ID.nl logo
Weblog of website: wat kiest u?
© Reshift Digital
Huis

Weblog of website: wat kiest u?

Het bouwen en onderhouden van een eigen website of weblog groeit in populariteit. Volgens een onderzoek heeft inmiddels zo'n zeven procent van de vrouwen en vijf procent van de mannen een weblog. Volgens het blad Emerce ligt het totaal aantal weblogs in Nederland naar schatting inmiddels rond de 600.000. Vreemd?

Het bouwen en onderhouden van een eigen website of weblog groeit in populariteit. Volgens een onderzoek heeft inmiddels zo'n zeven procent van de vrouwen en vijf procent van de mannen een weblog. Volgens het blad Emerce ligt het totaal aantal weblogs in Nederland naar schatting inmiddels rond de 600.000. Vreemd? Nou nee, het bijhouden van een website of weblog is een leuke manier om uw gedachten, hobby, werk of ander tijdverdrijf via internet met anderen te delen. Van de lezers van Computer Idee publiceert 75 procent van de lezers (nog) niet op internet. Benieuwd of dat gaat veranderen na het lezen van dit artikel. Computer Idee geeft praktische tips en helpt u bij het kiezen tussen een website of weblog.

Website versus weblog

Een website is een verzameling webpagina’s gegroepeerd onder een bepaalde webadres, de url (bijvoorbeeld www.computeridee.nl). Eigen pagina's veelal aangeduid met 'homepage', kunt u gerust ook een website noemen, zeker als die site verscheidene achterliggende pagina's bevat, want een homepage is eigenlijk de voorpagina van een website. Websites zijn in verschillende categorieën onder te verdelen. Dit wordt vooral bepaald door de inhoud van de website en de manier waarop die inhoud op een website wordt gepresenteerd.
Een weblog is een bepaald type website, gekenmerkt door zijn vorm en inhoud. Het is eigenlijk een soort digitaal dagboek waarbij de informatie in chronologische volgorde (van nieuw naar oud) wordt gepresenteerd. En omdat het om een soort dagboek gaat, moet een weblog ook regelmatig worden bijgewerkt. Dit betekent dat, anders dan bij veel andere typen website, voor het bijhouden van een weblog eigenlijk ieder dag wat tijd moeten worden vrijgehouden. Bovendien is een weblog zo ingericht dat bezoekers een zichtbare reactie kunnen achterlaten en dat het reageren hierop de eigenaar wat tijd zal kosten. Kortom, persoonlijk en interactief. Ook bij een 'gewone' website kan steeds nieuwe informatie worden toegevoegd. De nadruk ligt echter op de reeds (en steeds) aanwezige (basis)informatie en er is zelden sprake van een chronologische volgorde. Hier zit de meeste tijd in het maken van de website, en minder in het bijhouden ervan.
Weblogs komen voor in veel verschillende soorten en maten. Veel blogs, de bijnaam van weblog, begeven zich op persoonlijk vlak en ontstaan bijvoorbeeld uit een hobby. Iemand die veel reist heeft een 'travellog'. En iemand die gewoon een beetje zijn hart wil luchten houdt een 'lifelog' bij; een online dagboek waarin hij/zij de gebeurtenissen van het dagelijks leven beschrijft. Een relatief nieuwe variant is de 'moblog', een weblog waarbij de nieuwe toevoegingen bestaan uit foto's die zijn gemaakt en verstuurd vanaf een mobiele telefoon. Dit kan onder meer via www.moblog.nl.

Zelf aan de slag

Kiezen: weblog of website?

De keus tussen een weblog en website moet u maken voordat u overweegt hoe u ermee aan de slag gaat of hoe u het internet wilt verrijken. Met het inventariseren van uw wensen kunt u globaal inschatten wat het beste bij u past.

