ID.nl logo
Gebruikersprofielen en gespreid betalen: dit is er nieuw aan iDeal
© vladim_ka
Huis

Gebruikersprofielen en gespreid betalen: dit is er nieuw aan iDeal

Het Nederlandse betaalplatform iDEAL heeft recentelijk een grote update gehad. Betalingen verlopen daardoor via een nieuwe, gestandaardiseerde betaalpagina. Ook kun je een gebruikersprofiel aanmaken om sneller af te rekenen en het is mogelijk om in drie termijnen gespreid te betalen. In dit artikel bespreken we de nieuwe functies en vertellen we je hoe je er (binnenkort) gebruik van kunt maken.

In dit artikel bespreken we de volgende vernieuwingen aan iDEAL: 💸 Algemene betaalpagina en nieuwe betaalopties 💸 Gebruikersprofielen 💸 Gespreid betalen

Is dit artikel misschien ook interessant voor jou? Google Pay beschikbaar voor ING-klanten: waarom zou je overstappen?


Als je via een pc of laptop een iDEAL-betaling wilt voldoen, word je binnenkort naar een gestandaardiseerde betaalpagina gestuurd. Voorheen kreeg je een betaalpagina van je bank te zien, of van de betaalprovider waar de webshop mee samenwerkt (zoals Mollie). Deze verandering wordt gefaseerd uitgebracht, maar het is de bedoeling dat je in de loop van het jaar ongeacht de webshop en bank dezelfde betaalpagina te zien krijgt: pay.ideal.nl.

Op deze pagina kun je kiezen tussen twee opties. Je kunt direct de QR-code scannen met je bankapp of klikken op 'Kies je bank'. Bij de laatste optie kun je de bank waarmee je wilt betalen selecteren, waarna je alsnog naar de betaalpagina van de gekozen bank wordt gestuurd. Op die manier is het mogelijk om op de traditionele manier met een bankpas en scanner te betalen.

Als je een iDEAL-gebruikersprofiel hebt aangemaakt (zie hieronder), krijg je ook automatisch een pushbericht op je telefoon als je op een pc via iDEAL wilt betalen. Daardoor kun je meteen via je telefoon afrekenen, zonder eerst een QR-code van het computerscherm te hoeven scannen. Zo heb je de hele nieuwe betaalpagina in principe niet eens nodig.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

Traditioneel betalen?

Hier vind je hoesjes voor je bankpas

Gebruikersprofielen

De meeste banken bieden sinds kort de mogelijkheid aan om via hun app een iDEAL-gebruikersprofiel aan te maken. Een uitzondering is ABN AMRO; die bank krijgt op een 'nader te bepalen moment' toegang tot deze profielen. Je kunt zo'n profiel aanmaken door in je bankapp te zoeken naar 'iDeal Profiel'. Bij het aanmaken van het profiel moet je je contact- en bezorggegevens invullen.

Met dit profiel is het niet meer nodig om op iedere individuele webshop een account aan te maken, of telkens je contact-  en adresgegevens in te vullen. Je drukt gewoon in de digitale winkelmand op de nieuwe knop 'Snel bestellen', waarna je meteen naar de iDEAL-betaalpagina gestuurd wordt. De gegevens van je gebruikersprofiel worden vervolgens automatisch aan de webshop doorgegeven.

Het bestelproces verloopt zo sneller, maar is volgens iDEAL ook veiliger. Het idee is namelijk dat je gegevens alleen in iDEAL worden opgeslagen, en niet langer bij iedere willekeurige webshop waar je iets bestelt. Als er een datalek plaatsvindt bij een webshop waar je iets hebt gekocht, blijven je gegevens dus buiten schot. De webshop vraagt na de betaling bij iDEAL de gegevens op die nodig zijn voor de verzending, maar bewaart ze niet in zijn database.

Er zit alleen wel een addertje onder het gras, want webshops kiezen er zelf voor of ze deze iDEAL-profielen ondersteunen. Ze moeten zelf de knop 'Snel bestellen' toevoegen aan het winkelmandje. Op het moment van schrijven biedt nog vrijwel geen enkele webshop deze optie aan, waardoor je dus nog weinig hebt aan de gebruikersprofielen. Op deze pagina staat (binnenkort) een lijst onlinewinkels die deze Snel betalen-knop ondersteunen.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

Gespreid betalen

Tot slot is het nu mogelijk om via iDEAL in drie termijnen gespreid te betalen. Net als bij de 'Snel bestellen'-functie moet de webshop in kwestie hier ondersteuning voor bieden. Er zijn al een aantal webshop die dat doen en de komende maanden zullen daar naar verwachting steeds meer winkels bij komen.

