ID.nl logo
Waarom de 'Spotify Voor Films' er nooit komt
© CIDimport
Huis

Waarom de 'Spotify Voor Films' er nooit komt

Popcorn Time ligt opnieuw onder vuur, en zoals vaker steekt ook nu weer de vraag op: "Waarom is er niet gewoon een 'Spotify voor films'?" Een 'Netflix met het aanbod van Popcorn Time', dat klinkt de meeste mensen als muziek in de oren. Maar er zijn genoeg redenen waarom er nooit een 'Spotify Voor Films' gaat komen.

1. Spotify is helemaal geen perfect verdienmodel

Laten we het eerste misverstand meteen de wereld uithelpen: Spotify is helemaal niet de heilige graal van de entertainmentindustrie waar het voor wordt gehouden.

Eén stream op Spotify levert nagenoeg niets op. Sommige grote artiesten verdienen per stream wat meer dan de ander, maar linksom of rechtsom gaat het om kleine bedragen. Gelukkig is Spotify heel open over zijn inkomsten én zijn uitgaven, en kun je hier heel uitgebreid lezen over het verdienmodel.

Daarin staat dat artiesten tussen de € 0,005 en € 0,007 krijgen voor één stream. Dat betekent dat een nummer 200 keer gestreamd moet worden voor je er € 1,- mee verdient.
 

Een stream op Spotify levert slechts € 0,005 op

Nu heeft Spotify tientallen miljoenen gebruikers, en dat relativeert die cijfers enigszins. Maar Spotify is daarmee alleen lucratief voor een beperkt aantal artiesten die miljoenen keren beluisterd worden. Kleine bands zullen van Spotify niet rijk worden.

Sterker nog, Taylor Swift besloot vorig jaar al haar muziek van Spotify te halen omdat ze er niet genoeg mee verdiende. En als de meest populaire zangeres van dit moment al te weinig verdient...

Dat is bij films nog een groter probleem, want het brengt ons bij het volgende punt:

2: Het is veel duurder om een film te maken dan een album

Het opnemen van een album is niet goedkoop: Je moet er studio's voor afhuren, producers inschakelen, de distributie kost veel tijd en geld... Maar dat valt in het niet bij de productiekosten van een film. Het budget loopt daar vaak in de tientallen miljoenen euro's, en die laten zich een stuk moeilijker terugverdienen.

Het is niet te zeggen wat het kost om "een film" te produceren, maar we kunnen een paar cijfers pakken om een vergelijking te maken.

De duurste film aller tijden was Pirates Of The Carribean 4: On Stranger Tides, met een welhaast astronomisch budget van € 334,400,000,-. Andere dure films zijn:

Pirates Of The Caribbean: At World's End: € 265 miljoen
Avengers: Age of Ultron: € 247 miljoen
John Carter: € 232 miljoen
Tangled: € 229 miljoen
Spider-Man 3: € 227 miljoen

Het is net zo moeilijk om te zeggen wat het opnemen van 'een gemiddeld album' kost, maar er is wel bekend wat de allerduurste albums ooit kostten, wat in dit geval een eerlijke vergelijking is. Guns 'n Roses' Chinese Democracy kostte zo'n € 11,500,000 om te maken - ongeveer 30 keer goedkoper dan de duurste film ooit.

Dat geeft wel aan dat een album veel goedkoper gemaakt is dan een film - en dat het dus niet eerlijk is hetzelfde voor een 'Spotify voor films' te vragen als voor de echte Spotify.

3. De muziekindustrie lijdt veel harder onder downloaden dan de filmindustrie

Napster en Kazaa maakten het veel makkelijker om muziek te downloaden dan films

De muziekindustrie heeft altijd veel meer last gehad van illegaal downloaden dan de filmindustrie. Dat begon al in de jaren 90, toen Napster (en later Kazaa en Limewire) het downloaden van muziek wel heel erg makkelijk maakte. Later ging ook YouTube een grote rol spelen in het gratis luisteren van muziek.

Vroeger was het ook een stuk makkelijker een cd te branden of te kopiëren, maar met videobanden was dat een stuk lastiger. Bovendien zijn films veel groter en nemen ze dus meer ruimte op je harde schijf én meer bandbreedte in, waardoor ze minder makkelijk opgeslagen en gedeeld worden dan muziek.

