ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Wie is er verantwoordelijk voor het rijgedrag van de zelfrijdende auto?

Autorijden geeft een gevoel van vrijheid. Door de komst van de zelfrijdende auto kan dat weleens veranderen. In ruil voor vrijheid achter het stuur gaan zelfrijdende voertuigen het verkeer een stuk veiliger maken. Maar rijden op de automatische piloot is nog niet zonder gevaar. Daarom is het belangrijk om te weten wie moet opdraaien voor de schade als jouw zelfrijdende auto een slechte chauffeur blijkt te zijn.

De hoeveelheid blikschade gaat volgens het Verbond van Verzekeraars de komende jaren afnemen. Dat komt door de ontwikkeling van technologische hulpmiddelen zoals achteruitrijdcamera’s en parkeersensoren. Alleen horen er bij nieuwe technieken ook nieuwe risico’s. Zo kan complexe autosoftware vastlopen of bugs vertonen. Ook kunnen voertuigen met een internetverbinding worden gehackt. Diverse securitybedrijven waarschuwen dat auto’s vaker het doelwit zullen worden voor cyberaanvallen. Zo wordt de kans dat een auto bij de garage wordt besmet met malware steeds groter.

Daarom is het belangrijk om te weten wie verantwoordelijk is als de software in je voertuig niet goed functioneert. Want ben je zelf als autobezitter aansprakelijk of kun je aankloppen bij de dealer of softwarefabrikant?

Op tijd ingrijpen

In Nederland werken de meeste autoverzekeringen op basis van bezit. Als je eenmaal een auto hebt aangeschaft, moet je deze verplicht verzekeren. Bij een ongeluk draait de bestuurder die een fout maakt op voor de schade. Dit principe is alleen erg lastig toe te passen als een auto door een softwareprogramma wordt bestuurd. De inzittende heeft met een automatische piloot geen directe invloed op het rijgedrag van het voertuig.
 

Als je telkens je handen aan het stuur móét hebben, waarom zou je dan niet zelf rijden?

Vaak kan bij zelfrijdende auto’s nog wel worden ingegrepen in geval van nood. Hierdoor kan het voor de vraag wie aansprakelijk is, uitmaken of de inzittende wel of niet de handen aan het stuur had tijdens een ongeval. Want kon er nog op tijd worden ingegrepen om de schade te voorkomen? Als het antwoord 'ja' is, kun je als inzittende aansprakelijk worden gesteld. Als je altijd moet kunnen ingrijpen, kun je net zo goed zelf weer achter het stuur kruipen.

Leveranciers dekken zich in

Na een dodelijk ongeval met een Tesla Model S wijzen veel partijen op de verantwoordelijkheid van de autosoftwareproducent. Van Tesla wordt geëist dat het de veiligheid van de software garandeert. Het is echter nagenoeg onmogelijk foutloze software te schrijven.

Softwareleveranciers kunnen daarom niet altijd verantwoordelijk worden gehouden voor gebreken in hun producten. Meestal wordt software 'as is' aangekocht, waarbij de fouten in de programmatuur automatisch worden geaccepteerd bij de aankoop van een product. Dit komt doordat leveranciers in de kleine lettertjes zoveel mogelijk afstand doen van hun verantwoordelijkheidspositie en daar niet snel over in onderhandeling gaan. Als je per se een zelfrijdende auto wilt aanschaffen, is de kans groot dat je handtekening komt te staan onder een overeenkomst die vooral gunstig is voor de leverancier.

Verwachtingen zijn doorslaggevend

Het gaat om 'redelijke verwachtingen' bij de aankoop

Bij het claimen van schade bij een softwareleverancier zijn de (redelijke) verwachtingen van de klant meestal van doorslaggevend belang. Als de leverancier heeft beloofd dat parkeersoftware gegarandeerd schadevrij werkt, dan moet hij opdraaien voor de schade als de auto tijdens het inparkeren tegen een lantaarn opbotst. Het is daarom verstandig om vooraf de productspecificaties en handleiding goed door te lezen. Daarin staat niet alleen waar je recht op hebt. Het kan ook zijn dat daarin duidelijk wordt aangegeven dat de zelfrijdende auto veel sturing nodig heeft.

De autodealer kan ook worden aangesproken als een zelfrijdende auto tegenvalt. Wanneer de dealer door reclame of door bepaalde uitspraken verkeerde verwachtingen bij jou als koper heeft gecreëerd, kan je het recht hebben de koop terug te draaien. Daarvoor moet je wel kunnen aantonen dat je de auto nooit had aangeschaft als je wel een goed beeld had gehad van het product. In de praktijk proberen softwareleveranciers aansprakelijkheid vaak af te schuiven op de dealers als tussenpersoon. Die accepteren dat vaak vanwege hun afhankelijkheid van de leverancier.
 

