ID.nl logo
Huis

Processing

Creatieve geesten die verder durven te kijken dan 'what you see is what you get', kunnen met Processing de mooiste graphics, animaties en interactieve elementen maken. Door code te schrijven!

Veel it-bedrijven en reclamebureaus maken in hun personeelsbestand onderscheid tussen technische en artistieke geesten: op de afdeling vormgeving werken meestal de 'creatieven' die fraaie ontwerpen aanleveren, die vervolgens door de 'techneuten' worden omgezet in bijvoorbeeld websites. Maar is er werkelijk zoveel verschil tussen een kunstenaar en een programmeur? Is elke programmeur een volslagen bèta die in cijfers denkt en geen oog heeft voor esthetiek? Of laat iedere kunstenaar zijn creatieve processen in de rechter hersenhelft afspelen terwijl de linkerkant er maar een beetje bijhangt? Natuurlijk niet.
Het visuele deel van menselijke hersenen reageert sterk op wiskundige patronen. We vinden ze prettig om naar te kijken. Daarvan maken veel kunstenaars, al dan niet bewust, gebruik. Denk bijvoorbeeld aan de 'gulden snede' die te berekenen is, of aan de vele geometrische patronen die al sinds jaar en dag onze leefomgeving sieren. Door gebruik te maken van computers is het eenvoudiger om dergelijke patronen en andere onderwerpen te visualiseren.

Kunst en Code

Vanaf de uitvinding werden computers dan ook gebruikt om kunst mee te maken. Dat kunst en code samen iets bijzonders kunnen opleveren, was ook een van de uitgangspunten van de 'Aesthetics + Computation Group' op het MIT Media Lab. In eerste instantie schreven ze daar, onder leiding van John Maeda, de programmeertaal DBN (Design By Numbers). Deze zeer simpele taal werd ontworpen om kunstenaars te leren programmeren. Ben Fry en Casey Reas, twee ontwikkelaars uit het DBN-team, besloten de taal en ontwikkelomgeving veel geavanceerder te maken en noemden het programma Processing.
Processing is zeer geschikt voor iedereen die zich op het raakvlak van kunst en code wil begeven. Door het schrijven van code zijn applicaties te maken met graphics, animaties en interactieve elementen. Processing bestaat uit een programmeertaal en de PDE (Processing Development Environment). Het project werd uitgebracht onder de General Public Licence (GPL). De export libraries, waarmee je de code als Java Applet kunt exporteren, vallen onder de LGPL licence. Dat betekent dat je de software vrij kunt downloaden, gebruiken en distribueren, maar dat je de code als bijdrage moet aanleveren zodra je iets verandert aan de export libraries.

Platforms

Processing is gebouwd als uitbreiding van Java, de programmeertaal die allerlei apparaten kan aansturen. Het is dan ook te installeren op zowel Mac OS, Linux als Windows, en zelfs op BSD, Irix, AmigaOS, BEOS etc, al wordt daar geen ondersteuning voor gegeven. Vanuit Processing geëxporteerde Java Applets, kunnen binnen een webbrowser getoond worden. Het is ook mogelijk om stand-alone toepassingen te maken voor Mac OS, Windows en Linux.

Programmeren

Processing wordt gebruikt door kunstenaars, hobbyisten en door softwareontwikkelaars die snel een prototype van een eindproduct willen schetsen. Door het visuele karakter is het programma ook bijzonder geschikt om te leren programmeren. De programmeertaal is relatief eenvoudig. Veel van de omslachtige zaken in Java, zoals het importeren van codebibliotheken, worden door de programmatuur gedaan tijdens het compileren van de code. Als je als programmeur met Processing begint, kun je na zeer korte tijd een eerste applicatie bouwen, bijvoorbeeld een animatie. Als niet-programmeur zul je eerst een beetje in de techniek van het coderen moeten duiken voordat je een kunstwerk kunt schrijven.
Voor Java-programmeurs bestaat ook de mogelijkheid om rechtstreeks Java-code in het Processing scriptvenster te schrijven. Omdat de code uiteindelijk als Java gecompileerd wordt, kan er ook meteen Java-code worden gebruikt. Processing kan ook geïntegreerd worden in andere Java-ontwikkelomgevingen, zodat de Processing PDE niet gebruikt hoeft te worden.
Als u het programma voor het eerst opent, ziet u een heel simpele omgeving. De PDE toont een code-editor, een messagevenster en een paar knoppen. Meer is er ook niet nodig. U kunt meteen beginnen met code schrijven in het tekstvenster. Als u eerst wilt kijken hoe de code eruit ziet, kunt u onder het menu File een sectie Examples vinden. Als u een van deze voorbeelden opent en daarna klikt op de knop Run (linksboven), dan ziet u meteen het resultaat van die code. Het scriptvenster wordt weergegeven als een schetsboekpagina. Code schrijven wordt gezien als schetsen.

