto's.

©PXimport

Het scherm is beduidend minder dan dat van de MacBook Pro met Retina scherm.

Prestaties: krachtig genoeg

Het kloppend hart van de MacBook Air is een zuinige Intel Haswell-processor met twee kernen. Ondanks dat het stroomverbruik van de processor laag ligt, is dit absoluut niet te merken in de prestaties van de laptop. Zo kon ik prima internetten, mailen en teksten verwerken zonder dat de laptop hierbij tot het uiterste moest gaan. Sterker nog, de laptop blijft erg koel bij gematigd gebruik. Ook de prestaties tijdens het spelen van een spelletje, of het draaien van andere zware programma's, vielen me niet tegen. Ondanks dat de laptop hier niet echt voor bedoeld is, kreeg ik het wel voor elkaar om games als Company of Heroes en The Cave uit de Mac App Store redelijk soepel te laten draaien.

Ook het gebruik van flashgeheugen komt de prestatie van de Air ten goede. Zo maakt de laptop geen gebruik van een harde schijf, maar van 'vast geheugen' zoals we dat steeds meer zien in laptops. In de praktijk zorgt dit ervoor dat de laptop erg snel opstart en vanuit de slaapstand zelfs direct is te gebruiken. Vooral dit laatste vind ik erg prettig. Deze snelheid komt echter wel tegen een prijs, want de laptop die ik heb getest houdt naast de installatie van het besturingssysteem ongeveer 100 gigabyte aan opslagruimte over. Persoonlijk vind ik dat wel aan de magere kant, maar voor wat documenten en foto's is dit meer dan voldoende.

Accuduur: niet veel meer laden

Apple claimt de accuduur van de nieuwe MacBook Air te hebben verlengd tot 9 uur. Uiteraard is dit slechts een indicatie van wat je kan behalen met een gedimd scherm en licht gebruik, maar dat de accuduur indrukwekkend is mag zeker gezegd wordt. Zo heb ik de laptop op vrijdagmiddag volledig opgeladen mee naar huis genomen om hem in het weekend te testen. Hierbij heb ik de laptop gebruikt om wat te internetten, tekstverwerken en gamen. Toen ik maandag op de redactie terugkwam, gaf de Air aan dat er nog 63 procent acculading over was. Ook nu typ ik nog vrolijk door op diezelfde lading. Misschien dat ik vanavond maar weer eens de lader ga opzoeken.

©PXimport

Je neemt de laptop eenvoudig mee

Draadloos: handig, voor een kleine groep

Een andere verbetering die Apple heeft meegegeven aan de Air is een nieuwe verbindingstechniek. Zo worden momenteel nog veel laptops, tablets en telefoons uitgebracht met 'wifi n', terwijl de nieuwe 'wifi ac' standaard meer bereik en hogere snelheden moet opleveren. Ik heb dit getest met een AirPort Extreme router die tevens afkomstig is van Apple. In de praktijk was het verschil met de nieuwe standaard vooral te merken wanneer ik ver van de router ging zitten. Dit zal echter voornamelijk nuttig zijn voor mensen met een erg groot huis. Wanneer je dit niet hebt, hoef je geen wonderen te verwachten van wifi ac.

Conclusie

De nieuwe MacBook Air is een kleine en lichte laptop, die vooral weet te verrassen door zijn uitstekende prestaties. Door de nieuwe processor heeft de laptop een indrukwekkende accuduur die voldoende is om de dag door te komen. Helaas verliest Apple punten op het scherm, dat voor een laptop in deze prijsklasse ondermaats is. Ook is de beschikbare opslagruimte bij het basismodel aan de lage kant. Dit neemt echter niet weg dat de MacBook Air een prima keuze is voor iedereen die graag een lichte laptop voor onderweg zoekt en daar graag de hele dag op wil werken. Ook in vergelijking met andere Ultrabooks weet Apple zich met de MacBook Air prijstechnisch goed in de markt te plaatsen.