Auto op tijd updaten

Op dit moment zijn Nederlandse autobezitters verantwoordelijk voor de staat van hun auto. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) kan dit maar beter veranderen als de zelfrijdende auto in Nederland wordt geïntroduceerd. Om de veiligheid op de weg te waarborgen, is het volgens het CPB wenselijker als de leverancier verantwoordelijk wordt voor het onderhoud van de autosoftware. In de Risicorapportage Cyberveiligheid van het CPB staat dat niet van consumenten kan worden verwacht dat ze hun software altijd up-to-date houden. Als je alleen al kijkt naar de staat van pc’s, is het niet ondenkbaar dat mensen het updaten overslaan, wat levensgevaarlijk kan zijn.
 

Je kunt niet van consumenten verwachten hun computer up-to-date te houden

Aan de andere kant houden verzekeringsmaatschappijen wel rekening met het maatschappelijk belang. Zo willen ze de kosten voor schadeherstel zo laag mogelijk houden en hebben ze belang bij het aanbieden van een aantrekkelijke premie. Autoleveranciers zullen meer handelen vanuit economisch belang, waardoor verandering in de aansprakelijkheidspositie een stijging in de kosten met zich mee kan brengen.
 

Toekomstbestendig beleid

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is op dit moment bezig met nieuw beleid voor zelfrijdende auto’s. Voor experimenten met zelfrijdende auto’s op de openbare weg is namelijk ontheffing van de Wegenverkeerswet nodig. Dit komt doordat een computerprogramma dat een auto bestuurt, onmogelijk onder de wettelijke definitie van ‘bestuurder’ kan vallen. Het is daarom niet toegestaan om zelfrijdende auto’s zonder inzittende te testen. Die test is wel noodzakelijk, omdat ook rekening moet worden gehouden met de reactie van mensen op een auto zonder menselijke bestuurder.

Als de experimenten in Nederland succesvol zijn, zal de zelfrijdende auto breder worden ingezet. Tegen die tijd worden er zware technische eisen gesteld aan het voertuig en de inzittenden, die bijvoorbeeld nog wel over een rijbewijs moeten beschikken. Autobezitters kunnen maar beter gewend raken aan het updaten van hun computer, want het kan zijn dat het missen van een update binnenkort fataal kan worden.

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy A56 – Weer een hit
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy A56 – Weer een hit

De Galaxy A-serie levert Samsung al jaren verkoopknallers op, en grote kans dat ook de nieuwe Galaxy A56 een hit wordt. Dit toestel biedt namelijk een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en krijgt zes jaar updates. Lees alles over de smartphone in onze uitgebreide Samsung Galaxy A56 review.

Uitstekend
Conclusie

De Samsung Galaxy A56 is een typische smartphone voor het grote publiek. Hij laat geen steken vallen en blinkt eigenlijk ook nergens echt in uit. Het is gewoon een fijne smartphone met een goed scherm, lange accuduur en zes jaar updategarantie. Gelet op de straatprijs van circa 380 euro is de Galaxy A56 daarom een toestel met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Plus- en minpunten
  • Functioneel, luxe ontwerp
  • Mooi scherm
  • Lange accuduur
  • Zes jaar updates
  • Geen microSD-kaartslot voor uitbreiding opslag
  • Macrocamera voegt weinig toe
  • Te veel nadruk op aanmaken Samsung-account

De Galaxy A-reeks van 2025 bestaat op moment van schrijven uit de A26, A36 en A56. Hoe hoger het getal, hoe completer en duurder het toestel. De adviesprijs van de A56 bedraagt 480 euro, maar na de release medio maart is de straatprijs van de smartphone eind april al gezakt naar 380 euro. Een veel vriendelijkere prijs. Ook de versie met meer opslagcapaciteit (256 GB in plaats van 128 GB) is al tientallen euro's in prijs gezakt.

©Rens Blom

Premium ontwerp

Kijk je naar de A56, dan kijk je zonder twijfel naar een moderne Samsung-smartphone. De A56 past precies in Samsungs straatje en dat vinden we helemaal prima, want het ontwerp komt luxe over en de smartphone houdt prettig vast. Ook fijn is dat de A56 waterdicht is en wat minder weegt dan zijn voorganger, de A55. Met 198 gram is het gewicht nu gangbaar voor een toestel met 6,7 inch-scherm. Door zijn afmetingen is de A56 wel lastig met één hand te bedienen. Daar staat tegenover dat het grote scherm zich goed leent voor het bekijken van filmpjes, het typen met twee handen en het spelen van games.

