ID.nl logo
De valkuilen van dropshipping: van lange levertijden tot hoge retourkosten
© Comzeal
Huis

De valkuilen van dropshipping: van lange levertijden tot hoge retourkosten

Even snel en goedkoop online een artikel scoren? In de praktijk kan dat nog wel meevallen. De Consumentenbond ziet dat veel dropshipbedrijven zich niet aan de Europese regels houden met betrekking tot het kopen en retourneren van gekochte artikelen. Er gaat namelijk heel veel mis.

Koop je een item op internet en dat gaat via een zogeheten dropshipper? Pas dan goed op: volgens een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat kopen bij een dropshipper veel nadelen kan hebben. Zo hebben veel consumenten te maken met zeer lange levertijden, tegenvallende kwaliteit van de bestelde producten en hoge retourkosten. Verder zijn veel webshops van dropshippers erg slecht bereikbaar.

Wat is dropshipping? Dropshipping is een bedrijfsmodel in de e-commerce waarbij een verkoper producten aanbiedt zonder deze zelf op voorraad te hebben. Wanneer een klant een bestelling plaatst, wordt deze bestelling doorgestuurd naar een leverancier, die het product rechtstreeks naar de klant verzendt. Dit betekent dat de verkoper geen fysieke voorraad hoeft te beheren of zich zorgen hoeft te maken over de verzending van de producten.

Dropshipppers hebben zelf geen voorraad, maar sturen de bestelling door naar een leverancier die dat wel heeft.

De Consumentenbond bekeek 100 webshops van verschillende dropshippers. Uit het onderzoek blijkt ten eerste dat een groot aantal van de webshops niet voldoet aan de wettelijke regels. Zo moeten ze in ieder geval een telefoonnummer en retouradres vermelden, een recent Kamer van Koophandel-nummer. Ruim 60 procent van de onderzochte websites vermeldde deze gegevens niet. Verder blijken reviewscores die worden genoemd, niet te kloppen en is onduidelijk wat de retourkosten zijn indien een consument niet tevreden is en het product wil terugsturen.

Consumenten moeten per gekocht product zelf contact opnemen met de webshop om na te gaan wat de verzendkosten zijn. Soms is het zelfs niet mogelijk om iets terug te sturen. Dat komt volgens de Consumentenbond bijvoorbeeld voor wanneer je producten in meerdere maten of kleuren hebt besteld, zoals kleding. En producten die in de aanbieding waren, worden soms ook niet geaccepteerd voor retouren, maar dat is verboden.

Honderden dropshippers in Nederland Volgens de Kamer van Koophandel zijn er in Nederland meer dan 1100 actieve dropshippers. De websites lijken soms veel op elkaar omdat ze veel van dezelfde templates en webshopbouwsoftware gebruik maken. Ze bieden vaak kleding en gadgets aan met hoge kortingen.

De producten zijn echter vaak van een onbekend merk. Maar zo'n site hoeft niet altijd deen dropshipper te zijn. Pas vooral op als de webshop geen adresgegevens vermeldt en het contact enkel via een e-mailformulier verloopt.

Het is overigens niet verboden om een bedrag te vragen om een product terug te kunnen sturen, maar dit moet dan wel een redelijk bedrag zijn. En het is tegenwoordig gemeengoed - ook voor reguliere webshops - om de klant zelf de verzendkosten te laten betalen. Dropshippers vragen echter soms extra kosten, soms wel tot 20 procent van de aankoopprijs van het product.

Wanneer heb je te maken met een dropshipper?

Een groot probleem van dropshipping is dat je niet altijd van tevoren weet of je hiermee te maken hebt als je een product bestelt op een webshop. Een webshop die via deze methode werkt zal dit immers niet pontificaal op de homepage vermelden. Dat betekent dat je zelf onderzoek moet doen. Met onze tips moet dat in ieder geval een stuk makkelijker worden.

