OnLive maakt doorstart
De streaming game-dienst OnLive heeft in zwaar weer verkeerd en dreigde zelfs failliet te gaan. Gelukkig voor de klanten van OnLive is dat niet gebeurd. Wat wel is gebeurd is dat OnLive verkocht is en dat al het personeel ontslagen is.
OnLive's game-streaming-dienst was weliswaar veelbeloved en wordt door velen als de toekomst beschouwd, de harde realiteit is dat OnLive het niet voor elkaar kreeg goed geld te verdienen met haar dienst. Mensen bleken niet en geld te willen betalen voor een abonnement en daarnaast ook nog extra geld te betalen voor de te spelen games. Daarnaast is er de concurrentie van andere online distributiediensten (niet streaming) zoals Steam, EA's Origin en Ubisofts Uplay.
Massa ontslag bij OnLive
Afgelopen vrijdag werd al het personeel ontslagen en werd bekend dat Onlive is verkocht aan een onbekende partij. Inmiddels is bekend dat de nieuwe eigenaar - Lauder Partners - de OnLive dienst zal doorzetten onder dezelfde naam. Het is de bedoeling dat zowel partners als klanten van OnLive niets zullen merken van de overgang. De werknemers hebben het wel gemerkt, want zij mochten afgelopen vrijdag allemaal hun spullen pakken.
OnLive breidt uit
OnLive heeft herstructuring nodig om verder te kunnen groeien, aldus de pr-vertegenwoordiger van OnLive, en vandaar dat deze zware ingreep nodig was. Inmiddels is de helft van het oorspronkelijke OnLive personeel weer in dienst genomen voor hetzelfde salaris. Voor hen loopt dit avontuur dus met een sisser af. Verder is er aangegeven dat de andere helft ook aanbiedingen zal krijgen om voor het nieuwe OnLive te werken en dat er ook nieuwe mensen aangetrokken zullen worden.
Is er toekomst voor OnLive?
Iedereen is er van overtuigd dat online streamingdiensten zoals OnLive die levert, de toekomst zal zijn voor de games-industrie. Maar toch blijkt geld te verdienen met een dienst als OnLive moeilijker dan gedacht. Ten eerste zijn uitgevers van games die online extreem populair zullen zijn erg voorzichtig deze game via online streaming aan te bieden. Denk aan games als Battlefield 3 en Call of Duty. De servers hebben bij de lancering al moeite om alle spelers online te bedienen, laat staan als ook nog eens de volledige game gestreamed moet worden. Deze games waren tijdens de lancering dan ook niet beschikbaar op OnLive. Daarnaast experimenteren uitgevers zelf met de online distributie van games wat ook weer concurrentie is voor diensten als OnLive.
Zal het online streamen van games echt de toekomst zijn van de games-industrie, of zal de online afhankelijkheid er toch voor zorgen dat sommige games eerst als installeerbare game gedistribueerd wordt? En ben je zelf bereid maandelijks te betalen voor het recht om te mogen gamen?