ID.nl logo
Huis

15 gratis agenda-tools

Druk, druk, druk. Een vergadering hier, een afspraak daar, een belangrijk telefoongesprek zonder agenda zijn we reddeloos verloren. Wij schotelen u vijftien gratis agenda-, taken- en kalendertools voor die het plannen van uw afspraken een stuk eenvoudiger maken!

1. Google Calendar

De kalenderdienst van Google wordt wereldwijd door duizenden mensen gebruikt. Dat heeft zo zijn redenen. De dienst is volledig gratis en beschikt over verschillende handige functies. Zo kunt u (een gedeelte van) uw kalender delen met vrienden, familieleden of collega's, waardoor het plannen van afspraken erg eenvoudig wordt. Bent u vaak onderweg? U kunt Google Calendar ook oproepen via uw mobiele telefoon. Bovendien kunt u uw online agenda synchroniseren met Microsoft Outlook of Apple iCal. Een offline versie opvragen, uw belangrijkste afspraken afdrukken of herinneringen instellen behoort eveneens tot de mogelijkheden. Afspraken die u via Gmail ontvangt, kunt u onmiddellijk vastleggen in Google Calendar.

©PXimport

Via de uitgebreide afsprakenmodus kunt u herhalingen instellen en bijlagen toevoegen.

2. Remember the milk

De takenlijst opnieuw uitgevonden dat is een prima omschrijving voor de online dienst Remember the Milk. Na een korte registratieprocedure kunt u uw takenlijstjes aanmaken. Deadlines, notities, trefwoorden, webpagina's, de geschatte tijd om de taak te voltooien of locaties toevoegen is een fluitje van een cent. Bent u nogal vergeetachtig? U kunt herinneringen ontvangen via e-mail of sms. Gebruiken uw vrienden of collega's Remember the Milk ook? Dan kunt u taken of takenlijsten delen. Het is zelfs mogelijk om uw account te koppelen aan Apple iCal of Google Calendar. Taken toevoegen via iPhone of Gmail kan eveneens. Handige tool voor iedereen met een uitgebreide takenlijst!

©PXimport

U kunt prioriteiten instellen en uw taken indelen in verschillende categorieën.

3. Rainlendar 2.6

Rainlendar is een piepklein programmaatje op uw bureaublad dat al uw afspraken, verjaardagen en taken onthoudt. De widget-achtige toepassing is een prima digitaal geheugensteuntje. Afspraken of taken invoeren kan snel (in de vorm van een kattebelletje) of uitgebreid (met locatie, webadres, prioriteit en categorie). Een alarmsignaal of terugkeerpatroon is zo ingesteld. Wie Rainlendar vaak gebruikt, zal met behulp van toetsencombinaties erg snel door de kalender, afspraken, verjaardagen en taken kunnen navigeren. Houdt u van een persoonlijk tintje? U hebt de beschikking over talloze gratis skins. Rainlendar is zo compact dat het nooit in de weg staat. Beschikbaar voor Windows, Mac en Linux.

©PXimport

U bepaalt zelf het uiterlijk van Rainlendar.

4. Tibu

De Nederlandse dienst Tibu beheert uw afspraken, voorziet u desgewenst van routebeschrijvingen en weersverwachtingen, stuurt u herinneringen per e-mail of sms en deelt uw agenda met andere Tibu-gebruikers. Kalendergegevens importeren kan vanuit Microsoft Outlook, Windows Live Calendar, Apple iCal, Google Calendar of Lotus Notes. Contactgegevens importeert u in een handomdraai vanuit Twitter, LinkedIn, Hotmail, Gmail, Yahoo! en MobileMe. Afspraken aanmaken en andere Tibu-gebruikers op de hoogte stellen van vergaderingen is erg eenvoudig. Sms'jes versturen kan ook, maar hiervoor hebt u Tibu-credits nodig (10 credits voor 1,3 euro). Enig minpuntje is dat de agenda niet via https versleuteld is. Desalniettemin is Tibu een leuke organizer met een frisse interface.

©PXimport

U bepaalt zelf hoeveel informatie u invult.

5. EssentialPIM Free 3.54

Een agenda, een takenlijst, een notitieblok, een adresboek en een e-mailclient EssentialPIM Free bundelt deze functies in een overzichtelijk interface. Afspraken vastleggen, takenlijstjes maken, notities bewaren, het is allemaal even eenvoudig. Dankzij verschillende kleurrijke categorieën blijft uw agenda overzichtelijk, ook al staat hij bomvol. Wilt u overstappen van uw bestaande client? U kunt gegevens importeren uit Outlook (Express) en iCal. Wilt u uw gegevens delen? U kunt uw agenda exporteren naar html-, iCal-, txt- of rtf-formaat. Nog meer functies? De Pro-versie (29,95 euro) biedt ­onder meer een betere versleuteling en toegang tot meerdere mailaccounts.

©PXimport

Dankzij de verschillende kleurtjes blijft uw agenda overzichtelijk.

6. Datumprikker

Wilt u een weekendje weg met enkele familieleden of vrienden? Organiseert u een barbecue of een reünie? Het zoeken naar een geschikte datum is niet altijd even gemakkelijk. Tenzij u Datumprikker gebruikt. Nadat u zich gratis geregistreerd hebt, kunt u uw afspraak een naam geven, een locatie toevoegen en een korte omschrijving invoeren. Vervolgens voert u enkele data in. Vul vervolgens nog even de e-mailadressen van uw genodigden in en verstuur de uitnodigingen. Elke ontvanger kan nu aangeven wanneer hij of haar beschikbaar is, en u ziet vervolgens welke datum het meest geschikt is voor uw feestje, vergadering of reünie. Het is zelfs mogelijk om de antwoorden te bewaren in een Excel-document. Handig!

©PXimport

Het familieweekend is op deze manier een stuk sneller gepland!

7. Birthday Reminder 5.5

Vergeet u af en toe wel eens een verjaardag? Dankzij het eenvoudige programmaatje Birthday Reminder voorkomt u dat u de verjaardag van uw ouders, kinderen, partner, collega's of vrienden vergeet. Het enige wat u hoeft te doen is de voornaam (en eventueel ook achternaam) en de verjaardag eenmalig in te typen en op te slaan in Birthday Reminder. Het programma waarschuwt u dan op de dag zelf of één, twee of drie dagen van tevoren wanneer u de computer opstart. Meer doet het programma niet. U kunt via Birthday Reader wel nog een lijst opvragen van alle verjaardagen die u hebt ingevoerd.

©PXimport

Een naam, dag en maand. Meer vraagt Birthday Reminder niet!

8. VueMinder Calendar Lite 7.2.1

VueMinder Calendar Lite oogt professioneel. U kunt uw kalenders delen via internet of een lokaal netwerk, data importeren en exporteren via Outlook of synchroniseren met uw iPhone. Belangrijke afspraken vergeet u niet dankzij een pop-up reminder of e-mail. Hebt u een graag een papieren overzicht? VueMinder Calendar Lite biedt u lay-outs per dag, week of maand. De gebruiksvriendelijkheid, het uitgebreide aanbod functies en de overzichtelijke interface maken van VueMinder Calendar Lite een aangenaam en handig pakket. Bent u helemaal overtuigd van het programma? Voor 31 euro kunt u de Pro-versie aanschaffen met nog meer features zoals Google Calendar synchronisatie, sms-functie en meer afdrukmogelijkheden.

©PXimport

Handig in gebruik en erg overzichtelijk.

9. Chandler 1.0.3

Er bestaan tientallen programma's waarmee u agenda's of takenlijsten kunt delen, maar meestal kunnen deze toepassingen niet overweg met meerdere besturingssystemen. Het open source-pakket Chandler blinkt uit in het delen van informatie, want dat kan namelijk tussen Windows-, Mac- en Linux-systemen. Chandler bundelt een agenda, takenlijsten en notities. Het is mogelijk om bestaande kalenders te importeren en uw agenda te synchroniseren met iCal of Google Calendar. Dankzij de online Chandler Hub is het zelfs mogelijk om uw data op iedere computer met een internetverbinding op te vragen. Gebruiken meerdere mensen uw computer? Chandler is eenvoudig te beveiligen met een wachtwoord. Een Nederlandse versie is helaas (nog) niet beschikbaar.

