ID.nl logo
Cursus: Timmer je Google-account dicht
© PXimport
Huis

Cursus: Timmer je Google-account dicht

Wellicht ken je het concept wel van het internetbankieren. Om in te loggen op de website van je bank heb je naast het gebruikelijke wachtwoord ook een extra code nodig uit een sms, mobiele app, Random Reader of E.dentifier. Steeds meer diensten gebruiken zo'n tweefactor-authenticatie. Vooral Google gaat daarin ver, wat niet gek is omdat steeds meer mensen hun gegevens aan Google toevertrouwen. In deze cursus leggen wij je het hoe en wat uit van tweefactor-authenticatie en hoe je dit voor jouw Google-account instelt.

In principe beveiligen alle webdiensten en programma’s hun toegang met een wachtwoord. Dat is handig, maar wachtwoorden hebben ook hun zwakheden. Ze zijn immers vaak gemakkelijk te raden en soms ook gewoon te onderscheppen, bijvoorbeeld als iemand over je schouder meekijkt terwijl je jouw wachtwoord intypt. Het probleem wordt nog groter als je hetzelfde wachtwoord op meerdere websites gebruikt.

Toch beveiligen we steeds grotere hoeveelheden persoonlijke gegevens enkel met een wachtwoord. Dat is een groot risico. Stel je bijvoorbeeld eens voor wat de gevolgen zijn als iemand in jouw Gmail-account binnendringt... Bij Google is de mogelijke schade nog groter omdat je met één wachtwoord in al je Google-diensten kan, waaronder ook Google Calendar, Google Drive enzovoort. Iemand die jouw Google-account steelt, is dus probleemloos in staat om je e-mails te lezen, je afspraken te bekijken en je documenten te downloaden. En hij kan zelfs e-mails in jouw naam sturen.

Dat risico is niet te verantwoorden. Een technologie die dat oplost, is tweefactor-authenticatie. Daarbij combineer je een klassiek wachtwoord met een tweede factor, die afhangt van iets waarover alleen jij beschikt. Voorbeelden zijn de Random Reader of E.dentifier van je bank die een uniek serienummer heeft, jouw smartphone die unieke codes in een mobiele app genereert of wanneer je een sms van de ondersteunde dienst ontvangt. Als iemand dan jouw wachtwoord onderschept, is dat niet voldoende om in jouw naam in te loggen, omdat de tweede factor ontbreekt.

©PXimport

Ook gameontwikkelaar Blizzard biedt extra beveiligingsmogelijkheden.

Google authenticatie in twee stappen

Google heeft al snel begrepen welke risico’s je neemt als je alleen een wachtwoord gebruikt. Daarom biedt het al enkele jaren de mogelijkheid aan om tweefactor-authenticatie voor je Google-account in te schakelen. De zoekmachinegigant noemt dat authenticatie in twee stappen (http://ct.link.ctw.nl/ats).

©PXimport

Google begeleidt je goed bij het instellen van tweefactor-authenticatie.

Wanneer je dan inlogt op een Google-site (zoals Gmail of Google Calendar), geef je eerst je wachtwoord in. Daarna vraagt Google je om een verificatiecode, die via een sms of spraakoproep op je telefoon wordt geleverd of die je in een mobiele app op je telefoon genereert. Zo'n code is slechts één keer geldig, dus iemand die over je schouder meekijkt, heeft er niets meer aan nadat je ermee ingelogd bent.

De manier waarop Google tweefactor-authenticatie geïmplementeerd heeft, is overigens heel flexibel, zodat er eigenlijk geen reden is om het niet in te schakelen: je kan altijd instellen dat de extra verificatiecode op de specifieke computer waarmee je inlogt, niet meer gevraagd wordt. Als vervolgens iemand vanaf een andere computer probeert in te loggen op je account, schiet de tweefactor-authenticatie in actie.

©PXimport

Tweefactor-authenticatie is in Google eenvoudig in te stellen.

Wat als je geen reservecodes of reservetelefoon hebt?

Stel dat je geen reservecodes meer hebt, geen reservetelefoon hebt ingesteld, je telefoon bent kwijtgeraakt en geen vertrouwde computer hebt ingesteld. Ben je dan de toegang tot je account volledig kwijt? Gelukkig niet: Google heeft aan deze situatie gedacht.

