De valkuilen van dropshipping: van lange levertijden tot hoge retourkosten
Even snel en goedkoop online een artikel scoren? In de praktijk kan dat nog wel meevallen. De Consumentenbond ziet dat veel dropshipbedrijven zich niet aan de Europese regels houden met betrekking tot het kopen en retourneren van gekochte artikelen. Er gaat namelijk heel veel mis.
Koop je een item op internet en dat gaat via een zogeheten dropshipper? Pas dan goed op: volgens een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat kopen bij een dropshipper veel nadelen kan hebben. Zo hebben veel consumenten te maken met zeer lange levertijden, tegenvallende kwaliteit van de bestelde producten en hoge retourkosten. Verder zijn veel webshops van dropshippers erg slecht bereikbaar.
Wat is dropshipping? Dropshipping is een bedrijfsmodel in de e-commerce waarbij een verkoper producten aanbiedt zonder deze zelf op voorraad te hebben. Wanneer een klant een bestelling plaatst, wordt deze bestelling doorgestuurd naar een leverancier, die het product rechtstreeks naar de klant verzendt. Dit betekent dat de verkoper geen fysieke voorraad hoeft te beheren of zich zorgen hoeft te maken over de verzending van de producten.
Dropshipppers hebben zelf geen voorraad, maar sturen de bestelling door naar een leverancier die dat wel heeft.
De Consumentenbond bekeek 100 webshops van verschillende dropshippers. Uit het onderzoek blijkt ten eerste dat een groot aantal van de webshops niet voldoet aan de wettelijke regels. Zo moeten ze in ieder geval een telefoonnummer en retouradres vermelden, een recent Kamer van Koophandel-nummer. Ruim 60 procent van de onderzochte websites vermeldde deze gegevens niet. Verder blijken reviewscores die worden genoemd, niet te kloppen en is onduidelijk wat de retourkosten zijn indien een consument niet tevreden is en het product wil terugsturen.
Consumenten moeten per gekocht product zelf contact opnemen met de webshop om na te gaan wat de verzendkosten zijn. Soms is het zelfs niet mogelijk om iets terug te sturen. Dat komt volgens de Consumentenbond bijvoorbeeld voor wanneer je producten in meerdere maten of kleuren hebt besteld, zoals kleding. En producten die in de aanbieding waren, worden soms ook niet geaccepteerd voor retouren, maar dat is verboden.
Honderden dropshippers in Nederland Volgens de Kamer van Koophandel zijn er in Nederland meer dan 1100 actieve dropshippers. De websites lijken soms veel op elkaar omdat ze veel van dezelfde templates en webshopbouwsoftware gebruik maken. Ze bieden vaak kleding en gadgets aan met hoge kortingen.
De producten zijn echter vaak van een onbekend merk. Maar zo'n site hoeft niet altijd deen dropshipper te zijn. Pas vooral op als de webshop geen adresgegevens vermeldt en het contact enkel via een e-mailformulier verloopt.
Het is overigens niet verboden om een bedrag te vragen om een product terug te kunnen sturen, maar dit moet dan wel een redelijk bedrag zijn. En het is tegenwoordig gemeengoed - ook voor reguliere webshops - om de klant zelf de verzendkosten te laten betalen. Dropshippers vragen echter soms extra kosten, soms wel tot 20 procent van de aankoopprijs van het product.
Wanneer heb je te maken met een dropshipper?
Een groot probleem van dropshipping is dat je niet altijd van tevoren weet of je hiermee te maken hebt als je een product bestelt op een webshop. Een webshop die via deze methode werkt zal dit immers niet pontificaal op de homepage vermelden. Dat betekent dat je zelf onderzoek moet doen. Met onze tips moet dat in ieder geval een stuk makkelijker worden.
Tip 1: Zoek naar reviews
Geen enkel bedrijf ontkomt meer aan reviews en dat geldt al helemaal voor minder betrouwbare websites. Het eerste dat je dan ook doet is de webshop opzoeken op gerenommeerde reviewsites, zoals Trustpilot. Zijn er bij de webshop onevenredig veel slechte reviews, dan is dat een teken dat er iets aan de hand is. Lees vooral ook de reacties, en kijkof het bedrijf zelf ook heeft gereageerd op klachten. Is dat niet het geval? Dan is er al gauw iets niet in orde.
Tip 2: Onderzoek de webshop
Weet je niet zeker of je te maken hebt met een dropshipper? Zoek bij de Kamer van Koophandel of ze geregistreerd staan als bedrijf. Let wel: de url en de naam van de webshop zegt niet altijd of dit de daadwerkelijke eigenaar is. Maar doorgaans moeten handelsnamen ook geregistreerd staan bij de KvK.
De website van de webshop moet een adres en telefoonnummer zichtbaar op de homepage hebben staan, bijvoorbeeld in de footer, het deel onderaan de hoofdpagina. Deze gegevens mogen ook onder contact of over ons staan, maar in ieder geval op een plek waar de bezoeker ze mag verwachten. Alleen een contactformulier plaatsen mag niet.
Tip 3: Zoek de domeinnaam op
In Nederland worden alle .nl-domeinen geresteerd door de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Van elke website die eindigt op dit domein kun je gegevens opzoeken in de database van SIDN. Je vindt dan bijvoorbeeld de naam van de eigenaar van het bedrijf , de registrar (waar de website wordt gehost) en soms ook een e-mailadres.
Tip 4: Zoek adresgegevens
Professionele, grote webwinkels hebben op zijn minst een kantoor met personeel. Een van de zaken die je kunt controleren is of de webshop waar je bestelt, überhaupt wel een kantoor heeft. Als je de naam van de webshop hebt ingevuld bij de Kamer van Koophandel, is er ook altijd een adres zichtbaar. Zoek dat adres op via Google Maps en kijk op Streetview om te zien of het hier om een kantoorpand gaat, of om een flat op drie hoog. Ook hier geldt dat dit niet altijd betekent dat het om een dropshipper gaat, want het kan ook een rechtspersoon zijn die op dat adres woont. Maar het kan wel een indicatie zijn.
Tip 5: Kijk naar retourgegevens
Voordat je iets koopt bij een webshop die je wellicht in eerste instantie vertrouwt, controleer je hoe het zit met het eventueel terugsturen van producten. Niet alleen als je niet tevreden bent over het product, maar ook voor de garantie. Een apparaat dat binnen de wettelijke garantietermijn van twee jaar kapot gaat, moet je immers ook kunnen terugsturen naar het bedrijf achter de site voor reparatie over vervanging.
Denk je met een Nederlandse website te maken te hebben, maar zit het retouradres in China, dan kan het zijn dat je met een dropshipper te maken hebt. Soms wordt er geen retouradres of informatie over retouren in het algemeen getoond en dan weet je ook al dat het niet helemaal in orde is.