ID.nl logo
9 nieuwe functies van OS X Mavericks
Huis

9 nieuwe functies van OS X Mavericks

OS X Mavericks is maandag door Apple op het WWDC aangekondigd. Het besturingssysteem ligt in herfst in de winkels. OS X Mavericks bevat een groot aantal nieuwe features. Wij zetten 9 nieuwe functies van OS X Mavericks voor je op een rijtje.

1 Finder Tabs en tagging

Finder krijgt in OS X Mavericks een flinke update. De app wordt voorzien van tabbladen, waardoor het mogelijk is in één Finder-venster meerdere mappen of schijven gelijktijdig te openen. De feature moet de Finder overzichtelijker en eenvoudiger te gebruiken maken. Je hoeft immers niet langer gelijktijdig met allerlei Finder-vensters te werken, die gescheiden van elkaar worden weergegeven en hierdoor soms lastig terug te vinden zijn.

©PXimport

Tabbladen maken het mogelijk meerdere mappen in één Finder-venster te openen

2 Tagging

Daarnaast introduceert Apple in OS X Mavericks tagging, waarmee je bestanden via de Finder razendsnel kunt terugvinden. Zodra je voortaan een bestand opslaat krijg je niet alleen de mogelijkheid een bestandsnaam op te geven, maar ook om tags aan het bestand te koppelen. Wil je vervolgens alle bestanden met betrekking op een bepaald onderwerp verzamelen? Laat Finder dan bestanden zoeken die zijn voorzien van de bijbehorende tag. Tagging vereenvoudigt het terugvinden van bestanden dus aanzienlijk.

3 Meerdere schermen gebruiken

OS X Mavericks biedt ondersteuning voor meerdere schermen. Het was al langer mogelijk een extra monitor aan je Mac te koppelen, waardoor je een extra scherm tot je beschikking kreeg. Dit extra scherm was echter niet voorzien van een menubalk of eigen dock, waardoor het scherm niet daadwerkelijk een volwaardig twee scherm was.

Hier komt nu verandering in. OS X Mavericks voorziet een tweede scherm van zowel een menubalk als een eigen dock. Ook krijgt het scherm een eigen bureaublad. Je kunt apps simpelweg naar het nieuwe scherm slepen om deze hierop te plaatsen. Een TV of externe monitor wordt in OS X Mavericks dus een volwaardig tweede scherm. Mission Control is geoptimaliseerd voor het gebruik van twee schermen, waardoor de app in staat is apps die de verschillende schermen open staan overzichtelijk weer te geven.

©PXimport

Mission Control is geoptimaliseerd voor meerdere schermen

4 AppNap

Op een Mac heb je al snel een groot aantal apps openstaan. Denk hierbij aan je mailclient, agenda, webbrowser, iTunes, de App Store, Voorvertoning en bijvoorbeeld een game. Iedere app die je hebt openstaan belast je Mac extra, waardoor de machine langzamer wordt. Je gebruikt echter nooit daadwerkelijk gelijktijdig iedere app. OS X Mavericks bevat daarom AppNap, een functie die de wijze waarop apps de processor van jouw Mac gebruiken nauwlettend in de gaten houdt. Heb je bijvoorbeeld een webbrowser open staan, maar deze geminimaliseerd? Dan zorgt ervoor dat advertenties die in de webbrowser worden weergegeven niet langer gebruik kunnen maken van je Mac, waardoor deze sneller wordt. Daarnaast verlaagt AppNap het energieverbruik van de Mac, wat de batterijduur van een MacBook verlengt.

5 Shared Links in Safari

Safari is in OS X Mavericks voorzien van een nieuwe feature: Shared Links. Op social media worden allerlei verwijzingen naar internet met je gedeeld. We maken vandaag de dag echter gebruik van allerlei verschillende sociale netwerken. Shared Links verzamelt daarom alle links die jij via social media binnenkrijgt. De links worden weergegeven in een nieuwe zijbalk in Safari, die naast de Shared Links ook je bladwijzers en leeslijst weergeeft.

©PXimport

De feature Shared Links verzamelt links die op social media worden gedeeld in een zijbalk in Safari

6 iCloud Keychains

Je kunt op internet bijna overal tegenwoordig een account aanmaken. Het is niet verstandig bij iedere website hetzelfde wachtwoord te gebruiken. Het kan echter een grote uitdaging zijn de vele wachtwoorden die je hierdoor moet onthouden ook daadwerkelijk niet te vergeten. Apple schiet te hulp met een nieuwe feature: iCloud Keychains.

iCloud Keychains bewaart allerlei belangrijke gegevens voor je waaronder wachtwoorden. Je kunt echter ook betaalgegevens zoals creditcardgegevens in de app opslaan. De informatie wordt automatisch ingevuld op het moment dat jij deze nodig hebt. iCloud Keychains is beveiligd met een wachtwoord, waardoor je zeker weet dat alleen jij toegang krijgt tot de gevoelige informatie die je in iCloud hebt opgeslagen. Dit wachtwoord moet je dus wel goed onthouden.

7 iBooks

Houd jij van lezen? Dan heeft Apple goed nieuws voor je. iBooks, de online boekenwinkel die al langer beschikbaar is op de iPhone, iPad en iPod touch, wordt in OS X Mavericks ook op de Mac gelanceerd. De boekenwinkel bevat 1,8 miljoen boeken die kunnen worden aangeschaft. Maak je op je iPhone, iPod of iPad al gebruik van iBooks en heb je hier boeken aangeschaft? Dan kan je deze natuurlijk ook gewoon op je Mac lezen. Kom je in een boek een interessant stuk tegen waar je even snel iets bij wilt noteren? Dan kan je in het digitale boek net als op je iPhone een notitie aanmaken. iBooks biedt ondersteuning voor interactieve studieboeken die Apple vorig jaar heeft geïntroduceerd.

©PXimport

Apple lanceert in OS X Mavericks iBooks op de Mac

8 Berichtencentrum 2.0

Berichtencentrum krijgt in OS X Mavericks een flinke update. Je kunt voortaan via de app vanuit een melding direct actie ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld reageren op chatberichten, e-mail en FaceTime-gesprekken. Ook zijn aparte tabbladen beschikbaar waarmee je kunt schakelen tussen een overzicht van alle meldingen of alleen nieuwe meldingen. Een derde tabblad geeft je een overzicht van alle informatie die voor die dag relevant is. Denk hierbij aan Facebook-event, afspraken in je agenda en het weer.

9 Kaarten

Apple's eigen Kaarten-app vervangt op de iPhone, iPad en iPod touch sinds iOS 6 Google Maps, dat lange tijd standaard op iOS werd meegeleverd. Het bedrijf lanceert in OS X Mavericks Kaarten ook op de Mac. Kaarten voor de Mac is nagenoeg identiek aan de iOS-versie van app. De app biedt je de mogelijkheid locaties op te zoeken op een een kaart of satellietbeelden. Daarnaast kan je een routebeschrijving opvragen naar een adres, waardoor je zeker weet dat je de snelste route kiest. Kaarten zoekt hierbij je locatie op om dit als startpunt te gebruiken en dus een nauwkeurige berekening van de afstand te kunnen maken.

Heb je een route of locatie op je Mac via Kaarten opgezocht? Dan wil je de informatie natuurlijk niet nogmaals opzoeken op je iPhone. OS X Mavericks biedt je daarom de mogelijkheid de informatie door te sturen naar je iPhone, iPad of iPod touch, waardoor je direct de deur uit kunt.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.