ID.nl logo
Zo gebruik je je Chromebook als laptopvervanger
© PXimport
Huis

Zo gebruik je je Chromebook als laptopvervanger

Chromebooks zijn een goed alternatief voor laptops, maar het besturingssysteem ChromeOS is redelijk beperkt. Met de tips uit dit artikel kun je je Chromebook meer naar je hand zetten.

Chrome OS is bedoeld als besturingssysteem voor wie voornamelijk in de (Google-)cloud werkt. Gmail, Google Agenda, Google Documenten, het is allemaal naadloos in Chrome OS geïntegreerd. Maar ook andere clouddiensten die je onder Windows gewend bent te gebruiken, werken perfect op je Chromebook, zoals Office 365, de browserversie van Microsoft Office. Als je onder Windows al voornamelijk met clouddiensten werkt, kan een Chromebook je Windows-laptop zeker vervangen.

Maar wellicht gebruik je onder Windows ook heel wat software die niet in de cloud draait, of geef je de voorkeur aan traditionele versies van Word, Excel enzovoort in plaats van de cloudversies die Microsoft pusht. Gelukkig kan dat allemaal, omdat Chrome OS ook Android-apps en Linux-programma’s kan uitvoeren.

01 Android-ondersteuning op je Chromebook

Eerst dien je te weten of Android op je Chromebook ondersteund wordt. Google houdt een lijst met compatibele apparaten bij. Daar zie je ook of de ondersteuning in het stabiele kanaal van Chrome OS aanwezig is, in het bètakanaal of alleen gepland is. Indien nodig dien je Chrome OS te upgraden: zie het kader ‘Chrome OS upgraden’.

©PXimport

02 Android-apps inschakelen

Als je weet dat je Chromebook er ondersteuning voor heeft, schakel je de mogelijkheid om Android-apps te draaien eenvoudig in. Klik onderaan rechts in Chrome OS op de klok en dan in het menu dat verschijnt op het icoontje van het tandwiel (Instellingen).

Klik in het instellingenvenster links op de categorie Google Play Store en in het kader Google Play Store dat verschijnt op Inschakelen. Vink indien gewenst aan dat je app-gegevens een back-up op Google Drive krijgen en apps met locatietoestemming toegang tot je locatie krijgen, en aanvaard de servicevoorwaarden met een klik op Accepteren. Daarna installeert Chrome OS Google Play, waarna je de Play Store te zien krijgt.

©PXimport

Chrome OS upgraden

Mogelijk moet je Chrome OS overschakelen van het stabiele kanaal naar het bètakanaal of het ontwikkelingskanaal om de ondersteuning voor Android-apps of Linux-programma’s op je Chromebook te krijgen. Om over te schakelen open je de instellingen, klik je linksboven op de drie horizontale streepjes, klik je onderaan in de zijbalk die verschijnt op Over Chrome OS / Gedetailleerde build-gegevens. Klik op Kanaal wijzigen en kies Bèta of Ontwikkelaar - instabiel. Je Chromebook krijgt dan onmiddellijk een update naar het nieuwere kanaal. Dat duurt wel even. Je kunt later altijd weer overschakelen naar een minder experimenteel kanaal, maar let op: Google herinitialiseert dan het hele besturingssysteem en wist al je opgeslagen gegevens!

03 Android-apps installeren

Vanaf nu heb je toegang tot talloze Android-apps, die je eenvoudig via de Play Store installeert. Let overigens op: niet álle Android-apps werken onder Chrome OS en sommige apps werken maar op specifieke Chromebook-modellen. Als je dus een app niet kunt installeren, is dat de reden.

In Google Play kun je ook zoals je in Android gewend bent onder Mijn apps en games je apps updaten. Bij Bibliotheek vind je alle apps die je ooit op je Android-apparaten hebt geïnstalleerd. Met een klik op Installeren ernaast installeer je de app op je Chromebook. Als er niet zo’n knopje naast de app staat, betekent dit dat de app niet door je Chromebook wordt ondersteunt.

©PXimport

04 Nuttige Android-apps

Heel wat Android-apps van Microsoft werken gewoon onder Chrome OS, waardoor je van je Chromebook een productieve laptop maakt. Denk maar aan Microsoft Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Teams, SharePoint, OneDrive, Delve, Azure en Skype. Voor veel taken in die apps heb je overigens een Office 365-abonnement nodig.

Ook van heel wat andere programma’s die je gewend bent in Windows te gebruiken bestaat een Android-versie die gewoon op Chrome OS werkt. Adobe Acrobat Reader, Evernote, Dropbox, TeamViewer, VLC, je installeert ze allemaal eenvoudig in de Play Store op Chrome OS.

Heb je meer inspiratie nodig? In dit artikel bespreken we de beste apps voor je Chromebook. Zo hebben we onder meer een Photoshop-alternatief voor je, een tool om screenshots te maken en een videobewerkingsapp.  

©PXimport

05 Android-apps synchroniseren

Android-apps die je op je telefoon of tablet hebt staan, worden niet automatisch met je Chromebook gesynchroniseerd, maar Google Play controleert wel welke van de apps die je op andere apparaten hebt draaien zijn ondersteund en stelt voor om deze op je Chromebook te installeren. Vink ze aan en klik op Installeren als je dat wilt.