Tip 1: Zoek naar reviews

Geen enkel bedrijf ontkomt meer aan reviews en dat geldt al helemaal voor minder betrouwbare websites. Het eerste dat je dan ook doet is de webshop opzoeken op gerenommeerde reviewsites, zoals Trustpilot. Zijn er bij de webshop onevenredig veel slechte reviews, dan is dat een teken dat er iets aan de hand is. Lees vooral ook de reacties, en kijkof het bedrijf zelf ook heeft gereageerd op klachten. Is dat niet het geval? Dan is er al gauw iets niet in orde.

Tip 2: Onderzoek de webshop

Weet je niet zeker of je te maken hebt met een dropshipper? Zoek bij de Kamer van Koophandel of ze geregistreerd staan als bedrijf. Let wel: de url en de naam van de webshop zegt niet altijd of dit de daadwerkelijke eigenaar is. Maar doorgaans moeten handelsnamen ook geregistreerd staan bij de KvK.

De website van de webshop moet een adres en telefoonnummer zichtbaar op de homepage hebben staan, bijvoorbeeld in de footer, het deel onderaan de hoofdpagina. Deze gegevens mogen ook onder contact of over ons staan, maar in ieder geval op een plek waar de bezoeker ze mag verwachten. Alleen een contactformulier plaatsen mag niet.

Tip 3: Zoek de domeinnaam op

In Nederland worden alle .nl-domeinen geresteerd door de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Van elke website die eindigt op dit domein kun je gegevens opzoeken in de database van SIDN. Je vindt dan bijvoorbeeld de naam van de eigenaar van het bedrijf , de registrar (waar de website wordt gehost) en soms ook een e-mailadres.

Tip 4: Zoek adresgegevens

Professionele, grote webwinkels hebben op zijn minst een kantoor met personeel. Een van de zaken die je kunt controleren is of de webshop waar je bestelt, überhaupt wel een kantoor heeft. Als je de naam van de webshop hebt ingevuld bij de Kamer van Koophandel, is er ook altijd een adres zichtbaar. Zoek dat adres op via Google Maps en kijk op Streetview om te zien of het hier om een kantoorpand gaat, of om een flat op drie hoog. Ook hier geldt dat dit niet altijd betekent dat het om een dropshipper gaat, want het kan ook een rechtspersoon zijn die op dat adres woont. Maar het kan wel een indicatie zijn.

Tip 5: Kijk naar retourgegevens

Voordat je iets koopt bij een webshop die je wellicht in eerste instantie vertrouwt, controleer je hoe het zit met het eventueel terugsturen van producten. Niet alleen als je niet tevreden bent over het product, maar ook voor de garantie. Een apparaat dat binnen de wettelijke garantietermijn van twee jaar kapot gaat, moet je immers ook kunnen terugsturen naar het bedrijf achter de site voor reparatie over vervanging.

Denk je met een Nederlandse website te maken te hebben, maar zit het retouradres in China, dan kan het zijn dat je met een dropshipper te maken hebt. Soms wordt er geen retouradres of informatie over retouren in het algemeen getoond en dan weet je ook al dat het niet helemaal in orde is.

▼ Volgende artikel
Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis
© Rens Blom
Huis

Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis

Odido schudt de markt van vast internet voor thuis op met Klik&Klaar, een dienst van 25 euro per maand die 5G-signaal omzet naar wifi voor al je apparaten. Klik&Klaar is zo een alternatief voor internet via de kabel of glasvezel, en waarschijnlijk ook goedkoper dan wat je nu betaalt voor bekabeld internet. Wij hebben Klik&Klaar een maand getest in een appartement en delen de plus- en minpunten van de dienst met je.

Goed
Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar internet thuis
  • Maakt beloofde snelheid ruimschoots waar
  • Gebruiksvriendelijke installatie
  • Instabiel internet bij slecht weer
  • Problemen met wifirepeaters

De eerste plus is de prijs. Met 25 euro per maand is Klik&Klaar lekker betaalbaar. Heb je al een geselecteerd mobiel abonnement van Odido, dan betaal je slechts 20 euro per maand voor Klik&Klaar. De dienst is maandelijks opzegbaar, waardoor je lekker flexibel bent.

Het bestellen via de Odido-website is eenvoudig en we ontvingen het pakket na twee werkdagen thuis, in ons appartement in Castricum. In de doos vind je een Zyxel 5G-modem en een 5G-simkaart, die je in de router stopt om internet te ontvangen. Het blijft fascinerend hoe je al je apparaten van wifi kunt voorzien dankzij een simkaartje ter grootte van je nagel.

©Rens Blom

Het simkaartje dat je bij de router krijgt.

Installatie

Om Klik&Klaar te installeren, download je de gratis Klik&Klaar-app op je iPhone of Android-smartphone. Die loodst je binnen het beloofde kwartiertje door de installatie heen. De app laat duidelijk zien waar je de router het beste kunt neerzetten. Neem die instructies serieus, want weggestopt in een hoek ontvangt de router geen goed internetsignaal en heb je dus ook weinig aan de dienst. Na de eenvoudige installatie geef je je wifinetwerk een naam en verbind je je apparaten. Vervolgens zijn je smartphone, computer, tablet, smart-tv en andere gadgets online. Je hebt onbeperkt internet op de hoogst mogelijke snelheid, zoals je gewend bent van internet voor thuis.

©Rens Blom

De installatie van Klik&Klaar is eenvoudig.

Ervaringen

Na ruim een maand gebruik zijn we over het algemeen erg tevreden over Odido Klik&Klaar, maar sturen we de router toch terug. Dat ligt niet aan de internetsnelheden. Odido belooft via deze dekkingskaart dat de router op ons adres een snelheid van 300 Mbit/s of meer biedt en dat klopt. In de woonkamer – waar de router voor het raam staat – halen we tussen de 300 en 600 Mbps download en 70 tot 200 Mbps upload. Dat zijn uitstekende snelheden. In andere kamers, verder weg van de router, halen we nog steeds meer dan 100/50 Mbps. Netjes.

Ons probleem met Odido Klik&Klaar is de betrouwbaarheid. Niet alleen viel de router in een maand twee keer uit (om na een herstart weer te functioneren), tijdens flinke regenbuien en een najaarsstorm had de router grote moeite om een stabiel thuisnetwerk te bieden. Dipjes in het wifisignaal verstoorden onze videobelvergaderingen, onderbraken de muziek uit de Sonos-speakers en lieten onze telefoons af en toe automatisch overschakelen naar het mobiele netwerk. Ongemakken die we tijdens slecht weer niet ervaren via een vaste internetverbinding, en ongemakken waar we niet op zitten te wachten in het gure Nederland.

©Rens Blom

De Klik&Klaar-router uit de doos.

Goed om te weten: de router heeft twee 2,5Gbit/s-ethernetpoorten om apparaten bekabeld aan te sluiten. Wij hebben de smart-tv rechtstreeks aangesloten en de andere poort verbonden met een switch. De smart-tv heeft tijdens het kijken van Videoland, YouTube en NPO Plus nooit problemen met zijn internetverbinding gehad, ook niet tijdens slecht weer.  

Wifirepeaters

Voor een volledige test hebben we ook twee wifirepeaters van Odido Klik&Klaar besteld. Die heten Wifipunten, zijn optioneel en kosten 2,50 euro per stuk per maand. Je huurt ze en moet ze als ze niet bevallen of bij het stoppen van Klik&Klaar dus terugsturen.

©Rens Blom

©Rens Blom

De installatie van de Wifipunten.

Onze ervaringen met de kleine repeaters, die je neerzet in de vensterbank of op je bureau, zijn gemengd. Enerzijds verbeteren ze het wifisignaal in ons appartement duidelijk. Op onze werkplek, een vide boven de keuken/woonkamer en net buiten de directe zichtlijn van de router in de woonkamer, haalden we via router een downloadsnelheid van 270 Mbps en een uploadsnelheid van 120 Mbps. Na het installeren van een wifirepeater op de wifi, met bijna een zichtlijn op de router, schoot de downloadsnelheid omhoog naar 425 tot 616 Mbps – op basis van vier tests verspreid over een uur. De uploadsnelheid bedroeg bij deze tests 107 tot 110 Mbps en verbeterde dus niet ten opzichte van de oude situatie.