Als een webshop deze optie aanbiedt, zie je tussen de betaalmethodes 'iDEAL in3' staan. Deze optie kun je gebruiken bij bedragen van tussen de 50 en 5000 euro om het bedrag in drieën te delen. De eerste betaling moet je meteen doen, het tweede deel binnen dertig dagen en het laatste deel binnen zestig dagen na aankoop. 'Koop nu, betaal later'-diensten als Klarna en Riverty bieden al langer dergelijke opties aan, maar nu heb je dus alleen nog maar je bankapp nodig om in termijnen te kunnen betalen.

IDEAL stuurt je per e-mail een betaalverzoeklink voor de twee aanvullende betalingen. Pas wel op: als je een deadline mist, kan iDEAL maximaal 15 procent van het openstaande bedrag als boete rekenen met een minimum van 40 euro. Ook wordt je account geschorst tot je hebt betaald.

Als je van iDEAL in3 gebruik wil maken, wordt er eerst een automatische kredietcheck uitgevoerd. Hierbij wordt er niet gekeken naar of er genoeg geld op je bankrekening staat (bij die informatie kan iDEAL niet komen), maar onder meer wel naar of je nog openstaande of te laat betaalde schulden hebt, of je gegevens in het insolventieregister of curatele- en bewindregister staan en of je contactgegevens overeenkomen. Je mag ook niet meer dan twee in3-betalingen binnen dertig dagen uitvoeren. Deze check duurt overigens maar een paar seconden, belooft iDEAL.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

In 2026 verandert er nog veel meer Deze grote update van iDEAL valt in het niet bij de geplande veranderingen in 2026. Het is namelijk de bedoeling dat iDEAL in dat jaar wordt vervangen door een nieuw, Europees betaalsysteem genaamd Wero. Het moederbedrijf van iDEAL, Currence, hoopt daarmee de internationale markt te betreden. Het is nog niet duidelijk hoe dat platform eruit komt te zien, maar wel heeft Currence al laten weten dat het erg zal lijken op iDEAL en dat er geen functies van die dienst zullen ontbreken. De functies die in dit artikel worden besproken zien we vermoedelijk dus ook allemaal terug in Wero. Daarnaast worden er waarschijnlijk ook nog een hoop nieuwe opties aan toegevoegd.

▼ Volgende artikel
Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft
© Wesley Akkerman
Huis

Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft

De Samsung Galaxy S25-lijn is de eerste smartphonereeks die beschikt over versie 7 van One UI, de Samsung-softwareschil die je aantreft op de Android-apparaten van het bedrijf. In dit artikel lees je wat je allemaal verwachten kunt van One UI 7.

One UI 7 heeft verschillende softwaremogelijkheden die niet altijd aan bod komen in een recensie, maar die wel heel handig kunnen zijn. We nemen je mee langs de belangrijkste wijzigingen aan het systeem en kijken onder meer naar: • Systeemaanpassingen • Now Bar en Now Brief • Het aanpasbare snelmenu • De overige AI-mogelijkheden

Lees ook: Review Samsung Galaxy S25 Ultra – Slimme AI of slimme marketing?

De rek is inmiddels wel uit de smartphoneontwikkeling. Fabrikanten kunnen nauwelijks nog innovatieve onderdelen toevoegen, omdat de slimme telefoon inmiddels zo goed als alles kan. Vooral op hardwaregebied valt er weinig nieuws meer te verwachten. Natuurlijk zullen we nog verbeteringen zien in camera's, processors en accu's, maar in grote lijnen is de smartphone uitontwikkeld. Daardoor zijn ze tegenwoordig net zo spannend als wasmachines: ze doen wat ze moeten doen.

Dat betekent echter niet dat er geen nieuwe functies worden ontwikkeld. Die zitten vooral in software. De Google Pixel 9-reeks zette die trend medio 2024 in met een verrassend snelle opvolger van de Pixel 8-serie. OnePlus, Asus en Samsung volgen die lijn en leggen de nadruk op software. One UI 7 is daar het beste voorbeeld van. Zonder die softwareschil had Samsung net zo goed een jaar aan smartphonelanceringen kunnen overslaan.

Systeemaanpassingen

Maar wat maakt One UI 7 dan zo bijzonder? We hebben de afgelopen weken de drie verschillende Samsung Galaxy S25-toestellen getest en zijn tot de onderstaande observaties gekomen. Zo is het onder meer mogelijk om een verticale applade in te stellen. Daarmee bedoelen we dat je al je apps in de applade kunt bekijken door omhoog en omlaag te vegen (in plaats van naar links en rechts). Dat regel je door de lade te openen, onderin op de drie puntjes te tikken en dan Sorteren > Alfabetische volgorde te selecteren.

