ID.nl logo
80 Tips voor Windows 8 (Tip 1 - 20)
© Reshift Digital
Huis

80 Tips voor Windows 8 (Tip 1 - 20)

Windows 8 kent een grote hoeveelheid nieuwe functies, voor zowel beginnende als gevorderde gebruikers. Wij hebben tachtig van de beste tips en trucs voor het nieuwe besturingssysteem op een rij gezet. Zo kun je niet alleen direct met Windows 8 aan de slag, maar ken je ook direct alle ins en outs. Di

01 Vastmaken aan Start

Items op je bureaublad, zoals mappen en de Prullenbak, kun je vastmaken aan het Windows 8-startscherm. Zo heb je altijd snel toegang tot de locaties via een eigen tegel. Klik met de rechtermuisknop op het pictogram en kies voor Vastmaken aan Start. Het item is direct beschikbaar op het Startscherm. Heb je je later bedacht? Klik met rechts op de tegel op het Startscherm en kies voor LosmakenvanStart (je vindt deze optie in de balk onderin). Via dezelfde balk kun je het item ook vastmaken aan de taakbalk. Kies voor Aan taakbalk vastmaken.

02 Startscherm indelen

Er bestaan verschillende mogelijkheden om de indeling van het Startscherm aan te passen. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen enkele en dubbele tegels. Een dubbele tegel neemt twee kolommen in. Je kunt een dubbele tegel eenvoudig smaller maken: klik erop met rechts en kies in de balk onderin voor Kleiner maken. Je kunt de tegel later altijd weer vergroten door er met rechts op te klikken en te kiezen voor Groter maken.

03 Groeperen

Er zit maar weinig structuur in het Startscherm. Dat kan beter, bijvoorbeeld door je applicaties te groeperen. Zo kun je bijvoorbeeld aparte groepen maken voor games, zakelijke software en andere hulpprogramma's. Plaats eerst alle tegels bij elkaar waarmee je één groep wilt maken. Klik op het minusteken rechtsonder in het scherm, zodat je uitzoomt. Hierna kun je de groep een passende naam geven. Klik erop met rechts en kies Naam aan groep geven. Een vak verschijnt, waarin je de groepsnaam kunt opgeven. Prettig is dat je later kunt uitzoomen binnen het Startscherm, waardoor de groepen zichtbaar worden.

04 Live-tegels

Apps die ervoor geschikt zijn, kunnen informatie in de tegel tonen. Dit worden live-tegels genoemd. De tegel van de Berichten-app toont bijvoorbeeld de meest recente e-mail, terwijl de tegel van de Weer-app het actuele weer toont. De informatie op de tegels wordt regelmatig vernieuwd. Wil je niet dat een specifieke tegel live-informatie toont? Klik erop met rechts en kies Live-tegel uitschakelen. Voortaan wordt alleen de naam van de app getoond.

05 App-meldingen onder controle

Apps kunnen allerhande meldingen geven. Bijvoorbeeld zodra je een nieuw Facebook-bericht binnenkrijgt of wanneer een belangrijk nieuwsbericht voorbijkomt. Standaard mogen alle apps meldingen tonen, maar je kunt zelf aangeven van welke apps je meldingen wil ontvangen. Open het onderdeel Pc-instellingen (via de Charms-balk aan de rechterzijde van het scherm). Kies voor Instellingen /Pc-instellingen wijzigen / Meldingen. Bij het onderdeel Meldingen van deze apps weergeven, geef je per app aan of deze je mag lastigvallen met berichten.

06 Apps op het vergrendelingsscherm

Zodra je Windows vergrendelt of nog niet bent aangemeld, verschijnt het vergrendelingsscherm. Naast de datum en tijd kun je apps belangrijke meldingen laten tonen. Bijvoorbeeld hoeveel nieuwe berichten zijn ontvangen of welke komende afspraken in je agenda staan. Open de sectie Pc-instellingen / Persoonlijke instellingen. Bij Apps voor vergrendelingsscherm, zie je welke apps meldingen mogen tonen. Klik op het plusteken om een nieuwe app toe te voegen. Om een bestaande app te verwijderen, klik je erop en kies je voor Hier geen status weergeven. Voor sommige apps kun je ook een gedetailleerde status op het vergrendelingsscherm weergeven (zoals voor de agenda). Dit geef je aan bij de sectie Kies een app waarvan u de gedetailleerde status wilt weergeven.

