ID.nl logo
Alleen maar méér Pokémon in Kijkduin
© Reshift Digital
Huis

Alleen maar méér Pokémon in Kijkduin

De hype rondom het smartphonespelletje Pokémon Go wordt minder, maar in Kijkduin merk je daar weinig van. Al maanden trekken dagelijks tientallen, soms wel honderden mensen naar het kustplaatsje omdat er veel (bijzondere) Pokémon te vangen zijn. Den Haag moest zelfs dreigen met juridische stappen voordat de ontwikkelaar van het spelletje de Pokémon uit het duingebied van Kijkduin verwijderde. Computer Idee reisde af naar de zelfbenoemde Pokémon-hoofdstad van Nederland en zag hoe de opgelegde beperkingen het spel juist eenvoudiger maken.

Al maanden fietst de gepensioneerde René (die liever niet met zijn achternaam genoemd wil worden) drie keer per week van Zoetermeer naar Kijkduin om daar een paar uur Pokémon te vangen. Ook als het slecht weer is, zoals vandaag. Een gure herfstwind waait over de boulevard en passerende wandelaars trekken de mutsen verder over hun oren. Strandtenten die na het hoogseizoen niet zijn afgebroken, adverteren met verwarmde terrassen en chocomel. Maar René zit op een bankje op het Deltaplein met uitzicht over het strand, en hij heeft zijn eigen thermoskan koffie mee.

Geen Pokémon meer in de duinen

Hij heeft de Pokémon-hype vanaf het begin meegemaakt, en zag hoe Kijkduin overspoeld werd door hordes fanatieke spelers die speciaal kwamen voor de massaal aanwezige Pokémon. Die zitten niet alleen op de boulevard en het Deltaplein, maar ook in de woonwijken en tot 11 oktober ook in de duinen. Het kwetsbare natuurgebied werd onder de voet gelopen en ging gebukt onder achtergelaten afval en wildplassers. Omwonenden klaagden bovendien over geluidsoverlast. René snapt daarom dat de gemeente Den Haag de Pokémon weg wilde hebben uit de duinen. ‘Mensen renden daar rond als een kip zonder kop op zoek naar zeldzame Pokémon, zonder oog te hebben voor de omgeving.’

De gemeente plaatste hekken (die werden letterlijk omver gelopen) en probeerde vervolgens in gesprek te gaan met Niantic, de ontwikkelaar van het populaire spelletje. Die gaf niet thuis, waarna Den Haag een kort geding aanspande met twee eisen: geen Pokémon meer in de duinen en ’s avonds minder Pokémon op het Deltaplein. Niantic verwijderde op 11 oktober de Pokémon uit de duinen. Het instellen van een locatiespecifieke avondklok heeft volgens de ontwikkelaar meer tijd nodig, waar de gemeente mee akkoord is gegaan.

‘Hier gaat de vlag pas uit als het net zo rustig is als vroeger’

Volgens René baalden veel spelers in eerste instantie van het besluit omdat ze dachten dat er voortaan minder Pokémon in Kijkduin zouden verschijnen. Maar het tegenovergestelde gebeurde: de Pokémon die voorheen in de duinen zaten, worden nu op de boulevard en het Deltaplein geprojecteerd. Omdat daar al bovengemiddeld veel (zeldzame) figuurtjes te vinden waren, is het nu nog eenvoudiger geworden om er in korte tijd veel te vangen. De overlast die de Pokémonjagers de afgelopen maanden veroorzaakten, zal daarom nauwelijks minder worden, verwacht Willem Elinga. De zeventiger woont tegenover het Deltaplein en kijkt hoofdschuddend naar de tientallen spelers die voor zijn deur zitten. ‘Zombies zijn het. Ze hebben alleen maar oog voor hun telefoon, letten niet op het verkeer en gooien hun rotzooi bij mij in de tuin. Dat die beestjes niet meer in de duinen zitten is goed, maar het probleem blijft. Hier gaat de vlag pas uit als het weer zo rustig is als vroeger.’

©CIDimport

Een andere buurtbewoner wil vanwege zijn baan bij de gemeente Den Haag alleen anoniem praten. Hij heeft geen goed woord over voor zijn werkgever, die Kijkduin uitriep tot de Pokémon-hoofdstad van Nederland. ‘In plaats van wat te doen aan de overlast, plaatste de gemeente een bord om te benadrukken hoe trots Kijkduin is op die Pokémon-rotzooi.’

Ondernemers hebben het niet drukker gehad

Het initiatief kwam van het Haagse D66-raadslid Rachid Guernaoui. Op 10 augustus onthulde hij een groot Pokémon-bord op het Deltaplein om ‘Kijkduin op de kaart te zetten en lokale ondernemers een hart onder de riem te steken’. De gedachte was: toeristen die Pokémon komen vangen, leveren strandtenten extra omzet op aan eten en drinken. Mevrouw Jansen van snackbar Quality zegt daar niets van te hebben gemerkt. ‘In vergelijking met de zomermaanden van vorig jaar hebben we het door de Pokémon-hype niet drukker gehad.’
Andere eetgelegenheden aan de boulevard van Kijkduin lieten al eerder weten niet te profiteren van de Pokémonhype. Tapastent Bilbao zei tegen RTL Nieuws dat de drukte juist averechts werkt op de bezoekersaantallen; vaste gasten zouden wegblijven. En pannenkoekenhuis Klein Seinpost klaagde tegenover het AD dat de nieuwe bezoekers niets bestellen maar enkel voor de toiletten komen.

