ID.nl logo
Lords of the Fallen 2 moet in 2017 verschijnen
© Reshift Digital
Huis

Lords of the Fallen 2 moet in 2017 verschijnen

MULTIPLATFORM - Eind vorig jaar maakte ontwikkelaar CI Games bekend dat de ontwikkeling van Lords of the Fallen 2 begonnen was. Nu komt de Poolse game-studio ook al de proppen met een verwachte releaseperiode voor het vervolg op de actie-RPG. Lords of the Fallen 2 moet anno 2017 in de schappen liggen. Daarnaast weten we nu dat het Duitse bedrijf Deck 13, co-ontwikkelaar van het eerste deel, niet betrokken zal zijn bij dit tweede deel. Studiobaas Marek Tyminski van CI Games verklaart dat de verkoopcijfers van de eerste Lords of the Fallen zeker niet tegenvielen en dat een opvolger dus zeker potentie zou hebben. [Lords of the Fallen] is doing fine. We are over 900,000 units. Not yet 1 million but we are approaching that. And definitely it's a good start for the new IP. Definitely we can say that Lords of the Fallen 1 proved the IP made sense. De eerste Lords of the Fallen werd niet alleen door CI Games en Deck 13 ontwikkeld, maar ook door andere studio's in China en het Verenigd Koninkrijk. Hoewel CI Games ten alle tijden verzekerde dat de visie van de game gewaarborgd bleef, werden veel productiefases en marketing outsourced bij andere bedrijven. Ook het tweede deel van een dergelijk ontwikkelproces kennen, maar de Duitsers van Deck 13 zijn wegens onbekende redenen buiten spel gezet. We are not working with Deck 13 right now. We are starting the project, we start from the concepting, but we definitely will be working with a lot of partners. We had our internal team, we were responsible for keeping the vision, and responsible for many critical decisions on the project. And obviously we're also responsible as a publisher, for marketing and all that stuff. But a lot of big production was outsourced. At a certain moment of time, in China, we had more than 100 artists working on Lords of the Fallen. So what you see right now from Lords of the Fallen, a lot of that was created in China. It's a great experience and we learn a lot - what went well, what went really not so well - and we will be keeping that model for the future, including for Sniper: Ghost Warrior 3. CI Games is dus zeker te spreken over de gang van zaken met de eerste Lords of the Fallen, aldus Tyminski. Ook zonder de hulp van Deck 13 ziet hij de toekomst van de titel rooskleurig: We're taking all of the lessons from Lords of the Fallen 1 to make, first of all, a much better game, and second, to make it more efficient from the production perspective. We plan to release the game in 2017. We learnt not to say about the release date too early, so we will only be announcing the release date of each particular game when we will be close enough and we will be sure the game will be on time. Een precieze releasedatum volgt dus nog als CI Games helemaal zeker is. GamersNET wacht hoopvol af tot die dag, het eerste deel werd immers positief ontvangen in onze Lords of the Fallen review van eind vorig jaar.

MULTIPLATFORM - Eind vorig jaar maakte ontwikkelaar CI Games bekend dat de ontwikkeling van Lords of the Fallen 2 begonnen was. Nu komt de Poolse game-studio ook al de proppen met een verwachte releaseperiode voor het vervolg op de actie-RPG. Lords of the Fallen 2 moet anno 2017 in de schappen liggen. Daarnaast weten we nu dat het Duitse bedrijf Deck 13, co-ontwikkelaar van het eerste deel, niet betrokken zal zijn bij dit tweede deel.

Studiobaas Marek Tyminski van CI Games verklaart dat de verkoopcijfers van de eerste Lords of the Fallen zeker niet tegenvielen en dat een opvolger dus zeker potentie zou hebben.

is doing fine. We are over 900,000 units. Not yet 1 million but we are approaching that. And definitely it's a good start for the new IP. Definitely we can say that Lords of the Fallen 1 proved the IP made sense.De eerste Lords of the Fallen werd niet alleen door CI Games en Deck 13 ontwikkeld, maar ook door andere studio's in China en het Verenigd Koninkrijk. Hoewel CI Games ten alle tijden verzekerde dat de visie van de game gewaarborgd bleef, werden veel productiefases en marketing outsourced bij andere bedrijven. Ook het tweede deel van een dergelijk ontwikkelproces kennen, maar de Duitsers van Deck 13 zijn wegens onbekende redenen buiten spel gezet. We are not working with Deck 13 right now. We are starting the project, we start from the concepting, but we definitely will be working with a lot of partners.

We had our internal team, we were responsible for keeping the vision, and responsible for many critical decisions on the project. And obviously we're also responsible as a publisher, for marketing and all that stuff. But a lot of big production was outsourced. At a certain moment of time, in China, we had more than 100 artists working on Lords of the Fallen. So what you see right now from Lords of the Fallen, a lot of that was created in China. It's a great experience and we learn a lot - what went well, what went really not so well - and we will be keeping that model for the future, including for Sniper: Ghost Warrior 3. CI Games is dus zeker te spreken over de gang van zaken met de eerste Lords of the Fallen, aldus Tyminski. Ook zonder de hulp van Deck 13 ziet hij de toekomst van de titel rooskleurig: We're taking all of the lessons from Lords of the Fallen 1 to make, first of all, a much better game, and second, to make it more efficient from the production perspective.

We plan to release the game in 2017. We learnt not to say about the release date too early, so we will only be announcing the release date of each particular game when we will be close enough and we will be sure the game will be on time. Een precieze releasedatum volgt dus nog als CI Games helemaal zeker is. GamersNET wacht hoopvol af tot die dag, het eerste deel werd immers positief ontvangen in onze Lords of the Fallen review van eind vorig jaar.

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.