ID.nl logo
Gebruikersprofielen en gespreid betalen: dit is er nieuw aan iDeal
© vladim_ka - stock.adobe.com
Huis

Gebruikersprofielen en gespreid betalen: dit is er nieuw aan iDeal

Het Nederlandse betaalplatform iDEAL heeft recentelijk een grote update gehad. Betalingen verlopen daardoor via een nieuwe, gestandaardiseerde betaalpagina. Ook kun je een gebruikersprofiel aanmaken om sneller af te rekenen en het is mogelijk om in drie termijnen gespreid te betalen. In dit artikel bespreken we de nieuwe functies en vertellen we je hoe je er (binnenkort) gebruik van kunt maken.

In dit artikel bespreken we de volgende vernieuwingen aan iDEAL: 💸 Algemene betaalpagina en nieuwe betaalopties 💸 Gebruikersprofielen 💸 Gespreid betalen

Is dit artikel misschien ook interessant voor jou?Google Pay beschikbaar voor ING-klanten: waarom zou je overstappen?


Als je via een pc of laptop een iDEAL-betaling wilt voldoen, word je binnenkort naar een gestandaardiseerde betaalpagina gestuurd. Voorheen kreeg je een betaalpagina van je bank te zien, of van de betaalprovider waar de webshop mee samenwerkt (zoals Mollie). Deze verandering wordt gefaseerd uitgebracht, maar het is de bedoeling dat je in de loop van het jaar ongeacht de webshop en bank dezelfde betaalpagina te zien krijgt: pay.ideal.nl.

Op deze pagina kun je kiezen tussen twee opties. Je kunt direct de QR-code scannen met je bankapp of klikken op 'Kies je bank'. Bij de laatste optie kun je de bank waarmee je wilt betalen selecteren, waarna je alsnog naar de betaalpagina van de gekozen bank wordt gestuurd. Op die manier is het mogelijk om op de traditionele manier met een bankpas en scanner te betalen.

Als je een iDEAL-gebruikersprofiel hebt aangemaakt (zie hieronder), krijg je ook automatisch een pushbericht op je telefoon als je op een pc via iDEAL wilt betalen. Daardoor kun je meteen via je telefoon afrekenen, zonder eerst een QR-code van het computerscherm te hoeven scannen. Zo heb je de hele nieuwe betaalpagina in principe niet eens nodig.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

Traditioneel betalen?

Hier vind je hoesjes voor je bankpas

Gebruikersprofielen

De meeste banken bieden sinds kort de mogelijkheid aan om via hun app een iDEAL-gebruikersprofiel aan te maken. Een uitzondering is ABN AMRO; die bank krijgt op een 'nader te bepalen moment' toegang tot deze profielen. Je kunt zo'n profiel aanmaken door in je bankapp te zoeken naar 'iDeal Profiel'. Bij het aanmaken van het profiel moet je je contact- en bezorggegevens invullen.

Met dit profiel is het niet meer nodig om op iedere individuele webshop een account aan te maken, of telkens je contact-  en adresgegevens in te vullen. Je drukt gewoon in de digitale winkelmand op de nieuwe knop 'Snel bestellen', waarna je meteen naar de iDEAL-betaalpagina gestuurd wordt. De gegevens van je gebruikersprofiel worden vervolgens automatisch aan de webshop doorgegeven.

Het bestelproces verloopt zo sneller, maar is volgens iDEAL ook veiliger. Het idee is namelijk dat je gegevens alleen in iDEAL worden opgeslagen, en niet langer bij iedere willekeurige webshop waar je iets bestelt. Als er een datalek plaatsvindt bij een webshop waar je iets hebt gekocht, blijven je gegevens dus buiten schot. De webshop vraagt na de betaling bij iDEAL de gegevens op die nodig zijn voor de verzending, maar bewaart ze niet in zijn database.