  • Een weblog is meer iets voor mij want:

  • Ik beschik vaak over allerlei leuke dingetjes (tekst, beeld, etc) die ik graag wil delen

  • Ik heb altijd wel iets nieuws te melden

  • Ik vind het leuk om op de reacties van bezoekers te reageren

  • Een website is meer iets voor mij want:

  • Ik wil er eenmalig tijd aan besteden, maar daarna zo af en toe

  • Ik heb wel genoeg te melden, maar liever niet iedere dag

Een weblog kunt u op verschillende manieren beginnen. Het makkelijkste is om dit on-line bij één van de aanbieders te doen. Bekende Nederlandse voorbeelden waar u gratis uw eigen weblog kunt maken zijn: web-log.nl, spaces.live.com en blogger.com. Overal is het een kwestie van aanmelden, inloggen en meteen beginnen. U kunt zelf in grote lijnen bepalen hoe het weblog eruit gaat zien. Bij eventuele vragen maakt u gebruik van de FAQ of Helpfunctie. En als u toch nog problemen hebt, dan zijn vaak andere gebruikers wel bereid om u een handje te helpen. Het grote voordeel van het onderbrengen van uw weblog bij een aanbieder is dat u binnen een paar minuten klaar bent. Nadelen zijn er ook: omdat u bij het bouwen alleen kunt kiezen uit kant-en-klare sjablonen en stijlen bestaat er een grote kans dat uw weblog lijkt op dat van de digitale buurman.
Voor mensen die zelf willen bepalen hoe hun weblog eruit komt te zien en niet bang zijn voor technische hindernissen, is het mogelijk er zelf eentje bouwen. In dat geval moet u een stukje serverruimte reserveren en hierop programmatuur installeren, waarmee u uw eigen weblog gaat ontwerpen. Voorbeelden zijn: Wordpress (wordpress.com) , Textpattern (textpattern.com) of MovableType (movabletype.nl). Er zijn zowel gratis als betaalde oplossingen.
Ook het bouwen van een 'gewone' website kan op verschillende manieren. De meeste internetaanbieders bieden hun abonnees enige serverruimte waarop zij hun creatie kunnen parkeren. Voor het construeren zijn verschillende betaalde en gratis webeditors. Met zo'n editor geeft u aan hoe u het wilt hebben en het programma vertaalt dit in html, de code die het uiterlijk van de pagina bepaalt. First Page 2006 van Evrsoft (www.evrsoft.com) is zo'n gratis programma om webpagina’s te maken. Zowel beginners als gevorderden kunnen hier uitstekend mee uit de voeten.
Het is – net als bij weblogs – ook mogelijk om gemakkelijk online een website te maken. Dit kan onder meer op www.lycos.nl, waar u gratis aan de slag kunt met de speciale online webeditor die het u makkelijk maakt. U kunt een voorbeeldsite selecteren en onder andere zelf uw kleuren kiezen. Verder zijn er nog tal van andere mogelijkheden. Bij problemen schakelt u de hulp van een Super User in. Dat is iemand die zelf een website bij Lycos heeft en al een stukje ervaring heeft opgebouwd.

Zelf hosten

Zoals reeds eerder gemeld geven veel internetproviders hun abonnees een stukje webruimte waar ze een website kunnen plaatsen. Vaak hebt u dan wel een lastig te onthouden domeinnaam zoals www.internetprovider.nl/members/~ajcdijkstra . Daar kunt u wat aan doen door een makkelijke domeinnaam te kiezen bij bijvoorbeeld www.dedijkstraatjes.nl en dit adres door te laten verwijzen naar uw website. U krijgt er dan ook een bijpassend emailadres bij. Dit kan gratis met reclame, en betaald zonder reclame. Gratis webspace van de internetprovider is echter meestal niet geschikt om ingewikkelde weblogsoftware te installeren. Wel kunt u er normale html-pagina's parkeren. Hebt u geen webruimte (bijvoorbeeld omdat u Direct adsl hebt van KPN) dan kunt u al vanaf ongeveer 15 euro per jaar elders webruimte huren. Daar komen dan nog wel de kosten van de domeinnaam bij (jaarlijks ca. 11 euro). Bij www.webhosters.nl kunt u verschillende aanbieders vergelijken op prijs en kwaliteit. U kunt hier klantervaringen bekijken en overzichtelijk zien welke diensten worden geleverd. Tip: wilt u software installeren om daarmee bijvoorbeeld een eigen weblog te beginnen? Controleer dan goed om welke specificaties de software vraagt voordat u zich aanmeldt voor een webhostingpakket.

Do's en don'ts

Vijf top-tips

Bent u klaar om aan de slag te gaan? Computer Idee geeft u vijf handige tips!