Hello World

Behalve door het kijken naar de voorbeelden in de Examples-sectie, kunt u op meerdere manieren aan de slag om uzelf de code eigen te maken. Voor iedere programmeertaal geldt dat je ergens moet beginnen om hem te leren. De eerste instructie komt er meestal op neer dat u een code schrijft die 'Hello World' op het scherm tovert. Op de Processing-website vind u een voorbeeld om een 'Hello World'-applicatie te maken. Daarnaast vindt u er een aantal tutorials, voorbeelden en een code-referentietabel. Mocht u zich nog verder willen verdiepen in de code, dan zijn er verschillende websites met meer tutorials en voorbeelden. Daarnaast is er een behoorlijk aantal (Engelstalige) instructieboeken over Processing geschreven.

Alternatieven

Hoewel geen enkel programma exact hetzelfde doet als Processing, zijn er natuurlijk wel meerdere talen waarmee u animaties, graphics en interactie kunt programmeren. We noemen een paar voorbeelden:
DBN - de voorloper van Processing. Het is een nog eenvoudigere programmeertaal. DBN is daarom gemakkelijker te leren dan Processing, maar er kan minder mee. Het programma is open source en u kunt de gemaakte applicaties ook binnen een browser tonen.
SVG (Scalable Vector Graphics) - een xml-specificatie en bestandsformaat om tweedimensionale vector-graphics te beschrijven. U kunt er tekeningen mee maken die dynamisch en interactief kunnen worden, bijvoorbeeld met behulp van SMIL (Synchronized Multimedia Integration Language). Om SVG te kunnen gebruiken moet een browserplugin geïnstalleerd worden (behalve op Safari en Opera). SVG kan geen 3D weergeven.
Lingo - deze programmeertaal is geschreven voor Adobe Director. Ooit was dit dé omgeving voor ontwerpers en kunstenaars om cd-roms en webapplicaties te ontwikkelen. Doordat de Flash plugin zo populair werd op internet, is Director een beetje op de achtergrond geraakt. Lingo-code lijkt sterk op spreektaal en is daarom ook een goed startpunt om te leren programmeren. Om Director en Lingo te mogen gebruiken, moet u wel over een licentie van Adobe beschikken.
Actionscript 3 - deze programmeertaal hoorde oorspronkelijk bij het populaire Adobe Flash, maar kan inmiddels ook buiten de Flash-ontwikkelomgeving gebruikt worden om applicaties mee te vervaardigen. Wat betreft het snel weergeven van plaatjes is het krachtiger dan Processing. De taal is wat moeilijker te leren omdat deze volledig objectgeoriënteerd is. Hoewel je de Z-as (diepte) inmiddels aan kan passen, bestaat er nog geen volledige interne 3D-structuur in Actionscript 3. Daarvoor zijn overigens wel externe libraries beschikbaar.
PluspuntenMinpuntenConclusie

  • open source

  • stimuleert creativiteit

  • geschikt om te leren programmeren

  • Java-applets niet altijd goed weergegeven in iedere browser

  • summiere interface

  • je móet programmeren

Resumerend kunnen we zeggen dat Processing goed tot zijn recht komt bij het maken van datavisualisaties, prototypen en kunstwerken die op zichzelf staan. De software inspireert tot experimenteren met code en grafische elementen en levert, als opensourceprogramma, een bijdrage aan het verfraaien van de wereld. Processing heeft wél een beperkte gebruikersinterface en mensen die terugschrikken voor ingewikkelde code zullen dit programma niet waarderen. Er zijn immers andere gereedschappen op de markt, zoals Adobe Flash, waarbij het codeerwerk desgewenst achter de schermen blijft.

