ID.nl logo
Huis

De 6 beste apps om notities mee te maken

Je kunt een iPhone of iPad perfect gebruiken om snel een notitie te maken. Het is niet meer nodig om snel op zoek te gaan naar een papiertje, of al je jaszakken te bekloppen om te kijken of je een pen bij je hebt. En die notities raak je ook niet meer zo snel kwijt!

Natuurlijk heeft iOS haar eigen notitie-app, maar dat heeft programmeurs er niet van weerhouden om massaal eigen digitale notitieblokken in elkaar te draaien. Veel van deze apps zijn gratis en verdraaid handig, waarbij de mogelijkheden van het notities maken vaak uitgebreid worden met andere functies. Toch bleek bij ons rondje langs de vele verschillende apps in deze categorie dat het loont een paar euro's uit te geven voor die apps die echt handig zijn. Lees ook: De 13 beste games voor je iPhone of iPad.

©PXimport

Mooie notities maken met Awesome Note 2.

Awesome Note 2 (€4,99)

Awesome Note 2 is een programma waar net een update van is uitgebracht. Het is niet gratis, maar wel een van de beste apps op dit gebied, met een groot scale aan mogelijkheden. Je kunt er gewoon snel een notitie mee maken, maar het is ook mogelijk om uitgebreide teksten mee te tikken.

Met deze app draai je eenvoudig een to-do lijstje in elkaar, dat je dan net zo makkelijk weer afstreept. Awesome Note ziet er stijlvol uit, een stijl die je helemaal aan je eigen wensen aan kunt passen. De notities die je maakt kun je verdelen over mapjes, zodat je notities die bij een bepaald project horen netjes bij elkaar kunt houden. Zo heb je snel alle informatie bij elkaar. Je kunt hiervoor als je wilt zelfs foto's gebruiken, om direct te zien welk mapje waar over gaat.

©PXimport

Snel notities maken op een PDF met Note Taker.

Note Taker (€4,99)

Note Taker is een notitie app die een originele optie heeft. Als je bij deze app namelijk met je vinger of je stylus woorden op het scherm maakt, dan kun je ervoor kiezen dat deze automatisch kleiner worden gemaakt. Zo heb je meer ruimte op je pagina zonder dat je per se hoeft te 'pinchen'. Een zeer handige optie waarmee je heel wat notities op een enkele pagina kunt krijgen.

Je kunt lekker je letters ten grootte van het volledige scherm maken en de app zorgt ervoor dat ze kleiner worden gemaakt. Daar komt bij dat dit een fijne notitie app is om mee te werken. Veel opties, handige interface en een zeer flexibele undo-functie. Mooi aan Note Taker is ook de optie om een PDF te nemen en daar je eigen notities op te maken. Als je wilt kun je jouw notities opvrolijken met afbeeldingen of foto's die je zelf hebt gemaakt met je camera. Het is ook eenvoudig je notities in mapjes te ordenen.

©PXimport

Met AudioNote worden geschreven aantekeningen en audio netjes bij elkaar gehouden.

AudioNote (€4,99)

Als je besluit een app te gaan maken waar er honderden anderen van zijn, dan kun je maar beter je best doen om met een originele feature te komen. Je moet nu eenmaal proberen jouw app zich te laten onderscheiden van de rest, zodat mensen nu net jouw appje downloaden, en niet een van de vele andere versies. Bij AudioNote is dat aardig gelukt. Dit is namelijk eigenlijk een notitieblok en voice recorder ineen. Zit je bij een belangrijke vergadering, of ben je iemand aan het interviewen? Wil je daarbij zowel het geluid opnemen als aantekeningen maken? Dan is AudioNote de ideale app. Je kunt namelijk wat er gesproken wordt opnemen, en tegelijkertijd hier je aantekeningen bij maken.

Na afloop van vergadering of interview worden de verschillende soorten notities dan netjes bij elkaar bewaard, zodat je ze makkelijk weer terug kunt vinden. Een mooie extra is dan nog dat je, als je een geschreven aantekening aanklikt, gelijk het deel van de audio hoort dat daarbij past. De app onthoudt namelijk wanneer je bepaalde dingen hebt opgeschreven. Ook handig als je zelf aan het brainstormen bent en tijdens het babbelen aantekeningen maakt. Of tekeningen, want dat kan ook met deze veelzijdige app. De app heeft wel wat minder opties dan de meeste andere die zijn beschreven in dit artikel, maar dat maakt de audiofunctie meer dan goed.

©PXimport

De meest premium van alle notitieapps: Evernote.

Evernote (gratis - €2,99)

Evernote is waarschijnlijk de meest bekende notitie-app in de App Store. Dit is een softwarepakket waarmee je meer opties hebt dan je waarschijnlijk zelf zou kunnen bedenken. Je kunt simpelweg notities maken, maar je kunt ook handig stukken van webpagina's knippen en plakken en daar je notities bij maken. Plak er dan rustig een stuk van een andere webpagina bij en bouw zo je research.

Deze research is eenvoudig te delen met anderen, je kunt deze ook synchroniseren met EverNote op je desktop of laptop computer. Je voegt eenvoudig bestanden toe, zoals PDF's en .doc-bestanden, en alles is simpel in mapjes te stoppen. Zo houd je alle informatie over een bepaald onderwerp eenvoudig bij elkaar. Maar Evernote kan nog veel meer dan de standaard notitie-apps. Zo kan de app visitekaartjes voor je omzetten in digitale informatie, je helpen je financiën op orde te houden en een reis voor je plannen. Je kunt de info uit deze app zelfs simpel synchroniseren met je Apple Watch!

Evernote heeft het niet zo makkelijk gemaakt als het aankomt op het kiezen van de versie die het beste bij jou past. Je hebt een zeer beperkte gratis versie, een plus-versie waar iets meer opties in worden ontsloten, en dan nog een hele rits andere versies, waarvan de duurste maar liefst €44,99 kost. Dan heb je wel een uiterst compleet pakket tot je beschikking, maar veel van de functies zijn ook beschikbaar in goedkopere, ook prima werkende appjes.

©PXimport

Gewoon een degelijke app: NoteMaster.

NoteMaster (€4,99)

NoteMaster laat zien dat gewoon degelijk soms ook goed genoeg is. Dit is een app die in tegenstelling tot de hiervoor genoemde apps eigenlijk geen speciale features heeft, en ook geen app die uitzonderlijk veel extra opties heeft. Wat NoteMaster wel is, is een zeer fijne notitie-app waar je heel snel duidelijke notities mee kunt maken. Zoals de makers van NoteMaster zelf zeggen: "You'll never be limited to boring notes again!"

De borstklopperij wordt in dit geval ook wel waargemaakt. Je voegt aan je notities eenvoudig afbeeldingen, eigengemaakte tekeningen of foto's toe, waarbij je ook in een handomdraai stijlen toevoegt aan je teksten. Daarnaast kun je snel duidelijke lijstjes maken, een kek achtergrondje aan je notities toevoegen en de hele lading notities die een mens in een week maakt overzichtelijk in mapjes wegstoppen. Tja, inderdaad allemaal opties die de andere programma's ook hebben, maar aangenaam verpakt en soepel werkend. Ah, toch nog een originele toevoeging: je kunt de notities snel syncen met Google Drive en Dropbox!

©PXimport

Simpel doch doeltreffend: Piece of Paper.

Pop: Piece of Paper (€0,99)

En zo komen we bij de laatste app in deze opsomming toch weer terug bij dat simpele stukje papier dat je even snel pakt om een aantekening op te maken. Dat is namelijk exact wat Piece of Paper is: een digitaal velletje papier om wat op te schrijven. De makers wilden met hun app een programma maken waar je niet wordt afgeleid door allerhande extra mogelijkheden, foto's, achtergronden en meer van dat soort dingen.

Ideaal om snel even iets in op te schrijven en het dan weg te stoppen, zonder dat je bang hoeft te zijn het te vergeten of kwijt te raken. Je kunt je alleen afvragen: kan het gratis notitieblok in iOS dat niet ook al?

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!