Als je op geen enkele manier meer toegang tot je account kan krijgen, klik je in het venster waar je de code moet opgeven op Heeft u uw telefoon niet bij u? waarna je Ik heb geen toegang tot mijn telefoons aanvinkt. Vul dan het formulier voor accountherstel in. De vragen gaan heel specifiek over jouw gebruik van Google-diensten, zoals wie je vaak via Gmail e-mailt en wanneer je jouw Google-account hebt aangemaakt, zodat Google hieruit kan afleiden of je de rechtmatige eigenaar van de account bent.

Aan de slag

Tweefactor-authenticatie voor je Google-account instellen is niet zo moeilijk. Log eerst op de normale manier in op je Google-account. Klik dan rechts bovenaan op het accounticoontje en daarna in het menu dat verschijnt, op Account. Klik nu in het linker tabblad op Beveiliging. Naast Verificatie in twee stappen klik je op Instellingen, en op de volgende pagina op Configuratie starten. Onmiddellijk daarna moet je nog eens je wachtwoord ingeven om te bevestigen dat jij het bent.

©PXimport

Kies de telefoon en de manier voor de beveiliging van je Google-account.

Je configureert nu je telefoon in vier stappen. In de eerste stap vul je jouw telefoonnummer in. Het is mogelijk dat je dat eerder al hebt ingevuld. Hier kies je ook of je de verificatiecodes met een sms (de standaardmanier) of een spraakoproep wilt ontvangen. Klik op Code verzenden. Je ontvangt dan op je telefoon een sms met de verificatiecode. Die vul je in het volgende venster op je computer in, waarna je op Verifiëren klikt.

©PXimport

Geef de verificatiecode op van de ontvangen sms om je telefoon te verifiëren.

Vertrouwde computer

In het volgende venster kan je opgeven dat je de huidige computer als vertrouwde computer wilt opgeven, wat standaard aangevinkt staat. Daardoor hoef je op die computer geen verificatiecodes in te geven om in te loggen, maar op andere pc’s wel.

Wanneer je de volgende keer op Google inlogt, ontvang je op je telefoon een sms met een verificatiecode. Op de computer krijg je de vraag om die code in te vullen. Alleen met de juiste code kan je inloggen. Vind je dit te omslachtig, dan vink je Niet meer vragen om codes op deze computer aan bij het opgeven van je verificatiecode.

Google bepaalt overigens met welke computer je inlogt aan de hand van cookies. Vink je aan dat deze computer te vertrouwen is, dan werkt dat alleen maar als je browser cookies voor Google-pagina's opslaat. Als je meerdere browsers op dezelfde computer gebruikt, moet je de computer in elke browser als vertrouwd aanvinken.

©PXimport

Aanmelden bij Google vereist nu een extra code.

Hoe wil je de code ontvangen?

Google biedt heel wat manieren aan om de verificatiecodes te ontvangen. De codes via sms ontvangen is de standaardmanier, maar misschien wil je dat liever niet. Het ontvangen van een sms is immers niet altijd gratis, en daarbij komt ook nog dat de berichten van een nummer uit Denemarken komen. Je kan echter ook andere redenen hebben om geen sms te willen. Misschien vertrouw je bijvoorbeeld je telefoon niet door alle verhalen over mobiele malware? Geen probleem, Google kan je ook op je vaste telefoon opbellen en de verificatiecode uitspreken.

App

Ook als je geen telefoonverbinding hebt, bijvoorbeeld als het gsm-bereik bij je thuis slecht is, zijn er oplossingen. Het zou immers niet handig zijn als je in die omstandigheden niet meer bij je account kunt. Google biedt daarom ook een app aan, Google Authenticator (http://ct.link.ctw.nl/gau), die je op Android (2.1 of hoger), iOS (5.0 of hoger) of BlackBerry (OS 4.5 of hoger) kunt installeren.

Ga in je Google-account naar de pagina met beveiligingsinstellingen en klik daar bij Verificatie in twee stappen op Instellingen. Kies naast Mobiele applicatie voor je mobiele platform. Installeer nu op je telefoon de app Google Authenticator. Start de app en druk op de knop Een account toevoegen. Je krijgt twee opties om je Google-account aan je telefoon te koppelen. De handigste is met een QR-code. Druk in Google Authenticator op de knop Een streepjescode scannen.

Richt de camera van je telefoon daarna op het computerscherm. Je krijgt nu in de app een eerste verificatiecode te zien. Geef die op je computer in het vakje na Code in en klik op Verifiëren en opslaan om je telefoon met je Google-account te koppelen.

Indien dat niet werkt, dan kan het zijn dat de tijd op je telefoon en op je computer niet gesynchroniseerd zijn, omdat de verificatiecodes slechts een beperkte tijd geldig zijn. Stel dan op je telefoon en computer de juiste tijd in en probeer het opnieuw.

Wanneer je nu in het vervolg op je Google-account inlogt, wordt je om een verificatiecode gevraagd. Open dan de Google Authenticator-app op je telefoon die een nieuwe code genereert. Vervolgens geef je deze code op je computer in.

©PXimport

Scan de QR-code met je telefoon om Google Authenticator met je account te koppelen.

Facebook

Ook Facebook heeft tweefactor-authenticatie ingevoerd, daar heet de functie Aanmeldgoedkeuringen. Klik op het radertje rechtsboven, op Accountinstellingen en dan op Beveiliging. Activeer Aanmeldgoedkeuringen door ernaast op Bewerken te klikken. Vink het vakje aan, waarna je uitleg krijgt over de werking. Klik op Aan de slag om je telefoon voor tweefactor-authenticatie in te stellen. Dat kan onder andere met de Facebook-app.

Klik op je computer op Doorgaan. Volg dan de instructies op: druk op de menuknop van de Facebook-app op je telefoon en daarna op Codegenerator, waarna je voor Activeren kiest. Klik op je computerscherm op Doorgaan en vul dan de code in die in de Facebook-app verschijnt.

Als je jouw telefoonnummer toevoegt, kan je ook kiezen dat de beveiligingscode via sms verstuurd wordt. De beveiligingscode wordt overigens alleen gevraagd als je van een onbekend apparaat op Facebook inlogt.

©PXimport

Ook in Facebook kan je jouw account met een extra factor beveiligen.

Reservetelefoon

Uiteraard biedt Google ook oplossingen voor omstandigheden waarin je jouw telefoon verloren of ergens vergeten bent. Je kan reservetelefoons toevoegen, zodat Google in die omstandigheden de verificatiecode naar een andere telefoon kan sturen. Ga daarvoor naar de pagina met instellingen van de tweefactor-authenticatie en klik bij Reservetelefoons op Een telefoonnummer toevoegen. Geef nu dat telefoonnummer in en kies een methode: sms of telefoon. Klik tot slot op Opslaan.

Als je een reservetelefoon toegevoegd hebt en je primaire telefoon niet beschikbaar is, vul je jouw gebruikersnaam en wachtwoord in het loginvenster van Google in en log je in. Google stuurt nu een verificatiecode naar je primaire telefoon, maar die heb je niet bij de hand.

Klik daarom onderaan op Heeft u uw telefoon niet bij?. Je krijgt nu meerdere opties. Eén ervan stuurt de code naar je reservetelefoon, waarna je met die code kunt inloggen. Als je meerdere reservetelefoons hebt toegevoegd, kies je welke ervan je wilt gebruiken.

©PXimport

Als je telefoon niet beschikbaar is, kies je voor een reservecode of reservetelefoonnummer bij het inloggen.

Reservecodes

Daarnaast is het ook mogelijk om een lijst met reservecodes te genereren voor omstandigheden waarin je geen toegang hebt tot je eigen telefoon of een andere vertrouwde telefoon. Ga daarvoor in de instellingen van tweefactor-authenticatie naar Afdrukbare back-upcodes en klik op Back-upcodes weergeven. Download de lijst of druk het af. Wanneer Google je om een verificatiecode vraagt, geef je een code uit je lijst in. Daarna streep je de code op je lijst door, want een code is slechts eenmaal geldig. Als de tien codes opgebruikt zijn, klik je op Nieuwe codes genereren.

©PXimport

Met een lijst reservecodes kan je ook nog inloggen als al je telefoons gestolen worden.

Applicatiespecifieke wachtwoorden

Je hebt het misschien al gemerkt: zodra je tweefactor-authenticatie instelde, kreeg je een waarschuwing van Google dat bepaalde toepassingen niet meer bereikbaar zijn. Je mobiele apps hebben geen toegang meer tot je Google-account, omdat ze geen tweefactor-authenticatie ondersteunen.

Voorbeelden van apps zijn Gmail en Google Agenda op Android-versies 2.3 en lager. Ook niet-browsertoepassingen die toegang tot je account vereisen, zoals Outlook, Thunderbird of Apple Mail waarmee je jouw e-mail leest, Picasa Desktop waarmee je jouw foto’s organiseert of Pidgin om te chatten via Google Talk krijgen geen toegang meer tot je Google-account.

Google heeft daarvoor wel een oplossing, maar die is wat teleurstellend: applicatiespecifieke wachtwoorden. Ga daarvoor naar de instellingen van tweefactor-authenticatie en klik op Applicatiespecifieke wachtwoorden beheren. Geef nu onder aan de pagina een naam in waarmee je het wachtwoord wilt onderscheiden, bijvoorbeeld de naam van de toepassing of het toestel, zoals ‘Picasa op laptop’ of ‘Android-telefoon’. Klik daarna op Wachtwoord genereren, waarna je een specifieke code te zien krijgt. Geef die code nu in de desbetreffende toepassing als wachtwoord in (de spaties zijn niet belangrijk) en laat het wachtwoord onthouden, want je krijgt het niet meer te zien nadat je op Gereed geklikt hebt.

©PXimport

Google waarschuwt dat je toepassingen gebruikt die geen tweefactor-authenticatie ondersteunen.

©PXimport

Creëer voor elke toepassing die geen tweefactor-authenticatie ondersteunt een applicatiespecifiek wachtwoord.

Dropbox

Dropbox biedt ook tweefactor-authenticatie aan. Log in je Dropbox-account in, klik rechts bovenaan op het pijltje naast je accountnaam en daarna op Settings. Ga naar het tabblad Security en klik naast Two-step verification, die standaard op Disabled staat, op Change. Volg daarna de instructies.

Standaard stelt Dropbox voor om je verificatiecodes via sms te sturen, maar je kan ook kiezen voor een mobiele app die de codes genereert. Handig is dat Dropbox meerdere apps ondersteunt, waaronder Google Authenticator. Scan de QR-code die Dropbox toont met je telefoon om het Dropbox-account met je telefoon te koppelen.

Je kan overigens ook een reservetelefoonnummer ingeven waarnaar Dropbox een beveiligingscode stuurt als je de telefoon met je app kwijt bent. Bovendien toont Dropbox je een ‘emergency backup code’ van 16 cijfers die je ergens veilig moet opslaan: hiermee krijg je toegang tot je account als je jouw telefoon verliest.

©PXimport

Tweefactor-authenticatie voor Dropbox werkt ook met de Google Authenticator-app.

Wachtwoordenbos

Voor elke toepassing of apparaat moet je zo’n applicatiespecifiek wachtwoord aanmaken. Als je dan een apparaat kwijtraakt, trek je heel eenvoudig het bijbehorende applicatiespecifieke wachtwoord in op dezelfde pagina als waar je het wachtwoord hebt aangemaakt. Daarna is het wachtwoord niet meer geldig. Iemand die bijvoorbeeld je Android-telefoon gestolen heeft, kan dan niet meer bij je account.

Waarom noemen we deze oplossing dan teleurstellend? Heel eenvoudig: de naam is misleidend. De applicatiespecifieke wachtwoorden zijn namelijk helemaal niet applicatiespecifiek: iemand die zo’n wachtwoord onderschept heeft, bijvoorbeeld door het uit je Android-telefoon uit te lezen, krijgt met dit wachtwoord niet alleen toegang tot het Gmail- en Google Agenda-account waarvoor je jouw Android-telefoon gebruikte, maar tot iedere Google-dienst op elk apparaat.

Het enige voordeel dat applicatiespecifieke wachtwoorden bieden boven de gewone wachtwoorden is dat je ze eenvoudig selectief kunt intrekken, zodat je niet plotseling op al je apparaten het wachtwoord moet veranderen. Kortom, applicatiespecifieke wachtwoorden zoals Google ze aanbiedt, zijn nodig als je toepassingen wilt gebruiken die geen tweefactor-authenticatie ondersteunen, maar je moet wel hun beperkingen beseffen.

Tweefactor-authenticatie uitschakelen

We hopen dat we je in deze cursus overtuigd hebben van het nut van tweefactor-authenticatie, maar misschien vind je het na een tijdje uitproberen maar niets. Gelukkig is de optie eenvoudig uit te schakelen. Open de instellingenpagina van tweefactor-authenticatie in je Google-account en klik bovenaan op Authenticatie in twee stappen uitschakelen. Bevestig nog eens door op Uitschakelen te klikken.

Vanaf nu volstaat je vertrouwde wachtwoord weer om op je Google-account in te loggen. En als je applicatiespecifieke wachtwoorden had ingesteld voor programma’s die niet overweg konden met tweefactor-authenticatie, dan hebben die nu eigenlijk geen zin meer. Je kan ze dan maar beter allemaal intrekken op de pagina Applicaties en sites autoriseren van de instellingen van je Google-account. Vergeet dan niet op alle toepassingen waarvoor je deze wachtwoorden gebruikte, je vertrouwde wachtwoord opnieuw in te stellen.

©PXimport

Toch niet tevreden over tweefactor-authenticatie? Je kunt het eenvoudig uitschakelen.

▼ Volgende artikel
5x waar je op moet letten als je een goedkoop smarthome-merk zoekt
© Action
Huis

5x waar je op moet letten als je een goedkoop smarthome-merk zoekt

Aan merken die producten voor je smarthome aanbieden hebben we tegenwoordig geen gebrek. Maar hoe scheid je het kaf van het koren? In dit artikel geven we vijf aspecten waar je op moet letten bij de keuze voor een voordelig merk, waardoor je hopelijk geen miskoop (meer) begaat.

Als je nog niet zo bekend bent met een smarthomemerk en je doet wat onderzoek, let dan in elk geval op de volgende zaken:

  1. De mobiele app wordt goed beoordeeld, door echte mensen
  2. Brede compatibiliteit met de grote spelers (Amazon, Google, Apple)
  3. Je komt online positieve reviews tegen op betrouwbare sites
  4. Recensenten die je vertrouwt zijn positief over het merk (niet alleen influencers)
  5. Heb voor jezelf helder wat je belangrijk vindt

💡Lees ook: Zijn goedkope smarthomeproducten wel veilig?

De laatste jaren zijn er flink wat merken bijgekomen die allemaal nagenoeg dezelfde smarthomeproducten aanbieden. Dit soort producten noemen we ook wel whitelabelproducten: dergelijke apparaten worden geproduceerd door een derde partij, en door een aanbieder aangeboden met een eigen logo en soms ook een eigen app. In veel gevallen biedt zo'n verstrekker geen extra's of unieke elementen, maar in een zeldzaam geval gebeurt dat wèl. Daar kom je achter wanneer je onderzoek doet naar zo'n merk, door op de volgende zaken te letten.

1- De mobiele app wordt goed beoordeeld, door echte mensen

Als een merk echt een slechte app aanbiedt, dan zie je dat vanzelf terug in de beoordelingen. Het is dan zaak om door de cijfers van bots (digitale systemen die automatisch reviews plaatsen) en betaalde influencers te kijken – maar op een gegeven moment herken je een bepaald soort taalgebruik waardoor je dat moeiteloos doet. Bovendien lijken veel neppe reviews op elkaar, zowel in boodschap als taalgebruik. Lees alle beoordelingen goed door en let op die van echte mensen of gebruikers. Hoe meer je er daar van vindt, hoe beter de app in kwestie is.

©Hombli

2- Brede compatibiliteit met de grote spelers

In je onderzoek is het ook verstandig om informatie op te zoeken over de brede compatibiliteit van het merk in kwestie. Ga naar de winkelpagina of officiële website om te zien of er bijvoorbeeld ondersteuning is voor Google Home of Apple Homekit. En anders is Matter, Homey, Fibaro of een ander smarthomeprotocol de moeite waard. Hoe breder de support, hoe breder de inzetbaarheid en hoe beter de ervaring. Check ook meteen of je het product offline kunt gebruiken binnen je eigen netwerk, eventueel via een zelf opgezet smarthomeplatform.

Lees ook: Wat is Matter? Smarthome-standaard uitgelegd

Je huis slimmer maken hoeft niet duur te zijn

Met slimme stekkers maak je bestaande apparaten 'smart'

3- Je komt online positieve reviews tegen op betrouwbare sites

Onderschat daarnaast de kracht van een positieve recensie niet. Niet dat je zomaar elke review kunt vertrouwen die je online tegenkomt. Maar als het geluid overwegend positief is en je vertrouwt de platformen of recensenten, dan heb je weinig redenen om te twijfelen aan een merk. Als een specifiek merk genegeerd wordt door een publicatie, of je komt er simpelweg geen recensies over tegen, dan kan het zijn dat het niet bijzonder genoeg is. Hopelijk is een website transparant over de werkwijze bij het selecteren van de artikelen die worden besproken, zodat je het ontbreken van de review in de juiste context kunt plaatsen.

©Lidl

4- Recensenten die je vertrouwt zijn positief over het merk (niet alleen influencers)

Over recensenten gesproken: let ook in het bijzonder op wie zo'n product test en of diegene een grote staat van dienst heeft. Probeer te achterhalen of die persoon in het verleden vaker positief is geweest over het merk. Wees ook scherp op het beroep van zo'n recensent. Lees je een tekst van een expert, reviewer of journalist, dan kun je de argumenten veel beter plaatsen en op waarde schatten dan wanneer een influencer schreeuwt dat je maar gewoon iets moet kopen omdat het vet is. Diegene wordt daar grof voor betaald – echte redacteuren zijn niet zo gemakkelijk te beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld opzoeken via LinkedIn of iemand een echte journalist is, of is verbonden aan een bepaald merk.

5- Heb voor jezelf helder wat je belangrijk vindt

Als je eenmaal de basale informatie opgezocht hebt en je hebt wat onderzoek gedaan naar wie wat precies recenseert, dan is het tijd om naar de inhoud te kijken. Niet alle kritiek hoeft voor jou een probleem te zijn. Zeker niet als je begrijpt waar je op moet letten of als je weet wat voor jou belangrijk is. Een goede prijs-kwaliteitverhouding geeft vaak alle context die je nodig hebt. Dan kun je genoegen nemen met iets minder, zonder er te veel voor te betalen. Let in de teksten vooral ook op het updatebeleid; hoe breder die is, hoe langer je met de producten doet. Hier op ID.nl vind je ook veel reviews, misschien zit jou gewenste artikel er ook wel bij?


☃️Deze winter zit je niet in de kou:

▼ Volgende artikel
Klaar voor de toekomst met een slimme thuisbatterij
Energie

Klaar voor de toekomst met een slimme thuisbatterij

In 2050 moet het volledige energieverbruik van Nederland afkomstig zijn uit duurzame bronnen. Dat is een mooi streven, maar op dit moment is dat slechts het geval voor 17 procent van de gebruikte energie. Om het doel te halen, moeten we er met z'n allen de schouders onder zetten. Jij kunt daarbij helpen, en dat levert je onder de streep ook nog eens geld op!

Partnerbijdrage - In samenwerking met Zonneplan.

Vol elektriciteitsnet

Bedrijven en huishoudens stappen steeds vaker over op het gebruik van stroom in plaats van gas. Dat is natuurlijk goed, maar het heeft wel als gevolg dat het elektriciteitsnet snel volloopt. Dat is op dit moment al een probleem, en in de toekomst wordt dat probleem alleen maar groter. Er moet namelijk ontzettend veel extra duurzame opwekcapaciteit worden bijgebouwd om de vraag naar stroom met het aanbod te kunnen matchen.

Met de noodzakelijke toename van duurzame stroom op het ene moment (vooral overdag) en de toename van de vraag (vooral 's avonds) wordt een probleem gecreëerd, waarbij stroomopslag de enige manier is om die duurzame energie op een ander moment beschikbaar te stellen. Zonder opslagcapaciteit gaan we op steeds meer momenten duurzame energie 'weggooien', doordat windmolens en/of zonnepanelen uitgeschakeld moeten worden (en wordt het dus ook minder interessant om in dit soort projecten te investeren). Dat is natuurlijk zonde, maar gelukkig is er een oplossing.

Thuisbatterijen kunnen tijdelijk overtollige energie opslaan, energie die op een later moment weer kan worden ingezet. Deze opslagcapaciteit is de enige manier om wind- en zonnestroom over tijd te verplaatsen, waardoor het dus veel efficiënter kan worden gebruikt. Dat zorgt ervoor dat het stroomnet tijdens piekmomenten minder hoeft te worden belast. Op die manier hoeft er minder energie uit gascentrales te komen, en dat is weer goed voor het milieu.

Watch on YouTube

Wat levert een thuisbatterij op?

