ID.nl logo
Huis

10 tips om alles uit Google Drive te halen

Google Drive is de gratis MS Office-tegenhanger van Google. Het werkt op veel vlakken hetzelfde als Microsofts kantoorpakket, maar er zijn ook wezenlijke verschillen. Met deze tien handige tips haal je alles uit Google Drive.

Standaardmap instellen

Veel programma’s slaan documenten standaard op in de map (Mijn) Documenten. Je vindt het wellicht handiger als die standaardlocatie je Google Drive-map is. Dat kan! Open in Windows de Verkenner en rechtsklik in het linkerpaneel op je Documenten-map. Kies Eigenschappen, Een map opnemen. Ga naar (een submap van) je Google Drive-map en bevestig met Map opnemen. De map wordt aan de lijst toegevoegd. Selecteer deze map en klik vervolgens op Opslaglocatie instellen, Toepassen. De standaardlocatie specifiek voor Office-applicaties aanpassen is eveneens mogelijk. In Office 2007 klik je de Office-Orb aan; in Office 2010 open je het tabblad Bestand. In beide versies kies je vervolgens Opties, open je de rubriek Opslaan en verwijs je bij Standaardbestandslocatie naar je Google Drive.

Foto's delen op Google+

Gebruik je naast Google Drive ook Google+, dan is er een erg gemakkelijke manier om foto’s die op je Google Drive staan, te delen op Google+. Meld je aan bij Google+ en klik op het camerapictogram rechts van de sharebox (met de tekst Deel je laatste nieuws). Klik op het kleine pijltje in het uitklapmenu en klik op Vanaf Google Drive. Je krijgt nu de foto’s te zien die zich in (submappen van) je Google Drive bevinden. Klik op alle gewenste foto’s, bevestig met Selecteren, geef aan met welke kringen je de plaatjes wilt delen en klik op Delen.

©PXimport

Archiveren in Google Drive

Een volwaardige backupoplossing kun je Google Drive bezwaarlijk noemen. Nu zijn er wel tools (zoals Backupify) die je een backup laten maken van al je data op Google Drive, maar het kan ook prima vanuit een andere service van Google: Google Takeout. Surf naar https://www.google.com/takeout en meld je aan met je Google-account. Je krijgt nu een overzicht van alle Google-services waar je data hebt staan, waaronder ook Google Drive. Je hoeft nu maar op Archief maken in te klikken en Google gaat aan het werk om al je gegevens in één groot zip-bestand te zetten of meerdere zip-bestanden indien het archief groter dan 2 GB is. Dat archief blijft zeven dagen ter beschikking voor download. Als je wilt, ontvang je een mail zodra het archief klaar is. Heb je geen behoefte om ook data van andere services te archiveren, klik dan op Services kiezen, (alleen) Drive. Bevestig ook hier met Archief maken.

De Google Drive sneltoetsen

De webinterface van je Google Drive is best wel overzichtelijk, maar sommige handelingen vereisen wel een paar muisklikken. Ben je vingervaardig, dan kun je vaak sneller met het toetsenbord navigeren. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je de belangrijkste toetscombinaties kent. Wij telden er een dertigtal, opgedeeld in verschillende rubrieken. Zo zijn er toetscombinaties om snel iets te kunnen selecteren, om documenten te creëren, om naar een bepaald onderdeel van Google Drive te navigeren, om een specifieke menu te tonen, enzovoort. Handig: er bestaat zelfs een toetscombinatie om een overzicht van alle speciale toetscombinatie op te roepen: Shift+/ (afhankelijk van het toetsenbord ook Ctrl+/ en ?). Klik vervolgens rechtsboven op In een nieuw venster openen om dit overzicht in een apart tabblad te zien dat je makkelijk ook afdrukt. Zie hier alle Google Drive sneltoetsen die je kunt gebruiken.

Offline werken

Ook als je niet de module met de lokale Google Drive-map hebt geïnstalleerd, is het mogelijk offline in Google Drive te werken, bijvoorbeeld tijdens een lange vlucht of bij een internetstoring. Je kunt dan onder meer mappen verplaatsen en documenten bekijken en bewerken. Voorwaarde is wel dat je met Google Chrome werkt en je de functie Google Documenten offline hebt ingeschakeld. Surf in Chrome naar Google Drive. In het linkerpaneel klik je op Meer, Google Documenten offline. Vervolgens klik je op de blauwe knop Google Documenten offline inschakelen. Neem de tip ter harte die je op deze webpagina leest en schakel offline toegang niet in als je een openbare of gedeelde computer gebruikt. Je loopt dan immers het risico dat anderen je gesynchroniseerde documenten kunnen bekijken. Daarna klik je op Installeren vanaf Chrome Web Store. Bevestig dat je de extensie Google Drive aan Chrome wilt toevoegen. Ten slotte klik je op het Google Drive-pictogram op de pagina van Chrome. Om de offlinemodus stop te zetten, klik je op het tandwielpictogram en kies je Het gebruik van Google Documenten offline beëindigen.

Mobiel werken

©PXimport

Het mooie aan diensten als Google Drive is dat al je gegevens overal beschikbaar zijn, althans wanneer je over een internetverbinding beschikt. Zelfs onderweg, want Google Drive voorziet ook in mobiele apps. Uiteraard voor Android, maar sedert enkele maanden ook voor iOS. De Android-app vind je in de Google Play Store en voor de iOS-app kun je terecht in de Apple App Store. Na installatie krijg je meteen een overzicht van alle mappen in je Google Drive, waarin je eenvoudigweg afdaalt tot bij de eigenlijke bestanden. Die documenten kun je dan op je smartphone of tablet in principe ook bekijken en bewerken. Handig is ook dat je bestanden én foto’s die je met je smartphone neemt, snel en eenvoudig naar je Google Drive uploadt.