Uitstekend
Conclusie

Plus- en minpunten
      ▼ Volgende artikel
      Review Netatmo Binnencamera Advance – Veel nadruk op privacy
      © Wesley Akkerman
      Zekerheid & gemak

      Review Netatmo Binnencamera Advance – Veel nadruk op privacy

      De Netatmo Binnencamera Advance is een slimme beveiligingscamera voor in huis en heeft een adviesprijs van 330 euro. Het apparaat is echter al te koop voor zo'n 250 euro, zien we op de website. Hoe bevalt het product in de praktijk en is-ie dat geld waard?

      Uitstekend
      Conclusie

      Een gemakkelijke installatie, een overzichtelijke app en een grote nadruk op privacy: dat is wat de Netatmo Binnencamera Advance biedt. Het systeem laat weinig te wensen over als het gaat om die aspecten, evenals beeld- en audiokwaliteit. We missen wel een melding wanneer iemand de SD-kaart verwijdert en zouden een volgende keer een fysieke schakelaar voor de mechanische privacysluiter waarderen, maar dat betekent niet dat de Advance geen aanbeveling verdient. Want het product werkt heel goed, maar is wel flink aan de prijs.

      Plus- en minpunten
      • Privacyvriendelijke sluiter...
      • Automatische opties
      • Snelle installatie
      • Goede beeld- en audiokwaliteit
      • Alleen nuttige meldingen
      • Geen fysieke schakelaar
      • Geen melding bij verwijderen SD-kaart
      • Hoge prijs

      In de basis is de Netatmo Binnencamera Advance een product volgens het Netatmo-boekje: het apparaat combineert geavanceerde beveiligingstechnologie met een sterke nadruk op privacy en gebruiksvriendelijkheid. Deze binnencamera gaat zelfs nog een stapje verder met de introductie van een mechanische privacysluiter. De implementatie van de sluiter is niet uniek, maar de toepassing wel.

      Nu bestaan er wel meer beveiligingscamera’s die zo'n sluiter hebben. Die kun je soms via een schakelaar op het apparaat omzetten, en anders via de app. Een fysieke knop hiervoor is de meest veilige optie, aangezien die niet kan worden 'gehackt'. In het geval van deze Netatmo kunnen we de sluiter alleen via de app omhoog en omlaag doen. Dat kun je ook automatisch laten doen, bijvoorbeeld wanneer de camera een gezicht herkent. Dan schakelt de camera zichzelf als het ware uit op het moment dat je zelf binnen bent, waardoor er ook geen opnamen gemaakt (hoeven te) worden.

      ©Wesley Akkerman

      De achterkant van het apparaat.

      Meer gemoedsrust

      Door de sluiter een automatische functie te geven, hoopt Netatmo meer gemoedsrust te kunnen bieden. Er zijn namelijk mensen die zich nog steeds zorgen maken om hun privacy en de opnamen die van hen gemaakt worden zodra ze ergens binnenstappen. Bij bedrijven en horecagelegenheden heb je daar weinig invloed op, maar bij jezelf, vrienden of familieleden thuis dus iets meer. Het systeem mag dan wel niets opnemen met de sluiter omlaag, maar technisch gezien kan die nog wel meeluisteren. De microfoon wordt namelijk niet afgedekt.

      De automatische stand kun je op twee manieren activeren: via gezichtsherkenning en middels geofencing. Op basis van een geregistreerd gezicht of je locatie kan de camera de beeldopnamen dus uitschakelen. Nu kun je via de app 'handmatig' de sluiter openen op het moment dat je van huis gaat, maar ook dat kun je op basis van geofencing regelen. Zodra je het huis verlaat, gaat de sluiter omhoog en houdt de Netatmo Binnencamera Advance alles voor je in de gaten. Uit onze praktijktests blijkt dat allemaal prettig en snel te werken.

      ©Wesley Akkerman

      De binnencamera met het klepje dicht...

      ©Wesley Akkerman

      ...en vervolgens met het klepje open.

