ID.nl logo
Apple MacBook Air (2013)
© PXimport
Huis

Apple MacBook Air (2013)

Tussen veel nieuwe software en de indrukwekkende Mac Pro onthulde Apple tijdens de WWDC ook de nieuwe MacBook Air. De belangrijkste verbeteringen aan de nieuwe laptop zouden zowel prestatiewinst als een verbeterde accuduur zijn. Om dat te testen ben ik aan de slag gegaan met het 11inch-model.

Ondanks dat de nieuwe MacBook Air intern de nodige verbeteringen heeft gekregen, ziet de laptop er van buiten nagenoeg hetzelfde uit als een Air uit 2010. Naar mijn mening is dit geen probleem, want ook vandaag de dag blijkt dit ontwerp het nog prima op te kunnen nemen tegen de concurrentie. De aluminium behuizing ziet er strak uit en de laptop voelt, ondanks zijn dikte, erg stevig aan. Ook het gewicht van de laptop, dat ongeveer gelijk is aan een pak suiker, valt erg mee. Dit maakt de kleine MacBook Air een goede laptop voor iedereen die zijn computer overal mee naartoe wil nemen.

©PXimport

De MacBook Air is klein en licht.

Scherm: teleurstellend

Met het inschakelen van de Air kwam voor mij direct een van de grootste minpunten van het apparaat aan het licht, namelijk het scherm. Zo oogt het display erg flets en ook de kijkhoeken zijn niet om over naar huis te schrijven. Vooral bij gebruik op de bank, waar het gewicht van de laptop zich goed voor leent, leverde dit een teleurstellende beeldkwaliteit op. Het is jammer om te zien dat Apple hier geen verbetering in heeft doorgevoerd bij dit nieuwe model. Helemaal wanneer je het scherm vergelijkt met andere apparaten van Apple, zoals een iPhone, iPad of MacBook Pro.

Een ander punt waar Apple het scherm van de MacBook Air nog kan verbeteren, is op het gebied van resolutie. Zo heeft het 11inch-model een resolutie van 1366 bij 768 pixels. Dit is niet bijzonder laag, maar het feit dat een moderne smartphone vaak een vergelijkbare (of hogere) resolutie heeft zegt genoeg. Dit resulteert in de praktijk, afhankelijk van de kijkafstand, vaak in wat korrelige teksten of foto's.

©PXimport

Het scherm is beduidend minder dan dat van de MacBook Pro met Retina scherm.

Prestaties: krachtig genoeg

Het kloppend hart van de MacBook Air is een zuinige Intel Haswell-processor met twee kernen. Ondanks dat het stroomverbruik van de processor laag ligt, is dit absoluut niet te merken in de prestaties van de laptop. Zo kon ik prima internetten, mailen en teksten verwerken zonder dat de laptop hierbij tot het uiterste moest gaan. Sterker nog, de laptop blijft erg koel bij gematigd gebruik. Ook de prestaties tijdens het spelen van een spelletje, of het draaien van andere zware programma's, vielen me niet tegen. Ondanks dat de laptop hier niet echt voor bedoeld is, kreeg ik het wel voor elkaar om games als Company of Heroes en The Cave uit de Mac App Store redelijk soepel te laten draaien.

Ook het gebruik van flashgeheugen komt de prestatie van de Air ten goede. Zo maakt de laptop geen gebruik van een harde schijf, maar van 'vast geheugen' zoals we dat steeds meer zien in laptops. In de praktijk zorgt dit ervoor dat de laptop erg snel opstart en vanuit de slaapstand zelfs direct is te gebruiken. Vooral dit laatste vind ik erg prettig. Deze snelheid komt echter wel tegen een prijs, want de laptop die ik heb getest houdt naast de installatie van het besturingssysteem ongeveer 100 gigabyte aan opslagruimte over. Persoonlijk vind ik dat wel aan de magere kant, maar voor wat documenten en foto's is dit meer dan voldoende.

Accuduur: niet veel meer laden

Apple claimt de accuduur van de nieuwe MacBook Air te hebben verlengd tot 9 uur. Uiteraard is dit slechts een indicatie van wat je kan behalen met een gedimd scherm en licht gebruik, maar dat de accuduur indrukwekkend is mag zeker gezegd wordt. Zo heb ik de laptop op vrijdagmiddag volledig opgeladen mee naar huis genomen om hem in het weekend te testen. Hierbij heb ik de laptop gebruikt om wat te internetten, tekstverwerken en gamen. Toen ik maandag op de redactie terugkwam, gaf de Air aan dat er nog 63 procent acculading over was. Ook nu typ ik nog vrolijk door op diezelfde lading. Misschien dat ik vanavond maar weer eens de lader ga opzoeken.

©PXimport

Je neemt de laptop eenvoudig mee

Draadloos: handig, voor een kleine groep

Een andere verbetering die Apple heeft meegegeven aan de Air is een nieuwe verbindingstechniek. Zo worden momenteel nog veel laptops, tablets en telefoons uitgebracht met 'wifi n', terwijl de nieuwe 'wifi ac' standaard meer bereik en hogere snelheden moet opleveren. Ik heb dit getest met een AirPort Extreme router die tevens afkomstig is van Apple. In de praktijk was het verschil met de nieuwe standaard vooral te merken wanneer ik ver van de router ging zitten. Dit zal echter voornamelijk nuttig zijn voor mensen met een erg groot huis. Wanneer je dit niet hebt, hoef je geen wonderen te verwachten van wifi ac.

Conclusie

De nieuwe MacBook Air is een kleine en lichte laptop, die vooral weet te verrassen door zijn uitstekende prestaties. Door de nieuwe processor heeft de laptop een indrukwekkende accuduur die voldoende is om de dag door te komen. Helaas verliest Apple punten op het scherm, dat voor een laptop in deze prijsklasse ondermaats is. Ook is de beschikbare opslagruimte bij het basismodel aan de lage kant. Dit neemt echter niet weg dat de MacBook Air een prima keuze is voor iedereen die graag een lichte laptop voor onderweg zoekt en daar graag de hele dag op wil werken. Ook in vergelijking met andere Ultrabooks weet Apple zich met de MacBook Air prijstechnisch goed in de markt te plaatsen.

Apple MacBook Air 11 inch

Prijs € 1029,- (basismodel Core i5)

Processor Intel Core i5-4250U (1,3 GHz)

Geheugen 4 GB DDR3

Opslag 128 GB SSD

Grafisch Intel HD Graphics 5000

Scherm 11,6 inch (1366 x 768)

Webcam FaceTime HD (720p)

Aansluitingen 2 x usb 3.0, Thunderbolt-poort, Geluid in/uit,

Draadloos 802.11a/b/g/n/ac, Bluetooth 4.0

Afmetingen 1,7 x 30 x 19,2 (h x b x d)

Gewicht 1,08 kg

Pluspunten

Klein en licht

Lange accuduur

Snelle processor en opslag

Minpunten

Matig scherm

Opslagruimte bij basismodel

SCORE: 8/10

▼ Volgende artikel
Renault Rafale e-Tech PHEV 300 4X4 Atelier Alpine: in één woord magnifiek
© Clément Choulot
Mobiliteit

Renault Rafale e-Tech PHEV 300 4X4 Atelier Alpine: in één woord magnifiek

De Renault Rafale heeft indruk gemaakt met zijn opvallende design en innovatieve hybride techniek. Nu presenteert Renault een nieuwe variant: de Rafale E-Tech 300 plug-in hybrid 4X4 Atelier Alpine. Irwin van InstaAutoVlog deelt zijn ervaringen in dit artikel en een bijbehorende video.

Dit artikel in het kort:

  • De Rafale E-Tech 300 heeft een plug-in hybride aandrijflijn met 300 pk en een elektrische actieradius van 105 kilometer.
  • Binnenin biedt hij een dynamische zitpositie en een EV-keuzeknop in de middenconsole.
  • De tweede zitrij is minder ruim door een hoger geplaatste vloer, maar de bagageruimte blijft groot.
  • Het adaptieve onderstel past zich aan het wegdek aan voor een betere rijervaring.
  • De boordlader ondersteunt tot 7,4 kW laden, maar snelladen is niet mogelijk.

Ook interessant voor jou: Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Incognito stekkerversie

Onder de zuid-Franse zon reed ik in de plug-in hybride Renault Rafale E-Tech 300, uitgevoerd in de topversie Atelier Alpine. Dit model valt op door specifieke details zoals 21-inch Diamond Cut lichtmetalen wielen met Continental SportContact 7 banden, een hoogglans zwarte achterspoiler en badges op de voorste zijschermen. De laadpoort, subtiel verwerkt in het zijpaneel, is de enige aanwijzing dat dit om een plug-in hybride gaat.

©Clément Choulot

Fijne zit achter het stuur

Binnenin de Rafale zien we fraaie details als blauw contrasterend tapijt, dito bekleding in de opbergvakken in het portier en een extra knop achter het handvat in de middenconsole waarmee je de EV, hybride of EV-charge functie in kan schakelen. Ook deze Rafale zit ná een comfortabele instap prettig. Je zit echt ín het interieur, wat lager ten opzichte van het dashboard en dat draagt bij aan een beter dynamisch gevoel.

©ClŽment Choulot

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Achterin minder comfort

De achterbank biedt iets minder comfort door een 1,5 centimeter hogere vloer ten opzichte van de e-Tech hybrid 200, veroorzaakt door het accupakket. Hierdoor zitten je knieën wat hoger en is er minder ruimte voor je voeten. De hoofdruimte blijft prima, net als de bagageruimte. Ondanks een kleine afname in capaciteit biedt deze met 528 liter (uitbreidbaar tot 1600 liter) nog steeds voldoende ruimte.

Achterin is het comfort iets minder door een 1,5 cm verhoogde vloer, veroorzaakt door het accupakket. De bagageruimte blijft met 528 tot maximaal 1600 liter ruim voldoende.

🔌Leestip: De strategische comeback van Renault in de elektrische automarkt

©Clément Choulot

Vermogen en trekgewicht

De plug-in hybride Rafale heeft een vernieuwde aandrijflijn met een 1.2-liter driecilinder turbomotor die dankzij een grotere turbo 150 pk levert in plaats van 130 pk. Een 70 pk sterke elektromotor op de vooras en een 136 pk elektromotor op de achteras verhogen het totale vermogen tot 300 pk via de zogeheten Multimode-transmissie. Dit zorgt voor een sprint van 0-100 km/u in 5,8 seconden en een begrensde topsnelheid van 175 km/u. Het trekgewicht blijft 1500 kg, ideaal voor veelzijdig gebruik.

©Clément Choulot

Trage boordlader

De Renault Rafale is uitgerust met een 22 kWh-batterij, goed voor een elektrische actieradius van 105 kilometer. Opladen kan via een 1-fase 7,4 kW boordlader, wat in vergelijking met concurrenten met 2- of 3-fase laders beperkt is. Snelladen is niet mogelijk.

©Clement Choulot

Adaptief onderstel

Eenmaal op pad blijkt de Rafale een aangename metgezel. Het elektrische vermogen is een plezier en zeker als ook de goed geïsoleerde driepitter assisteert is het een ronduit vlotte auto. Is de batterij leeg, dan belooft Renault je een range van 1000 kilometer met een gemiddeld verbruik van 5,8 liter per 100 kilometer en een 55 liter grote benzinetank.

Het adaptief onderstel kan zich met behulp van een camera-scanner achter de binnenspiegel continu aan het wegdek aanpassen. Iets wat goed werkt, want in eigenlijk elke situatie voelt de Rafale verfijnd, comfortabel, maar ook zeker na het selecteren van de modus Sport communicatief en dynamisch.

©Clément Choulot

Renault Rafale in actie

Meer weten en zien over de nieuwe plug-in hybride Renault Rafale? Bekijk dan de onderstaande video:

Watch on YouTube

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare slimme luidsprekers
© Bowers & Wilkins / McLaren| J.M.WILLIAMS PRODUCTIONS LTD
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare slimme luidsprekers

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een prijsvriendelijke smartspeaker? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Apple HomePod Mini

Deze betaalbare slimme speaker vormt een ideale match met je iPhone, iPad en/of Mac. Zo neemt de HomePod Mini bijvoorbeeld een luistersessie van Spotify of een andere muziek-app over, waardoor je thuis verder kunt luisteren. Dankzij integratie van de Siri-stemassistent kun je allerlei dingen vragen, zoals actueel nieuws, file-informatie of een recept. Daarnaast speelt het apparaat via spraakopdrachten net zo makkelijk een muziekalbum, podcast of audioboek af, waarbij je ondertussen met je stem het volumeniveau aanpast. Als alternatief vind je bovenop een klein bedieningspaneel om het volume te reguleren. Een nuttige toevoeging is dat je via deze smartspeaker ook allerlei apparaten in huis kunt aansturen, bijvoorbeeld een geschikte thermostaat of lamp.

Ondanks de bescheiden behuizing van 8,43 centimeter hoog heeft de HomePod Mini volgens de Amerikaanse techgigant een behoorlijk bereik. Voor een breder geluid is het mogelijk om meerdere HomePods aan elkaar te koppelen. Zo luister je in meerdere kamers naar dezelfde muziek. Verder is de intercomfunctie handig, want op die manier communiceer je op afstand eenvoudig met gezinsleden. Dit audioproduct is in vijf kleurstellingen te koop, namelijk zwart, blauw, geel, wit en rood. Bij de aanschaf is drie maanden toegang tot Apple Music inbegrepen. Voor een krachtiger geluid kun je ook de grotere Apple HomePod (zwart/wit) overwegen. Je leest in dit artikel meer over de verschillen tussen de HomePod en de HomePod Mini.

Google Nest Audio

De Google Nest Audio is een middelgrote smartspeaker met een bescheiden prijskaartje. Op het moment van schrijven is het product zelfs goedkoper dan ooit. Je kunt kiezen tussen een donkergrijze en witte uitvoering. In tegenstelling tot diverse andere slimme luidsprekers in deze prijsklasse heeft dit model twee actieve audiodrivers, namelijk een tweeter en woofer. Dat komt de audiokwaliteit ten goede! De klankkast meet 17,5 × 12,4 × 7,8 centimeter, zodat je hem bijvoorbeeld prima op een plank of meubel kunt plaatsen. Voor een ruimtelijker geluid koppel je eventueel twee Nest Audio-speakers aan elkaar.

De geïntegreerde wifi-adapter ondersteunt de 2,4GHz- én 5GHz-frequentieband. Een voordeel, want je vergroot daarmee de kans op een stabiele draadloze netwerkverbinding. Je stuurt de Nest Audio met je stem aan. Roep eerst 'Hey Google' en zeg vervolgens welke muziek je wilt horen. Je kunt ook informatie opvragen en geschikte slimme apparaten bedienen. Bang voor luistervinken? Zet dan via een schakelaar aan de achterzijde de microfoons uit. Je leest hier wat enkele gebruikers van deze smartspeaker vinden.

Google Nest Mini

Google bewijst dat een smartspeaker helemaal niet zoveel geld hoeft te kosten, want je betaalt voor de Nest Mini slechts enkele tientjes. Net als zijn grote broer is dit audioproduct eveneens in een donkergrijze en witte behuizing te koop. Het ronde apparaatje heeft een diameter van 9,8 centimeter en is slechts 4,2 centimeter hoog. Door de geringe omvang kun je hem makkelijk ergens in een hoekje kwijt. Voor de ontvangst van wifi is er ondersteuning voor de 2,4GHz- en 5GHz-frequentieband ingebakken.

In de behuizing bevindt zich één actieve audiodriver. Voor het luisteren van (achtergrond)muziek op een laag volumeniveau voldoet die prima. Dankzij Chromecast-integratie kies je vanuit jouw favoriete muziek-app een leuke afspeellijst. Daarnaast fungeert de slimme speaker als jouw persoonlijke assistent. Vraag bijvoorbeeld naar een overzicht met agenda-afspraken en de Nest Mini somt ze een voor een op. Je kunt dit Google-product álles vragen!

Lees ook: Meer dan muziek: kies jouw ideale slimme luidspreker

Sonos Roam 2

In tegenstelling tot de meeste andere smartspeakers gebruik je de Sonos Roam 2 zowel thuis als onderweg. De langwerpige klankkast van 16,8 × 6,2 × 6 centimeter herbergt een oplaadbare accu met een luistertijd van zo'n tien uur. Dit audioproduct is trouwens IP67-gecertificeerd, waardoor de Roam 2 prima stof en water kan verdragen. De behuizing is zelfs valbestendig! Koppel een smartphone via bluetooth en luister op elke plek naar goede muziek. Voor mobiel gebruik komt deze handige beschermhoes goed van pas.

Binnenshuis verbind je de smartspeaker met een 2,4GHz- of 5GHz-netwerk. Vervolgens kies je vanaf een willekeurige smartphone of tablet de muziek die je wilt horen. Installeer hiervoor de Sonos-app op het toestel. Dankzij ondersteuning voor AirPlay 2 vormt de Roam 2 een goede match met Apple-apparaten, zoals een iPhone, iPad en/of Mac. Voor de audioweergave heeft de klankkast een tweeter en woofer aan boord. Tot slot is er spraakondersteuning (Amazon Alexa) geïntegreerd. Je kunt de Sonos Roam 2 in een witte of zwarte behuizing kopen.

Bowers & Wilkins Zeppelin McLaren Edition

Hecht je veel waarde aan een origineel design en een hoge geluidskwaliteit? Overweeg dan deze opvallende McLaren-editie van de Bowers & Wilkins Zeppelin. Als alternatief is deze speaker ook in een zwarte en lichtgrijze behuizing te koop. In zijn eigen webshop rekent de Britse speakerspecialist 899 euro, maar enkele winkels hanteren momenteel een fikse korting. Reserveer voor deze speaker wel voldoende ruimte. De behuizing van 65 × 21 × 19,4 centimeter is voor een smartspeaker tenslotte behoorlijk aan de maat.

Onder de motorkap bevinden zich een wifi- en bluetooth-adapter. Kortom, open Spotify, Tidal of een andere muziek-app op je smartphone en tik een leuke afspeellijst aan. Dankzij AirPlay 2-integratie werkt de Zeppelin naadloos samen met een Apple-toestel. Er is middels Amazon Alexa ook nog een stemassistent geïntegreerd. Bowers & Wilkins heeft op audiogebied een uitstekende reputatie, waardoor je een hoge audiokwaliteit mag verwachten. De behuizing telt dan ook vijf actieve audiodrivers, namelijk twee tweeters, twee middentoners en een woofer. Met een totaal versterkervermogen van 240 watt ervaar je een kamervullend geluid.