Apps toevoegen

Vanuit je online opslagruimte bij Google Drive kun je bestanden in een aantal bestandstypes creëren. Klik op Maken en kies uit Document, Presentatie, Spreadsheet, Formulier en Tekening. Via de knop Meer komen daar nog het wat experimentele Fusion-tabel en Script bij. Maar daar hoeft het niet bij te blijven, althans niet wanneer je Chrome gebruikt. De Chrome Web Store bevat namelijk een collectie apps die speciaal bedoeld is voor gebruikers van Google Drive. Afhankelijk van de apps die je van hieruit installeert, komen in Google Drive extra bestandstypes ter beschikking die je kunt openen of zelfs bewerken en creëren. De installatie van zo’n app komt er gewoonlijk op neer dat je hem eerst aan Chrome toevoegt en vervolgens het nieuwe pictogram op de Chrome-pagina aanklikt. Nadat je de nodige toelatingen aan de app hebt gegeven en eventueel een account hebt gecreëerd, kun je met alweer een nieuwe app én bestandstype in Google Drive aan de slag. Probeer het maar eens uit met apps als MindMeister (mindmaps), Pixlr Editor (foto’s) AutoCad WS (technische tekeningen) en SlideRocket EDU (presentaties). Wil je een bepaald bestandstype standaard met één van de geïnstalleerde apps openen, klik dan op het tandwielpictogram, kies Apps beheren en plaats bij de gewenste app een vinkje naast Standaard gebruiken. Weet dat je van hieruit ook apps kunt verwijderen: klik op Opties, Deze app verwijderen.

Versturen naar Google Drive

Als je in de Windows Verkenner een bestand of een map snel wilt comprimeren of als bijlage in een e-mail wilt versturen, dan hoef je enkel op het item te rechtsklikken, Kopiëren naar te kiezen en – in onze voorbeelden – Gecomprimeerde (gezipte) map of E-mailgeadresseerde te selecteren. Aan dit snelmenu kun je ook Google Drive toevoegen. Gegevens vanuit de Verkenner naar Google Drive versturen kost je dan maar een paar muisklikken. Dat doe je als volgt: via de sneltoets Windowstoets+R open je het venster Uitvoeren. Bij Openen vul je dan de volgende opdracht in: %appdata%/microsoft/windows/sendto, waarna je met OK bevestigt. De sendto-map opent zich in de Verkenner. Versleep vervolgens het pictogram van je Google Drive met ingedrukte rechtermuisknop vanuit het linkerpaneel naar een lege plaats in de map in het rechterpaneel. Laat de muisknop los en kies Hier snelkoppeling maken. Uiteraard is het ook mogelijk op vergelijkbare manier een of meer submappen uit je Google Drive naar de sendto-map te verslepen. Zo stuur je bestanden rechtstreeks naar een submap in plaats van naar de root van je Google Drive.

Data Google Drive versleutelen

Google is een Amerikaans bedrijf en dat houdt eigenlijk automatisch in dat wat je in Google Drive opslaat, zonder meer kan worden ingekeken door de Amerikaanse overheid. Voel je je hierdoor aangetast in je privacy, dan zit er weinig anders op dan gegevens te versleutelen. Daar bestaan verschillende oplossingen voor. Eén ervan is je vertrouwelijke documenten in de vorm van een versleuteld archiefbestand in Google Drive op te slaan. Dat kan bijvoorbeeld met het gratis 7-zip, dat ook aes-256-encryptie ondersteunt. Iets minder omslachtig is de gratis tool BoxCryptor (voor Windows, Linux, Mac, iOS en Android), dat zich als een one-stopoplossing voor encryptie in de cloud opwerpt. De werking is eenvoudig: installeer de tool, herstart je pc, plaats de Boxcryptor-map in je Google Drive, kies een geschikte stationsletter voor die map en voorzie een stevig wachtwoord. Alle bestanden die je nu in dat station onderbrengt, worden automatisch versleuteld en zijn alleen in te lezen als je Boxcryptor hebt geïnstalleerd en het juiste wachtwoord kent.

Alles herstellen

Stel, jij of iets of iemand anders maakt per abuis je complete Google Drive leeg. Aangezien er een automatische synchronisatie tussen je lokale Google Drive-map en de online opslagruimte plaatsvindt, riskeer je op beide locaties alle gegevens kwijt te raken. Heb je echter nog een tweede pc waarop je Google Drive (met dat account) had geïnstalleerd, dan is er kans op volledig herstel. Voor je die tweede pc opstart, zorg je ervoor dat die zich niet met internet kan verbinden. Maak vervolgens een lokale kopie van de complete Google Drive-map op die pc. Daarna herstart je de pc en laat je hem met internet verbinden. Er zal opnieuw een synchronisatie plaatsvinden. Wellicht wordt je Google Drive-map ook op die pc leeggemaakt. Geen nood, want je hebt voor een lokale kopie gezorgd, die je vervolgens weer naar je Google Drive-map mag kopiëren. De inhoud wordt naar je online opslagruimte gesynchroniseerd en zo ook naar je eerste pc.

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.