Apple MacBook Air 11 inch

Prijs € 1029,- (basismodel Core i5)

Processor Intel Core i5-4250U (1,3 GHz)

Geheugen 4 GB DDR3

Opslag 128 GB SSD

Grafisch Intel HD Graphics 5000

Scherm 11,6 inch (1366 x 768)

Webcam FaceTime HD (720p)

Aansluitingen 2 x usb 3.0, Thunderbolt-poort, Geluid in/uit,

Draadloos 802.11a/b/g/n/ac, Bluetooth 4.0

Afmetingen 1,7 x 30 x 19,2 (h x b x d)

Gewicht 1,08 kg

Pluspunten

Klein en licht

Lange accuduur

Snelle processor en opslag

Minpunten

Matig scherm

Opslagruimte bij basismodel

SCORE: 8/10

▼ Volgende artikel
Checklist tweedehands Tesla Model 3: hier moet je op letten
Mobiliteit

Checklist tweedehands Tesla Model 3: hier moet je op letten

Het aanbod van gebruikte Tesla's Model 3 groeit enorm, en daarmee dalen de prijzen. Zo wordt het instapmodel van Tesla ineens een heel aantrekkelijke occasion. Waar moet je op letten bij de aankoop van die elektrische auto?

Dit artikel in het kort:

  • De Tesla Model 3 is als occasion steeds betaalbaarder door het groeiende aanbod.
  • Let op de verschillende versies: Standard Range, Long Range en Performance, elk met hun eigen specificaties en batterijcapaciteit.
  • Controleer de bouwkwaliteit, vooral bij oudere modellen.
  • Veelvoorkomende problemen: slijtage aan draagarmen, lekkende kofferrubbers en condens in de achterlichten.
  • Check de status van de batterij via Tesla's service mode voor een goed inzicht in de gezondheid.
  • Kilometerstand is minder relevant bij EV's; zelfs hogere standen zijn vaak geen probleem.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Zo'n vijf jaar geleden begon elektrisch rijden écht populair te worden. In 2019 kwam er een aantal belangrijke auto's op de markt die vanwege gunstige bijtelling maar al te graag door zakelijk Nederland geleased werden. Vijf jaar later, in 2024, zijn veel van die leasecontracten verlopen en zijn die duizenden auto's dus ineens beschikbaar voor de koper van een tweedehandsauto. Denk aan de Kia Niro, Hyundai Kona en MG ZS, maar vooral aan de auto die elektrisch rijden bereikbaar, maar vooral eenvoudiger en comfortabeler maakte: de Tesla Model 3.  

We kunnen gerust stellen dat die Tesla Model 3 een van de belangrijkste, zo dan niet de belangrijkste, elektrische auto van de afgelopen jaren is. Het is een relatief ruime maar tegelijkertijd compacte, comfortabele, snelle en zuinige elektrische auto, die ook nog eens heel betaalbaar is vergeleken met z'n concurrenten. Vandaar dat er in 2019 zo'n 30.000 exemplaren een Nederlands kenteken kregen, voornamelijk via een leasecontract. Die auto's zijn nu bereikbaar voor de occasionkoper. Toch is het kopen van een Tesla Model 3 niet zo eenvoudig als het lijkt. We leggen je uit waarom, en hoe je de beste auto voor jouw situatie kunt kiezen.  

Tal van verschillende versies 

De Tesla Model 3 werd (en wordt) in allerlei verschillende versies aangeboden. Er zijn varianten met één of twee elektromotoren, die ook nog eens worden gecombineerd met een grote of kleine batterij. Tegelijkertijd is de Model 3 altijd constant up-to-date gehouden. Niet alleen op het gebied van software, maar ook wat betreft de hardware. Hoe zit het precies? 

Laten we beginnen met de varianten. Onderaan het gamma staat de SR, oftewel Standard Range. Het is een variant met alleen een motor op de achteras, en het kleinste batterijpakket. Daarboven staat de LR, oftewel Long Range. Die heeft, zoals de naam al aangeeft, een groter bereik door een grotere batterij. Die variant is geleverd met één of twee elektromotoren, en dus achter- of vierwielaandrijving. Kies je voor de achterwiel-aangedreven versie, dan krijg je minder vermogen, maar wel een iets hoger bereik. Die variant is echter maar kortstondig in Europa geleverd. De vierwiel-aangedreven versie is sneller, maar komt wat minder ver. Bovenaan het gamma staat de P, oftewel de Performance, met véél vermogen en de grote batterij.  