De muziekindustrie worstelt daarom al sinds de jaren 90 met het dilemma van illegaal downloaden, terwijl dat bij films pas een probleem van de laatste jaren is. De muziekindustrie heeft dus veel meer tijd gehad te innoveren.

4. Netflix heeft helemaal geen interesse in een groter aanbod

De grootste klacht van Netflix-gebruikers is dat het aanbod verouderd is en veel topfilms mist. "Waarom kan Netflix niet gewoon de nieuwste films aanbieden?" wordt er dan gevraagd.
 

Netflix wil je het liefst 'verslaafd' maken aan het kleinere aanbod

Het zou veel te duur zijn voor Netflix (of welke dienst dan ook) om álle rechten van álle films en series te kopen. Het kostte de Netflix-concurrent Hulu bijvoorbeeld 150 miljoen euro om de rechten op de inmiddels 26 jaar oude (!) serie Seinfeld binnen te slepen.

In plaats daarvan heeft Netflix een heel andere droom: Het wil je zo lang mogelijk aan de buis gekluisterd houden met wát het heeft. Alle energie en tijd gaat bij Netflix naar het zorgen dat je nog net even één extra aflevering meepikt, of misschien nog net even die ene film op je lijstje zet, voor de volgende keer. Waarom denk je dat elke film tijdens de aftiteling al een nieuwe titel voorstelt?

Netflix gebruikt hitseries, en zelf geproduceerde shows als House Of Cards, om zoveel mogelijk gebruikers aan zich te binden. Het heeft geen oneindig grote catalogus met blockbusters nodig, maar een goed algoritme dat voorspelt wat jij daarna wil kijken.

5. De filmindustrie verdient nog steeds het meeste geld aan bioscoopbezoek

Een 'Spotify Voor Films' zou funest zijn voor het bioscoopbezoek

De filmindustrie haalt slechts een deel van zijn inkomsten uit de verkoop of de streams van films. Het leeuwendeel van de inkomsten komt nog steeds uit bioscoopbezoek - dat verschil ten opzichte van de film-verkoop is groter dan bijvoorbeeld het verschil tussen muziekverkoop en concertinkomsten.

Het zou daarom dom zijn om een film direct na die uit de bioscoop is al online aan te bieden - dat wordt binnen de kortste keren op The Pirate Bay gezet. Veel meer gebruikers denken dan: "Als de film toch meteen te downloaden is, waarom zou ik dan naar de bioscoop gaan?"

©CIDimport

Een kleine en niet helemaal representatieve vergelijking zijn de cijfers van de meest lucratieve bioscoopfilm van 2015 (Jurassic World) tegenover de meest lucratieve dvd/bluray van 2015 (Big Hero 6). Waar Jurassic World wereldwijd 1,6 miljard (!) dollar (M€ 1,400,000,000) ophaalde, leverde de dvd- en blu-ray verkoop van Big Hero 6 'slechts' 90 miljoen dollar op (€ 80,000,000)

Een andere vergelijking: De Disney-film Frozen haalde in 2013 wereldwijd 1,2 miljard dollar op (€ 1,020,000,000) in de bioscoop. In heel 2014 waren de totale dvd- en bluray-verkopen van diezelfde film 4 keer zo laag: 358 miljoen dollar (€ 319,000,000).

Een 'Spotify Voor Films' die alle films direct na de bioscoop al in hoge kwaliteit aanbiedt via streaming vreet daarom een te lucratief deel van de inkomsten op. Sommige critici vinden zelfs al dat dat nu gebeurt, en dat er daardoor veel slechtere films zijn uitgekomen in de laatste jaren.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 alles-in-één laserprinters voor een mooie prijs
© Tim Allen
Huis

Waar voor je geld: 5 alles-in-één laserprinters voor een mooie prijs

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Een all-in-one-printer is een handig apparaat voor het scannen, kopiëren en printen van documenten en foto's. De allerbeste afdrukkwaliteit krijg je met een laserprinter. Wij vonden vijf betaalbare modellen voor je.