Standaard synchroniseert je Chromebook wel de geïnstalleerde Android-apps op andere Chromebooks waarop je met hetzelfde Google-account bent ingelogd. Als dat niet gebeurt, kijk dan in de instellingen van Chrome OS onder Persoon / Synchronisatie na of je Alles synchroniseren ingeschakeld hebt of tenminste Apps.

©PXimport

06 App-machtigingen instellen

Als je in de Android-instellingen op het kader Google Play Store klikt en dan op Android-voorkeuren beheren, opent een venster met minimale Android-instellingen. Vooral de categorie Apps is nuttig in Chrome OS. Klik daarin op een app en dan op Machtigingen om te bekijken of in te stellen welke machtigingen (camera, contacten, opslagruimte enzovoort) de app heeft.

En als je onder Apps bovenaan rechts op het tandwiel klikt en dan op App-machtigingen, krijg je van elk type machtiging te zien aan welke apps die verleend zijn. Op deze manier behoud je heel eenvoudig de controle over je Android-apps in Chrome OS.

07 Linux-ondersteuning op je Chromebook

Wellicht vind je sommige Android-apps toch nog wat te beperkt: ze zijn immers voor een mobiel besturingssysteem gemaakt en niet voor een volwaardig desktopbesturingssysteem. Gelukkig kun je op een recente Chromebook ook Linux-programma’s installeren. Maar eerst dien je te weten of Linux op je Chromebook ondersteund is. Daarvoor dien je de board-naam van je Chromebook te kennen. Die vind je als je in Chrome de pagina chrome://system opent. Zoek in de tabel met systeemgegevens naar hardware_class. Als die waarde bijvoorbeeld begint met SNAPPY, weet je dat je Chromebook het board snappy heeft. In de lijst met Chrome OS-apparaten van Google vind je per model welk board het gebruikt.

Als je je board-naam kent, kun je het in de lijst met ondersteunde board-namen van Google opzoeken. Staat de naam ertussen, dan ondersteunt je Chromebook Linux.

©PXimport

08 Linux-programma’s inschakelen

Nadat je geverifieerd hebt dat je Chromebook Linux ondersteunt, schakel je de mogelijkheid om Linux-programma’s te installeren eenvoudig in. Klik in het instellingenvenster op de categorie Linux (bèta) en dan op Inschakelen in het bijbehorende kader. Bevestig daarna met Installeren. Dat kan enkele minuten duren, want er wordt nu een virtuele machine van 300 MB gedownload en een Linux-container gestart die in deze virtuele machine draait. Na de installatie krijg je een opdrachtprompt te zien in het programma Terminal, dat de poort vormt tot de Linux-programma’s in Chrome OS.

©PXimport

09 GNOME Software

Als je wat vertrouwd bent met Linux en we je vertellen dat de Linux-container in Chrome OS de Linux-distributie Debian draait, dan weet je nu al dat je programma’s kunt installeren met de opdracht sudo apt install programmanaam. Maar voor wie niet dagelijks met Linux werkt, is dat niet zo gebruiksvriendelijk. We installeren dus eerst GNOME Software, een grafisch programma om Linux-pakketten te installeren. Dat doe je met de volgende opdracht die je in de terminal intypt:

sudo apt install gnome-software gnome-packagekit policykit-1-gnome

Voer vervolgens ook deze opdracht in de terminal uit:

echo "/usr/lib/policykit-1-gnome/polkit-gnome-authentication-agent-1 &" >> ~/.bashrc

En met een laatste opdracht stel je een wachtwoord in voor je gebruiker:

sudo passwd gebruikersnaam

Daarbij vul je als gebruikersnaam je gebruikersnaam van Gmail in (het deel voor @gmail.com), die immers ook je gebruikersnaam in de Linux-container is (en die je in de prompt gebruikersnaam@penguin:~$ in de terminal ziet).

©PXimport

10 Linux-programma’s installeren

Daarna hoef je de terminal niet meer te gebruiken, maar je dient wel het venster open te houden om het updateprogramma voldoende rechten te geven. Start via de launcher van Chrome OS het programma Updateprogramma voor pakketten. Dat zoekt naar updates voor je Linux-container en klik op Install Updates. Overigens installeert Chrome OS dagelijks automatisch de nieuwste updates in je Linux-container, dus mogelijk zie je hier geen updates en in principe hoef je dit programma niet te draaien, maar voor de zekerheid doe je het best één keer zodat je daarna software kunt installeren.

Open dan het programma Software. Hiermee kun je je favoriete Linux-software installeren. Blader door de categorieën of typ in het zoekveld bovenaan rechts een zoekterm in. Kies een pakket en klik op Install. Daarna start je het programma op vanuit de launcher van Chrome OS.