©PXimport

De mooie en overzichtelijke interface maakt Chandler erg gebruiksvriendelijk.

10. Doodle

Net zoals Datumprikker is Doodle een erg handige activiteitenplanner. Nadat u een titel en omschrijving aan uw afspraak hebt gegeven kunt u verschillende data aanvinken. Indien gewenst kunt u ook tijdstippen toevoegen. Daarna hebt u de keuze om de uitnodigingen zelf te versturen (via een unieke url) maar u kunt Doodle de uitnodigingen ook laten versturen door simpelweg de e-mailadressen van uw ontvangers op te geven. Het is zelfs mogelijk om uw Google- of Outlook-adresbook aan Doodle te koppelen. Uw ontvangers kunnen aanvinken wanneer ze beschikbaar zijn en eventueel ook opmerkingen achterlaten. Verder kunt u instellen of alleen u of iedereen de antwoorden te zien krijgt.

©PXimport

U kunt de resultaten exporteren naar een pdf-document of Excel-bestand.

11. Todoist

To-do-lijstjes maken is erg eenvoudig via Todoist. Nadat u zich gratis geregistreerd hebt, kunt u zoveel taken toevoegen als u wilt. Alle taken en klussen zijn netjes onder te verdelen in verschillende categorieën. U kunt taken splitsen in subtaken, prioriteiten en deadlines stellen, verschillende kleurtjes gebruiken, bewerken, sorteren en afdrukken. De startpagina van Todoist is volledig naar uw hand zetten en dankzij de extra dienst Todoist Anywhere kunt u een snelkoppeling in de balk van uw browser zetten zodat u het programma nog sneller kunt oproepen. Integratie in Gmail, iGoogle of Netvibes behoort eveneens tot de mogelijkheden. Erg handig!

©PXimport

Todoits heeft een sobere, maar overzichtelijke interface.

12. XL Calendar 1.7

Wilt u graag zelf een kalender maken in Excel? Hebt u echter geen flauw idee hoe u daar precies mee moet beginnen? Dan biedt XL Calendar uitkomst. Met deze kalendergenerator maakt u in een handomdraai de meest overzichtelijke kalenders met Excel. U hoeft slechts een kalenderjaar of start- en eindmaand op te geven en vervolgens één van de negen voorinstellingen te kiezen. U bepaalt de startdag van de week op uw kalender, de cel waarop de eerste dag staat, het aantal rijen interval tussen de verschillende dagen, de weergave van het weeknummer, enzovoorts. Eén druk op de Generate-knop later krijgt u uw Excel-kalender te zien.

©PXimport

U bespaart heel wat tijd dankzij deze kalendergenerator voor Excel.

13. Kalendra 2.0.3

Kalendra mag u gerust omschrijven als 'multimediale agenda'. U kunt uw afspraken en taken netjes bewaren in een agenda-achtige interface. Een sterke troef is dat u gesproken boodschappen aan uw afspraken kunt toevoegen. Dat bespaart u heel wat typewerk. Bovendien kunt u uw kalender opfleuren met uw eigen foto's en dat werkt een stuk plezieriger! In principe kunt u Kalendra ook gebruiken als dagboek of fotoalbum. Het is zelfs mogelijk om het programma als e-mailclient te gebruiken. Kalendra lijkt ons een leuke agenda voor jongeren. Voor zakenlui zijn er voldoende professionele alternatieven voorhanden. Bovendien bevat de Nederlandse versie behoorlijk wat vertaalfouten.

©PXimport

De dagboekachtige interface geeft niet echt een professionele indruk.

14. Mozilla Sunbird 1.0

Firefox en Thunderbird zijn de bekendste producten van Mozilla. De kalender-toepassing Sunbird verdient echter ook wat aandacht. De erg strakke kalender met takenlijst werkt ontzettend ­intuïtief. Alle functies zitten onder de juiste knoppen, u bent onmiddellijk vertrouwd met het programma. U kunt verschillende kalenders aanmaken per gebruiker, werk, privé, verjaardagen enzovoorts en deze vervolgens delen via een netwerk. Gebruikt u Mozilla Thinderbird als mail­client? Dan kunt u Sunbird via Mozilla Lightning integreren in Thunderbird om een volwaardig alternatief voor Outlook te verkrijgen.