Een thuisbatterij kan je op dit moment al aardig wat geld opleveren. Dat heeft te maken met de onbalansmarkt. Die zorgt ervoor dat de stroomprijs automatisch omhoog gaat als er een tekort is, en juist lager wordt op momenten van een stroomoverschot. Gedurende een gewone dag kunnen zo grote verschillen ontstaan.

Als particulier kun je in principe niet bij die onbalansmarkt, maar met een thuisbatterij en Powerplay van Zonneplan kan dat wel! Je thuisbatterij wordt opgeladen als er een stroomoverschot is en levert weer stroom terug als er een tekort op het landelijke stroomnet dreigt. Zou er niet op deze onbalans gereageerd worden, dan ontstaat er schade aan apparaten of kan de stroom zelfs volledig uitvallen. Jouw bijdrage aan een stabiel net is dus enorm belangrijk en levert daardoor ook flinke vergoedingen op.

Salderingsregeling

De reden dat een thuisbatterij nog geen maximaal rendement levert, is de salderingsregeling. Die regeling houdt in dat de stroom die je opwekt met je zonnepanelen en teruglevert aan het stroomnet mag aftrekken van de netstroom die je op een ander moment gebruikt. Hoe meer stroom je teruglevert, des te meer stroom je later kunt gebruiken, zonder dat je daarvoor hoeft te betalen.

Die regeling is in het leven geroepen om het plaatsen van zonnepanelen te stimuleren. Op dit moment lijkt het er echter op dat de salderingsregeling per 1 januari 2027 wordt afgeschaft. Vanaf dat moment wordt het opslaan van zonnestroom voor eigen gebruik een extra verdienmodel voor thuisbatterijen, aanvullend op de verdienmodellen die nu al bestaan.

Netcongestie oplossen

Los van het stabiliseren van het landelijke net kunnen batterijen ook worden ingezet voor het oplossen van lokale druk, ook wel netcongestie genoemd. Dat komt voor wanneer zonnepanelen in één wijk massaal tegelijk energie terugleveren, of als bijvoorbeeld elektrische auto's en warmtepompen allemaal op hetzelfde moment stroom proberen af te nemen. Thuisbatterijen kunnen op die momenten tegenwicht bieden om de druk van het net te halen.

Op dit moment is daar nog geen markt voor, maar Zonneplan is onlangs wel al een eerste pilot gestart met netbeheerder Liander die daar een oplossing voor kan zijn.

Zonneplan Nexus-thuisbatterij

Een van de populaire thuisbatterijen is de Zonneplan Nexus. Dat is niet zomaar een accu die even wordt opgeladen en weer wordt leeggetrokken. Nee, het is een van de meest geavanceerde batterijen die er op de markt zijn. De opslagcapaciteit van de Nexus ligt tussen de 10 en wel 20 kWh – dat is bijna drie keer het dagelijks verbruik van een gemiddeld gezin.

Ook gaat het opladen en ontladen van de accu razendsnel en op vol vermogen. Daardoor maak je maximaal gebruik van de fluctuerende energieprijzen en haal je zo veel mogelijk rendement uit het op- en ontladen van de accu.

De thuisbatterij wordt volledig voor je geïnstalleerd en updates met nieuwe functies en opties ontvang je gewoon over 4G. Tel daarbij de slimme AI-gestuurde software op en de Zonneplan Nexus is de ideale thuisbatterij, voor nu én voor de toekomst.

©Zonnneplan

Conclusie

De voordelen van een thuisbatterij zijn tweeledig. Enerzijds kun je nu al geld verdienen door een thuisbatterij aan te schaffen. Je voorkomt ermee dat je een duurdere aansluiting nodig hebt, en je kunt meehelpen om het stroomnet in balans te houden, waardoor je je energierekening flink verlaagt of zelfs geld terugkrijgt. Als het voordeel van saldering wegvalt, kun je met een thuisbatterij je eigen stroom opslaan en op een later moment weer gebruiken, bijvoorbeeld als de stroomprijs tijdelijk relatief hoog is.

Met de Nexus-thuisbatterij van Zonneplan en automatische Powerplay-aansturing help je nu al om het stroomnet in balans te houden, en voorzie je je volledige huishouden in de nabije toekomst van jouw zelf opgewekte stroom.

Kijk voor meer informatie over de Zonneplan Nexus op de website van Zonneplan.