©Rens Blom

Het scherm bevalt ons sowieso erg goed. Het oledscherm heeft een Full-HD-resolutie, soepele 120Hz-verversingssnelheid en kan erg fel. De zomers aanvoelende dagen medio en eind april brachten een krachtig zonnetje met zich mee, maar we konden het scherm van de Galaxy A56 buiten goed aflezen.

Complete specificaties

Zoals we gewend zijn van de Galaxy A-serie, biedt ook de A56 een mooi totaalpakket aan functies voor een sympathieke prijs. Dat begint bij de processor. De nieuwe, door Samsung zelf ontwikkelde processor, is lekker snel en werkt samen met 8 GB werkgeheugen. Er zijn wat toestellen die beter omgaan met zware games, maar voor de meeste toepassingen is de A56 goed uitgerust.

©Rens Blom

De A56 heeft daarnaast ondersteuning voor e-sim (een digitale simkaart), lekker duidelijke luidsprekers en keuze uit 128 GB of 256 GB opslagcapaciteit. Omdat het prijsverschil tussen de twee opslagversies slechts enkele tientjes bedraagt, raden wij de meeste mensen aan om de 256GB-variant te kiezen. Waarom? Die heeft veel meer ruimte voor je apps, foto's, filmpjes en andere bestanden en niet te vergeten: updates die jarenlang beschikbaar komen. Omdat de smartphone geen microSD-kaartslot heeft, moet je het doen met de ingebouwde opslagcapaciteit. Als je de A56 jaren wilt gebruiken, lijkt het ons verstandig om eenmalig iets meer te betalen voor veel meer opslagruimte.

©Rens Blom

Snel opladen, voor Samsungs doen

Dan de accuduur, een punt waarop Galaxy A-smartphones al jaren (meer dan) prima scoren. De A56 zet die traditie voort. Hoewel de accucapaciteit met 5000 mAh zeker niet groter is dan gebruikelijk en het scherm met 6,7 inch van gangbare grootte is, weet de A56 toch een lange accuduur te realiseren. Wij hebben in de testperiode nooit moeite gehad om een lange dag door te komen, ook niet als we het toestel een uur als hotspot gebruikten om op onze laptop te kunnen internetten in de trein. Dat soort zaken trekken de smartphone-accu sneller leeg, maar de A56 is lekker zuinig.

Het opladen kan helaas niet draadloos, maar dat is een logische bezuiniging in een betaalbare smartphone. Opladen via de usb-c-kabel dus, die in de doos zit. De adapter dien je zelf te regelen. Het loont om een adapter te pakken of kopen die via het juiste protocol 45 watt of meer aan stroom levert. De Galaxy A45 kan namelijk laden met maximaal 45 watt. Dat is veel sneller dan de meeste andere Samsung-smartphones, waardoor de accu sneller vol is. In vergelijking met de concurrentie is 45 watt prima, maar niet bijzonder. Er zijn genoeg smartphones die 65 tot 100 watt aankunnen.

©Rens Blom

Camera's

Met de Galaxy A56 kun je mooie foto's schieten, vooral met de hoofdcamera van 50 megapixel. Die staat echt zijn mannetje. De groothoekcamera van 12 megapixel is minder goed, maar volstaat ook en legt een lekker wijd deel van de situatie vast. De macrocamera van 5 megapixel voegt naar onze mening weinig toe, maar zit ook niet in de weg. De A56 kan zoomen via de hoofdcamera, maar dan holt de kwaliteit wel achteruit.

De selfiecamera vinden we opvallend goed, wat een opsteker is voor wie graag selfies neemt of videogesprekken voert met zijn telefoon.

©Rens Blom

Van boven naar beneden: de hoofdcamera, groothoekcamera en een paar keer zoom.

Zes jaar updates

Een prettige gedachte bij de Galaxy A56 is dat Samsung zes jaar complete updates belooft. Je krijgt dus de komende jaren verschillende Android-upgrades en kunt ook zes jaar lang beveiligingsupdates verwachten. Erg netjes, gelet op de prijs van de telefoon.

©Rens Blom

Samsungs OneUI-softwareschil over Android heen is wat druk en wil héél graag dat je een Samsung-account aanmaakt. Dat is echter niet verplicht. OneUI biedt allerlei handigheidjes, waarvan een deel leunt op kunstmatige intelligentie (AI). Er valt veel te proberen.

Conclusie: Samsung Galaxy A56 kopen?

De Samsung Galaxy A56 is een typische smartphone voor het grote publiek. Hij laat geen steken vallen en blinkt eigenlijk ook nergens echt in uit. Het is gewoon een fijne smartphone met een goed scherm, lange accuduur en zes jaar updategarantie. Gelet op de straatprijs van circa 380 euro is de Galaxy A56 daarom een toestel met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

▼ Volgende artikel
Een vaatwasser die de vaat droogt: hoe doet-ie dat eigenlijk?
© Davizro Photography
Huis

Een vaatwasser die de vaat droogt: hoe doet-ie dat eigenlijk?