      Veel mogelijkheden

      Verder beschikt het systeem over allerlei zaken die we elders ook zien. Dat is geen kritiek, want het is alleen maar goed als er een soort basis van je persoonlijke beveiliging bestaat. De Advance beschikt over een kijkhoek van 130 graden, een 2K-resolutie en HDR-beeldkwaliteit. Daardoor film je niet alleen een groot deel van de omgeving, ook staat alles er haarscherp en kleurrijk op. Je kunt de Binnencamera Advance koppelen aan 2,4- en 5GHz-netwerken en kunt hem aan het stroomnet aansluiten via een stekker of de Power over Ethernet-kabel.

      Je kunt hem op een kast neerzetten of aan de muur of het plafond bevestigen. Het product beschikt daarnaast over beam forming-technologie, waardoor mensen aan de andere kant goed verstaanbaar zijn. Dat is niet zozeer handig voor het kunnen verstaan van dieven, maar je zou een camera bij een baby of bejaarde in de kamer kunnen plaatsen en diegene kunnen verstaan of horen als er iets gebeurt. De audio klinkt goed verstaanbaar binnen de app, en aan de andere kant hebben we ook geen klachten ontvangen over de speakerkwaliteit.

      ©Wesley Akkerman

      Meldingsmogelijkheden

      Het is daarnaast de bedoeling dat de Netatmo Binnencamera Advance je zo min mogelijk stoort. De fabrikant probeert om die reden een minimum aan meldingen te versturen. Aanvankelijk viel dat nog best tegen, maar dat kwam doordat het apparaat nog niet alle gezichten in huis herkende. Toen we dat eenmaal hadden ingesteld, daalde het aantal notificaties dat we binnenkregen aanzienlijk. Daar moeten we bij vermelden dat het soms maar net aan de hoek van de camera ligt of hij je herkent of niet, maar binnen de app kun je zelf instellen wie wie is om het aantal meldingen terug te brengen.

      Via de overzichtelijke en nette applicatie is het daarnaast verder mogelijk de notificaties op je voorkeuren in te stellen. Zo kun je zelf bepalen of je ook meldingen van huisdieren, onbekende gezichten of mensen in het algemeen wilt hebben. Je kunt bovendien de sluiter altijd handmatig omlaag zetten als je die meldingen zat bent. Tot slot is het mogelijk meldingen samen te voegen. Als een reeds bekend gezicht binnenkomt met een onbekend persoon, krijg je daar maar één melding van (in plaats van twee). Dat soort mogelijkheden kunnen we alleen maar waarderen.

      Een andere functie die ons bevalt, is de opslag. Je slaat de beelden lokaal op, op een microSD-kaartje. Je krijgt er standaard een kaartje van 8 GB bij. Daardoor word je niet meteen op extra kosten gejaagd. Wat wel een beetje tegenvalt, is het gebrek aan een melding als je het kaartje verwijdert. Als iemand dus binnen is en die haalt de kaart eruit, dan weet je dat niet. Lijkt ons een enorme vergissing, maar ondertussen is het ook iets wat je mogelijk later kunt toevoegen als fabrikant. Daar hopen wij in elk geval op.

      Netatmo Binnencamera Advance kopen?

      Een gemakkelijke installatie, een overzichtelijke app en een grote nadruk op privacy: dat is wat de Netatmo Binnencamera Advance biedt. Het systeem laat weinig te wensen over als het gaat om die aspecten, evenals beeld- en audiokwaliteit. We missen wel een melding wanneer iemand de SD-kaart verwijdert en zouden een volgende keer een fysieke schakelaar voor de mechanische privacysluiter waarderen, maar dat betekent niet dat de Advance geen aanbeveling verdient. Want het product werkt heel goed, maar is wel flink aan de prijs.

      ▼ Volgende artikel
      9 dingen die je niet moet doen met een nat-droogstofzuiger
      © Wesley Akkerman
      Huis

      9 dingen die je niet moet doen met een nat-droogstofzuiger

      Als je geen robotstofzuiger wil, maar je wil het jezelf wel gemakkelijk maken, dan kom je al snel uit op een nat-droogstofzuiger. Dat is een traditionele stofzuiger met een dweilfunctie. Omdat dit soort apparaten nog redelijk nieuw zijn, maken veel mensen dezelfde fouten.