©PXimport

Bestanden uitwisselen

Android-apps die de machtiging Opslagruimte hebben, hebben toegang tot de map Play-bestanden van je persoonlijke map (Mijn bestanden) in Chrome OS. Om bestanden tussen Chrome OS en Android-apps uit te wisselen, gebruik je die map dus, die submappen voor documenten, films, muziek en afbeeldingen heeft. Ook je downloadmap wordt automatisch gedeeld. De bestandsuitwisseling tussen je Linux-programma’s en Chrome OS verloopt op vergelijkbare wijze: via de map Linux-bestanden, die in de Linux-container als je persoonlijke map aangekoppeld is, en de downloadmap die in de Linux-container als /mnt/chromeos/MyFiles/Downloads/ aangekoppeld is. Bestandsbeheer doe je in Chrome OS overigens met het programma Bestanden.

©PXimport

11 Nuttige Linux-programma’s

Dankzij de pakketbeheerder van je Linux-container heb je in enkele klikken toegang tot een groot aantal Linux-programma’s. Probeer voor beeldverwerking maar eens het programma GIMP of voor vectorafbeeldingen de tool Inkscape. Je hebt ook toegang tot de alleskunner VLC media player om media af te spelen. Of wil je een volwaardige tekstverwerker in plaats van het online Google Docs? Probeer dan zeker LibreOffice eens uit.

Houd er wel rekening mee dat programma’s zoals GIMP en LibreOffice je processor nogal zwaar kunnen belasten, terwijl Chromebooks doorgaans niet de krachtigste machines zijn. Bovendien komt een programma zoals GIMP met zijn vele vensters pas echt tot zijn recht op een groot scherm, wat je op een Chromebook meestal niet hebt. En de eerste keer dat je een Linux-programma opstart na de opstart van je Chromebook moet je een tijdje wachten omdat Chrome OS op de achtergrond de hele Linux-omgeving nog moet opstarten.

Maar ondanks die nadelen is het wel handig dat je als je het echt nodig hebt, gewoon toegang hebt tot duizenden Linux-programma’s. Houd er alleen rekening mee dat usb-ondersteuning nog experimenteel is. Voor de experimentele opties bezoek je in Chrome de pagina chrome://flags en typ je crostini in het zoekveld in.

©PXimport

Maak toetsenbord sneltoetsen aan

ChromeOS kent zelf veel handige sneltoetsen. Ooit afgevraagd hoe je een schermafdruk maakt bijvoorbeeld? Druk simpelweg op Control-Alt-en de toets hieronder afgebeeld. Tik of klik vervolgens in het venster dat je vast wilt leggen en klaar is Kees. Druk je op Control-Shift en de genoemde toets, dan kun je een selectie tekenen om hetgeen je vast wilt leggen. Control en de toets legt direct het complete scherm vast. Meer over sneltoetsen voor je Chromebook lees je in een ander artikel.

12 Chrome Remote Desktop

Als je echt een Windows-programma op je Chromebook nodig hebt, kun je dit ook op afstand op een Windows-machine gebruiken via Chrome Remote Desktop. Die bestaat in de vorm van een web-app in de Chrome Web Store of een Android-app. Op je Chromebook kun je dus tussen beide versies kiezen. Wij installeerden de Android-app.

Op je Windows-computer dien je in Chrome deze pagina te bezoeken. Klik dan onder Externe toegang instellen op het downloadknopje, voeg de web-app Chrome Remote Desktop toe aan Chrome en installeer het gedownloade programma Chrome Remote Desktop Host. Kies dan in Chrome een naam voor je computer, een pincode van minstens zes cijfers en klik op Starten.

Daarna krijg je op je Chromebook in de app Chrome Remote Desktop je Windows-computer te zien. Klik op de naam, voer de pincode in en klik dan op Verbinding maken. Daarna heb je toegang tot je Windows-desktop en kun je daar al je Windows-programma’s uitvoeren. Het nadeel is uiteraard dat je Windows-computer ondertussen ingeschakeld moet blijven.

©PXimport

13 Stel je vragen aan Google Assistent

Vanaf Chrome OS 77 is ook de Google Assistent in Chrome OS aanwezig. Normaal is Google Assistent standaard ingeschakeld, maar luistert hij nog niet naar “Oké Google”. Kijk dat in de instellingen van Chrome OS na onder Google Zoeken en Google Assistent. Bij Google Assistent zie je normaal gesproken Ingeschakeld staan.

Klik daarop en schakel Oké Google in, zodat je de Assistent eenvoudig opent met deze inmiddels bekende spraakopdracht. Zo kun je informatie uit je agenda opvragen of het verkeer, maar ook websites openen en rekensommetjes laten uitrekenen. De Assistent opent op verzoek ook websites in nieuwe tabbladen.

©PXimport

14 Virtuele desktops

Een andere recente toevoeging, in Chrome OS 76, zijn de virtuele desktops. Die vormen een grote verbetering in Chrome OS als je je Chromebook meer als een klassieke laptop wilt gebruiken, waarbij je snel tussen diverse programma’s wilt kunnen overschakelen.

Als je veel programma’s open hebt staan, eindig je immers al snel met een rommelig bureaublad. Door op de toets met het vierkant en de twee verticale strepen erna te klikken, krijg je het overzichtsscherm met al je geopende vensters te zien. Als je nu bovenaan rechts op Nieuw bureau klikt, maakt Chrome OS een tweede bureaublad aan.