©Rens Blom

Een snelheidstest na het koppelen van een wifirepeater.

Een Wifipunt-wifirepeater heeft twee 2,5Gbit/s-lanpoorten om apparatuur bekabeld aan te sluiten. Onze computer op de werkplek tikte bekabeld op de repeater vrijwel dezelfde snelheden aan als via de wifi.

©Rens Blom

De wifirepeater is handzaam en daarom op veel plekken neer te zetten.

Opmerkelijk is dat heel wat van onze apparaten in de war raakten van de Wifipunten. Smartphones, laptops en tablets leken soms niet meer te weten met welk wifipunt (router, wifipunt één of wifipunt twee) ze het beste konden verbinden, wat leidde tot verbindingsproblemen. Dat terwijl we de repeaters geïnstalleerd hebben volgens de instructies van deKlik&Klaar-app, die in de weken erna steevast aangaf dat ons wifinetwerk er keurig uitzag. Na het verwijderen van de Wifipunten waren de verbindingsproblemen ook opgelost.

©Rens Blom

Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

▼ Volgende artikel
Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18
Huis

Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18

Met iOS 18 krijg je toegang tot functies die eerder niet mogelijk waren, waardoor je je smartphone nog persoonlijker kunt maken. Ook de Notities-app heeft een update gekregen, zodat je teksten nu veel makkelijker kunt organiseren.

Wanneer je iOS 18 downloadt op je iPhone, dan krijg je ook meteen toegang tot de nieuwe Notities-app. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden om je teksten overzichtelijk te organiseren en beheren.

Lees ook: Personaliseer je iPhone: zo pas je in iOS 18 het beginscherm aan

De Notities-app van iOS 18 is onder handen genomen. Daardoor moet het ook gemakkelijker worden om bepaalde informatie terug te vinden. Als je een lange tekst in de app hebt geschreven, dan kan het lastig zijn om een specifieke passage op te zoeken, zelfs wanneer je al koppen en tussenkopjes hebt gebruikt om je tekst te structureren. Maar met iOS 18 is dat makkelijker geworden. Je kunt nu namelijk de kopjes – en daarmee de tekst die daarbij hoort – inklappen en uitvouwen wanneer je wilt.

Zodoende moet je veel sneller door je eigen werk heen kunnen. Wanneer je zo'n kop inklapt, verdwijnt de alinea die daarmee geassocieerd wordt. In beeld verschijnt dan een kleine pijl naast de betreffende kop. Als je daar op tikt, dan komt de alinea tevoorschijn. In dit artikel leggen we uit hoe je de koppen inklapbaar maakt en hoe je ze daarna ook weer kunt uitklappen. Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel even weten waar het staat.

Inklapbare koppen voor Notities

Open de Notities-app op je iPhone, zodra je die hebt geüpdatet naar iOS 18. Je kunt nu een notitie selecteren en openen (eventueel vanuit een map), of een nieuwe aanmaken. Dat laatste doe je door rechts onderin op het knopje te drukken dat lijkt op een potlood in een vierkant. Maak de tekst op zoals je dat altijd zou doen en voeg de koppen toe die je wilt gebruiken. Koppen maak je aan door een regel te selecteren en onderin, op de balk met opties, op Aa te klikken. Zie je deze balk niet? Klik dan op het plusicoon.

Aa is de opmaakknop. Daarmee bepaal je wat voor type tekst het is: een titel, koptekst, subkop of hoofdtekst. Selecteer nu Koptekst of Subkop. Links van de (sub)kop zie je nu een pijltje staan, dat naar beneden gericht is. Dat betekent dat deze sectie uitgeklapt is. Als je op het pijltje tikt, kun je de alinea inklappen, zodat deze uit beeld verdwijnt. Klik je er nogmaals op, dan komt de alinea weer tevoorschijn.

Tot slot is het mogelijk de tekst, in welke opmaakvorm dan ook, van kleurtjes te voorzien. Selecteer dan wederom een regel of alinea, tik als dat nodig is op plus, dan op Aa en tik rechts op de kleurknop (bij ons staat die standaard op paars).