©PXimport

U bepaalt hoe uw kalender oogt. De instellingen zijn eindeloos.

15. TaskFive

Online planners zijn ontzettend efficiënt, maar takenlijstjes die u kunt delen zijn nog veel handiger. Via TaskFive maakt u in een handomdraai een takenlijst die u vervolgens kunt delen met familieleden, vrienden of collega's. Nieuwe klussen toevoegen is erg eenvoudig en uitgevoerde taken schrappen gebeurt met één muisklik. Wanneer andere gebruikers een nieuwe taak voor u plannen, wordt u hiervan op de hoogte gebracht via e-mail. Via de optie Company Report krijgt u zelfs percentages te zien waaruit blijkt wie de meeste klussen al uitgevoerd heeft. Volledig gratis voor één of twee gebruikers. Voor drie of meer gebruikers betaalt u 9 euro per maand.

©PXimport

Taken delen met andere gebruikers kan erg gemakkelijk via TaskFive.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 mini-pc's als desktop- of laptopvervanger
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 mini-pc's als desktop- of laptopvervanger

In de rubriek Waar voor je geld gaan we op zoek naar producten voor een mooie prijs die je leven makkelijk(er) maken. Werk je vaak thuis, maar is je werkplek niet al te groot? Dan kun je overwegen om een klein formaat pc aan te schaffen. Een mini-pc voldoet aan die behoefte, het enige dat nodig is, is een aparte monitor.

Een mini-pc kan een goede oplossing zijn voor thuiswerkplekken die niet al te groot zijn, of waar je simpelweg gewoon een opgeruimder bureau wil hebben. Mini-pc's zijn compact, maar snel en veelzijdig genoeg om er je gewone werk op te doen of om op te gamen. Wij vonden vijf krachtige mini-pc's voor je.

Acer Revo Box RB102-01W Mini

De Acer Revo Box RB102-01W Mini is een compacte computer die zijn rekenkracht ontleent aan een Intel Core Ultra 5 125U processor. Deze processor is ontworpen om een balans te bieden tussen prestaties en energie-efficiëntie. Voor het uitvoeren van je dagelijkse taken en het wisselen tussen verschillende applicaties beschikt het systeem over 8 GB aan DDR5 werkgeheugen. De opslag van je bestanden, software en het besturingssysteem wordt verzorgd door een 512 GB SSD, wat bijdraagt aan snelle opstart- en laadtijden. Qua connectiviteit kun je gebruikmaken van een reeks poorten. Zo zijn er meerdere USB-aansluitingen beschikbaar voor je randapparatuur. Voor het aansluiten van beeldschermen is de mini-pc uitgerust met zowel een HDMI- als een DisplayPort-uitgang. Om verbinding te maken met een netwerk, is er een 2.5 Gigabit Ethernetpoort aanwezig. Het systeem wordt geleverd met Windows 11 voorgeïnstalleerd.

Specificaties

Formaat: 13,1 x 13,1 x 4,3 cm
Processor:
Intel Core Ultra 5 125U
Werkgeheugen:
8 GB DDR5
Harde schijf:
512 GB SSD
Netwerk:
Wifi 6E, Bluetooth, 2.5 Gigabit LAN

MSI Cubi 5 12M-002EU

De MSI Cubi 5 12M-002EU is een rappe mini-pc van slechts 12,4 × 12,4 × 5,4 centimeter. Via de bijgesloten VESA-beugel monteer je de behuizing optioneel achterop een pc-monitor. Ondanks het nogal kleine formaat betreft het een volwaardige pc waarop je één of twee schermen kunt aansluiten. Gebruik hiervoor de HDMI- en/of DisplayPort-aansluiting aan de achterzijde. Verder zien we hier twee netwerk- en usb-poorten. Via drie usb-ingangen aan de voorzijde sluit je makkelijk randapparaten aan. Voor draadloze communicatie heeft de binnenzijde een bluetooth- en wifi-adapter.

