ID.nl logo
Review Philips Fidelio T2 - Doet een gooi naar Sony’s troon
Huis

Review Philips Fidelio T2 - Doet een gooi naar Sony’s troon

De Philips Fidelio T2-oordoppen hebben een lagere introductieprijs dan hun voorganger: 279 euro ten opzichte van de 299 euro die je in april 2022 voor de Philips Fidelio T1 moest neertellen. Desondanks heeft de fabrikant noemenswaardige verschillen doorgevoerd, waardoor de T2-dopjes de aandacht waard zijn.

Uitstekend
Conclusie

Philips levert een compleet pakket af: niet alleen qua accessoires (zoals meerdere silicone dopjes plus een 20 centimeter lange usb-c-kabel voor het opladen), maar ook wat betreft functies en audio-ervaring. Die is aangenaam, intiem en krachtig. De Philips Fidelio T2-oordoppen gaan lekker lang mee en je kunt ze onderweg ook nog draadloos opladen. Het grootste nadeel is het draagcomfort. Na een tijdje zitten ze niet meer zo lekker. Ook de ruisonderdrukking valt tegen.

Plus- en minpunten
  • Intieme, krachtige audiobeleving
  • Bediening op oordopjes
  • Bouwkwaliteit en materialen
  • Overzichtelijke app
  • Equalizeropties
  • Accuduur
  • Draadloos opladen
  • Kleiner dan voorganger
  • Audiocodecs
  • Ruisonderdrukking
  • Zit niet lang comfortabel
  • Silicone doppen

Als je denkt dat de markt voor hoofdtelefoons in het hogere segment moordend is, dan ben je nog niet bekend met de competitieve aard van de markt voor oordopjes. Binnen elke prijscategorie tref je winnaars aan. Soms kun je voor minder dan honderd euro al een volwaardige set kopen, mits je bereid bent wat concessies te doen. Als geld geen rol speelt, dan kun je vaak het beste voor het aanbod van Sony gaan. De WF-1000XM-serie maakt al jaren furore. En hoewel er mettertijd fijne opties verschenen zijn, weet nog geen enkele set de Sony-doppen van de troon te stoten.

De Philips Fidelio T2 doet een gooi naar die felbegeerde troon. Met een prijs van 279 euro zit Philips in elk geval ruim veertig euro onder de vraagprijs van de recent gelanceerde Sony WF-1000XM5 in-ears, wat voor veel mensen net het verschil kan maken. Helemaal als het geluidsprofiel van de Fidelio T2 bevalt. Mocht je al bekend zijn met voorganger T1, dan weet je dat die oordoppen vrij groot en log zijn, en niet altijd lekker in de oren zitten. Nu, anderhalf jaar later, zijn de dopjes met twintig procent gekrompen en is ook de meegeleverde oplaadcase veertig procent kleiner gemaakt.

Philips Fidelio T2 zit lang goed

Net als bij de zojuist gelanceerde koptelefoon Philips Fidelio L4 heeft de fabrikant goed gelet op draagcomfort en materialen. De T2 heeft een ergonomisch design en zit, na het plaatsen, vrijwel meteen goed. Je moet misschien nog even een beetje bijdraaien, maar je bent er niet lang mee bezig. De oordoppen beschikken over een zogenaamd tragusslot. Ze blijven daardoor goed in de oren zitten en vallen niet zomaar uit wanneer je stevig met je hoofd beweegt. Nu doe je dat niet op dagelijkse basis, maar sporters kunnen bijvoorbeeld gewoon prima rennen en fietsen met deze dingen in.

De Philips Fidelio T2 beschikt over een kleine kuiltjes waarmee je de instellingen kunt wijzigen en muziek kunt bedienen. Je kunt het volumeniveau er helaas niet mee aanpassen, dus daar moet je je smartphone voor pakken. Geen al te groot probleem, aangezien we de aanraakgevoelige omgevingen op oorcups van koptelefoons vaak snel uitschakelen. Ze werken net niet lekker genoeg om ervan uit te gaan dat alles meteen goed werkt. De kuiltjes in deze oordoppen reageren snel en accuraat, en geven een duidelijk, prettig signaal af wanneer je van nummer wisselt of ruisonderdrukking aanpast.

… maar niet altijd even comfortabel

De buitenkant is gemaakt van ecoleer en ceramiek, waardoor ze ontzettend luxueus en high-end aanvoelen (en ogen). Daar merk je natuurlijk weinig van wanneer je ze draagt, maar in vergelijking met het veel discretere en haast vormloze design van de Sony WF-1000XM5 vallen ze wel meteen op. De dopjes die in de gehoorgang verdwijnen zijn helaas gemaakt van siliconen. Niet alleen gaat dit ten koste van de passieve ruisonderdrukking, ook lever je wat in op comfort. Je bent de oordoppen na een treinreis van twee uur echt zat, omdat ze mettertijd een beetje pijn gaan doen.

Sony geeft zijn oordopjes foamdopjes mee, die langer comfortabel zitten en zich gedurende de draagperiode aanpassen naar de vorm van je gehoorgang. Verder is het zo dat de oordoppen van beide fabrikanten beschikken over een ipx4-certificaat, waardoor ze in elk geval in de regen en tijdens het zweten gebruikt kunnen worden. De accu gaat met 36 uur totale luistertijd behoor lang mee. Na twee uur opladen kunnen de in-ears er weer tegenaan, terwijl met een kwartietje opladen één uur luisterplezier verkrijgt. Meestal gaan de T2-oordoppen acht tot negen uur mee op een volle accu.