©Tesla

Alle versies uit de eerste modeljaren

Hieronder een overzicht van alle versies uit de eerste modeljaren van de Tesla Model 3, en die je waarschijnlijk ook veel op occasionwebsites tegenkomt.   

  • Standard Range: 320 kilometer bereik (49 kWh-batterij) 

  • Long Range RWD: 475 kilometer (73,5 kWh-batterij) 

  • Longe Range Dual Motor (4WD): 455 kilometer (73,5 kWh-batterij) 

  • Long Range Performance: 440 kilometer (73,5 kWh-batterij)  

©Vereniging Elektrische Rijders

Maar helaas: dan zijn we er nog niet. In de jaren die volgden, lepelde Tesla een andere en iets grotere batterij in de Model 3. Zo kreeg de Standard Range een 52,5 kWh-batterij, die ook nog eens een zogenaamde LFP-batterij werd. Die batterij maakt gebruik van andere materialen (waaronder géén kobalt) en kan – in tegenstelling tot de oudere en reguliere NMC-batterijen – altijd tot 100 procent worden opgeladen. Dat maakt de nieuwe Standard Range-variant als occasion een stuk praktischer dan de allereerste versie. Tussen 2021 en 2023 kreeg de standaard variant van de Model 3 zelfs een 57,5 kWh-batterij. Voor een duidelijk overzicht van alle versies en modeljaren, kun je het beste op EV Database kijken.  

Kijk bij het zoeken naar een Tesla Model 3 goed naar de bouwjaren: lang niet alle aanbieders duiken zelf in alle varianten die Tesla heeft geleverd en adverteren vaak met cijfers die niet overeenkomen met de specificaties van de betreffende auto.   

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Kwaaltjes 

Goed, je hebt de versie gekozen die het beste bij jou past. Dan is het nu zaak om te kijken naar specifieke aandachtspunten voor een Tesla Model 3. Daarvoor beginnen we met de bouwkwaliteit van de auto, want die was in de eerste jaren nog niet op het niveau van vandaag de dag. De eerste Model 3's werden bekritiseerd door niet aansluitende carrosseriedelen en een dashboard dat niet heel stevig en strak in elkaar gezet was. Kijk bij een bezichtiging dus eens goed naar de auto en voel met name alle onderdelen in het interieur. Weet dat de auto's uit China een beduidend betere bouwkwaliteit hebben dan de (vroege) modellen die uit de Amerikaanse fabriek in Fremont kwamen.  

Dan naar de rest van de auto. Een bekend probleem van de eerste versie van de Tesla Model 3 zijn de voorste draagarmen. Zo goed als elke auto en eigenaar had er in de eerste jaren last van: een bonkende en krakende wielophanging. Het goede nieuws voor de occasionkoper is dat veel van die draagarmen al in de leaseperiode en onder garantie zijn vervangen. Let er desondanks goed op en vraag naar de onderhoudshistorie van de occasion die je op het oog hebt. 

©Tesla

Lekkage 

Het is bij tweedehands auto's altijd goed om de kofferbak te inspecteren op vocht. Het komt namelijk, met name bij oudere auto's, best vaak voor dat de rubbers van de achterklep niet meer goed zijn, en water doorlaten. Ook hier geldt dat vroegere exemplaren van de Tesla Model 3 problemen hadden, maar die zijn mogelijk onder garantie al verholpen. Voel in kofferbak of de stof droog is en kijk goed in het extra en diepe bagagecompartiment, waar je onder andere de laadkabel kwijt kunt.  

Vocht rondom de achterzijde van de auto is sowieso wel een dingetje, want ook de achterlichten van de Tesla Model 3 waren en zijn niet altijd waterdicht. Een bekend probleem is condens in de achterlichtunits. Dat ziet er niet alleen niet mooi uit, maar kan ook voor defecten zorgen. Controleer daar dus goed op. Elke Tesla Model 3 heeft ook een groot panoramadak: controleer dat goed op beschadigingen, sterretjes of eventueel zelfs scheuren.  