Bovenaan in het midden zie je nu dat je twee bureaubladen hebt: Bureau 1 en Bureau 2. Klik je op die tweede, dan krijg je een leeg bureaublad te zien. Alle vensters die je nu opent, komen hierop. Klik je op het icoontje van een al geopend programma in het paneel onderaan, dan schakel je over naar het bureaublad waarin dit programma geopend is. In het overzichtsscherm kun je ook vensters naar een ander bureaublad verslepen. Als je serieus aan de slag wilt met je Chromebook als Windows-vervanger, komen virtuele desktops goed van pas.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Maak kennis met Grocy: de slimme huishoudmanager
© Odua Images
Huis

Maak kennis met Grocy: de slimme huishoudmanager

Vergeet je voldoende voorraden in te slaan in huis? Vind je te vaak voedsel in de koelkast waarvan de houdbaarheid verstreken is? Heb je moeite om huishoudelijke taken te plannen? Met Grocy heb je een oplossing om je huishouden te beheren. Het programma is gratis, webgebaseerd en eenvoudig op je eigen thuisserver te installeren.

In dit artikel laten we zien hoe je met Grocy je huishouden kunt organiseren en digitaliseren:

  • Installeer Grocy op je eigen server via Docker
  • Geef je voorraadlocaties en hoeveelheden aan
  • Houd bij wat je inkoopt, verbruikt en wanneer iets verloopt
  • Voeg recepten toe en plan maaltijden op basis van je voorraad
  • Stel automatische boodschappenlijsten samen
  • Plan huishoudelijke klusjes en stel herinneringen in

Ook handig: Druk huishouden? Deze apps weten er wel raad mee

Code downloaden

In dit artikel staat een voorbeeld van wat YAML-code. Omdat YAML erg gevoelig is voor foute spaties, kun je die code beter downloaden en daarna bekijken of kopiëren. Zie het bestand grocycode.txt.

Bedrijven beheren hun voorraden en taken doorgaans met ERP-software (Enterprise Resource Planning) om alles in goede banen te leiden. In de meeste huishoudens gebeurt dit ad hoc of met de hulp van een boodschappen-app. Maar toch kan het nuttig zijn om specifieke software te gebruiken om je huishoudelijke voorraden en taken te optimaliseren.

Een van die oplossingen is Grocy, dat op de website wordt omschreven als ‘ERP beyond your fridge’. De naam Grocy verwijst naar groceries (Engels voor boodschappen), en de focus ligt op het beheer van je boodschappen en voorraden in je koelkast en andere plaatsen in huis. Maar het gaat verder: je kunt er ook je huishoudelijke taken mee inplannen en handleidingen van huishoudelijke apparaten bij de hand houden.

1 Grocy installeren

Grocy installeer je op je eigen server. Hoewel er ook een Windows-desktopprogramma voor bestaat (Grocy Desktop) is het voordeel van de serverversie dat je er toegang tot hebt vanaf al je apparaten, ook je tablet of smartphone. Dat is handig wanneer je in huis met taken bezig bent en even snel op je mobiele apparaat iets wilt opzoeken of aanpassen. Grocy heeft ook een mobiele app die met je eigen server verbindt.

Het team van LinuxServer.io biedt een Docker-image aan om Grocy op je server te draaien.

Maak op je Linux-server een bestand compose.yml aan met de volgende inhoud:

---
services:
  grocy:
    image: lscr.io/linuxserver/grocy:latest
    container_name: grocy
    environment:
      - PUID=1000
      - PGID=1000
      - TZ=Europe/Amsterdam
    volumes:
      - /path/to/grocy/config:/config
    ports:
      - 9283:80
    restart: unless-stopped

Wijzig /path/to/grocy/config naar het pad op je Linux-server waar je de data van Grocy wilt plaatsen. Voer dan in dezelfde directory als waarin je het bestand compose.yml hebt opgeslagen dit commando uit:

docker compose up -d

Dat downloadt het image en start de container.

Op de website vind je ook een live-demo.

2 Aanmelden en instellingen

Surf nu naar http://ip-adres:9283, waarbij je in plaats van ip-adres het werkelijke interne ip-adres van je Linux-server gebruikt. In het aanmeldvenster log je in met gebruikersnaam admin en wachtwoord admin. Daarna krijg je een Stock overview met 0 producten te zien, maar het is aanbevolen om eerst het standaardwachtwoord te wijzigen. Doe dat door bovenaan rechts op de gebruikersnaam admin te klikken en dan Change password.

Je kunt daarna meerdere gebruikers aanmaken voor alle gezinsleden, die je elk specifieke rechten kunt geven. Het is ook nuttig om voor verschillende apparaten verschillende gebruikers aan te maken. Je kunt immers per gebruiker enkele instellingen aanpassen in het menu dat onder het icoontje naast de gebruikersnaam opent. Stel bijvoorbeeld bij een gebruiker voor een tablet in de keuken in dat het scherm aanblijft, zodat de tablet niet in slaapmodus gaat terwijl je je handen vol hebt. Overigens kun je de taal naar Nederlands wijzigen via het icoontje van de moersleutel rechtsboven en dan User settings te kiezen.