07 Geen app-meldingen meer

Wil je helemaal geen meldingen van apps meer ontvangen? Je kunt de functie volledig uitschakelen, zodat er geen meldingen meer worden getoond. In het onderdeel Pc-instellingen ga je naar Meldingen. In de sectie Meldingen (aan de rechterkant van het scherm) zet je de schuif uit bij App-meldingen weergeven. Je kunt er ook voor kiezen om de app-meldingen nog wel weer te geven, maar niet meer op het vergrendelingsscherm. Zet dan de schuif op Uit bij App-meldingen weergeven op vergrendelingsscherm. Wil je geen geluiden horen, maar wel nog meldingen zien? Zet de schuif op Uit, bij Meldingsgeluiden afspelen.

08 Tweede beeldscherm

Via de rechterbalk kun je het bureaublad eenvoudig uitbreiden naar een extern scherm. Handig als je bijvoorbeeld een presentatie houdt of een film wilt kijken. Open de Charms-balk en klik op Apparaten. Een overzicht van randapparaten verschijnt. Klik nu op Tweede scherm. Vervolgens kun je beelden tonen op een aangesloten scherm. Je kunt hierbij kiezen om het bureaublad te dupliceren, het uit te breiden (zodat je werkoppervlak groter wordt) en alleen het tweede scherm te gebruiken. Wil je het tweede scherm niet meer gebruiken, kies dan voor Alleen computerscherm.

09 Geen persoonlijke gegevens

De dynamische tegels van het Startscherm geven diverse informatie weer. Denk aan de koersen van de Aandelen-app, het laatste nieuws van de Nieuws-app en de updates binnen uw sociale netwerk. Als u hierop geen prijs stelt en even geen persoonlijke informatie wilt zien, dan kunt u ervoor kiezen om de persoonlijke gegevens te wissen. In het Startscherm roept u de balk aan de zijkant op. Kies Instellingen. Bovenin de balk kiest u voor Tegels / Gegevens verwijderen.

10 Navigeren met het toetsenbord

Natuurlijk, het Startscherm is duidelijk ontwikkeld met touch-apparaten (zoals een tablet) in het achterhoofd. Toch kom je met het toetsenbord en de muis ook een heel eind. Om vooruit en achteruit te rollen, kun je het muiswiel gebruiken. Om in één keer naar het einde van de lijst met tegels te bladeren, druk je op de End-toets op het toetsenbord. Druk op de Home-toets om in één keer naar het begin van de lijst te rollen. Wil je in- of juist uitzoomen op een lijst, bijvoorbeeld als deze omvangrijk is geworden, dan rol je met het muiswiel terwijl je de Shift-toets houdt ingedrukt.

11 Verkenner-Lint

Windows Verkenner is voortaan voorzien van een Lint, zoals je mogelijk al kent van Office. Het Lint biedt plaats aan veelgebruikte bestandsopties, zoals knippen, kopiëren en naam wijzigen, maar kent ook contextgerelateerde opties. Open je een bibliotheek, dan verschijnt de extra tab Hulpprogramma's voor bibliotheken. Klik hierop om de bibliotheek te beheren en de bibliotheek te optimaliseren voor specifieke inhoud. Zo kun je de bibliotheekinhoud optimaliseren voor documenten, muziek, afbeeldingen en video's. Via de knop Opslaglocatieinstellen, kun je aangeven welke map standaard moet worden gebruikt voor het opslaan van foto's. Ook is er de tab Optiesvoormuziek of Optiesvoorvideo. Op deze tab vind je de mogelijkheden om media af te spelen en aan een afspeellijst toe te voegen.

12 Weg met het Lint

Ben je niet gecharmeerd van het Lint van Windows Verkenner? Je kunt het Lint ook minimaliseren, door te klikken op het pijltje dat je rechtsboven in het venster aantreft. De eerstvolgende keer dat je weer een Verkenner-venster opent, is het niet meer aanwezig.

13 Werkbalk Snelle toegang

Linksboven in het Verkenner-venster zit de werkbalk Snelle toegang verscholen. Deze geeft opties weer die vaak worden gebruikt in Verkenner. Denk hierbij aan het maken van een nieuwe map, het oproepen van de bestandseigenschappen en het geven van een nieuwe naam aan de map. Je kunt de functies van de werkbalk Snelle toegang aanpassen. Klik op de pijl naast de werkbalk (linksboven in het venster). Een menu verschijnt. Kies hier welke onderdelen in de werkbalk moeten worden opgenomen. Je kunt ook de plaats van de werkbalk aanpassen (via de optie Onder het lint weergeven).