Er zit alleen wel een addertje onder het gras, want webshops kiezen er zelf voor of ze deze iDEAL-profielen ondersteunen. Ze moeten zelf de knop 'Snel bestellen' toevoegen aan het winkelmandje. Op het moment van schrijven biedt nog vrijwel geen enkele webshop deze optie aan, waardoor je dus nog weinig hebt aan de gebruikersprofielen. Op deze pagina staat (binnenkort) een lijst onlinewinkels die deze Snel betalen-knop ondersteunen.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

Gespreid betalen

Tot slot is het nu mogelijk om via iDEAL in drie termijnen gespreid te betalen. Net als bij de 'Snel bestellen'-functie moet de webshop in kwestie hier ondersteuning voor bieden. Er zijn al een aantal webshop die dat doen en de komende maanden zullen daar naar verwachting steeds meer winkels bij komen.

Als een webshop deze optie aanbiedt, zie je tussen de betaalmethodes 'iDEAL in3' staan. Deze optie kun je gebruiken bij bedragen van tussen de 50 en 5000 euro om het bedrag in drieën te delen. De eerste betaling moet je meteen doen, het tweede deel binnen dertig dagen en het laatste deel binnen zestig dagen na aankoop. 'Koop nu, betaal later'-diensten als Klarna en Riverty bieden al langer dergelijke opties aan, maar nu heb je dus alleen nog maar je bankapp nodig om in termijnen te kunnen betalen.

IDEAL stuurt je per e-mail een betaalverzoeklink voor de twee aanvullende betalingen. Pas wel op: als je een deadline mist, kan iDEAL maximaal 15 procent van het openstaande bedrag als boete rekenen met een minimum van 40 euro. Ook wordt je account geschorst tot je hebt betaald.

Als je van iDEAL in3 gebruik wil maken, wordt er eerst een automatische kredietcheck uitgevoerd. Hierbij wordt er niet gekeken naar of er genoeg geld op je bankrekening staat (bij die informatie kan iDEAL niet komen), maar onder meer wel naar of je nog openstaande of te laat betaalde schulden hebt, of je gegevens in het insolventieregister of curatele- en bewindregister staan en of je contactgegevens overeenkomen. Je mag ook niet meer dan twee in3-betalingen binnen dertig dagen uitvoeren. Deze check duurt overigens maar een paar seconden, belooft iDEAL.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

In 2026 verandert er nog veel meer Deze grote update van iDEAL valt in het niet bij de geplande veranderingen in 2026. Het is namelijk de bedoeling dat iDEAL in dat jaar wordt vervangen door een nieuw, Europees betaalsysteem genaamd Wero. Het moederbedrijf van iDEAL, Currence, hoopt daarmee de internationale markt te betreden. Het is nog niet duidelijk hoe dat platform eruit komt te zien, maar wel heeft Currence al laten weten dat het erg zal lijken op iDEAL en dat er geen functies van die dienst zullen ontbreken. De functies die in dit artikel worden besproken zien we vermoedelijk dus ook allemaal terug in Wero. Daarnaast worden er waarschijnlijk ook nog een hoop nieuwe opties aan toegevoegd.

▼ Volgende artikel
Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer
© Marc Venema
Huis

Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer

Reizigers die de oversteek maken op de Noordzee naar Groot Brittannië of Noorwegen kennen het probleem: je moet je roaming uitzetten omdat je anders onbedeoeld verbinding maakt met een dure maritieme provider. Dat is binnenkort verleden tijd, want door een samenwerking met Tampnet betaal je - net als in Nederland - gewoon de normale kosten voor het gebruik van je mobiele data en gesprekken.

Mobiele provider KPN heeft aangeven dat klanten vanaf 1 november 2025 geen extra roamingkosten meer betalen als ze gebruik maken van mobiel internet en telefonie tijdens bijvoorbeeld een overtocht met een ferry naar Groot Brittannië. Door een samenwerking met maritiem provider Tempnet worden er geen exorbitante prijzen meer gerekend als je met je smartphone op internet surft. Ook klanten van Youfone en Simyo vallen onder deze nieuwe regeling.

Odido volgt in januari

Ook Odido heeft eerder al bekend gemaakt dat de roamingkosten voor klanten van deze provider, waar ook klanten van Ben en Simpel onder vallen, verdwijnen en ook deze klanten dus niet meer betalen dan in Nederland. Bij Odido verdwijnen de roamingkosten per 1 januari 2026.

Het is nog niet bekend wanneer andere provider zoals Vodafone roamingkosten zullen aanschaffen voor reizigers op de Noordzee, maar de verwachting is dat ook dit rond de jaarwisseling zal worden doorgevoerd.