Indien gewenst stel je Grocy voor individuele gebruikers specifieke rechten in.

3 Locaties en hoeveelheidseenheden

Voordat je de virtuele voorraad kunt vullen, is het nodig om een aantal basisgegevens in te vullen. Klik hiervoor links op Beheer masterdata. Maar voordat je producten kunt aanmaken, dien je eerst locaties en hoeveelheidseenheden te definiëren. Locaties zijn fysieke locaties in je huis. Dat kunnen kamers zijn (keuken, berging, kelder), maar je kunt het zo specifiek maken als je wilt, bijvoorbeeld voorraadkast, snoepkast of theehoekje. Het is aanbevolen om sowieso locaties aan te maken voor je koelkast en diepvries, omdat de houdbaarheid van producten die hier in- en uitgaan speciale aandacht vereist. Klik dus links op Locaties en dan bovenaan op Toevoegen. Maak zo een voor een de benodigde locaties aan. Vink zeker Is diepvries aan bij je diepvries.

Bij Hoeveelheidseenheden vul je alle eenheden van hoeveelheden in voor producten die je koopt. Denk daarbij aan een fles, pak, blik, brik, stuk, sneetje, milliliter, gram enzovoort. Het is mogelijk om pas naar gelang je producten toevoegt hier eenheden te definiëren, maar maak alvast enkele algemene aan.

Je kunt ook Productcategorieën aanmaken. Dit is niet strikt noodzakelijk, maar door producten aan categorieën toe te kennen, heb je bijvoorbeeld altijd een overzicht van wat je op het gebied van fruit, snoep, deegwaren enzovoort in huis hebt. Ook Winkels zijn optioneel. Je kunt hiermee de prijsgeschiedenis van producten in verschillende winkels volgen.

Definieer in Grocy de locaties waar je producten bijhoudt.

4 Producten definiëren

Om een product te definiëren, klik je links, nog altijd onder Beheer masterdata, op Producten en dan bovenaan op Toevoegen. Je ziet nu een heleboel velden om in te vullen, waarvan de meeste optioneel zijn; de verplichte velden zijn rood-omkaderd. Voor iets eenvoudigs als een wc-rol hoef je alleen maar de naam in te voeren, de standaardlocatie en de eenheden voor de voorraad, aankoop, verbruik en voor prijzen. Die drie laatste zijn standaard hetzelfde als de eenheid voor de voorraad. Je kunt ook een afbeelding uploaden.

Van de optionele velden is Minimale voorraadhoeveelheid heel handig. Hierin voer je in hoeveel je altijd van het product in huis wilt hebben, gerekend in de voorraadeenheid. Als je voorraad onder dit aantal komt, toont Grocy het product in een andere achtergrondkleur in je voorraad. Klik tot slot op Opslaan en doorgaan, waarna je optioneel een streepjescode voor het product kunt toevoegen en specifieke conversies van hoeveelheden, zoals hoeveel gram per pak. Klik daarna op Opslaan en terugkeren naar producten.

Een product heeft diverse mogelijke eigenschappen.

5 Producten aankopen en verbruiken

Zodra een product aan de masterdata is toegevoegd, kun je aankopen van dit product hier registreren. Klik links op Aankoop (ditmaal niet meer onder Beheer masterdata), kies het product of klik op het icoontje om de streepjescode te scannen. Vul de hoeveelheid en de eenheid in en eventueel een vervaldatum. Gaat het om een product zonder vervaldatum, vink dan Verloopt nooit aan. Als je het product daarna op meerdere locaties wilt opslaan, kun je een deel van je voorraad verplaatsen door links op Overdragen te klikken.

Een product verbruiken doe je door links op Verbruiken te klikken. Je kiest het product en eventueel de locatie waaruit je het verbruikt. Daarna klik je op OK om het uit de voorraad te halen of Markeer als geopend om het te openen. Het zit dan nog altijd in je voorraad, maar voor producten met een houdbaarheid na opening begint de termijn nu te tellen. Je kunt ook aangeven dat je het product uit je voorraad haalt omdat het bedorven is of een specifiek voorraaditem selecteren wanneer je er enkele met meerdere vervaldatums hebt, of geopende en nog niet geopende.

Wanneer je een product verbruikt, past Grocy je voorraad aan.

6 Minder verspilling

Als je van al je voeding, cosmetica en andere producten met houdbaarheidsdatum de juiste gegevens bijhoudt in Grocy, krijg je in de voorraad altijd duidelijk te zien welke producten over datum zijn en welke binnen vijf dagen verlopen. Zo kun je op tijd die producten gebruiken zodat je ze niet hoeft weg te gooien.

Ook de producten die te weinig in voorraad zijn, krijgen een andere achtergrondkleur in de voorraad, zodat je ziet welke producten je moet aanvullen. In Boodschappenlijst kun je zelfs met één klik op een knop al die producten aan je boodschappenlijstje toevoegen, en met andere knoppen de producten die over datum zijn. Je kunt ook handmatig nog andere producten aan je boodschappenlijstje toevoegen.

