5 redenen waarom de Wii U een flop wordt
Zoals het er nu naar uitziet, wordt de Wii U in Nederland in december gelanceerd. Deze lancering zal spannend zijn voor Nintendo aangezien de 3DS geen denderend succes is geworden en de Wii op zijn retour is. Zal de Wii U Nintendo wel het succes geven dat zij verdient? Ik vrees van niet…
Nintendo schittert in afwezigheid op de GamesCom die momenteel in volle gang is. Vreemd eigenlijk, aangezien de Wii U toch wel Nintendo’s ‘hottest item’ is. Maar Nintendo zal Nintendo niet zijn als zij geen eigen plan trekt. Nu heeft eigenwijsheid Nintendo geen windeieren gelegd, maar ik denk dat dit voor de Wii U verkeerd gaat uitpakken. Ik geef je 5 redenen waarom ik denk dat de Nintendo Wii U een flop wordt.
1: Grafisch wordt de Wii U net zo krachtig als de PS3 en Xbox 360
Dit is natuurlijk nogal een boude uitspraak aangezien de definitieve hardware van de Wii U nog niet bekend is. Maar van wat ik tot nu toe van het apparaat gezien heb, zie ik weliswaar HD graphics, maar niet zozeer graphics die de PS3 of zelfs Xbox 360 zal wegvagen.
Waarom zou je als gamer eigenlijk een Wii U kopen als je al een PS3 of Xbox 360 hebt? Voor de nieuwe innovatieve gamepad met scherm? Als we naar de Wii, de Playstation Move en de Kinect kijken, dan komen third party ontwikkellaars meestal niet verder dan gimmick-achtige gameplay. Zal dat bij de Wii U Gamepad opeens anders zijn? Ik denk het niet.
2: Echte gamers willen echte gamepads
Nu ik het toch over de Wii U Gamepad heb. Zitten mensen wel te wachten op die vreemde grote onhandige, en eigenlijk ook wel lelijke gamepad? Begrijp me niet verkeerd. Het idee dat je een venster in de gamewereld ermee kan hebben, is leuk, maar bij hoeveel games zal deze feature echt goed gebruikt gaan worden? Ik schat hooguit 5 titels van Nintendo zelf. Ontwikkelaars van derde partijen zullen de mogelijkheden van de Wii U Gamepad geforceerd implementeren als ‘leuke extra’, maar de gameplay zal niet draaien om de Wii U Gamepad. Games van derden moeten immers ook op de andere platformen verkopen.
Toegegeven, gamen op de Wii U zonder dat je een tv nodig hebt is op zich ook wel een slim idee. Maar waarom heeft Nintendo hier niet gewoon de 3DS voor gebruikt? Als ze de 3DS en de Wii U nu beter op elkaar afgestemd hadden, dan was die wannabe tablet controller eigenlijk niet nodig geweest. En hiermee kom ik misschien nog wel bij het grootste bezwaar op de Wii U Gamepad: het is geen echte gamepad. Echte gamers willen echte gamepads en dat is de Wii U Gamepad en de Wiimote gewoonweg niet. Oké, je kan wel de Wii U Pro Controller kopen, maar die moet je dan wel los erbij kopen en de prijs van zo’n controller is toch al snel gelijk aan de prijs van een game.
3: De Wii U wordt ‘te duur’
Ik geef toe, ook dit is een boude uitspraak aangezien de definitieve prijs nog niet bekend is, maar alle technologie die en in de console en in de Wii U Gamepad verwerkt zit, moet wel terugverdiend worden. De CEO van Nintendo, Satoru Iwata, heeft wel op de E3 van dit jaar gezegd dat de Wii U ´redelijk geprijsd´ zal zijn, maar wat is redelijk? Als de produceerkosten van een product 500 euro zijn, dan is een verkoopprijs van 700 euro nog best redelijk. Helemaal als je nog zaken als distributie en marketing meeneemt in het kostenplaatje. Maar de consument, en al helemaal de gemiddelde casual gamende consument, zal waarschijnlijk meer dan 250 euro al niet meer redelijk vinden.
De prijs is nog niet bekend, maar volgens Bol.com gaat de Wii U € 399 kosten, hoewel de prijs op de site voorlopig staat op € 499. De Wehkamp heeft de prijs voorlopig ook gezet op € 499. Alleen Bart Smit lijkt in de buurt te komen van een ‘redelijke prijs’: € 299. Welke prijs het werkelijk wordt, blijft afwachten, maar ik denk dat Bol nog het meest in de buurt zit met zijn € 399, en dat is voor veel consumenten geen redelijke prijs.
4: Niet-gamers zijn niet trouw
Met de Wii heeft Nintendo iets heel knaps gedaan. Nintendo heeft namelijk de gigantische markt van niet-gamers aangeboord met de Wii. Mensen die nog nooit echt gegamed hadden, vielen als een blok voor de Wii en opeens waren papa’s, mama’s, opa’s en oma’s massaal aan het gamen. Deze tactiek bleek zo succesvol dat concurrenten Sony en Microsoft als een idioot ook casual games gingen maken met een toegankelijke besturing waarbij je gewoon wat met je armen kan zwiepen om verder te komen.
De niet-gamers in de wereld aan het gamen krijgen is zeker een prestatie van Nintendo, maar niet-gamers hebben wel een groot nadeel ten opzichte van echte gamers. Niet-gamers zijn namelijk ook niet trouw. De Wii was een gigantisch verkoopsucces, maar hoeveel mensen met een Wii hebben ook een flinke games-verzameling? Ik ken voldoende mensen met een Wii, maar de meeste van hen hebben maar een handjevol games. Na 2 weken bowlen hebben de meeste niet-gamers het wel gezien. Dan heb je meer aan die maffe hardcore gamers die op de eerste dag van release van Call of Duty nummer 5000 rijen dik voor de winkel staan.
5: Huidige consoles voldoen voor casual gamers
Casual gamers hebben niet zozeer de behoefte aan extreem uitgebreide spellen met spetterende graphics en ongekende mogelijkheden. Zij spelen voor de lol en snacken games meer dan dat zij ze beleven. Om die reden voldoen de huidige gameconsoles, inclusief de Wii, nog gewoon prima voor deze doelgroep. Daarnaast is de doelgroep van de casual games-markt grotendeels verhuisd naar de smartphones en tablets. Nintendo zal dus met de Wii U niet hetzelfde trucje kunnen uithalen als wat zij met de Wii heeft klaargespeeld, tenzij die Wii U Gamepad een volwaardige (Android) tablet blijkt te zijn, maar dat betwijfel ik.
Sommige Nintendo-fans zullen na het lezen van dit stuk mij wellicht beschouwen als een Nintendo hater. Dat mogen zij natuurlijk denken, maar dat is niet zo. Ik gun Nintendo dat de Wii U een succes wordt en ik hoop zelfs stiekem dat ik de plank faliekant mis sla. Echter zie ik het, zoals het er nu naar uitziet, donkerbruin in voor de Wii U.