Review: Nintendo Switch

Geplaatst: 17 maart 2017 - 12:04

Aangepast: 19 oktober 2023 - 04:52

Redactie ID.nl

Noem Nintendo gerust eigenwijs. Waar de tech- en gamesindustrie links gaat, gaat de Japanse oudgediende keer op keer rechts. Soms pakt dat goed uit, zoals met de Wii. Daar werden er meer dan 100 miljoen van verkocht. Soms gaat het ook mis, zie de Wii U. Nintendo's vorige spelcomputer ging ‘maar’ 13 miljoen keer over de toonbank. En nu is er de Switch.

Nintendo houdt voet bij stuk, want ook deze console ligt lekker dwars. Zo is de Switch geen grafische krachtpatser, zoals de PlayStation 4 of de Xbox One. Het apparaat draait op een mobiele processor die voornamelijk voor smartphones en tablets is weggelegd. Dat betekent niet dat Switch-games er niet mooi uit kunnen zien. Kijkt u maar naar The Legend of Zelda: Breath of the Wild, de grootste Switch-game van het moment. Toch liggen de kwaliteiten (en prioriteiten) van de Switch elders.

Samen spelen

Nintendo zet namelijk vooral in op samenspel. En dan niet alleen online, maar vooral ook lokaal met vrienden en familie. Aan weerszijden van de controller ziet u de rode en blauwe JoyCons. Deze zijn los te koppelen, zodat het twee aparte, bewegingsgevoelige controllers worden. U geeft er een aan uw medespeler en voilà, u speelt niet meer alleen. Menige game voor de Switch is dan ook het leukst in groepsverband, zoals 1-2 Switch en Snipperclips.

De Switch heeft daarnaast nog een belangrijk trucje. Door het tabletgedeelte uit de houder te halen en de JoyCons aan beide kanten er aan vast te klikken, kunt u ook zonder televisie verder spelen. Zodoende is de spelcomputer volledig portable. De console dankt hier zijn naam aan, het ‘switchen’ tussen het spelen op een tv en het spelen onderweg. Dit gebeurt overigens in een oogwenk. U haalt de tablet uit de houder, het beeld verschijnt direct op het scherm in uw handen, en spelen maar. Alleszins een knap staaltje techniek.

Afwachten

Toch valt er ook wel wat aan te merken op de hardware. Zo is het scherm erg gevoelig voor krassen, doordat u deze constant in- en uit de houder schuift. Een screen protector is geen overbodige luxe. Daarnaast is er slechts 32 GB opslagruimte aanwezig, wat voor een console anno 2017 erg weinig is. Dat wordt dus op den duur investeren in een groter geheugenkaartje. Voor u het weet, stapelen de verborgen kosten zich op.

Of de Switch wel een succes wordt, is nog koffiedik kijken. Met name de minder krachtige specificaties maken het voor ontwikkelaars mogelijk minder interessant om hun games ook op de Switch uit te brengen. Het aanbod aan spellen is in dit stadium dan ook nog klein. We nemen het u niet kwalijk als u de kat nog even uit de boom kijkt.

De Switch is een unieke spelcomputer die het plezier van samen spelen voorop stelt. Een gelikt apparaat waarvan de toekomst desondanks nog wat onzeker is.

Veelzijdig, leuk voor thuis én onderweg.
Aanbod games nog karig, krasgevoelig scherm.