  • 1. Houd de lay-out van de pagina eenvoudig en overzichtelijk en maak het de bezoeker makkelijk uw teksten te lezen.

  • 2. Maak de teksten, zinnen en paragrafen niet te lang. Houd maximaal zo’n 15 woorden per zin en zo'n 100 tot 150 woorden per paragraaf aan. Wissel korte en lange zinnen af.

  • 3. Maak gebruik van foto's of andere afbeeldingen om de teksten te illustreren en de website aantrekkelijker te maken; het oog wil tenslotte ook wat.

  • 4. Prikkel de bezoeker uw website verder of vaker te bekijken. Voeg bijvoorbeeld interactieve elementen aan de site toe: zorg dat de bezoeker kan reageren, e-mailen of aan een quiz kan meedoen.

  • 5. Maak er geen kermis van. Hou het aantal kleuren (max.3 á 4) en bewegende afbeeldingen beperkt en gebruik niet allerlei verschillende lettertypen (max.2) door elkaar heen.

U zult niet de eerste zijn die best een website of weblog wilt hebben, maar eigenlijk niet weet wat er daadwerkelijk op moet komen. Kijk in dat geval eerst naar wat anderen zoal doen. In principe is alle informatie bruikbaar voor plaatsing op internet, afhankelijk van uw smaak en interesses en als het natuurlijk niet illegaal is. U kunt uw zielenroerselen delen met de rest van de wereld. Of als u een passie hebt voor postzegels, daarover publiceren en delen met andere verzamelaars. Zelfs uw kopje koffie in de ochtend kan de moeite waard zijn om over te schrijven. Zeker als u er iets grappigs of anderszins opvallends over kunt melden. Vergeet niet dat veel mensen uw teksten onder ogen kunnen krijgen; een spellingcontrole kan dus geen kwaad. Wat u op internet vindt –bijvoorbeeld een leuk filmpje of een handig programma – kunt u ook delen via uw website. Daarbij moet u wel rekening houden met de regels van auteursrechten. Wat u vooral níet op uw website of weblog moet zetten zijn uw persoonlijke gegevens. Het spreekt voor zich dat u uw creditcardnummer niet online plaatst, maar ook uw huisadres of telefoonnummer leent zich niet om op een website te plaatsen. Alleen wanneer u een website voor een bedrijf bijhoudt, zet u deze gegevens op een aparte pagina met contactgegevens.
Wees voorzichtig wanneer u uw e-mailadres op uw website te plaatst: spammers gebruiken speciale software waarmee deze emailadressen worden opgespoord.Voorzie uw website of weblog liever van een zogeheten mailformulier .Hiermee kunnen bezoekers via een speciale pagina contact met u opnemen en maakt u uw mailadres onzichtbaar.

Denk om het copyright!

Als u foto's of afbeeldingen maakt of teksten schrijft, vallen deze onder de Auteurswet. Dit betekent dat uw werk auteursrechtelijk beschermd is. Dit houdt dus ook in dat u andermans creatie(s) niet zomaar zonder toestemming openbaar mag maken. U kunt wel uw interpretatie
van bijvoorbeeld een artikel weergeven, maar niet het artikel letterlijk overnemen. Althans, niet zonder toestemming van de oorspronkelijke auteur. Citeren mag wel, mits u de bron vermeldt of een link plaatst naar de plek waar u dit vandaan hebt gehaald.
Let bij het maken of verfraaien van uw website ook op het gebruik van plaatjes of foto's. Ook hiervoor geldt dat u niet zomaar iets bruikbaars van een ander mag lenen. Maak voor zover mogelijk uw eigen beelden – bijvoorbeeld met behulp van de digitale (telefoon) camera – of neem anders eens een kijkje op cliparts.pagina.nl of clipart.zoeksite.nl waar veel gratis beeldmateriaal te vinden is.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of die zijn voorzien van bijzondere eigenschappen. Met een robotstofzuiger wordt de vloer schoongehouden, terwijl je er niet bij hoeft te zijn. En stofzuigen is dan wel het minste dat ze kunnen, want ook dweilen is voor veel modellen geen proleem. We vonden vijf geavanceerde exemplaren.

Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01

De Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01 is ontworpen om grote ruimtes aan te kunnen. Het apparaat heeft een stofzak van 3 liter en een werktijd tot 180 minuten in de laagste stand. In tegenstelling tot veel kleinere robots is deze HomeRun uitgerust met een stille motor; de opgave van 66 dB maakt hem relatief stil.

Er zit een dweilfunctie in zodat je de robot na het stofzuigen ook direct kunt laten dweilen. Via de app kies je voor een van de modi of plan je een schoonmaakprogramma in. De robot kan zichzelf navigeren, obstakels omzeilen en keert na gebruik terug naar het laadstation. Omdat de opvangbak groot is hoef je niet vaak te legen en dankzij de Li‑ion‑accu is hij geschikt voor grotere woningen. Het apparaat is van recente datum en daarom nog volop verkrijgbaar.

Dreame L10s Pro Ultra Heat

Deze robot combineert een groot stofreservoir van 3,2 liter met een lange werktijd van ongeveer 220 minuten. Dankzij de geïntegreerde dweilfunctie verwijdert hij niet alleen stof maar kan hij ook nat reinigen. De L10s Pro Ultra Heat gebruikt een zak in het basisstation, waardoor je het reservoir minder vaak hoeft te legen.

De Dreame is voorzien van een Li‑ion‑batterij aanwezig en de robot keert automatisch terug naar het station voor opladen en legen. De sensortechnologie helpt bij het vermijden van obstakels en het nauwkeurig schoonmaken van zowel harde vloeren als tapijt. Dankzij de meegeleverde app stuur je de schoonmaak aan, stel je no‑go‑zones in of plan je een dweilrondje.

Philips HomeRun 3000 Series Aqua XU3100/01

Deze Philips‑robot is bedoeld voor wie minder vaak handmatig wil schoonmaken. Hij beschikt over een gecombineerde stofzuig‑ en dweilfunctie en kan zichzelf legen via het automatische station. Met een gebruiksduur tot 200 minuten in de laagste stand en een geluidsniveau van 66 dB kan hij urenlang zijn werk doen zonder al te veel herrie. De stofcontainer van 35 cl is kleiner dan bij de HomeRun 7000, maar door het automatische leegmechanisme is dat geen probleem.

Je bedient het apparaat via de app en kunt daar zowel een schema programmeren als zones instellen. De Aqua XU3100/01 is een model uit de recente 3000‑serie en doordat hij een mop‑pad heeft kan hij zowel droog als nat reinigen, wat handig is voor harde vloeren zoals tegels en laminaat.

iRobot Roomba Combo j9+

De Roomba Combo j9+ is een model dat je vloeren zowel kan stofzuigen als dweilen. De Combo j9 beschikt over een opvangbak van 31 cl en hij kan zelf zijn inhoud legen in het automatische basisstation dat bij de set hoort. De Li‑ion‑accu zorgt voor een lange gebruiksduur en de robot maakt een routeplanning zodat elke ruimte efficiënt wordt schoongemaakt.

Via de app kun je zones instellen waar de robot niet mag komen en het dweilelement in‑ of uitschakelen. In de basis maakt de Combo j9+ zelfstandig een kaart van je woning en keert terug naar het station wanneer de accu moet opladen of de stofcontainer vol is. De robot is bedoeld voor huishoudens die gemak belangrijk vinden en biedt naast stofzuigen ook een dweilfunctie voor hardere vloeren.

MOVA Tech P50 Ultra

De MOVA Tech P50 Ultra is een forse robotstofzuiger met een basisstation. Het apparaat heeft een stofreservoir van 30 cl en wordt geleverd met een basisstation waarin je het stof eenvoudig kunt verwijderen. De robot produceert een geluidsniveau van 74 dB, iets hoger dan de Philips‑modellen, en weegt inclusief station ruim 13 kg.

Hij kan uiteraard ook automatisch terugkeren naar het station om op te laden of te legen. In de specificaties staat dat de MOVA is voorzien van een Li‑ion‑batterij en dat hij zowel kan stofzuigen als dweilen. De meegeleverde app maakt het mogelijk om routes in te stellen en zones te blokkeren. Met een vermogen van 700 W is hij krachtig genoeg voor tapijten en harde vloeren. Het is geschikt voor mensen die een uitgebreid station met automatische functies willen.

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.