Voorheen hoge kosten
Wanneer reizigers op het oude maritieme netwerk verbinding maakten met internet, konden de kosten extreem hoog oplopen. Bij Odido kon je bijvoorbeeld bundels afkopen voor 3 euro voor 25MB of of 25 euro voor 500MB, bedragen waar je dus behoorlijk diep in de buidel voor moet tasten. Had je geen bundel en maakte je per ongeluk verbinding, dan liepen de kosten nog verder op.

▼ Volgende artikel
Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh
© OPPO
Huis

Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh

OPPO brengt zijn nieuwste vlaggenschepen, de Find X9 en Find X9 Pro, wereldwijd op de markt. De nieuwe toestellen combineren krachtige camera's, hoge accucapaciteit en de nieuwste versie van OPPO's besturingssysteem ColorOS.

De Find X9-serie richt zich vooral op fotografie, met camera's die in samenwerking met Hasselblad zijn ontwikkeld. De Find X9 beschikt over drie 50MP-camera's: een hoofdcamera met een Sony LYT808-sensor, een ultragroothoek met autofocus en een periscoop-telelens. De Find X9 Pro gaat een stap verder met een aangepaste Sony LYT828-hoofdsensor en een 200MP-telelens met 3x optische zoom. Deze laatste kan dankzij de hoge resolutie digitaal inzoomen tot ruim 13x zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

Beide toestellen maken gebruik van OPPO's nieuwe LUMO Image Engine, die foto's sneller en energiezuiniger verwerkt. De camera kiest automatisch de juiste resolutie (50, 25 of 12 megapixel) afhankelijk van de lichtomstandigheden. Ook nieuw zijn 4K Motion Photos, waarbij korte videofragmenten met hoge resolutie kunnen worden vastgelegd en elk frame als losse foto kan worden opgeslagen.

©OPPO

Wat is de LUMO Image Engine?

De LUMO Image Engine is OPPO's nieuwe systeem voor beeldverwerking. Het combineert rekenkracht en kunstmatige intelligentie om foto's sneller te verwerken en natuurlijker te laten ogen. De engine past onder meer de belichting en kleurweergave aan en vermindert ruis in situaties met weinig licht, terwijl het stroomverbruik van de chip wordt verlaagd.

Grote accu's

De Find X9-serie valt ook op door zijn grote batterijcapaciteit. De Find X9 heeft een 7025mAh-accu, de Pro-versie zelfs 7500mAh – groter dan in eerdere OPPO-flagships. Beide modellen ondersteunen 80W snelladen via de kabel, 50W draadloos laden en 10W omgekeerd opladen, waarmee je andere apparaten – zoals oordopjes of een smartwatch – draadloos kunt bijladen. De toestellen zijn voorzien van OPPO's derde generatie silicium-koolstofbatterij, die volgens de fabrikant na vijf jaar nog 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit behoudt.

Prestaties en koeling

Binnenin draait de Find X9-serie op de MediaTek Dimensity 9500-chip, gebouwd op een 3nm-proces. De nieuwe chipset belooft betere prestaties en een lager energieverbruik. OPPO's eigen Trinity Engine moet zorgen voor stabiele prestaties, ook bij langdurig gamen of zware taken.

Scherm en ontwerp

Het ontwerp is grotendeels vlak, met smalle randen van 1,15 millimeter en een helder 120Hz-scherm dat tot 3600 nits piekhelderheid haalt. Beide toestellen hebben een IP69-classificatie, wat bescherming biedt tegen stof, water en hoge temperaturen. De Find X9 verschijnt in Titanium Grey en Space Black, terwijl de Pro-uitvoering verkrijgbaar is in Silk White en Titanium Charcoal.

De toestellen draaien op ColorOS 16, dat onder meer verbeterde animaties, slimme AI-functies en uitgebreidere koppeling met Windows- en Mac-computers biedt.

©OPPO

Beschikbaarheid en prijs

De adviesprijs van de OPPO Find X9 (12GB/512GB) is 999 euro, die van de Find X9 Pro (16GB/512GB) is 1.299 euro. Beide modellen zijn per direct verkrijgbaar.