In het kleine 'doosje' zit een ssd van 512 GB. Hierop is Windows 11 Pro voorgeïnstalleerd. Om die reden leent de Cubi 5 12M-002EU zich goed voor zakelijke gebruikers, want deze Windows-editie beschikt over extra veiligheidsfuncties. De Intel Core i5-1235U-processor voldoet voor dagelijkse pc-taken prima. Deze processor heeft tien rekenkernen waarvan de snelste twee zijn afgeregeld op een maximale klokfrequentie van 4,4 GHz. Tot slot is er een geheugenmodule van 8 GB RAM ingebouwd. Blijkt dat op den duur onvoldoende, dan kun je eventueel upgraden naar maximaal 64 GB RAM. Deze mini-pc is als alternatief ook met meer rekenpower verkrijgbaar.

Specificaties

Formaat: 12,4 x 12,4 x 5,4 cm
Processor:
Intel Core i5-1235U
Werkgeheugen:
8 GB DDR4
Harde schijf:
512 GB SSD
Netwerk:
Wifi 6E, Bluetooth 5.3, 1x Gigabit LAN, 1x 2.5 Gigabit LAN

Lenovo ThinkCentre M70q Gen 5 Mini PC 

De Lenovo ThinkCentre M70q Gen 5 is een compacte computer die zijn prestaties haalt uit een Intel Core i5-14400T processor. Voor het uitvoeren van je taken en het draaien van software is het systeem voorzien van 16 GB aan DDR5 werkgeheugen. Dit type geheugen heeft een hogere snelheid dan zijn voorganger, DDR4. Als het gaat om de opslag van je bestanden en programma's, dan maak je gebruik van een 512 GB SSD. De aanwezigheid van een SSD is van invloed op de opstarttijd van de computer en de laadsnelheid van je applicaties. Verbindingen met het internet en je lokale netwerk leg je via de ingebouwde Wi-Fi 6 (802.11ax) module of de aanwezige ethernetpoort. Voor het koppelen van randapparatuur zoals een monitor, muis of extern opslagapparaat, beschikt de mini-pc over een variatie aan poorten, waaronder HDMI, DisplayPort en meerdere USB-aansluitingen. Het besturingssysteem dat vooraf geïnstalleerd is, is Windows 11 Pro.

Specificaties

Formaat: 17,9 x 18,3 x 3,7 cm
Processor:
Intel Core i5-14400T
Werkgeheugen:
16 GB DDR5
Harde schijf:
512 GB SSD
Netwerk:
Wifi 6E, Bluetooth 5.3, Gigabit LAN

DELL OptiPlex 3000 Thin Client - N6005

De DELL OptiPlex 3000 in deze Thin Client-uitvoering is een systeem dat is ontworpen voor specifieke computertaken. Het apparaat draait op een Intel Pentium Silver N6005 processor, een chip die de basis vormt voor de functionaliteit. Voor het werkgeheugen is er 16 GB RAM aanwezig, wat van invloed is op de prestaties bij het gebruiken van meerdere programma's. De opslag bestaat uit een SSD met een capaciteit van 256 GB, waarop het besturingssysteem en je applicaties worden geïnstalleerd. Dit model is uitgerust met Dell ThinOS, een specifiek besturingssysteem dat is gericht op het werken met virtuele desktopomgevingen. Voor het aansluiten van je apparatuur beschikt de computer over diverse poorten. Je vindt er onder andere USB 3.2-poorten, een netwerkaansluiting en twee DisplayPort-uitgangen voor het koppelen van beeldschermen. De compacte behuizing maakt het mogelijk om het systeem op verschillende manieren te plaatsen

Specificaties

Formaat: 18,2 x 17,8 x 3,6 cm
Processor:
Intel Pentium Silver N6005
Werkgeheugen:
16 GB DDR4
Harde schijf:
256 GB SSD
Netwerk:
Gigabit LAN