Check de status van de batterij 

Het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto is en blijft de batterij. En als occasionkoper wil je daar natuurlijk zekerheid over hebben. In een eerder artikel raadden we je al aan om altijd een accucheck uit te laten voren op een tweedehands elektrische auto. Zo krijg je een inzicht in de State of Health (SoH) van een batterij en weet je dus hoe gezond-ie nog is.  

🚘Lees ook: Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie

Tesla heeft daar zelf ook al iets op bedacht. Elke auto van de fabrikant heeft namelijk een zogenoemde service mode, waarbij de auto zichzelf als het ware uitleest. Zo krijg je inzicht in de status van de auto en batterij. Handig, en zeker een aanrader om te activeren tijdens je proefrit of bezichtiging. Vraag de verkoper om die handeling voor je uit te voeren, of zoek op internet naar de manier waarop je dat zelf eenvoudig kunt doen. Zorg ervoor dat je deze check laat uitvoeren op het moment van de bezichtiging.

Watch on YouTube

Waar hoef je je niet druk over te maken? 

Over het algemeen is de kilometerstand bij veel elektrische auto's veel minder relevant. Dat komt doordat EV's minder gevoelig zijn voor onderhoud en storingen, en zaken als een elektromotor en batterij gewoon heel lang meegaan. Wees daarom niet bang om een Tesla Model 3 met een hoge kilometerstand te kopen: de batterij is bij een kilometrage van 200.000 kilometer nog láng niet op z'n eind. Dat wordt waarschijnlijk bevestigd door de accucheck die je laat uitvoeren.  

Ervaringen van de Tesla Model 3 wijzen ook uit dat de banden over het algemeen lang meegaan, net zo lang als bij een brandstofauto. Controleer ze natuurlijk altijd, maar het is geen specifiek aandachtspunt. Hetzelfde geldt voor de software: die is in een Tesla ijzersterk, maar ook oude modellen worden constant geüpdatet met nieuwe mogelijkheden en features. Het is een van de belangrijkste aankoopargumenten van een Tesla Model 3 en of je nu een nieuwer of een ouder model rijdt, dat maakt eigenlijk niet uit.  

Meer weten over de rij- en gebruikservaringen van een Tesla Model 3? Via de Vereniging Elektrische Rijders kun je eenvoudig in contact komen met eigenaren van die auto. Zij staan klaar om je van informatie en tips te voorzien. Dat doe je eenvoudig via deze link.  


 

 

 

 

 

 

▼ Volgende artikel
Waarom je (voorlopig) beter je Temu-account kunt opzeggen
Huis

Waarom je (voorlopig) beter je Temu-account kunt opzeggen

Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. En dat geldt al helemaal voor een Chinese webshop als Temu, waar veel Nederlanders maandelijks veel geld denken te besparen door goedkopere producten te kopen waar ze weken op moeten wachten.

Temu is een Chinese webshop waar je voor een lage prijs veel producten kunt kopen. Maar is dat wel een goed idee? De webshop houdt zich onder meer volgens de ACM niet aan de regels

Het is natuurlijk heel verleidelijk. Je ziet een product voorbijkomen dat je wilt hebben (of waarvan je niet wist dat je het wilde hebben) en besluit – mede gemotiveerd door die extreem lage prijs – de gok te wagen. Dat is waar verkoopwebsites als Temu, AliExpress, Banggood en Shein hun geld mee verdienen. Vooral Temu is de laatste tijd in het nieuws, omdat de Chinese webshop allerlei Europese regels doodleuk negeert. Het bedrijf houdt bewust informatie achter om consumenten te beïnvloeden, meldt de Consumentenbond tegenover de NOS.

En dat is problematisch, want zo kunnen consumenten geen weloverwogen besluit maken. Los daarvan maakt Temu gebruik van allerhande manipulatieve technieken om mensen meer geld uit de zakken te kloppen. Daar komt bij dat mensen niet eens weten of het product wel veilig is. Daarom is begin juni 2024 besloten om Temu aan de lijst van de Digital Markets Act toe te voegen. Andere grote Chinese winkels, zoals AliEpxress, Shein en Amazon (dat tegenwoordig talloze Chinese affiliate-verkopers heeft) staan ook op die lijst en moeten daardoor allemaal voldoen aan de strenge Europese veiligheidsregels. Temu heeft tot september om dat te regelen.

©tanaonte - stock.adobe.com

Producten met gebreken

Tot die tijd is het wellicht een goed idee om je Temu-account op te zeggen. Daar zijn nog meer redenen voor te bedenken, die in veel gevallen ook betrekking hebben op andere Chinese webshops. Zo zijn veel producten van lage kwaliteit. Waarschijnlijk houd je daar al rekening mee in je besluit, maar je weet van tevoren niet echt hoelang een artikel meegaat. De kans is dus groot dat je van een koude kermis thuiskomt. Zoek je iets specifieks en weet je waar je aan begint, dan kan die teleurstelling meevallen; maar reken daar niet op.

De Consumentenbond heeft de site onderzocht en geconcludeerd dat 'de meerderheid van producten' gebreken heeft en dat 'handleidingen, etiketten en veiligheidscertificaten' ontbreken. Daarnaast is er veel te doen omtrent advertenties. Vaak krijg je bepaalde producten te zien die van een specifiek merk zouden komen. Maar dat is zeker niet altijd het geval. Als de verkoper geen blauw vinkje heeft (waarmee een geautoriseerde verkoper of authentieke verkoper wordt aangeduid), moet je er niet raar van opkijken als je een nepproduct krijgt opgestuurd.

Een gebrek aan vertrouwen

Als er daardoor niet al alarmbellen gaan rinkelen, dan is het wel omdat Temu ook nog eens gebruikersdata verzamelt en verkoopt. Dat online webshops persoonlijke gegevens verzamelen, is op zich niet opmerkelijk. Je huisadres, e-mailadres, naam, betaalinformatie en meer zijn in veel gevallen nodig voor een juiste afhandeling van de bestelling. Dat Temu die data vervolgens doorverkoopt aan derde partijen, zodat die je persoonlijke advertenties kunnen voorschotelen, is een brug te ver. Dat staat vooralsnog vermeld in zijn privacybeleid, maar mogelijk verandert dat in september.

Overigens doet AliExpress precies hetzelfde, met zowel partners in het oosten als in het westen. Shein lijkt dat dan weer niet te doen, maar vereist wel dat gebruikers data van andere apps op hun smartphone delen. In ruil daarvoor krijgen gebruikers korting op Shein-producten. Oftewel, als koper moet je door allerlei hoepels springen voor een beetje korting. Op Temu is daar eveneens sprake van. Niet alleen kun je middels affiliate-links de app en site promoten voor wat compensatie of 'gratis' producten, ook kun je meedoen aan digitale gokkasten met aanbiedingen.

Voordat je op het internet een aankoop doet, doe je er altijd goed aan recensies te lezen. Een website als Trustpilot geeft vaak een goede weergave van andermans ervaringen. Hieronder links naar de genoemde shops in dit artikel.

Temu-account verwijderen

Het lijkt dus een goed idee om je accounts bij enkele Chinese verkoopsites op te zeggen. Scheelt niet alleen een hoop geld, ook je aandeel in (e-)waste gaat omlaag. Daarnaast is het goed voor je online privacy. Maar hoe verwijder je een account van Temu? Dat kun je doen via de website. Log in met je account en ga dan naar Accountbeveiliging. Helemaal onderaan deze pagina zie je in net wat kleinere letters Je Temu-account verwijderen staan. Klik daarop en vink dan naast Ik wil mijn Temu-account definitief verwijderen het bolletje aan.

Vervolgens moet je nog wat stappen doorlopen en aangeven waarom je je account wilt verwijderen. Laat je verder niet gek maken en klik overal rustig doorheen, zodat je aan het eind van dit proces de keuze nogmaals kunt bevestigen. Je weet dat het gelukt is zodra je een e-mail ontvangt met de melding dat je account verwijderd is. Het duurt daarna nog zeven(!) dagen voordat het profiel écht weg is, zodat je je in die tijd nog kunt bedenken – maar dat hoeft niet.