Indrukwekkende audiocodecs

Qua accuduur gaat het redelijk gelijk op met de marktleider, en qua audiocodecs ook. Zo beschikt de Philips Fidelio T2 over de LDAC-codec, die ontwikkeld is door Sony. Die is in staat muziek in een hoge resolutie te presenteren, waardoor audio echt goed tot z’n recht komt. Je hebt hier dus niet per se de oordoppen van dat Japanse merkt nodig. Daarnaast kun je ook leunen op de oude en vertrouwde codecs AAC en SBC, maar die klinken beduidend minder goed. Mocht je die codecs om wat voor reden dan ook selecteren, dan hoor je echt een verschil in audiokwaliteit.

Daarnaast is er, net als op de iets duurdere Fidelio L4, LC3 aanwezig. Dit een wat recentere techniek, die het meeste wegheeft van aptX Adaptive. De connectiekwaliteit bepaalt hoe hoog de sample rate van de koptelefoon is. Als je gebruikmaakt van bluetooth LE dan verbruikt het product minder energie, zonder dat dit ten koste gaat van de geluidskwaliteit. Hoewel die kwaliteit niet in de buurt komt van LDAC, kan het er prima meer door. Verder kun je dankzij LC3 meerdere oordoppen aan één bron koppelen, waardoor je bijvoorbeeld met andere mensen naar dezelfde content luistert.

Meld je aan voor het Koptelefoonwijzer Eindrapport 2024

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl Koptelefoonwijzer-resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

Moderne en handige functies

Daarnaast beschikt de Philips Fidelio T2 over nog meer moderne technieken waardoor deze dopjes op z’n minst je aandacht waard zijn. Zo is er ondersteuning voor Android Fast Pair (waardoor koppelen geen gedoe oplevert), meerdere stemassistenten (Google Assistent, Amazon Alexa en Siri van Apple) en draadloos opladen. Daar moet je wel zelf een draadloze oplader voor kopen, maar ondersteunt je smartphone omgekeerd laden, dan kun je dus onderweg je oordoppen opladen mocht dat nodig zijn. Uiteraard is er ook actieve ruisonderdrukking, die helaas niet ontzettend effect blijkt.

Je krijgt namelijk nog best wat geluid mee van je omgeving wanneer je de actieve ruisonderdrukking inschakelt. Je moet de muziek redelijk hard zetten om er volop van te profiteren, maar dan nog kan het zijn dat er ruis vanuit de omgeving binnenkomt. Philips maakt onder meer gebruik van botgeleiding om de ruisonderdrukking te verbeteren tijdens gesprekken en op zich werkt dat goed. Maar wanneer je naar je muziek luistert, dan hoor je nog steeds mensen om je heen praten of het getik van je toetsenbord tijdens het werken. We hebben in elk geval beter gehoord. Of minder gehoord, zeg maar.

Oké, maar hoe klinkt de Philips Fidelio T2?

Gelukkig heeft de actieve ruisonderdrukking geen negatief effect op de muziekkwaliteit. Net als bij de Fidelio L4 merk je dat de audio-ervaring ontworpen is met deze functie in het achterhoofd. Als je wat goedkopere oordoppen met actieve ruisonderdrukking koopt, dan kan het zijn dat de muziek ineens modderig en ver weg klinkt, maar daar is hier geen sprake van. Of je de optie nou activeert of niet: muziek klinkt aangenaam helder, verkent de subtielere lagen aan de onderkant van het spectrum en zoekt hier en daar ook de breedte op. Het profiel klinkt over het algemeen warm neutraal.

Binnen de app kun je het geluidsprofiel aanpassen. Je hebt meerdere opties: Bas, Stem (meer bedoeld voor podcasts), Krachtig en Treble. Wanneer je het effect uitschakelt, dan heb je niet het idee dat je iets mist. Aanvankelijk klinkt muziek intiem, maar meteen daarna hoor je de volle breedte van een nummer binnenkomen. In de neutrale stand komen de hogere tonen iets minder aan bod, en helaas geeft Treble daar niet hét antwoord op. Want daardoor kan muziek ineens schel en kil klinken, en dat wil je niet. Bas geeft de oordoppen echt meer punch en warmte mee.

De bas is niet oververtegenwoordigd in deze stand, maar subtiel is weer een ander verhaal. Het dreunt fijn door, zonder dat het gaat drammen. Mocht het net wat te mak klinken voor je, dan kun je met Krachtig een geheel ander niveau ontgrendelen, waardoor de oordoppen ineens voorheen niet te horen lagen presenteren. Dit gaat wel iets ten koste van de helderheid en de breedte, maar dat kan een waardevolle concessie zijn. De Philips Fidelio T2 oordopjes vervormen je muziek niet; sterker nog, ze kunnen je opnieuw laten kennismaken met nummers die je al wat langer beluistert.

Philips Fidelio T2 kopen?

Philips levert een compleet pakket af: niet alleen qua accessoires (zoals meerdere silicone dopjes plus een 20 centimeter lange usb-c-kabel voor het opladen), maar ook wat betreft functies en audio-ervaring. Die is aangenaam, intiem en krachtig. De Philips Fidelio T2-oordoppen gaan lekker lang mee en je kunt ze onderweg ook nog draadloos opladen. Het grootste nadeel is het draagcomfort. Na een tijdje zitten ze niet meer zo lekker. Ook de ruisonderdrukking valt tegen.

P.S. De Philips FIdelio T2 heeft recentelijk een EISA Award gewonnen.

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.