Daarnaast valt op dat de animaties in One UI 7 veel soepeler zijn dan voorheen. Ze ogen en voelen gestroomlijnd, wat het hele systeem een verfijnde en samenhangende uitstraling geeft. In eerste instantie merk je dit misschien niet direct, maar na een paar uur gebruik valt de soepelheid steeds meer op. Ook de vernieuwde systeemiconen dragen bij aan de prettige bediening op de S25-modellen. One UI 7 voelt daardoor even modern als afgewerkt aan – en dat is een groot compliment.

©Wesley Akkerman

Hier zie je de menu-opties staan voor het opnieuw rangschrikken van de applade.

Now Bar en Now Brief

Ook biedt One UI 7 ruimte aan twee nieuwe onderdelen, de Now Bar en Now Brief. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, gebruik je ze allebei op andere momenten. De Now Bar is een soort zwevend eiland (waar hebben we dat eerder gehoord) onderaan het vergrendelde scherm van je Galaxy, waar je basale interface-elementen in aantreft – denk aan een opnameknop voor een geluidsopname of bijvoorbeeld wegwijzers van Google Maps. Zo kun je snel iets regelen zonder je smartphone te hoeven ontgrendelen..

Now Brief daarentegen is veel uitgebreider. Dit is een apart onderdeel binnen One UI 7 waar veel AI-opties moeten samenkomen. Now Brief biedt op drie momenten van de dag een overzicht aan van onder meer het weer, het verkeer, je agenda-afspraken en bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst. Het moet je helpen de dag voor te bereiden, door te komen en erop terug te kijken. Zie dit als een soort persoonlijke dag-overzicht dus. Daarmee kan de Samsung Galaxy S25 Ultra, en later ook andere Galaxy's, dienen als een persoonlijke assistent.

©Wesley Akkerman

Dit is het thuisscherm van de Galaxy S25. Rechts van het weerbericht zie je twee widgets staan: de bovenste is een snelkoppeling naar Now Brief.

Aanpasbaar snelmenu

Een ander onderdeel dat het vermelden waard is, is het snelmenu. Daarmee doelen we op het menu dat je van boven naar beneden trek. Daarin staan allerlei opties, bijvoorbeeld voor wifi, bluetooth en andere kernonderdelen. Daar kon je al langer allerlei dingen in wijzigen, zoals bijvoorbeeld de knoppenindeling. Maar in ONe UI 7 ziet het er wel anders uit. Als je de Samsung Galaxy S25 Ultra opstart, dan heeft Samsung dit snelmenu voor je in twee delen opgedeeld. In het kader van overzicht – maar dat beteken ook dat je moet weten aan welke kant je de boel naar beneden moet trekken. Links geeft meldingen, terwijl je vanaf rechts de instellingen bekijkt.

Vind je deze tweedeling niet prettig? Je kunt gelukkig ook alles weer heel makkelijk in één overzicht bij elkaar zetten (zonder dat je daar bijvoorbeeld een aparte app als Good Lock voor hoeft te downloaden). Wanneer je dit doet, dan krijg je met een enkele swipe toegang tot zowel de notificaties als de opties. Je stelt dit met een paar simpele stappen in. Trek je snelmenu vanaf rechts naar beneden en tik op het potloodicoon aan de rechterkant. Tik nu op Vensterinstellingen (links) en tik op het volgende scherm op Samen. Tik nu op Gereed om de keuze te bevestigen. Vanaf dat moment heb je (weer) één snelmenu.

©Wesley Akkerman

Dit is het aangepaste snelmenu, dat notificaties en instellingen samenvoegt.

Overige AI-mogelijkheden

Tot slot kijken we naar de overige AI-mogelijkheden van de Samsung Galaxy S25-serie. Zo is het onder meer mogelijk Google Gemini te gebruiken. Dat doe je door de powerknop kort in te drukken: de assistent komt dan vanzelf vanaf beneden omhoog. Op moderne Galaxy's biedt Gemini ondersteuning aan voor verschillende Samsung- en Google-apps, waardoor het mogelijk is die apps aan te spreken en dingen uit te laten voeren met een stemcommando. Soms kun je zodoende twee of drie apps in één keer iets voor je laten doen, met één commando.

Op moment van schrijven lijken de mogelijkheden al redelijk uitgebreid te zijn, maar eerlijk is eerlijk: schijn bedriegt. Momenteel werken alleen de genoemde apps met deze AI-functie. Datzelfde geldt overigens voor Now Brief, als we daar nog even kort op terugkomen. Alleen de echt grote namen binnen de Google Play Store zullen direct werken met dit soort diensten. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid. Nederlandse apps, zoals die van de NS bijvoorbeeld, werken hier nog niet mee. Daardoor is de waarde van dit soort AI-opties nu nog twijfelachtig.

©Wesley Akkerman

Als je op de powerknop drukt, komt Google Gemini naar boven. Zo ziet dat eruit.

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.