Alle producten worden overigens per productcategorie getoond voor wat meer overzicht. Doe je uiteindelijk je boodschappen, dan kun je de aangekochte producten onmiddellijk in het lijstje afvinken om ze aan je voorraad toe te voegen.

Je voorraad geeft je een onmiddellijk overzicht van wat je eerst moet verbruiken en aankopen.

7 Gerelateerde producten

Wanneer je een product aanmaakt, kun je dit ook linken aan een ‘parent product’. Dat is handig als je bijvoorbeeld verschillende soorten, merken of hoeveelheidsverpakkingen van een product hebt die elk een eigen barcode hebben, terwijl het voor je voorraad of recepten niet uitmaakt welk van die producten je kiest. Stel dat je altijd drie repen chocola in je voorraad wilt hebben, maar het niet uitmaakt of het pure chocolade of melkchocolade is, dan kies je bij die twee laatste de chocolade als ‘parent product’.

Of stel dat je soms een pak van zes eieren koopt en soms een pak van twaalf. Dan definieer je een product ei, en twee producten 6 eieren en 12 eieren die naar het product ei verwijzen als ‘parent product’. Als voorraadeenheid neem je bij die twee laatste stuk, want je slaat eieren per stuk op. Als aankoopeenheid neem je echter doos, want je koopt die producten per doos.

Als je dit product opslaat, kun je onder de streepjescode ook hoeveelheidseenheid-conversies instellen voor dit product, waarin je dan instelt dat een doos uit zes stuks bestaat. En als je dan bij ei hebt gedefinieerd dat je altijd zes eieren wilt hebben en dan een doos van twaalf koopt en er zeven uit verbruikt, wordt er in je voorraad getoond dat je nog vijf eieren hebt en je de voorraad moet aanvullen.

Definieer een doos eieren met verwijzing naar het product ‘ei’.

8 Recepten

Het is ook mogelijk om recepten aan Grocy toe te voegen. Je geeft het recept een naam en vult het aantal porties in. Beschrijf de bereiding in het tekstveld en klik dan op Opslaan en doorgaan. Voeg daarna één voor één de benodigde ingrediënten toe.

Zodra je dit recept hebt opgeslagen, komt het in de lijst van recepten terecht, waarbij direct getoond wordt voor welke recepten je alle ingrediënten op voorraad hebt of welke recepten je het best binnenkort maakt om producten die bijna over de datum zijn te gebruiken.

Voor elk recept kun je ook het gewenst aantal porties aanpassen. Grocy rekent alle benodigde ingrediënten dan om. Als je bij de onderliggende producten de prijs en het aantal calorieën hebt ingevuld, krijg je hier te zien hoeveel het kost om dit recept te bereiden en hoeveel calorieën je ermee binnenkrijgt. Ontbrekende ingrediënten voeg je overigens eenvoudig toe aan je boodschappenlijstje met een klik op het winkelwagentje bovenaan. En links onder Maaltijdplan kun je recepten op een specifieke dag inplannen.

Link producten uit je voorraad aan de ingrediëntenlijst van je recept.

9 Klusjes

Een ander menu-onderdeel is Klusjes, waarmee je periodieke klusjes kunt inplannen en aan leden van je huishouden kunt toekennen. Je definieert eerst je klusjes onder Beheer masterdata. Voeg een klusje toe, geef het een naam, en kies de frequentie en startdatum. Je kunt ook instellen aan welke gebruiker het klusje toegewezen wordt, en zelfs welk product je bij het uitvoeren van het klusje verbruikt en in welke hoeveelheid. Dat is handig bijvoorbeeld als je bij het inruimen van de vaatwasmachine telkens een vaatwastablet verbruikt.

Als je daarna links op Klusjes klikt (deze keer niet onder Beheer masterdata), dan krijg je alle klusjes te zien die er moeten gebeuren en voor elk klusje wanneer het moet worden uitgevoerd, de laatste keer dat het is gebeurd en aan wie het is toegewezen.

Een gekleurde achtergrond wijst erop met welke klusjes je te laat bent, welke er vandaag moeten gebeuren en welke er binnen de vijf dagen moeten worden gedaan. Wanneer je een klusje hebt gedaan, klik je op het groene icoontje om het als gedaan te markeren of op het grijze icoontje om het deze keer over te slaan. Met een klik op de drie puntjes kun je ook een klusje op een andere datum opnieuw inplannen of een klusjesdagboek bekijken.

Behoud het overzicht over je huishoudelijke klusjes dankzij Grocy.

10 Taken

Zaken die je eenmalig of slechts sporadisch hoeft te doen, kun je in het onderdeel Taken definiëren en opvolgen. Om het overzicht te bewaren, definieer je alvast wat categorieën van taken in Beheer masterdata / Taakcategorieën. Denk daarbij aan categorieën zoals Tuin, Huis, Hobby enzovoort.

Daarna maak je onder Taken een nieuwe taak met een klik op Toevoegen. Je geeft de taak een naam, een uiterste datum, optioneel een categorie en finaal ook een gebruiker waaraan je de taak toewijst.

