Gebruikersprofielen en gespreid betalen: dit is er nieuw aan iDeal
Het Nederlandse betaalplatform iDEAL heeft recentelijk een grote update gehad. Betalingen verlopen daardoor via een nieuwe, gestandaardiseerde betaalpagina. Ook kun je een gebruikersprofiel aanmaken om sneller af te rekenen en het is mogelijk om in drie termijnen gespreid te betalen. In dit artikel bespreken we de nieuwe functies en vertellen we je hoe je er (binnenkort) gebruik van kunt maken.
In dit artikel bespreken we de volgende vernieuwingen aan iDEAL: 💸 Algemene betaalpagina en nieuwe betaalopties 💸 Gebruikersprofielen 💸 Gespreid betalen
Is dit artikel misschien ook interessant voor jou? Google Pay beschikbaar voor ING-klanten: waarom zou je overstappen?
Als je via een pc of laptop een iDEAL-betaling wilt voldoen, word je binnenkort naar een gestandaardiseerde betaalpagina gestuurd. Voorheen kreeg je een betaalpagina van je bank te zien, of van de betaalprovider waar de webshop mee samenwerkt (zoals Mollie). Deze verandering wordt gefaseerd uitgebracht, maar het is de bedoeling dat je in de loop van het jaar ongeacht de webshop en bank dezelfde betaalpagina te zien krijgt: pay.ideal.nl.
Op deze pagina kun je kiezen tussen twee opties. Je kunt direct de QR-code scannen met je bankapp of klikken op 'Kies je bank'. Bij de laatste optie kun je de bank waarmee je wilt betalen selecteren, waarna je alsnog naar de betaalpagina van de gekozen bank wordt gestuurd. Op die manier is het mogelijk om op de traditionele manier met een bankpas en scanner te betalen.
Als je een iDEAL-gebruikersprofiel hebt aangemaakt (zie hieronder), krijg je ook automatisch een pushbericht op je telefoon als je op een pc via iDEAL wilt betalen. Daardoor kun je meteen via je telefoon afrekenen, zonder eerst een QR-code van het computerscherm te hoeven scannen. Zo heb je de hele nieuwe betaalpagina in principe niet eens nodig.
Traditioneel betalen?
Hier vind je hoesjes voor je bankpas
Gebruikersprofielen
De meeste banken bieden sinds kort de mogelijkheid aan om via hun app een iDEAL-gebruikersprofiel aan te maken. Een uitzondering is ABN AMRO; die bank krijgt op een 'nader te bepalen moment' toegang tot deze profielen. Je kunt zo'n profiel aanmaken door in je bankapp te zoeken naar 'iDeal Profiel'. Bij het aanmaken van het profiel moet je je contact- en bezorggegevens invullen.
Met dit profiel is het niet meer nodig om op iedere individuele webshop een account aan te maken, of telkens je contact- en adresgegevens in te vullen. Je drukt gewoon in de digitale winkelmand op de nieuwe knop 'Snel bestellen', waarna je meteen naar de iDEAL-betaalpagina gestuurd wordt. De gegevens van je gebruikersprofiel worden vervolgens automatisch aan de webshop doorgegeven.
Het bestelproces verloopt zo sneller, maar is volgens iDEAL ook veiliger. Het idee is namelijk dat je gegevens alleen in iDEAL worden opgeslagen, en niet langer bij iedere willekeurige webshop waar je iets bestelt. Als er een datalek plaatsvindt bij een webshop waar je iets hebt gekocht, blijven je gegevens dus buiten schot. De webshop vraagt na de betaling bij iDEAL de gegevens op die nodig zijn voor de verzending, maar bewaart ze niet in zijn database.
Er zit alleen wel een addertje onder het gras, want webshops kiezen er zelf voor of ze deze iDEAL-profielen ondersteunen. Ze moeten zelf de knop 'Snel bestellen' toevoegen aan het winkelmandje. Op het moment van schrijven biedt nog vrijwel geen enkele webshop deze optie aan, waardoor je dus nog weinig hebt aan de gebruikersprofielen. Op deze pagina staat (binnenkort) een lijst onlinewinkels die deze Snel betalen-knop ondersteunen.
Gespreid betalen
Tot slot is het nu mogelijk om via iDEAL in drie termijnen gespreid te betalen. Net als bij de 'Snel bestellen'-functie moet de webshop in kwestie hier ondersteuning voor bieden. Er zijn al een aantal webshop die dat doen en de komende maanden zullen daar naar verwachting steeds meer winkels bij komen.
Als een webshop deze optie aanbiedt, zie je tussen de betaalmethodes 'iDEAL in3' staan. Deze optie kun je gebruiken bij bedragen van tussen de 50 en 5000 euro om het bedrag in drieën te delen. De eerste betaling moet je meteen doen, het tweede deel binnen dertig dagen en het laatste deel binnen zestig dagen na aankoop. 'Koop nu, betaal later'-diensten als Klarna en Riverty bieden al langer dergelijke opties aan, maar nu heb je dus alleen nog maar je bankapp nodig om in termijnen te kunnen betalen.
IDEAL stuurt je per e-mail een betaalverzoeklink voor de twee aanvullende betalingen. Pas wel op: als je een deadline mist, kan iDEAL maximaal 15 procent van het openstaande bedrag als boete rekenen met een minimum van 40 euro. Ook wordt je account geschorst tot je hebt betaald.
Als je van iDEAL in3 gebruik wil maken, wordt er eerst een automatische kredietcheck uitgevoerd. Hierbij wordt er niet gekeken naar of er genoeg geld op je bankrekening staat (bij die informatie kan iDEAL niet komen), maar onder meer wel naar of je nog openstaande of te laat betaalde schulden hebt, of je gegevens in het insolventieregister of curatele- en bewindregister staan en of je contactgegevens overeenkomen. Je mag ook niet meer dan twee in3-betalingen binnen dertig dagen uitvoeren. Deze check duurt overigens maar een paar seconden, belooft iDEAL.
In 2026 verandert er nog veel meer Deze grote update van iDEAL valt in het niet bij de geplande veranderingen in 2026. Het is namelijk de bedoeling dat iDEAL in dat jaar wordt vervangen door een nieuw, Europees betaalsysteem genaamd Wero. Het moederbedrijf van iDEAL, Currence, hoopt daarmee de internationale markt te betreden. Het is nog niet duidelijk hoe dat platform eruit komt te zien, maar wel heeft Currence al laten weten dat het erg zal lijken op iDEAL en dat er geen functies van die dienst zullen ontbreken. De functies die in dit artikel worden besproken zien we vermoedelijk dus ook allemaal terug in Wero. Daarnaast worden er waarschijnlijk ook nog een hoop nieuwe opties aan toegevoegd.