      Hier alvast een overzicht van handelingen die je beter niet kunt doen met je nat-droogstofzuiger – in het artikel staan nog meer zaken.

      • Niet van modus wisselen
      • Niet goed opbergen
      • Te grote dingen willen opzuigen
      • Geen rekening houden met een houten vloer
      • Verf of vlambare vloeistoffen opzuigen

      Hoewel het technisch gezien mogelijk is een nat-droogstofzuiger op alle typen houtvloeren te gebruiken, is het toch af te raden als het gaat om onbewerkt of onafgewerkt hout. Dat komt doordat een onafgewerkte houten vloer geen beschermende afdichtingslaag heeft. Als die onbehandeld blijft, absorbeert het hout gemakkelijk water of vocht van een nat- en droogzuiger. Dat kan ervoor zorgen dat de vloer kromtrekt of na verloop van tijd zelfs splijt.

      Verkeerde dingen opzuigen

      Daarnaast is het belangrijk om te voorkomen dat je met een nat-droogstofzuiger dingen opzuigt waar het apparaat niet goed mee overweg kan. Denk aan grotere objecten die nog weleens op de vloer liggen, zoals hondenbrokken. Als je tegelijkertijd dweilt en stofzuigt, kan zo'n object klem komen te zitten bij de dweilkop, een filter of verderop in het systeem. Gebeurt dat regelmatig, dan is het verstandig om voortaan eerst even op te ruimen voordat je de stofzuiger aanzet.

      In dezelfde lijn geldt: glasscherven of andere scherpe voorwerpen kun je beter eerst handmatig opvegen met een stoffer en blik. Ook gewone en robotstofzuigers zijn hier niet tegen bestand – de kans op schade aan interne onderdelen is groot. Vermijd bovendien altijd het opzuigen van brandbare vloeistoffen, want die kunnen bij contact met elektrische onderdelen ontbranden.

      ©Wesley Akkerman

      Leeg de vuilwatertank regelmatig.

      Tot slot nog even over het opzuigen van verf. Het kan verleidelijk zijn om verfspetters weg te halen met de dweilkop van bijvoorbeeld de Dreame H15 Pro, maar dat is echt geen goed idee. Zowel natte als droge verf kan het systeem verstoppen, waardoor vuil zich ophoopt en filters beschadigd raken. Kom je verf op de vloer tegen, pak dan liever een emmer met warm sop en een doek of spons. Daarmee voorkom je problemen én krijg je het meestal ook gewoon beter schoon.

      Van modus wisselen en meer

      Het is ook slim om de nat-droogstofzuiger af en toe in een andere modus te gebruiken, zodat hij altijd optimaal blijft presteren. Bij tests op de redactie gebruiken we standaard de automatische stand, waarbij het apparaat zelf de zuig- en dweilintensiteit aanpast aan de situatie. Maar schakel gerust de dweilfunctie eens uit als je alleen wat stof wilt verwijderen. Dat ontlast het systeem en kan de levensduur van het apparaat flink verlengen.

      Besteed daarnaast voldoende aandacht aan het onderhoud van de verschillende onderdelen. Tijdens het gebruik zie je vaak vanzelf dat de vuilwatertank volloopt. Leeg deze regelmatig – bij voorkeur na elke schoonmaakbeurt – om te voorkomen dat de zuigkracht afneemt. Dweil je vaak, dan is dat nog belangrijker: je wilt natuurlijk voorkomen dat je bij het legen vervuild water morst.

      Controleer ook regelmatig de staat van de filters. In sommige gevallen kun je dat zelfs via de app doen. Zit er te veel stof in, dan gaat dat ten koste van de zuigkracht. En tot slot: zet de nat-droogstofzuiger altijd netjes rechtop in het oplaadstation. Zo kan het systeem zichzelf opladen én onderhouden – denk aan het automatisch drogen van de borstel, wat nare geurtjes helpt voorkomen. Kleine moeite, groot effect!

      Heb je nog geen nat-droogstofzuiger?

      Dan is dit je kans – bekijk hier de beste deals!