©CIDimport

Pokémon-bord blijft staan

Een woordvoerder van de gemeente Den Haag probeert dat beeld te nuanceren. Volgens hem hangt het ervan af welke ondernemer je spreekt. ‘De een zegt inderdaad financieel niets gemerkt te hebben van de Pokémon-vangers, de ander draaide de afgelopen maanden een fors hogere omzet.’ En die overlast dan? De woordvoerder ontkent niet dat er ‘door de drukte incidenten zijn geweest’, maar wijst op de maatregelen die de gemeente heeft genomen om de overlast in te dammen. ‘Er zijn extra prullenbakken en verrijdbare toiletten geplaatst en op drukke dagen zijn er verkeersregelaars ingezet.’ Maar de buurtbewoners lachen erom. Elinga: ‘Die maatregelen hielpen helemaal niet, daarom ging de gemeente uit wanhoop over op juridische stappen. Dat bord moet gewoon weg.’  

Maar het bord blijft staan, zegt de woordvoerder. ‘Het weghalen van het bord verandert niets aan de hoeveelheid Pokémon-spelers die naar Kijkduin komen. Er kleeft enkel symbolische waarde aan.’ De gemeente verwacht dat de opgelegde beperkingen samen met de afzwakkende hype rondom het spel en het winterse weer de overlast verder terugdringen, en ziet geen reden om Pokémon-hoofdstad Kijkduin te onttronen. Voorlopig blijft het kustplaatsje dus dé plek voor fanatieke Pokémon-jagers.

▼ Volgende artikel
iOS 26 geeft je iPhone een nieuw gezicht en een knap stel hersenen
© Apple
Huis

iOS 26 geeft je iPhone een nieuw gezicht en een knap stel hersenen

Apples heeft gisteren zijn nieuwe 17-serie gepresenteerd, en daar hoort nu eenmaal ook een nieuwe versie van het besturingssysteem bij. iOS 26 brengt een nieuw design met Liquid Glass, slimme Apple Intelligence-functies en verbeteringen in apps als Telefoon, Berichten en CarPlay. Ontdek wat er verandert, welke iPhones worden ondersteund en wanneer de update beschikbaar komt.

In dit artikel lees je:
  • Hoe Liquid Glass het uiterlijk van iOS 26 verandert
  • Wat Apple Intelligence toevoegt aan je dagelijkse gebruik
  • Tips om veilig en slim te updaten
  • Welke vernieuwingen er zijn in Telefoon, Berichten, Games en CarPlay
  • Voor welke iPhones iOS 26 beschikbaar is en vanaf wanneer

Apple zet met iOS 26 een grote stap. Het systeem ziet er niet alleen frisser uit, maar voelt ook overzichtelijker en handiger in gebruik. Liquid Glass geeft de iPhone een nieuw uiterlijk, Apple Intelligence werkt stiller maar slimmer mee en kern-apps als Telefoon, Berichten en Camera krijgen een flinke opknapbeurt. Dit zijn de belangrijkste veranderingen en dit heb jij eraan.

Liquid glass maakt iOS frisser en rustiger

De grootste vernieuwing is Liquid Glass, een doorschijnend laagje dat meebeweegt met het licht en de kleuren om je heen. Daardoor oogt de interface levendiger zonder druk te worden. Navigatiebalken krimpen automatisch als je scrolt, iconen en widgets zijn opgebouwd uit lagen en het geheel voelt rustiger aan.

Ook Apples eigen apps zijn aangepakt. De Camera-app is eenvoudiger ingedeeld, zodat je sneller bij de juiste functie bent, terwijl Foto's een duidelijke scheiding maakt tussen je bibliotheek en verzamelingen. Op het toegangsscherm zorgen zogenaamde 'spatial scenes' voor een speelse dynamiek: de achtergrond reageert op beweging en de klok schuift automatisch mee in de beschikbare ruimte. Ontwikkelaars kunnen met nieuwe API's dezelfde stijl doorvoeren in hun apps, zodat je overal dezelfde visuele lijn ziet.

©Apple

Apple intelligence helpt ongemerkt mee

Apple Intelligence is geen losse knop of app meer, maar een stille motor die overal in iOS 26 meedraait. Live-vertalen werkt direct in Telefoon, FaceTime en Berichten. Tekst en spraak worden in realtime omgezet op je toestel zelf, waardoor het snel en privacyvriendelijk blijft.