14 Snel schermafbeeldingen maken

Een slimme, maar verborgen optie in Windows 8: snel een schermafbeelding maken. Met de PrintScreen-toets (ook wel aangeduid met PrtScn) maakte je in vorige Windows-versies snel een schermafbeelding van het scherm. Gebruik je nu de toetsencombinatie Windows-toets+PrintScreen, dan zal het scherm even knipperen en wordt de gemaakte schermafbeelding automatisch opgeslagen in de map Afbeeldingen\Schermopnamen.

15 Andere oriëntatie

Maak je gebruik van een tablet? Je kunt de schermoriëntatie van de tablet eenvoudig wisselen tussen landschapsmodus en portretmodus. Druk op de Windows-toets+O. Het scherm wordt omgedraaid.

16 Heimwee

Het nieuwe Startscherm en de afwezigheid van het menu Start is even wennen. Kun je er maar niet aan wennen? Verschillende softwaremakers spelen hier slim op in en brengen software uit waarmee u een 'klassieke' Windows-omgeving kunt nabootsen. Met RetroUI kunt u schakelen tussen de oude en de nieuwe Windows-omgeving. U vindt het programma via http://retroui.com. Nadat je het hebt geïnstalleerd, wordt het bureaublad van Windows standaard geopend bij het laden van Windows. Je kunt verder zelf bepalen of andere 'nieuwe' onderdelen (zoals de Charms-balk en opdrachtenbalk) wel of niet kunnen worden gebruikt. Je kunt de software zeven dagen proberen, daarna betaal je zo'n vier euro.

17 Sociale netwerken koppelen

In Windows 8 is veel aandacht besteed aan de koppeling met sociale netwerken. Zodra je sociale netwerkaccounts aan Windows hebt gekoppeld, worden dingen als statusupdates en contactinformatie op verschillende plaatsen in het besturingssysteem getoond. Het koppelen van de accounts moet nog wel gebeuren. In het Startscherm kies je voor Personen. Links in het venster zie je welke accounts je kunt koppelen. Bijvoorbeeld: Twitter-contactpersonen, Exchange-contactpersonen en Google-contactpersonen. Klik op Alles weergeven in Instellingen. Hierna kun je ook andere diensten koppelen, zoals Hotmail.

18 Sociale netwerken beheren

Het aantal instelmogelijkheden voor je sociale netwerken is vanuit Windows zelf relatief beperkt. Online kun je flink meer opties aanpassen en hebt je meer controle over je account. In de Personen-app druk je op Windows-toets+I om het instellingenvenster te openen. Kies het account. Klik vervolgens op Dit account online beheren. Een webpagina met extra opties wordt geopend.

19 Direct updates zien

Als je jouw sociale netwerken aan Windows hebt gekoppeld, kun je direct reageren op en communiceren met contactpersonen. In het Startscherm kies je voor Personen. Klik op de contactpersoon met wie je wil communiceren. De persoonlijke pagina (met zaken als updates en foto's) wordt geladen. Links zie je de contactmogelijkheden. Zo kun je direct een Facebook-bericht schrijven en een e-mail sturen. Klik achtereenvolgens op Profiel weergeven / Meer details, als je aanvullende (contact)gegevens wilt zien.

20 Berichten uitbreiden

Via de Berichten-app kun je met je vrienden communiceren via verschillende kanalen. Zo kun je de app koppelen aan Messenger en Facebook. Het koppelen gaat relatief eenvoudig. Open de Berichten-app en druk op Windows-toets+I. Kies Accounts. Een overzicht van bestaande koppelingen verschijnt. Klik op Eenaccounttoevoegen. Selecteer het account dat je wilt toevoegen en geef de vereiste aanmeldingsgegevens op om het netwerk te koppelen met de Berichten-app. Bestaande netwerken kun je beheren door erop te klikken.

Dit is tip 1 - 20. Woensdag volgt tip 21 - 40, en volgende week de rest van de 80 tips over Windows 8

▼ Volgende artikel
Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone
© Looker_Studio - stock.adobe.com
Huis

Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone

Je inloggegevens alleen met een wachtwoord beveiligen is vragen om problemen. Steeds meer diensten en apps bieden daarom tweefactorauthenticatie (2FA) aan, of ze verplichten dit zelfs. Naast een wachtwoord heb je dan een tweede factor nodig. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar wat doe je als je (tijdelijk) geen telefoon hebt?

Dit artikel in het kort

Tweestapsverificatie (2FA) beschermt je accounts beter dan alleen een wachtwoord. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar dat hoeft niet. In dit artikel lees je hoe je ook zonder telefoon veilig kunt inloggen. Zo ontdek je hoe desktop-authenticators zoals Proton of KeePassXC werken, hoe je een hardwaresleutel zoals een YubiKey instelt, en hoe je back-upcodes aanmaakt voor noodgevallen. Ook wordt uitgelegd wat een digitale en fysieke token precies doen en hoe toegangssleutels (passkeys) een alternatief vormen voor klassieke wachtwoorden.

Wachtwoorden kun je vergeten, of ze worden gehackt. Daarom is het niet handig om de toegang tot een dienst of app alleen met een wachtwoord te beveiligen. Voor meer veiligheid voeg je daar een tweede authenticatiemethode aan toe. We hebben het over het aanmelden via 2FA (tweefactorauthenticatie oftewel tweestapsverificatie).

Bij 2FA heb je naast iets wat je weet, meestal een wachtwoord, ook iets wat je 'hebt' of 'bent' nodig om in te loggen. Zo'n tweede factor is vaak een unieke, eenmalige code via een authenticator-app op je smartphone. Het kan ook een sms-code, pushmelding, hardwaresleutel of een biometrische beveiliging zijn. Zo kan een aanvaller met je wachtwoord niet binnendringen, want hij heeft ook die tweede factor nodig. Een geraden of gelekt wachtwoord is dus niet meer voldoende, wat de veiligheid verhoogt.

Smartphone

Veel 2FA-oplossingen werken via een smartphone, bijvoorbeeld met de authenticator-app van Authy, Google of Microsoft, of via sms-berichten naar je telefoon. Dit is handig, maar er zijn ook nadelen. Je hebt altijd je telefoon nodig en bij een lege batterij, verlies of diefstal kom je mogelijk niet bij je accounts. Ook al je je in een gebied zonder mobiel bereik bevindt, is het lastig of onmogelijk om een sms te ontvangen.

2FA via sms is bovendien kwetsbaar voor praktijken als sim-swapping. Hierbij zet een aanvaller jouw telefoonnummer om naar een eigen simkaart om zo sms-codes te ontvangen. Je smartphone kan ook besmet raken (via phishing) met malware. Ook daarmee kan een aanvaller andere 2FA-codes onderscheppen.

Het kan ook zijn dat je geen smartphone voor je werk hebt en dat je je privételefoon liever niet gebruikt voor werkgerelateerde 2FA-authenticaties. Je kunt er natuurlijk ook nog bewust voor kiezen om geen eigen smartphone te hebben.

Gelukkig bestaan er veilige alternatieven om je ook zonder smartphone via 2FA aan te kunnen melden, zoals de rest van dit artikel duidelijk maakt.

Lees ook: Waarom je beter geen sms voor tweestapsverificatie kunt gebruiken

Een eenmalige code via een (mobiele) authenticator-app is een van de populairste 2FA-verificatiemethoden.

Desktop-authenticator

Veel mensen gebruiken als tweede factor een eenmalige code via een authenticator-app. Daarvoor bestaan verschillende gratis mobiele apps, maar je kunt ook je desktop of laptop inzetten. Je hoeft geen virtuele Android-omgeving op te zetten met een tool als BlueStacks om zo bijvoorbeeld de mobiele Android-authenticator van Google of Microsoft te kunnen draaien. Installeer gewoon de desktopversies, zoals het Zwitserse Proton of het Zweedse Yubico.

We vertellen je in het kort hoe je hiermee bij Google aanmeldt. De procedure bij andere diensten en apps gaat op een vergelijkbare manier. Surf naar https://myaccount.google.com en open Beveiliging. Kies Tweestapsverificatie en zorg dat deze is ingeschakeld. Klik bij tweede stap op Authenticator en daarna op Authenticator instellen. Er verschijnt een QR-code, maar voor je desktop-app klik je op Kun je de code niet scannen. Je krijgt nu de nodige gegevens om de geheime sleutel (zie kader Werking digitale token) handmatig in te voeren.

Als je dit in je authenticator-app hebt ingesteld (zie de alineaProton Authenticator), klik je op Volgende en voer je de code in die de app genereert. Je kunt nu definitief tweestapsverificatie bij Google aanzetten. Bij de volgende aanmeldingen voer je nu voortaan naast je wachtwoord ook de gevraagde code in.

De tweestapsverificatie bij Google is geactiveerd, met (voorlopig alleen) een authenticatorcode als tweede factor.

Proton Authenticator

We nemen Proton Authenticator voor Windows als voorbeeld (ook beschikbaar voor macOS en Linux). De installatie bedraagt slechts enkele muisklikken. Start daarna de app start op en klik op Create new code. Vul bij Title bijvoorbeeld Google account in en plak de sleutel van 32 tekens in het veld Secret.

Bij Issuer kun je Google opgeven. Via Advanced options pas je eventueel instellingen aan als de dienst specifieke eisen heeft voor het aantal cijfers (standaard 6), tijdsinterval (standaard 30 seconden), algoritme (standaard SHA1) of type (standaard TOTP, maar kies STEAM voor het Steam-gameplatform van Valve). Klik op Save code om de code toe te voegen.

Via het tandwielpictogram kun je onder meer je codes back-uppen, exporteren, importeren en ook synchroniseren tussen apparaten via een gratis Proton-account. Na het aanmaken verschijnt de code in het hoofdvenster, met een geanimeerd pictogram dat de resterende geldigheidsduur toont. Je hoeft deze code nu maar bij de juiste dienst in te vullen als tweede factor, naast je wachtwoord.

Via Proton Authenticator voeg je een TOTP-code toe aan Googles 2FA-verificatieproces.

Werking digitale token

De meeste mensen gebruiken een digitaal token als tweede factor, zoals een pushmelding of een eenmalige cijfercode. Dit laatste wordt ook wel TOTP genoemd (Time-based One-Time Password) en werkt als volgt.

Bij het instellen van 2FA genereert de dienst een unieke geheime sleutel. Deze wordt één keer met je authenticator-app gedeeld via een QR-code of handmatige invoer. Zowel de server van de dienst als je authenticator-app gebruiken deze sleutel samen met het actuele tijdstip om met dezelfde wiskundige formule een code van meestal 6 cijfers te berekenen. Zo'n code blijft standaard dertig seconden geldig. Zodra je deze code invoert, vergelijkt de server deze met zijn eigen berekening. Is er een match, dan weet de server dat jij de juiste geheime sleutel hebt en dat de code actueel is, waarna je kunt inloggen.

©TvD | ID.nl

De achterliggende werking van een TOTP-systeem.

TOTP-wachtwoordmanager

Wachtwoorden zijn vooralsnog niet verdwenen (zie ook kader Zonder wachtwoord) en daarom is een wachtwoordmanager aan te raden. Zo hoef je al je wachtwoorden niet zelf te onthouden, voorkom je dat je ze achteloos noteert en vermijd je te veel dezelfde of simpele varianten.

Enkele wachtwoordmanagers ondersteunen ook TOTP-codes voor 2FA, zodat je geen aparte authenticator-app nodig hebt. Gratis opties voor Windows-desktop zijn onder meer Bitwarden en KeePassXC.

We nemen KeePassXC als voorbeeld, dat ook voor macOS en Linux beschikbaar is. Je installeert de tool met enkele muisklikken. Bij de eerste start klik je op Database aanmaken, voer je een naam en eventueel een omschrijving in. Klik daarna op Doorgaan. Laat de instellingen gerust ongewijzigd en klik op Doorgaan. Geef een sterk hoofdwachtwoord in (twee keer) en bevestig met Gereed. Kies een locatie voor de database en klik op Opslaan.

Voer in het hoofdvenster de accountgegevens in, zoals Titel, Gebruikersnaam, Wachtwoord en URL, en bevestig met OK. Het item wordt toegevoegd. Klik er met de rechtermuisknop op, kies TOTP / TOTP instellen en vul de Geheime sleutel in. Pas via Aangepaste instellingen eventueel de parameters aan en bevestig met OK. Om de TOTP-code te zien, kies je TOTP / TOTP (QR code) weergeven in het contextmenu.

Je kunt ook de KeePassXC-browserextensie downloaden en installeren om je online wachtwoorden en TOTP-codes automatisch in de browser in te vullen.

Ook wachtwoordbeheerder KeePassXC kan TOTP-codes genereren.

Hardwaresleutel

In plaats van een digitale sleutel kun je ook een fysieke hardwaresleutel gebruiken als tweede factor. Zo'n sleutel is extra veilig omdat deze via internet niet kan worden gekopieerd of gestolen. Ook phishers maken nauwelijks kans, want de sleutel is gekoppeld aan de originele website-url van de dienst. Zelfs als iemand je sleutel heeft, blijft je wachtwoord nodig en vaak ook een pincode of biometrie om de sleutel te gebruiken. Bij verlies rest meestal alleen een alternatieve tweede factor, zoals een TOTP-code of back-upcodes (zie hieronder), tenzij je een reservesleutel hebt.

We nemen als voorbeeld een YubiKey 5 NFC USB-A van Yubico (circa 60 euro). Dit kan ook een ander merk of type zijn, zoals Feitian, Nitrokey of SoloKeys. Ga in Windows 11 naar Instellingen, kies Accounts / Aanmeldingsopties en selecteer Beveiligingssleutel / Beheren. Plaats de sleutel in de pc en activeer deze. Klik op Toevoegen bij Pincode voor beveiligingssleutel. Je kunt ook de Yubico Authenticator downloaden die ook beschikbaar is voor macOS en Linux. Ga door met installeren en start als administrator op. Open nu Passkeys, klik op Set PIN, voer tweemaal een pincode in en klik op Save.

We nemen opnieuw Google als voorbeeld, waar je inmiddels tweestapsverificatie hebt ingeschakeld. Op de webpagina van je Google-account open je Beveiliging en klik je op Toegangssleutels en beveiligingssleutels. Kies + Toegangssleutel maken, klik op Ander apparaat gebruiken, selecteer Beveiligingssleutel en klik op Volgende en daarna op OK (twee keer). Voer de pincode van de sleutel in, bevestig met OK en activeer de sleutel. Deze is nu bruikbaar als tweede factor.

Bij Google maak je eenvoudig een toegangssleutel aan.

Werking fysieke token

Je kunt als tweede factor ook een fysieke token gebruiken. Bij banken kan dit een klein kastje zijn dat codes genereert, maar het kan ook een hardwaresleutel zijn zoals een YubiKey. Zo'n sleutel koppel je aan je computer via usb of bij smartphones via bluetooth of NFC. Dit werkt als volgt.


Je koppelt de sleutel één keer aan je account, waarbij een uniek cryptografische sleutelpaar wordt aangemaakt. De publieke sleutel gaat naar de server van de dienst, terwijl de privésleutel veilig in het hardwaretoken blijft en deze nooit verlaat. Na het invoeren van je wachtwoord vraagt de server aan de sleutel om een unieke digitale handtekening te maken voor die specifieke aanmelding.

Jij bevestigt de aanvraag, bijvoorbeeld door het token te activeren. Vervolgens stuurt de sleutel de handtekening naar de server, die controleert of deze overeenkomt met de eerder opgeslagen publieke sleutel. Bij een match weet de server dat jij de echte sleutel bezit en kun je inloggen.

Onder meer Yubico heeft diverse hardwaretokens (YubiKey) in het aanbod.

Back-upcodes

We hebben nu al twee methoden om ons via een desktop-pc of laptop bij 2FA aan te melden: digitale TOTP-codes en een hardwaresleutel. Heb je ook een toegangssleutel, bijvoorbeeld gekoppeld aan je Windows Hello-inlogmethode, dan zijn het er zelfs drie opties. Al is dit eigenlijk geen klassieke 2FA maar een methode zonder wachtwoord (zie kader Zonder wachtwoord).

De meeste diensten die 2FA ondersteunen, bieden ook back-upcodes aan, hoewel deze eigenlijk bedoeld zijn als noodingreep. We raden je in elk geval aan deze te genereren of te downloaden en offline te bewaren, bijvoorbeeld in een kluis of andere water- en brandveilige plek. Laat ze zeker niet rondslingeren en deel ze nooit digitaal.

Voor je Google-account bijvoorbeeld werkt dit als volgt. Meld je opnieuw aan op je accountpagina, open Beveiliging, scrol naar beneden en klik op Back-upcodes en daarna op Back-upcodes genereren. Google maakt direct tien codes aan die je kunt downloaden en/of afdrukken. Dit is meestal voldoende om problematische aanmeldingen op te lossen. Je kunt op elk moment weer tien nieuwe codes aanmaken, waarmee de vorige tien codes automatisch ongeldig worden.

Google genereert tien back-upcodes die je goed dient te bewaren voor het geval er iets misgaat.

Zonder wachtwoord

2FA combineert dus iets dat je 'weet' (wachtwoord) met iets wat je 'hebt' (zoals een code of sleutel) of 'bent' (biometrie). Er komt ook steeds meer concurrentie van een oplossing zonder wachtwoord via zogeheten toegangssleutels (passkeys). Dit systeem is enkel gebaseerd op iets wat je 'hebt' (een hardwarematige of softwarematige sleutel), vaak gecombineerd met een vorm van biometrie.

Je hebt hierbij dus geen wachtwoord meer nodig. Je kunt direct inloggen met zo'n sleutel, meestal na een geslaagde vingerafdruk, gezichtsherkenning of pincode. Onderliggend werkt dit via de FIDO2-standaard met het hardwareprotocol CTAP2 en het webprotocol WebAuthn.

Op www.passkeys.io/ vind je een demonstratie en een lijst van enkele tientallen sites en apps die toegangssleutels als volledig wachtwoordalternatief ondersteunen. Nog meer diensten staan op https://passkeys.directory, een door de community beheerde lijst. De aanduiding MFA (Multi Factor Authenticatie) betekent hier dat toegangssleutels ook inzetbaar zijn als extra beveiligingslaag naast andere inlogmethodes. Zo kun je onder meer bij Google via een toegangssleutel, zoals een pincode, inloggen, zonder zelfs je wachtwoord te hoeven intikken.

Passkeys-directory: ook Google ondersteunt volop toegangssleutels.

Offline dingen veilig bewaren?

Haal een kluis in huis!
▼ Volgende artikel
Een eigen kluis, de plek voor al je wachtwoorden
Zekerheid & gemak

Een eigen kluis, de plek voor al je wachtwoorden

Je kent het wel: je wil iets online bestellen of even het saldo op je rekening checken. En dan komt het: je moet inloggen. Maar, wat was ook al weer het wachtwoord? De geboortedatum van je partner, de laatste twee cijfers van je postcode in combinatie met je lengte? Voor je het weet druk je weer op de knop 'Wachtwoord vergeten'... Dat kan makkelijker.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Ons brein is er niet voor gemaakt om voor vijftig verschillende sites unieke codes te onthouden. En juist daarom zijn wachtwoordmanagers de laatste jaren zo populair geworden. In dit artikel kijken we eens goed naar de oplossing van Bitdefender. Ze zijn wereldberoemd om hun antivirus, maar kunnen ze ook zorgen dat jij nooit meer buitengesloten wordt bij je eigen accounts?

In het kort

In dit artikel bespreken we hoe een wachtwoordmanager dient als oplossing voor het veilig beheren van talloze online accounts. We laten je zien dat je met slechts één sterk hoofdwachtwoord toegang krijgt tot een digitale kluis, waarna de software automatisch complexe inlogcodes genereert en invult op al je apparaten. Daarnaast wordt behandeld hoe lokale versleuteling en digitale herstelsleutels zorgen voor privacy en toegangszekerheid, zonder dat gegevens op straat komen te liggen

Waarom een wachtwoordmanager?

Laten we eerlijk zijn, de meeste mensen gebruiken nog steeds overal hetzelfde wachtwoord, of een kleine variatie daarop. Of ze schrijven het ergens op. Dat voelt misschien wel veilig, tot je beseft hoe lek het internet soms kan zijn of dat je net dat boekje kwijtraakt.

Met een wachtwoordmanager zoals Bitdefender SecurePass password manager los je dat probleem voor een groot deel op. Die fungeert als een onzichtbare butler die je helpt met de wachtwoorden invullen, ook al is het misschien lastig of spannend om alles zomaar uit handen te geven. Je installeert de software op je eigen computer en je telefoon, en je bedenkt één heel sterk hoofdwachtwoord. Dat is de enige die je nog hoeft te onthouden.

Voor BitDefender SecurePass heb je een hoofdwachtwoord nodig, en alleen die hoef je te onthouden.

Zodra je die invoert, gaat de kluis open en regelt Bitdefender de rest. Als je dan naar Facebook of je favoriete webshop gaat, ziet het programma dat je wil inloggen en vult het de velden voor je in. Je hoeft niet meer te typen, niet meer te denken en vooral niet meer te stressen. Het mooie is dat het programma je ook meteen helpt bij het aanmaken van wachtwoorden voor nieuwe accounts. In plaats van dat jij weer moet gaan nadenken over een code met een uitroepteken en een cijfer, genereert de software gewoon een onmogelijk te kraken reeks tekens uit en slaat deze direct op. En jij ziet het wachtwoord niet eens, en dat hoeft ook niet, want de software onthoudt het voor je.

En ben je bang dat je misschien ook het hoofdwachtwoord niet meer weet? SecurePass genereert ook nog een digitale herstelsleutel die je in het allerergste geval dan kunt inzetten om in te loggen. Die herstelsleutel bewaar je bij voorkeur op een andere plek dan je smartphone of computer, of print je uit en sla je op in een kluis.

Met een herstelsleutel zorg je dat je altijd toegang kunt krijgen tot je wachtwoordkluis.

Lokaal opgeslagen: veilig!