Wanneer je op deze manier taken hebt toegevoegd, krijg je onder Taken een overzicht, waarbij de taken worden gesorteerd op de uiterlijke datum waarop ze moeten worden uitgevoerd. Taken die je al had moeten uitvoeren, krijgen een rode achtergrond, taken die voor vandaag zijn gepland blauw en de taken die je de komende vijf dagen moet uitvoeren geel.

Je kunt filteren op categorie en status, en zoeken op een term wanneer je veel taken in je lijstje hebt. Heb je een taak uitgevoerd, dan vink je die gewoon af.

Vergeet nooit meer taken dankzij het overzicht van Grocy.

11 Batterijen en kalender

Ook je oplaadbare batterijen kun je in Grocy onderbrengen. Definieer een batterij onder Beheer masterdata / Batterijen, geef ze een naam, omschrijving en beschrijf in welk apparaat je ze gebruikt. Voer dan in om de hoeveel dagen je die batterij moet opladen.

Daarna krijg je onder Batterijen (deze keer niet onder Beheer masterdata) te zien wanneer je batterijen het laatst geladen zijn en wanneer de volgende laadcyclus is gepland. Net zoals bij de taken en dergelijke krijg je hier ook met een gekleurde achtergrond de status van het laden van de batterijen te zien. En laad je een batterij op, dan klik je hier eenvoudig op het groene knopje ervoor om de status aan te passen.

Uiteindelijk komen alle gebeurtenissen samen in de kalender. Daar zie je in één oogopslag welke taken je dient uit te voeren, wanneer je klusjes zijn ingepland, wanneer producten vervallen, wanneer je welke maaltijden hebt gepland en wanneer je batterijen weer zou moeten opladen.

Met een klik op de gebeurtenis in de kalender ga je door naar de desbetreffende Grocy-pagina. Je kunt deze kalender ook delen door middel van een url in iCal-formaat, maar dan moet je wel zorgen dat de gebruiker of het programma waarmee je dit deelt toegang tot je Grocy-installatie heeft zonder authenticatie.

Grocy verzamelt al je taken, klusjes, vervaldata, maaltijden en batterijlaadbeurten in één kalender.

12 Apparaten en meer

Een laatste functionaliteit die Grocy aanbiedt, vind je onder Apparaten. Hier voeg je een apparaat toe waar je notities bij maakt en een gebruikershandleiding uploadt. Zo heb je altijd de handleidingen van al je apparaten bij de hand. Het pdf-document wordt in de webinterface van Grocy getoond.

Verder is Grocy ook uitgebreid aan te passen. Zo kun je aan elke entiteit (zoals een product of een klusje) eigen velden toevoegen, voor als je extra informatie wilt bijhouden. Dat doe je in Beheer masterdata / Gebruikersvelden. Je kunt zelfs volledig nieuwe objecten definiëren in Beheer masterdata / Gebruikersentiteit. Al met al is Grocy dus een krachtig en flexibel hulpmiddel om je huishouden te optimaliseren.

Houd de handleidingen van al je apparaten bij op één plaats.

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy S25 Edge - Dunste smartphone met dikke prijs
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy S25 Edge - Dunste smartphone met dikke prijs

De Samsung Galaxy S25 Edge is een opvallend dunne en lichte smartphone, maar wel een met een groot scherm. Met name jongere vrouwen zien zo'n type toestel wel zitten, stelt Samsung. Is de S25 Edge daadwerkelijk een goede keuze? Je leest het in deze review.

Uitstekend
Conclusie

We hebben de Samsung Galaxy S25 Edge met veel plezier gebruikt, op de kortere accuduur na. En dat vinden we toch wel een heel belangrijk punt in een smartphone. Zeker in een dure smartphone. De prijs vormt bovendien ons tweede struikelblok. De S25 Edge heeft een adviesprijs van 1249 euro, terwijl je de S25 Plus inmiddels al voor zo'n 900 euro hebt. Die telefoon biedt een betere accuduur in ruil voor een wat dikkere en zwaardere behuizing, en lijkt verder sprekend op de S25 Edge. Wij adviseren de meeste mensen daarom de S25 Plus, al willen we dat advies wat afzwakken als de S25 Edge sterk in prijs daalt. De kortere accuduur is echter een blijvend aandachtspunt.

Plus- en minpunten
  • Heel dun en licht
  • Compleet in functies
  • Zeven jaar updates
  • Kortere accuduur
  • Erg hoge adviesprijs

Als je de S25 overweegt, is het goed om te weten dat deze smartphone onderdeel uitmaakt van de S25-serie. Die is begin 2025 uitgebracht en bestaat uit de S25, S25 Plus en S25 Ultra. De prijzen van deze toestellen lopen ook in deze volgorde op. De S25 Edge debuteert eind mei voor een adviesprijs van 1249 euro, waarmee hij zich qua prijs tussen de S25 Plus en S25 Ultra nestelt. Een stevige prijs voor een dunne telefoon dus. 

©Rens Blom

Bijzonder slank ontwerp

Want dun, dat is de S25 Edge zeker. Hij meet slechts 5,8 millimeter, exclusief de camerabalk die wat extra uitsteekt. De geringe dikte zie je bijvoorbeeld terug bij de usb-c-poort, waar nauwelijks een rand omheen zit.