Bij het kiezen van de ideale vaatwasser zijn er heel wat zaken om op te letten. Eén daarvan is de droogtechniek die wordt toegepast. Er zijn grofweg drie methodes: ventilatiedroging, condensdroging en drogen met zeoliet. In dit artikel leggen we uit wat elke techniek precies inhoudt.

⏱ In dit artikel leggen we je alles uit over de verschillende droogtechnieken die vaatwasmachines kunnen gebruiken:

  • Drogen met de ventilatiedroogtechniek (verdamping)
  • Drogen met de condensdroogtechniek
  • Drogen met zeoliet

Ook interessant voor jou: De belangrijkste functies en programma’s van je vaatwasser uitgelegd

Schoon én droog

Een vaatwasser moet natuurlijk in de eerste plaats zorgen voor blinkend schone vaat. Maar minstens zo belangrijk is hoe goed hij alles droogt, want niets is zo irritant als bij het uitruimen alsnog de theedoek tevoorschijn moeten halen. Blijft er water achter op borden of in glazen, dan loop je bovendien het risico op schimmelvorming – en dat is allesbehalve fris. Ben je toe aan een nieuwe vaatwasser? Let dan zeker ook op de gebruikte droogtechniek.

Vaatwassers met ventilatiedroogtechniek

Een veelgebruikte manier om de vaat te drogen, is door het water te laten verdampen. Dit wordt ook wel de ventilatiedroogtechniek genoemd. Sommige vaatwassers hebben een mechanische arm die de deur automatisch opent zodra het programma is afgelopen. Het warme vocht in de machine kan dan vanzelf ontsnappen. Je kunt de deur natuurlijk ook handmatig openen, maar doe dat dan wel meteen na afloop van het programma. Omdat zowel de vaat als het water dan nog warm zijn, verdampt het vocht sneller dan wanneer je langer wacht.

Deze methode is het meest milieuvriendelijk, maar heeft ook een nadeel: het kan vrij lang duren voordat alles echt droog is. En soms blijft er toch nog vocht achter, waardoor je alsnog naar die theedoek moet grijpen.

©VLADYSLAV LEHIR

Vaatwassers met condensdroogtechniek

Een andere mogelijkheid is een vaatwasser met condensdroogtechniek. Deze methode is vooral geschikt als je vaak glaswerk, aardewerk of roestvrij staal reinigt. De warme, vochtige lucht in de machine slaat daarbij neer op de koelere wanden van de binnenruimte. Het gecondenseerde water wordt opgevangen en vervolgens weggepompt.

Het nadeel van deze techniek is dat de vaat vaak nog niet helemaal droog is wanneer het programma klaar is. Een theedoek blijft dus onmisbaar. Wil je toch profiteren van dit betaalbare systeem? Combineer het dan met handmatige ventilatie: zet de deur na afloop even op een kier zodat de stoom sneller kan ontsnappen en de vaat beter nadroogt.

Vaatwassers met zeoliet: hoe werkt dat?

De beste droogtechniek van dit moment? Dat is zonder twijfel zeolietdroging. Zeoliet is een mineraal dat warmte afgeeft zodra het in aanraking komt met water. Gebruikers zijn vaak laaiend enthousiast: volgens velen is hun vaat nog nooit zó goed droog uit de machine gekomen. Of het nu om plastic bakjes, glazen of borden gaat – alles komt er kurkdroog uit, ongeacht waar het staat in de vaatwasser. Niet gek dus dat modellen met deze techniek steeds populairder worden en steeds meer gemeengoed worden. Ze zijn dan ook bij diverse webwinkels te vinden.

Maar hoe werkt het precies? Onder in de vaatwasser liggen speciale zeolietkorrels. Zodra het programma is afgelopen en het water is afgevoerd, komen de korrels in actie. Ze geven warmte af aan de binnenruimte, waardoor de vaat efficiënt wordt gedroogd. Handig: de korrels regenereren zichzelf na elke wasbeurt. Je hoeft ze dus nooit te vervangen. Bovendien is dit systeem ook nog eens bijzonder energiezuinig.

Fijn: Vaatwassers met zeoliet zijn niet per se duurder dan de andere varianten. De prijs wordt mede bepaald door het type vaatwasser dat je aanschaft en de manier waarop je hem installeert.

VentilatieCondensZeoliet
✅ Meest eco-vriendelijk✅ Heel geschikt voor glas, aardewerk of staal✅ Vaat echt droog
❌ Drogen duurt lang❌ Vaat niet altijd helemaal droog✅ Energie-efficiënt
❌ Vaat niet altijd helemaal droog