Blackview MP100 Mini PC

Binnen de compacte behuizing van de Blackview MP100 vind je een AMD Ryzen 7 5825U processor, een chip met 8 kernen die de taken van het systeem verwerkt met een maximale turbofrequentie van 4.5 GHz. Voor het gelijktijdig gebruiken van verschillende programma's is het systeem, afhankelijk van de uitvoering, voorzien van 16 GB of 32 GB DDR4 werkgeheugen. Mocht je in de toekomst meer geheugen nodig hebben, dan is dit uit te breiden tot een maximum van 64 GB. De opslag van je bestanden en software wordt verzorgd door een M.2 SSD, met een capaciteit van 512 GB of 1 TB. Qua verbindingen heb je de beschikking over Wi-Fi 6 en Bluetooth 5.2 voor draadloze connectiviteit. Fysieke aansluitingen zijn er ook volop: het apparaat heeft onder andere USB 3.2-poorten, twee Type-C poorten, een HDMI-aansluiting en een DisplayPort. Hiermee kun je tot drie 4K-beeldschermen tegelijk aansturen. Het vooraf geïnstalleerde besturingssysteem op dit model is Windows 11 Pro.

Specificaties

Formaat: 12,8 x 12,8 x 5,2 cm
Processor: AMD Ryzen 7 5825U
Werkgeheugen:
16 GB of 32 GB DDR4
Harde schijf:
512 GB of 1 TB SSD
Netwerk:
Wifi 6, Bluetooth 5.2, Gigabit LAN

▼ Volgende artikel
Acer lanceert Swift Air 16: ultralichte Copilot+-laptop met AMD Ryzen AI-chip
© Acer
Huis

Acer lanceert Swift Air 16: ultralichte Copilot+-laptop met AMD Ryzen AI-chip

Acer heeft de nieuwe Swift Air 16 (SFA16-61M) gepresenteerd, een ultralichte 16 inch-laptop die minder dan een kilo weegt. De laptop is bedoeld voor gebruikers die veel reizen en combineert een ruim scherm met de nieuwste AI-functies van Windows 11.

De Swift Air 16 draait op de AMD Ryzen AI 300-serie processoren, tot maximaal een Ryzen AI 7 350. Deze chips zijn ontworpen om lokale AI-toepassingen sneller en energiezuiniger uit te voeren. Volgens Acer gaat de batterij tot 13 uur mee. De laptop is bovendien onderdeel van Microsofts Copilot+ pc-programma, waarmee functies als Recall, Click to Do en verbeterde Windows Search beschikbaar zijn voor productiever werken.

De behuizing is gemaakt van een magnesium-aluminiumlegering, wat zorgt voor stevigheid bij een gewicht van minder dan één kilo. Daarmee behoort de Swift Air 16 tot de lichtste laptops met een 16 inch-scherm. Gebruikers kunnen kiezen uit verschillende kleuruitvoeringen en twee schermopties: een WQXGA+ AMOLED-display met 120 Hz verversingssnelheid of een WUXGA IPS-paneel met een refresh rate van 60 Hz. De AMOLED-versie biedt een hoge helderheid (400 nits) en volledige DCI-P3-kleurruimte, wat vooral interessant is voor ontwerpers en andere creatieve professionals.

Voor videogesprekken is de laptop uitgerust met een 2MP Full HD IR-camera met privacysluiter en gezichtsherkenning via Windows Hello. Twee microfoons en luidsprekers zorgen voor helder geluid. Qua aansluitingen zijn er twee USB-C-poorten, een USB-A-poort en een HDMI 1.4-uitgang. Draadloos biedt het apparaat ondersteuning voor wifi 6E en de nieuwste Bluetooth-standaard.


De Acer Swift Air 16 ligt vanaf november 2025 in de Benelux in de winkels, met een adviesprijs vanaf 999 euro.


Wat is een Copilot+ pc?

Een Copilot+ pc is een nieuwe generatie Windows-laptops uitgerust met speciale AI-chips. Deze zorgen ervoor dat functies als spraakcommando's, samenvatten van documenten of beeldherkenning lokaal worden uitgevoerd in plaats van in de cloud. Dat maakt ze sneller en energiezuiniger.