©Rens Blom

Ook in je hand voel je dat de S25 Edge dunner is dan andere smartphones. Maakt dat iets uit? Mwah, de een zal het cool vinden, terwijl de ander er een hoesje omheen doet en daarna weinig aandacht heeft voor de dikte van het toestel. Hieronder zie je de S25 Edge onder een Apple iPhone 16. Ja, de Samsung-telefoon is dunner, maar niet zó dun dat de iPhone oogt als een koelkast.

©Rens Blom

Wat je sowieso merkt, is het gewicht. De smartphone weegt 163 gram, en dat is echt weinig voor een telefoon met een 6,7-inch scherm. Het verschil met andere toestellen bedraagt enkele tientallen grammen, waardoor de S25 Edge comfortabeler in de hand ligt en minder aanwezig is in je broekzak. Minder comfortabel is typen op de S25 Edge als hij bijvoorbeeld op tafel ligt. Het toestel wiebelt dan nogal omdat het camera-eiland achterop duidelijk uitsteekt.

©Rens Blom

Het camera-eiland van de S25 Edge steekt duidelijk uit.

Volgens Samsung is de S25 Edge ondanks zijn dunne en lichte behuizing heel stevig – stevig genoeg om het toestel in de achterzak van je spijkerbroek te laten als je gaat zitten. Wij hebben ons inderdaad geen zorgen gemaakt om de degelijkheid, maar zeggen erbij dat we er ook niet op uit zijn geweest om de smartphone te beschadigen.

Een prettige zekerheid is de IP68-certificatie, die duidelijk maakt dat de telefoon tegen stof en water kan. De andere S25-modellen hebben ook een IP68-certicering. Draadloos opladen kan de S25 Edge ook, met maximaal 15 watt. Dat is niet heel rap, maar prima voor wie zijn toestel bijvoorbeeld 's nachts oplaadt.

Kortere accuduur

Over opladen gesproken: dat moet de S25 Edge waarschijnlijk elke nacht. Om de smartphone zo licht en dun te krijgen, is er gekozen voor een kleine accu van 3900 mAh. Ter vergelijking: veel smartphones met een even groot scherm hebben een 5000 tot 5500 mAh-accu. De accu in Samsungs Galaxy S25 Plus moet het doen met 4900 mAh. Het is dan ook niet vreemd dat de S25 Edge minder lang meegaat op een acculading en geen fantastische accuduur biedt. Jammer, maar het valt ons eerlijk gezegd nog mee. We kunnen de telefoon normaal gesproken met wat aandacht tot het slapengaan gebruiken. Op drukke dagen lukt dat zeker niet en is een powerbank of oplader al vóór het avondeten nodig.

Opladen via de usb-c-kabel kan met maximaal 25 watt, en dat is niet zo snel. Maar doordat de accu aan de kleine kant is, is de accu toch lekker snel vol. Niettemin kunnen veel concurrerende smartphones een stuk sneller opladen.

©Rens Blom

Specificaties

De overige specificaties van de S25 Edge weten echter wel te overtuigen en passen meer bij de hoge prijs van 1249 euro. We noemen een vliegensvlugge Qualcomm Snapdragon 8 Elite-processor met 12 GB werkgeheugen, minimaal 256 GB opslagcapaciteit en zeven jaar software-updates. Deze specificaties heeft de Edge-versie overgenomen van zijn S25-broers.

©Rens Blom

Het scherm lijkt geleend van de S25 Plus en is van uitstekende kwaliteit: kleurrijk, lekker fel als het moet en soepel ogend dankzij de 120Hz-verversingssnelheid. 

Interessant zijn de camera's. Dat zijn er slechts twee: een hoofdcamera en een groothoekcamera. Een zoomcamera, zoals aanwezig in de andere S25-modellen, is weggelaten om de Edge-versie zo dun te maken. Zoomen doet de Edge daarom via de hoofdcamera door een uitsnede te maken van een – let op – 200 megapixel-foto. Een prima methode, al is de echte smartphonefotograaf beter af met een toestel met een losstaande, geavanceerde zoomcamera.

Onderstaande serie foto's toont van boven naar beneden de hoofdcamera, de groothoekcamera en de zoommodus.

©Rens Blom

Conclusie: Samsung Galaxy S25 Edge kopen?

Al met al hebben we de Samsung Galaxy S25 Edge met veel plezier gebruikt, op de kortere accuduur na. En dat vinden we toch wel een heel belangrijk punt in een smartphone – zeker in een dure smartphone. De prijs vormt bovendien ons tweede struikelblok. De S25 Edge heeft een adviesprijs van 1249 euro, terwijl je de S25 Plus inmiddels al hebt voor zo'n 900 euro. Die telefoon biedt een betere accuduur in ruil voor een wat dikkere en zwaardere behuizing, en lijkt verder sprekend op de S25 Edge. Wij adviseren de meeste mensen daarom de S25 Plus, al willen we dat advies wat afzwakken als de S25 Edge sterk in prijs daalt. De kortere accuduur is echter een blijvend aandachtspunt.