Een laserprinter maakt gebruik van toner in plaats van inkt om afdrukken te produceren. Toner is een fijn poeder dat met hoge temperaturen op het papier wordt gesmolten. Dit proces zorgt ervoor dat je met grote toners kunt printen, wat betekent dat je langere tijd kunt blijven afdrukken zonder de toner te hoeven vervangen. Laserprinters zijn vaak snel en efficiënt, waardoor ze uitstekend zijn voor gebruik op kantoor. Maar ook als je thuis veel print, bijvoorbeeld als zzp'er, kan een laserprinter uitkomst bieden.

HP Color Laser 179fnw

De HP Color Laser MFP 179fnw is een van de kleinste kleurenlaserprinters in zijn klasse en is daardoor ideaal voor thuisgebruik en plekken waar niet veel plek voor een printer is. Met functies zoals printen, scannen, kopiëren en zelfs nog faxen biedt deze 4-in-1 printer een hoop veelzijdigheid. De afdruksnelheid bedraagt tot 18 pagina's per minuut in zwart-wit en 4 ppm in kleur, met een resolutie van 600 x 600 dpi.

Dankzij de automatische documentinvoer (ADF) voor 40 pagina's en wifi-verbinding is deze printer gebruiksvriendelijk en multi-inzetbaar. Hoewel de afdruksnelheid lager ligt dan bij sommige concurrenten, is zijn compacte formaat juist een pluspunt.

Brother DCP 1610W

De Brother DCP-1610W is een compacte zwart-wit laserprinter die printen, kopiëren en scannen combineert. Met een afdruksnelheid van 20 pagina's per minuut en een resolutie van 2400 x 600 dpi levert hij haarscherpe resultaten. Dankzij wifi-connectiviteit kunnen meerdere gebruikers eenvoudig draadloos printen.

De papierlade biedt plaats aan 150 vellen en het apparaat is voorzien van anti-jam-technologie om papierstoringen tot een minimum te beperken. In vergelijking met de HP Color Laser MFP 179fnw biedt deze printer geen kleurafdrukken, maar hij is wel een stuk sneller met zijn afdrukken.

HP Laserjet Pro 2Z622

De HP LaserJet Pro 2Z622 is geschikt voor onder meer kantooromgevingen. Met afdruksnelheden tot 42 pagina's per minuut en functies zoals dubbelzijdig printen, scannen, kopiëren en faxen is dit een lekker veelzijdige 4-in-1-laserprinter. Het apparaat ondersteunt zowel bekabelde als draadloze netwerken en biedt geavanceerde beveiligingsfuncties.

Canon i-SENSYS MF272wd

De Canon i-SENSYS MF272dw is een monochrome laserprinter en drukt af met en snelheid van 29 pagina's per minuut. Met een resolutie van 2400 x 600 dpi levert hij snelle en scherpe resultaten. Dankzij automatische dubbelzijdige afdrukken, wifi- en ethernetverbinding is hij veelzijdig inzetbaar.

In vergelijking met de Brother DCP-1610W levert deze Canon i-SENSYS MF272dw snellere prestaties en meer connectiviteitsopties, hoewel hij geen kleurendruk ondersteunt; dan moet je toch echt bij de HP Color Laser MFP 179fnw zijn.

Xerox B225 A4

De Xerox B225 is een zwart-wit all-in-one-laserprinter die printen, kopiëren en scannen combineert. Met een afdruksnelheid van maar liefst 34 pagina's per minuut en een eerste afdruktijd van slechts 6,4 seconden is hij goed in te zetten als je veel en vaak print. De printer beschikt over automatische dubbelzijdige afdrukken, een papierlade voor 250 vellen en kan via wifi of een vaste netwerkverbinding met je thuisnetwerk worden verbonden.

▼ Volgende artikel
Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan
Gezond leven

Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan

Garmin heeft de Instinct 3 - Tactical Edition aangekondigd, een nieuwe serie tactische smartwatches die verkrijgbaar zijn met een AMOLED-scherm of een display op zonne-energie.

De smartwatches zijn volgens Garmin ontworpen voor gebruik in uitdagende omgevingen en voorzien van een met metaal versterkte rand voor extra duurzaamheid, een rucking-activiteit voor training en ingebouwde LED-verlichting op zowel de 45mm als 50mm modellen. De batterijduur van het AMOLED-model kan oplopen tot 24 dagen in smartwatchmodus, terwijl de modellen op zonne-energie onder ideale omstandigheden onbeperkt kunnen functioneren.