Daarnaast begrijpt je iPhone beter wat er op het scherm gebeurt. Zie je bijvoorbeeld een datum in een chat, dan kun je die direct omzetten naar een agenda-afspraak. Ook creatieve functies zijn volwassener geworden: Genmoji en Image Playground maken persoonlijke emoji en visuals als woorden tekortschieten. Apple gebruikt hiervoor een mix van slimme modellen op het toestel en in de cloud, en ontwikkelaars krijgen toegang tot het on-device model om eigen apps intelligenter te maken. Voor Nederlandstaligen is er nog een kleine kanttekening: ondersteuning voor Nederlands komt pas later in 2025.

Zo update je zonder problemen

Een nieuwe iOS-versie installeren is spannend, maar kan ook voor verrassingen zorgen. Maak daarom eerst een back-up via iCloud of je computer. Werk je met belangrijke apps of accessoires, dan is het slim om een paar dagen te wachten. Vaak brengen ontwikkelaars snel updates uit die kleine fouten oplossen. Ben je vooral nieuwsgierig? Dan zit je met iOS 26 goed. De publieke bèta gaf al een voorproefje en onlangs is de Release Candidate uitgerold. Zo bepaal je zelf of je direct overstapt of liever nog even wacht.

©Apple

Slimmere apps en meer plezier

Ook de kern-apps voelen anders aan. In Telefoon zijn favorieten, recente oproepen en voicemail samengebracht in één overzicht. De functie 'Oproepen filteren' helpt je onbekende bellers te filteren. De functie Hold Assist, die een seintje geeft zodra iemand eindelijk de lijn opneemt, is in Nederland helaas niet beschikbaar.

In Berichten kun je onbekende afzenders apart laten binnenkomen en groepsgesprekken leuker maken met polls. Via Image Playground laat je bovendien achtergronden genereren voor de juiste sfeer.

Nieuw is de Apple Games-app, een centrale plek waar je al je spellen vindt, van Apple Arcade tot uitdagingen met vrienden. CarPlay sluit zich aan bij de nieuwe stijl, met compactere meldingen en ondersteuning voor Live Activities. Met CarPlay Ultra gaat Apple nog een stap verder door functies van de auto en je iPhone nauwer te koppelen.

Voor wie beschikbaar?

iOS 26 is gratis beschikbaar voor iPhone 11 en nieuwer. Daarmee vallen de iPhone XR, XS en XS Max dit jaar af. Voor de slimme functies van Apple Intelligence is bovendien een recentere iPhone nodig. Apple benadrukt dat beschikbaarheid per regio kan verschillen en dat taalondersteuning gefaseerd wordt uitgebreid. Volgens meerdere bronnen staat de publieke uitrol gepland voor maandag 15 september 2025, tegelijk met de lancering van de nieuwe iPhones.

▼ Volgende artikel
JBL Boombox 4: meer vermogen, minder gewicht
© JBL
Huis

JBL Boombox 4: meer vermogen, minder gewicht

JBL komt met een nieuwe versie van zijn krachtigste draagbare speaker. De JBL Boombox 4 is lichter dan zijn voorganger, maar levert toch 50 procent meer vermogen. De speaker verschijnt in drie kleuren en kost 499,99 euro.

Harder en voller geluid

De Boombox 4 introduceert AI Sound Boost, een slimme technologie die het geluid harder laat klinken zonder dat er vervorming optreedt. Het resultaat is JBL's herkenbare Pro Sound: scherpe hoge tonen en een stevige, dreunende bas. Nieuw is ook dat luisteraars kunnen kiezen uit twee Bass Boost-modi. Deep Bass geeft een warm, vol laag, terwijl Punchy Bass zorgt voor een strakkere bas die meer nadruk legt op ritme. De basradiatoren zijn bovendien voorzien van verlichte JBL-logo's die oplichten zodra Bass Boost wordt ingeschakeld.

Lichter, maar robuuster

Ondanks zijn extra kracht is de Boombox 4 lichter: 5,9 kilo, ongeveer 12 procent minder dan de vorige generatie. Het nieuwe ontwerp heeft een stevigere voet, een handgreep om hem gemakkelijk mee te nemen en een robuuste behuizing die voldoet aan de IP68-norm voor stof- en waterdichtheid. Daarmee is de speaker ook geschikt voor gebruik bij het zwembad, op het strand of in het park.

©JBL

Nieuwe opbouw van het geluid

De Boombox 4 beschikt over een vernieuwde audioconstructie met drie passieve radiatoren en twee extra middentoondrivers. Daarmee vervangt JBL de eerdere subwoofer en wordt het geluidsbeeld rijker en meer in balans. Verder ondersteunt de speaker lossless audio via USB-C en kan hij dankzij Auracast eenvoudig gekoppeld worden met een onbeperkt aantal andere compatibele JBL-speakers.

Langere adem

De accu gaat tot 28 uur mee en kan met Playtime Boost worden opgerekt tot 34 uur. Voor het eerst is de batterij ook vervangbaar, waardoor de levensduur van de speaker verlengd kan worden.

Beschikbaarheid

De JBL Boombox 4 komt uit in Midnight Black, Ocean Blue en Camouflage. De speaker ligt vanaf 8 september in de winkels en is te koop via JBL.com en geselecteerde retailers voor 499,99 euro.