Het blijft een raar idee: al je wachtwoorden bij één bedrijf parkeren. Wat als zij gehackt worden? Dan ligt alles op straat, toch? Nou, gelukkig zit dat bij Bitdefender wel goed in elkaar. De versleuteling van je wachtwoorden gebeurt namelijk lokaal op jouw eigen apparaat, nog voordat het via het internet naar hun servers wordt gestuurd. Jouw hoofdwachtwoord is de sleutel die die versleuteling ongedaan maakt. Omdat Bitdefender jouw hoofdwachtwoord niet heeft (en ook nergens opslaat), kan niemand bij jouw gegevens; ook niet in geval van een lek of hack.

Maar omdat Bitdefender jouw wachtwoord nergens hebben opgeslagen, niet hebben, kunnen ze je ook niet helpen als je het vergeet. Er is geen "wachtwoord vergeten" optie voor je hoofdwachtwoord. Je krijgt bij het installeren alleen die speciale herstelcode. Die moet je echt uitprinten of op een veilige plek bewaren, want als je je hoofdwachtwoord kwijt bent én die herstelcode, dan ben je echt de pineut en kom je je kluis nooit meer in.

Hoe werkt het in de praktijk?

Bitdefender SecurePass installeer je als app op een Android- of iOS-toestel, en is beschikbaar als browser-add-on voor de Windows- en MacOS-versies van Chrome, Edge, Firefox en Safari.

Op een desktop werkt Bitdefender SecurePass als een extensie in je browser en op de smartphone als een app.

Veiligheid is leuk, maar als de software lastig is in gebruik, gooi je het er na een week weer vanaf. Gelukkig heeft Bitdefender goed gekeken naar hoe mensen surfen en software gebruiken. De interface oogt fris voor zowel de browser-extensie als de app op je telefoon. Wat vooral fijn is, is de synchronisatie. We leven in een tijd waarin je 's ochtends op je telefoon zit, overdag op een laptop werkt en 's avonds misschien met een tablet op de bank hangt. Als je op je laptop een nieuw wachtwoord aanmaakt voor Netflix, wil je niet op je telefoon die hele rits tekens moeten overtypen.

Je hebt daardoor toegang tot alle accounts zonder dat je overal moet nadenken over wat de gebruikersnaam of het wachtwoord ook echt precies was: makkelijk en handig dus!

Ieder nieuw account sla je op in SecurePass zodat de gegevens overal automatisch worden ingevuld, op ieder apparaat.

Het meeste werk gebeurt via een extensie in je browser (via het icoontje rechtsboven in de browser) of via de app op je telefoon. Bitdefender synchroniseert dit razendsnel. Zodra je iets opslaat op het ene apparaat, is het vrijwel meteen beschikbaar op het andere. Daarnaast doet het meer dan alleen wachtwoorden. Je kunt er ook notities in kwijt die niemand mag zien

Ook is het handig dat je een of meerdere betaalkaarten en creditcards kunt toevoegen. Iedere keer dat je op een betaalpagina komt, laat Bitdefender je een scherm zien waarop je kunt aangeven welke opgeslagen creditcard je wil gebruiken. Na de selectie vult Bitdefender automatisch alle creditcardgegevens in en kun je de bestelling afmaken.

Ook je creditcardgegevens sla je eenvoudig op in SecurePass, zodat je die gegevens niet telkens handmatig hoeft in te typen als je iets online bestelt.

Gebruik je slechte of makkelijk te raden wachtwoorden, dan is er een beveiligingsscan die ten eerst kijkt of je geen zwakke wachtwoorden hebt gebruikt, maar ook op het dark web op de achtergrond scant naar gelekte gegevens. Je krijgt dan direct de tip om je wachtwoord direct aan te passen.

Met het beveiligingsrapport kun je zien welke wachtwoorden zwak of zelfs gelekt zijn, waardoor je direct weet waar je iets moet aanscherpen.

Tot slot

Als we alles op een rijtje zetten, is Bitdefender SecurePass een goede keuzae als je geen zin hebt in een lastig te beheren omgeving . Voor de gemiddelde gebruiker is dit precies wat je zoekt. Het doet wat het moet doen: het beveiligt je gegevens muurvast en haalt de frustratie van het inloggen weg. Vooral als je al gebruikmaakt van de antivirus van Bitdefender, is dit een logische toevoeging die naadloos in je bestaande pakket past. Het is misschien even wennen om de controle uit handen te geven, maar als je eenmaal gewend bent aan het feit dat je nooit meer een wachtwoord hoeft te onthouden, wil je nooit meer terug.