Robuust ontwerp

De Instinct 3 - Tactical Edition is voorzien van een stevige constructie met een metalen versterkte rand, een behuizing van met vezels versterkt polymeer en een krasbestendig scherm. De smartwatches zijn gebouwd volgens de MIL-STD 810 norm voor thermische en schokbestendigheid en zijn waterdicht tot 100 meter. De ingebouwde zaklamp biedt variabele lichtsterktes, een groene modus om het natuurlijke nachtzicht te behouden en een stroboscoopmodus voor locatiebepaling in moeilijk terrein. Voor nachtelijk gebruik is er een NVG-modus (Night Vision Goggle) die het scherm dimt tot een niveau dat functioneel blijft voor de gebruiker maar vrijwel onzichtbaar is voor anderen.

Uitgebreide functionaliteit

De Instinct 3 - Tactical Edition beschikt over diverse speciale functies, waaronder rucking-activiteit waarmee gebruikers het gewicht van hun bepakking kunnen invoeren voor beter inzicht in hun fysieke inspanning. Deze functie kan ook worden gebruikt bij activiteiten zoals trailrunning, wandelen en hiken. Alle modellen bevatten de Applied Ballistics solver en zijn compatibel met de Applied Ballistics Quantum app.

De smartwatches zijn verkrijgbaar in twee formaten: 45mm of 50mm met display op zonne-energie, en een 50mm-variant met AMOLED-scherm. De zonne-efficiëntie is verbeterd met een grotere, efficiëntere zonnelens. Vergeleken met het vorige model heeft het nieuwe 50mm model op zonne-energie een vijf keer langere batterijduur in GPS-modus bij opladen via zonlicht.

De smartwatch biedt multi-band GPS met SatIQ technologie voor nauwkeurige positiebepaling met geoptimaliseerde batterijduur. Voor gezondheidsmonitoring houdt de Instinct 3 stappen, hartslag, slaap, zuurstofsaturatie via de pols, hartslagvariabiliteit en meer bij.

Gebruikers ontvangen e-mails, sms'jes en meldingen direct op het horloge wanneer dit is gekoppeld met een compatibele Apple of Android smartphone.

Navigatie en veiligheid

Gebruikers kunnen navigeren met een 3-assig kompas, barometrische hoogtemeter en multi-band GPS. De Instinct 3 kan worden gekoppeld met de Garmin Explore App voor gedetailleerde kaarten, waypoints en routes.

Voor gebruik op gevoelige locaties biedt de Stealth Mode de mogelijkheid om draadloze communicatie uit te schakelen terwijl het horloge nog steeds activiteitsgegevens verzamelt zonder locatiegegevens op te slaan. De Kill Switch kan alle gebruikersgeheugen wissen als de veiligheid in het geding komt. Andere functies zijn weergave van twee posities tegelijkertijd op één scherm, Jumpmaster en geprojecteerde waypoints.

Trainingsfuncties

De Instinct 3 - Tactical Edition bevat sportapps voor rucken, wandelen, hardlopen, klimmen, jagen, skiën en meer. De TracBack-functie helpt bij het uitstippelen van een route terug naar het beginpunt. Naast buitensportapps bevat de smartwatch ook apps voor HIIT, cardio, hardlopen op binnen- en buitenbanen, basketbal en andere activiteiten.

Gebruikers kunnen trainingsplannen volgen met Garmin Coach voor hardlopen en fietsen, of workouts maken uit meer dan 1.600 oefeningen in de Garmin Connect app. De smartwatch volgt ook intensiteitsminuten, VO2 max en hersteltijd.

Veiligheidsfuncties zoals incidentdetectie en Assistance kunnen een bericht met de GPS-locatie van de gebruiker naar contactpersonen sturen in noodsituaties, wanneer het horloge gekoppeld is met een smartphone.

Beschikbaarheid en prijzen

Het Instinct 3 - Tactical Edition AMOLED-model is vanaf 30 april te bestellen op Garmin.com voor een adviesprijs van 599,99 euro. De modellen op zonne-energie beginnen bij een adviesprijs van 499,99 euro.

Bekijk andere Garmin-producten op Kieskeurig.nl: