ID.nl logo
Duet Display - Je iPad als externe monitor
© PXimport
Huis

Duet Display - Je iPad als externe monitor

iOS-apps (met bijbehorende Mac-apps) waarmee je een iOS-apparaat als extra scherm kunt gebruiken zijn vaak niet snel genoeg voor een goed resultaat. Een team van ex-werknemers van Apple heeft dit probleem aangepakt met Duet Display, wat bovendien gebruikmaakt van een bedrade verbinding.

Laptop gebruikers die zo nu en dan meer schermruimte nodig hebben kunnen baat hebben bij een extra scherm. En er zijn flink wat iOS apps (met bijbehorende Mac apps) waarmee je een iOS apparaat als extra scherm kunt gebruiken. Maar tot nog toe waren ze niet snel genoeg vanwege het trage Wi-Fi signaal waarmee de twee apparaten communiceren. Een team van ex-werknemers van Apple heeft dit probleem aangepakt met Duet Display, een iOS app die in combinatie met je Mac app werkt en een bedrade verbinding tussen je Mac en iPad. Lees ook: Happy birthday: de iPad bestaat 5 jaar.

Hoe slecht is het gebruik van een Wi-Fi verbinding? Probeer bijvoorbeeld eens een online video op het iOS scherm af te spelen. Het zal in het beste geval wat haperen. Als je het venster waarin de video wordt afgespeeld heen en weer beweegt, zal de video bevriezen en pas weer verder worden afgespeeld zodra je klaar bent met slepen.

Voor veel gebruikers hoeft het gebrek aan snelheid geen groot probleem te zijn - als je alleen maar wat extra schermruimte nodig hebt voor een aantal vensters en om je e-mails te lezen, is de trage verversingsfrequentie niet zo erg. Maar als je een snelle verbinding met je iOS scherm wilt (of nodig hebt), is Duet Display de oplossing.

©PXimport

Het menubalk menu van Duet Display is simpel. Met het tandwiel icoon kom je bij de enige twee configureerbare opties terecht.

In tegenstelling tot de concurrentie werkt Duet Display alleen via een bedrade verbinding (30-pins dock connector of Lightning). Wanneer je Duet Display voor de eerste keer opent wordt er een videodriver geïnstalleerd, waarna de host Mac opnieuw moet worden opgestart. (Het deïnstalleren van de app is simpel, dit kan direct vanaf het menubalk icoon van Duet Display, en je hoeft hiervoor niet opnieuw op te starten.) De combinatie van de aangepaste videodriver en de bedrade verbinding zorgt voor een supersnelle iOS "monitor".

Hoe snel? 30 tot 60 frames per seconde. Hoe zit het met die online video? Deze wordt vloeiend afgespeeld en blijft draaien terwijl je het venster versleept. Je kunt het scherm als aanraakscherm gebruiken als je dat wilt - sleep met je vinger of haal het contextmenu van de Finder tevoorschijn door met twee vingers te tikken.

Duet Display biedt slechts twee opties (via de menubalkinterface) voor je iOS scherm: de framesnelheid (30 fps en 60 fps), en (indien van toepassing) retina of normale weergavemodi. In de retina modus is het beeld scherp en helder. (Er is geen "gebruik alle pixels" modus zoals je die in vergelijkbare apps tegenkomt; retina modus heeft uitsluitend te maken met de kwaliteit van het weergegeven beeld.) Lees ook: iPad aansluiten op een extern scherm

Die twee opties onthullen ook mijn enige echte klacht over Duet Display - het kan heel veel CPU-kracht opeisen. Wanneer het ingesteld is op retina modus en 60 fps was het CPU verbruik van mijn 13-inch Retina MacBook Pro met daaraan vast een retina iPad mini meer dan 120 procent. Omdat er zoveel CPU naar het externe scherm gaat, merk ik enige vertraging op wanneer ik tussen apps aan het switchen ben en nieuwe programma's probeer te openen.

Als je de framesnelheid op 30 fps zet en de retina modus uitschakelt is het CPU verbruik rond de 30 procent - nog altijd vrij hoog. Als je Duet Display op een laptop gebruikt is het een goed idee om de laptop in het stopcontact te pluggen. De ontwikkelaar is zich van het probleem bewust, en kijkt momenteel naar manieren om het CPU verbruik te verminderen. (Dergelijke verbeteringen zullen worden uitgerold in een gratis update.)

Sommige mensen zullen de prijs van 15 Amerikaanse dollar voor Duet Display nogal hoog vinden, maar als je zo nu en dan een snel extra scherm nodig hebt is 15 dollar een stuk goedkoper dan wanneer je een extra scherm moet aanschaffen dat je slechts sporadisch zult gebruiken. En bovendien is dat niet handig voor onderweg.

Ik was onder de indruk van de snelheid en het gebruiksgemak van Duet Display. Als de ontwikkelaar de problemen met het CPU verbruik op kan lossen zal het een aanlokkelijke oplossing zijn voor mensen die veel reizen en een snel extra scherm nodig hebben. In zijn huidige vorm zou ik het echter alleen voor langdurig gebruik aanraden als je apparaat op een voedingsbron is aangesloten.

Oké
Conclusie

Duet Display ------------ **Prijs:** $15 **Ontwikkelaar:** Kairos **Website:** [Duetdisplay.com](http://www.duetdisplay.com/)

Plus- en minpunten
  • Supersnel
  • Eenvoudig
  • CPU verbruik
▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: