ID.nl logo
Zo verbind je de nas met je thuis-apparatuur
© PXimport
Huis

Zo verbind je de nas met je thuis-apparatuur

Een nas dient als centraal opslagcentrum binnen je thuisnetwerk. Dat betekent dat je opgeslagen data met andere apparaten kunt benaderen. Denk bijvoorbeeld aan een computer, tablet, smartphone, mediaspeler en audio-installatie. Bovendien gebruik je een nas ook om nieuwe gegevens te bewaren, zoals bewakingsbeelden van een ip-camera. Hoe knoop je dit veelzijdige netwerkstation aan andere apparaten?

Iedere nas heeft een eigen besturingssysteem waarmee je het apparaat kunt bedienen. Zo gebruikt Synology bijvoorbeeld het veelgeprezen DiskStation Manager (DSM). Aangezien dit Taiwanese merk in Nederland markleider is in de relatief dunbezette nas-markt, gaan we in dit artikel met dit (Nederlandstalige) besturingssysteem aan de slag. Goed om te weten is dat de besproken functies doorgaans óók op andere nas’en beschikbaar zijn. Zo hebben apparaten van QNAP onder de naam QTS eveneens een zeer uitgebreid besturingssysteem met vele mogelijkheden, dat qua structuur veel lijkt op DSM.

DSM bijwerken?

In dit artikel gebruiken we de laatste versie, namelijk DSM 6.2. Ga binnen de gebruikersomgeving van je Synology-nas naar Configuratiescherm / Bijwerken en herstellen en controleer of je de meest recente versie gebruikt. Klik zo nodig op Downloaden en Nu bijwerken / Ja om de update te installeren. Na even wachten start het systeem opnieuw op.

01 Schijfletter in Windows 10

De gemakkelijkste methode om je nas vanuit Windows te benaderen, is door een schijfletter aan het apparaat te koppelen. Vanuit Windows Verkenner heb je dan rechtstreeks toegang tot alle data en kun je bovendien simpel nieuwe bestanden naar het netwerkstation kopiëren. Open Windows Verkenner en klik in de linkerkolom op Deze pc. Hier staan alle huidige schijfstations. Je kiest bovenaan voor Computer, waarna je klikt op Netwerkverbinding maken. Geef bij Station aan welke schijfletter je aan de nas wilt koppelen. Belangrijk is dat je in het tekstveld achter Map het juiste serveradres invult, namelijk \\servernaam\mapnaam. Luiden de server- en mapnaam bijvoorbeeld DiskStation en Muziek, dan typ je in dat geval dus \\DiskStation\Muziek. Via Bladeren kun je vaak ook de gewenste map selecteren. Bevestig met Voltooien en vul zo nodig de juiste inloggegevens in. Je nas is nu binnen Windows Verkenner via een schijfletter toegankelijk. Wil je een snelkoppeling op het bureaublad? Klik met de rechtermuisknop op het schijfstation en kies Snelkoppeling maken / Ja.

©PXimport

02 Cloud Station Server

Vanwege de hoge bestandscapaciteit is een nas uitermate geschikt voor back-updoeleinden. Hiervoor bestaan allerlei mogelijkheden. Wil je van computergegevens periodiek een exacte kopie op de nas bewaren? Synology heeft hiervoor prima oplossingen beschikbaar. Allereerst installeer je op het netwerkstation de toepassing Cloud Station Server. Klik binnen DSM op Package Center en zoek in de applicatielijst de genoemde toepassing op. Bevestig met Installeren / Ja. Via Openen kom je in de gebruikersomgeving van Cloud Station Server terecht. Je geeft nu aan welke gedeelde map(pen) op de nas je als doellocatie voor de back-up wilt gebruiken. Ga aan de linkerkant naar Instellingen en klik op een gedeelde map waarin je straks de back-up(s) wilt bewaren. Bevestig bovenaan met Inschakelen en bepaal desgewenst hoeveel versies je van de bewaarde bestanden wilt bewaren. Handig voor het geval je in de toekomst eens oudere versie van een bestand wilt herstellen, zoals een bewerkte foto. Maak een keuze en klik op OK / OK.

©PXimport

03 Back-up instellen

Op de pc of laptop waarmee je een back-uptaak wilt instellen, ga je nu een programma installeren. Surf met deze computer naar de site van Synology en selecteer het typenummer van jouw nas. Onder Bureaubladhulpprogramma’s zie je alle beschikbare tooltjes staan. Klik achter Cloud Station Backup op de installatielink. Je kunt het programma onder Windows, macOS en Linux (Fedora en Ubuntu) gebruiken. Tijdens de installatie selecteer je de Nederlandse taal en neem je de resterende stappen door. Zodra je Cloud Station Backup voor de eerste keer opent, kies je voor Nu starten. Vul je QuickConnect ID (zie kader), gebruikersnaam en wachtwoord in. Voor de veiligheid is het verstandig om de optie SSL-gegevensoverdrachtcodering inschakelen te activeren. Via Volgende controleert het programma de verbinding naar jouw nas. De lokale mappenlijst van de computer verschijnt op het scherm. Vink alle bestandslocaties aan die je wilt back-uppen. Vervolgens klik je achter Back-updoel op Selecteren, waarna je de doellocatie op de nas aanwijst. Bevestig achtereenvolgens met OK / Volgende / Voltooid / OK. De back-up wordt direct uitgevoerd.

©PXimport

QuickConnect ID

Wie vanaf verschillende apparaten vaak op een Synology-nas inlogt, doet er verstandig aan om een zogeheten QuickConnect ID te gebruiken. Hiermee geef je het netwerkstation min of meer een eigen domeinnaam, zodat je zowel binnen als buiten je thuisnetwerk eenvoudig bij je bestanden kunt komen. Een groot voordeel is dat je hiermee geen geavanceerde instellingen van je router hoeft te wijzigen. Navigeer binnen DSM naar Configuratiescherm / QuickConnect. Waarschijnlijk heb je tijdens de configuratie van de nas al een Synology-account met QuickConnect ID aangemaakt. Zet zo nodig een vinkje voor QuickConnect inschakelen. Ga onderaan akkoord met de voorwaarden en bevestig met Toepassen. Het webadres waarmee je jouw nas altijd en overal kunt bereiken verschijnt in beeld. Deze url begint altijd met http://quickconnect.to/ gevolgd door een zelfgekozen naam.

©PXimport

04 Synchronisatie instellen

Via het computerprogramma Cloud Station Backup vinden de back-ups in één richting plaats, namelijk van de computer naar de nas. Je kunt als alternatief ook voor synchronisatie kiezen. Hierbij is er sprake van tweerichtingsverkeer. De inhoud van een gekozen map op een nas en één of meerdere computers blijven namelijk altijd synchroon. Of je nou bestanden op je laptop of pc bewaart, de gegevens komen automatisch ook op andere gesynchroniseerde apparaten terecht. Voorwaarde is wel dat de gekozen apparaten met het (thuis)netwerk zijn verbonden. Belangrijk is dat de eerder besproken toepassing Cloud Station Server op de nas actief is. Download het programma Cloud Station Drive naar je computer. Na de installatie vul je via Nu starten je QuickConnect ID, gebruikersnaam en wachtwoord in. Op de nas en computer wijs je een specifieke map aan die je voor de synchronisatietaak wilt gebruiken. Klik hiervoor achter beide apparaten op het potloodpictogram. Kies als laatst voor Voltooid / OK. Je sleept in het vervolg naar eigen wens bestanden naar de synchronisatiemap om de data met verschillende apparaten uit te wisselen.

©PXimport

05 Mobiele toegang

Synology beheert op het moment van schrijven maar liefst zestien apps voor mobiele apparaten. Die werken allemaal onder Android en iOS (iPhone en iPad). Enkele toepassingen werken daarnaast ook met een Windows Phone. In iedere app gebruik je het QuickConnect ID in combinatie met je inloggegevens om verbinding met de nas te maken. Dat kan binnen het thuisnetwerk, maar ook op afstand via internet. Wens je eenvoudigweg toegang tot alle data op je nas? Installeer dan de app DS File. Nadat je bent ingelogd, krijg je de volledige mappenstructuur van het netwerkstation te zien. Je kunt bijvoorbeeld foto’s bekijken, video’s bekijken en documenten openen. Je bewaart favoriete bestanden eventueel lokaal, zodat je ze ook zonder internetverbinding kunt openen. Als alternatief kun je een specifieke map op je nas automatisch synchroniseren met je smartphone of tablet. Hiervoor gebruik je de app DS Cloud. Een belangrijk verschil met DS File is dat DS Cloud de inhoud van de synchronisatiemap lokaal bewaart. Je hebt dus offline toegang tot de gegevens. Nadat je bent ingelogd, geef je zelf aan welke map(pen) je met het mobiele apparaat wilt synchroniseren. Je kiest naar eigen inzicht de maximale bestandsgrootte en de gewenste bestandstypen. Houd er rekening mee dat DS Cloud alleen synchronisatietaken start bij een wifi-verbinding. In de instellingen pas je dat eventueel aan.

©PXimport

Mobiele foto’s back-uppen

DS File biedt een handige functie om nieuwe foto’s en filmpjes automatisch naar je nas te back-uppen. Tik linksboven op de drie horizontale streepjes en kies in het menu voor Photo Backup. Via Photo Backup inschakelen / Volgende geef je bij Map kiezen aan waar je de foto’s en video’s op de nas wilt bewaren. Tik op Nieuwe foto’s back-uppen om nieuwere beelden in het vervolg direct op te slaan. Met Alle foto’s back-uppen kun je eventueel ook eerder gemaakte foto’s naar de nas overhevelen. Om mobiel dataverbruik te beperken, selecteer je verder de optie Alleen via wifi uploaden. Sla met Gereed ten slotte de wijzigingen op.

06 Mediaserver activeren

Een nas beschikt over ideale eigenschappen om media op te slaan en de bestanden vervolgens te delen met diverse afspeelapparaten binnen je thuisnetwerk. Denk aan een computer, smart-tv, mediaspeler, muzieksysteem of gameconsole. Er is immers voldoende opslagcapaciteit beschikbaar om allerlei films, series, muziekalbums en foto’s op te slaan. Vanwege het lage energieverbruik kun je een nas continu ingeschakeld laten, zodat de mediabestanden altijd bereikbaar zijn. Om mediabestanden vanaf een nas naar overige apparaten te streamen, activeer je op het netwerkstation allereerst een dlna-mediaserver. Dankzij het dlna-protocol kunnen verschillende apparaten media met elkaar delen zonder dat de gebruiker allerlei geavanceerde instellingen hoeft te wijzigen. Open binnen DSM het Package Center en klik onder Mediaserver op Installeren. Via Openen selecteer je achter DMA-menutaal de optie Nederlands. Bevestig met Toepassen. De kans bestaat dat jouw audiosysteem, smart-tv of mediaspeler een bepaald bestandsformaat niet ondersteunt. Via het onderdeel DMA-compatibiliteit vink je daarom de opties Audiotranscodering inschakelen en Videotranscodering inschakelen aan. Klik op Toepassen. Overigens is de mogelijkheid om video’s naar een ander formaat te transcoderen niet op iedere Synology-nas beschikbaar.

©PXimport

07 Media toevoegen

Nu er een dlna-mediaserver op de nas actief is, kun je mediabestanden naar geschikte afspeelapparaten streamen. Logischerwijs voeg je eerst mediabestanden aan het netwerkstation toe. Klik in DSM op File station en merk op dat de gedeelde mappen music, photo en video aan je nas zijn toegevoegd. Open een map en voeg via Uploaden / Uploaden – Overslaan en blader naar de lokale mediamap op de pc. Selecteer de gewenste bestanden en klik op Openen. Overigens kun je ook op andere manier muziek, foto’s en video’s naar de nas kopiëren. Zo las je in paragraaf 01 al op welke wijze je in Windows Verkenner een netwerkverbinding naar jouw nas realiseert.

©PXimport

08 Media streamen

Je kunt de dlna-mediaserver op je nas met diverse apparaten benaderen. Hoe dat precies werkt, is per apparaat verschillend. Zo gebruik je op een recente smart-tv van LG bijvoorbeeld de applicaties Foto, Video en Muziek om mediabestanden af te spelen, terwijl je op een PlayStation 4 hiervoor de toepassing Mediaspeler opent. Op veel andere smart-tv’s open je met de afstandsbediening de bronnenlijst, waarbij de mediaserver vermeld staat. Veel mediaspelers en htpc’s doen voor het ordenen van mediacollecties een beroep op Kodi. Uiteraard voeg je aan deze software gedeelde mappen van je nas toe. We beschrijven hoe dat werkt met video’s die op het netwerkstation staan opgeslagen. Ga vanuit het hoofdmenu van Kodi achtereenvolgens naar Video’s / Bestanden / Toevoegen video’s / Bladeren / Windowsnetwerk (SMB) en kies de naam van je nas. Vervolgens selecteer je de juiste mediamap. Via OK bedenk je eventueel een naam voor deze medialocatie. Bevestig met OK en geef achter Deze map bevat aan wat voor video’s de map bevat. Gaat het om series of films, dan plukt Kodi afbeeldingen en beschrijvingen van het web. Klik op OK om de mediabestanden definitief aan Kodi toe te voegen.

©PXimport

Chromecast-ondersteuning

Wil je media vanaf je nas naar een Google Chromecast streamen? Dat komt mooi uit, want diverse Synology-apps bieden hiervoor ondersteuning. Zo kun je bijvoorbeeld met DS Audio, DS Video en DS Photo uit de voeten. Bedenk wel dat je hiervoor overeenkomstige toepassingen op de Synology-nas dient te installeren, namelijk respectievelijk Audio Station, Video Station en Photo Station.

09 Videobewaking

Ook voor bewakingsdoeleinden is een nas uitermate geschikt. Synology ondersteunt momenteel bijna zevenduizend camera’s van zo’n 120 merken. Gunstig, want je kunt dus producten van verschillende fabrikanten met elkaar combineren. Heb je ook een bewakingscamera die je met het netwerk kunt verbinden? Check hier of je dit apparaat kunt gebruiken. Open in DSM het Package Center en installeer de toepassing Surveillance Station. Je kunt het camerasysteem desgewenst via een aangepaste alias of poort bereiken. Hierdoor kun je Surveillance Station rechtstreeks opstarten, zonder dat je je eerst bij DSM hoeft aan te melden. Zet desgewenst vinkjes en kies Volgende / Toepassen. Na het installatieproces verschijnt er een bericht dat de ntp-service (network time protocol) is ingeschakeld. Sluit het venster met OK. Klik op Openen om Surveillance Station in een nieuw tabblad van je browser te openen. Belangrijk om te weten is dat je in Surveillance Station meestal twee camera’s kunt gebruiken. Wil je meer bewakingscamera’s toevoegen, dan heb je een betaalde licentie nodig.

10 Ip-camera toevoegen

Zodra je Surveillance Station voor de eerste keer opstart, verschijnen er introductiemeldingen in beeld. Klik deze vensters weg. Voordat je een ip-camera aan het videobewakingssysteem toevoegt, koppel je het apparaat eerst aan het (draadloze) thuisnetwerk en gebruik hiervoor de bewakings-app van het bewuste cameramerk. Ga daarna binnen Surveillance Station achtereenvolgens naar IP-camera / Toevoegen / Camera toevoegen en selecteer de optie Snelle installatie. Via Volgende klik je op het pictogram met het vergrootglas. Staat je camera in de lijst? Klik erop en kies voor OK. Als de ip-camera niet vanzelf opduikt, vul je het ip-adres en het poortnummer in. Voer daarnaast de juiste inloggegevens in. Naar eigen inzicht pas je het video- en audioformaat eventueel nog aan. Controleer het camerabeeld door te klikken op Verbinding testen en sluit af met Voltooien. Via Bewerken / Bewerken / Opname-instellingen bepaal je onder meer hoeveel dagen je opnames wilt bewaren. Open het tabblad Planning en geef in het rooster aan op welke dagen en tijdstippen je bewegingsdetectie wilt activeren. Constateert de camera beweging, dan bewaart Surveillance Station de opname op je nas. Overigens kun je ook continu opnemen. Houd je graag onderweg een oogje in het zeil? Voor Android en iOS installeer je hiervoor de app DS Cam.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Maak kennis met Grocy: de slimme huishoudmanager
© Odua Images
Huis

Maak kennis met Grocy: de slimme huishoudmanager

Vergeet je voldoende voorraden in te slaan in huis? Vind je te vaak voedsel in de koelkast waarvan de houdbaarheid verstreken is? Heb je moeite om huishoudelijke taken te plannen? Met Grocy heb je een oplossing om je huishouden te beheren. Het programma is gratis, webgebaseerd en eenvoudig op je eigen thuisserver te installeren.

In dit artikel laten we zien hoe je met Grocy je huishouden kunt organiseren en digitaliseren:

  • Installeer Grocy op je eigen server via Docker
  • Geef je voorraadlocaties en hoeveelheden aan
  • Houd bij wat je inkoopt, verbruikt en wanneer iets verloopt
  • Voeg recepten toe en plan maaltijden op basis van je voorraad
  • Stel automatische boodschappenlijsten samen
  • Plan huishoudelijke klusjes en stel herinneringen in

Ook handig: Druk huishouden? Deze apps weten er wel raad mee

Code downloaden

In dit artikel staat een voorbeeld van wat YAML-code. Omdat YAML erg gevoelig is voor foute spaties, kun je die code beter downloaden en daarna bekijken of kopiëren. Zie het bestand grocycode.txt.

Bedrijven beheren hun voorraden en taken doorgaans met ERP-software (Enterprise Resource Planning) om alles in goede banen te leiden. In de meeste huishoudens gebeurt dit ad hoc of met de hulp van een boodschappen-app. Maar toch kan het nuttig zijn om specifieke software te gebruiken om je huishoudelijke voorraden en taken te optimaliseren.

Een van die oplossingen is Grocy, dat op de website wordt omschreven als ‘ERP beyond your fridge’. De naam Grocy verwijst naar groceries (Engels voor boodschappen), en de focus ligt op het beheer van je boodschappen en voorraden in je koelkast en andere plaatsen in huis. Maar het gaat verder: je kunt er ook je huishoudelijke taken mee inplannen en handleidingen van huishoudelijke apparaten bij de hand houden.

1 Grocy installeren

Grocy installeer je op je eigen server. Hoewel er ook een Windows-desktopprogramma voor bestaat (Grocy Desktop) is het voordeel van de serverversie dat je er toegang tot hebt vanaf al je apparaten, ook je tablet of smartphone. Dat is handig wanneer je in huis met taken bezig bent en even snel op je mobiele apparaat iets wilt opzoeken of aanpassen. Grocy heeft ook een mobiele app die met je eigen server verbindt.

Het team van LinuxServer.io biedt een Docker-image aan om Grocy op je server te draaien.

Maak op je Linux-server een bestand compose.yml aan met de volgende inhoud:

---
services:
  grocy:
    image: lscr.io/linuxserver/grocy:latest
    container_name: grocy
    environment:
      - PUID=1000
      - PGID=1000
      - TZ=Europe/Amsterdam
    volumes:
      - /path/to/grocy/config:/config
    ports:
      - 9283:80
    restart: unless-stopped

Wijzig /path/to/grocy/config naar het pad op je Linux-server waar je de data van Grocy wilt plaatsen. Voer dan in dezelfde directory als waarin je het bestand compose.yml hebt opgeslagen dit commando uit:

docker compose up -d

Dat downloadt het image en start de container.

Op de website vind je ook een live-demo.

2 Aanmelden en instellingen

Surf nu naar http://ip-adres:9283, waarbij je in plaats van ip-adres het werkelijke interne ip-adres van je Linux-server gebruikt. In het aanmeldvenster log je in met gebruikersnaam admin en wachtwoord admin. Daarna krijg je een Stock overview met 0 producten te zien, maar het is aanbevolen om eerst het standaardwachtwoord te wijzigen. Doe dat door bovenaan rechts op de gebruikersnaam admin te klikken en dan Change password.

Je kunt daarna meerdere gebruikers aanmaken voor alle gezinsleden, die je elk specifieke rechten kunt geven. Het is ook nuttig om voor verschillende apparaten verschillende gebruikers aan te maken. Je kunt immers per gebruiker enkele instellingen aanpassen in het menu dat onder het icoontje naast de gebruikersnaam opent. Stel bijvoorbeeld bij een gebruiker voor een tablet in de keuken in dat het scherm aanblijft, zodat de tablet niet in slaapmodus gaat terwijl je je handen vol hebt. Overigens kun je de taal naar Nederlands wijzigen via het icoontje van de moersleutel rechtsboven en dan User settings te kiezen.

Indien gewenst stel je Grocy voor individuele gebruikers specifieke rechten in.

3 Locaties en hoeveelheidseenheden

Voordat je de virtuele voorraad kunt vullen, is het nodig om een aantal basisgegevens in te vullen. Klik hiervoor links op Beheer masterdata. Maar voordat je producten kunt aanmaken, dien je eerst locaties en hoeveelheidseenheden te definiëren. Locaties zijn fysieke locaties in je huis. Dat kunnen kamers zijn (keuken, berging, kelder), maar je kunt het zo specifiek maken als je wilt, bijvoorbeeld voorraadkast, snoepkast of theehoekje. Het is aanbevolen om sowieso locaties aan te maken voor je koelkast en diepvries, omdat de houdbaarheid van producten die hier in- en uitgaan speciale aandacht vereist. Klik dus links op Locaties en dan bovenaan op Toevoegen. Maak zo een voor een de benodigde locaties aan. Vink zeker Is diepvries aan bij je diepvries.

Bij Hoeveelheidseenheden vul je alle eenheden van hoeveelheden in voor producten die je koopt. Denk daarbij aan een fles, pak, blik, brik, stuk, sneetje, milliliter, gram enzovoort. Het is mogelijk om pas naar gelang je producten toevoegt hier eenheden te definiëren, maar maak alvast enkele algemene aan.

Je kunt ook Productcategorieën aanmaken. Dit is niet strikt noodzakelijk, maar door producten aan categorieën toe te kennen, heb je bijvoorbeeld altijd een overzicht van wat je op het gebied van fruit, snoep, deegwaren enzovoort in huis hebt. Ook Winkels zijn optioneel. Je kunt hiermee de prijsgeschiedenis van producten in verschillende winkels volgen.

Definieer in Grocy de locaties waar je producten bijhoudt.

4 Producten definiëren

Om een product te definiëren, klik je links, nog altijd onder Beheer masterdata, op Producten en dan bovenaan op Toevoegen. Je ziet nu een heleboel velden om in te vullen, waarvan de meeste optioneel zijn; de verplichte velden zijn rood-omkaderd. Voor iets eenvoudigs als een wc-rol hoef je alleen maar de naam in te voeren, de standaardlocatie en de eenheden voor de voorraad, aankoop, verbruik en voor prijzen. Die drie laatste zijn standaard hetzelfde als de eenheid voor de voorraad. Je kunt ook een afbeelding uploaden.

Van de optionele velden is Minimale voorraadhoeveelheid heel handig. Hierin voer je in hoeveel je altijd van het product in huis wilt hebben, gerekend in de voorraadeenheid. Als je voorraad onder dit aantal komt, toont Grocy het product in een andere achtergrondkleur in je voorraad. Klik tot slot op Opslaan en doorgaan, waarna je optioneel een streepjescode voor het product kunt toevoegen en specifieke conversies van hoeveelheden, zoals hoeveel gram per pak. Klik daarna op Opslaan en terugkeren naar producten.

Een product heeft diverse mogelijke eigenschappen.

5 Producten aankopen en verbruiken

Zodra een product aan de masterdata is toegevoegd, kun je aankopen van dit product hier registreren. Klik links op Aankoop (ditmaal niet meer onder Beheer masterdata), kies het product of klik op het icoontje om de streepjescode te scannen. Vul de hoeveelheid en de eenheid in en eventueel een vervaldatum. Gaat het om een product zonder vervaldatum, vink dan Verloopt nooit aan. Als je het product daarna op meerdere locaties wilt opslaan, kun je een deel van je voorraad verplaatsen door links op Overdragen te klikken.

Een product verbruiken doe je door links op Verbruiken te klikken. Je kiest het product en eventueel de locatie waaruit je het verbruikt. Daarna klik je op OK om het uit de voorraad te halen of Markeer als geopend om het te openen. Het zit dan nog altijd in je voorraad, maar voor producten met een houdbaarheid na opening begint de termijn nu te tellen. Je kunt ook aangeven dat je het product uit je voorraad haalt omdat het bedorven is of een specifiek voorraaditem selecteren wanneer je er enkele met meerdere vervaldatums hebt, of geopende en nog niet geopende.

Wanneer je een product verbruikt, past Grocy je voorraad aan.

6 Minder verspilling

Als je van al je voeding, cosmetica en andere producten met houdbaarheidsdatum de juiste gegevens bijhoudt in Grocy, krijg je in de voorraad altijd duidelijk te zien welke producten over datum zijn en welke binnen vijf dagen verlopen. Zo kun je op tijd die producten gebruiken zodat je ze niet hoeft weg te gooien.

Ook de producten die te weinig in voorraad zijn, krijgen een andere achtergrondkleur in de voorraad, zodat je ziet welke producten je moet aanvullen. In Boodschappenlijst kun je zelfs met één klik op een knop al die producten aan je boodschappenlijstje toevoegen, en met andere knoppen de producten die over datum zijn. Je kunt ook handmatig nog andere producten aan je boodschappenlijstje toevoegen.

Alle producten worden overigens per productcategorie getoond voor wat meer overzicht. Doe je uiteindelijk je boodschappen, dan kun je de aangekochte producten onmiddellijk in het lijstje afvinken om ze aan je voorraad toe te voegen.

Je voorraad geeft je een onmiddellijk overzicht van wat je eerst moet verbruiken en aankopen.

7 Gerelateerde producten

Wanneer je een product aanmaakt, kun je dit ook linken aan een ‘parent product’. Dat is handig als je bijvoorbeeld verschillende soorten, merken of hoeveelheidsverpakkingen van een product hebt die elk een eigen barcode hebben, terwijl het voor je voorraad of recepten niet uitmaakt welk van die producten je kiest. Stel dat je altijd drie repen chocola in je voorraad wilt hebben, maar het niet uitmaakt of het pure chocolade of melkchocolade is, dan kies je bij die twee laatste de chocolade als ‘parent product’.

Of stel dat je soms een pak van zes eieren koopt en soms een pak van twaalf. Dan definieer je een product ei, en twee producten 6 eieren en 12 eieren die naar het product ei verwijzen als ‘parent product’. Als voorraadeenheid neem je bij die twee laatste stuk, want je slaat eieren per stuk op. Als aankoopeenheid neem je echter doos, want je koopt die producten per doos.

Als je dit product opslaat, kun je onder de streepjescode ook hoeveelheidseenheid-conversies instellen voor dit product, waarin je dan instelt dat een doos uit zes stuks bestaat. En als je dan bij ei hebt gedefinieerd dat je altijd zes eieren wilt hebben en dan een doos van twaalf koopt en er zeven uit verbruikt, wordt er in je voorraad getoond dat je nog vijf eieren hebt en je de voorraad moet aanvullen.

Definieer een doos eieren met verwijzing naar het product ‘ei’.

8 Recepten

Het is ook mogelijk om recepten aan Grocy toe te voegen. Je geeft het recept een naam en vult het aantal porties in. Beschrijf de bereiding in het tekstveld en klik dan op Opslaan en doorgaan. Voeg daarna één voor één de benodigde ingrediënten toe.

Zodra je dit recept hebt opgeslagen, komt het in de lijst van recepten terecht, waarbij direct getoond wordt voor welke recepten je alle ingrediënten op voorraad hebt of welke recepten je het best binnenkort maakt om producten die bijna over de datum zijn te gebruiken.

Voor elk recept kun je ook het gewenst aantal porties aanpassen. Grocy rekent alle benodigde ingrediënten dan om. Als je bij de onderliggende producten de prijs en het aantal calorieën hebt ingevuld, krijg je hier te zien hoeveel het kost om dit recept te bereiden en hoeveel calorieën je ermee binnenkrijgt. Ontbrekende ingrediënten voeg je overigens eenvoudig toe aan je boodschappenlijstje met een klik op het winkelwagentje bovenaan. En links onder Maaltijdplan kun je recepten op een specifieke dag inplannen.

Link producten uit je voorraad aan de ingrediëntenlijst van je recept.

9 Klusjes

Een ander menu-onderdeel is Klusjes, waarmee je periodieke klusjes kunt inplannen en aan leden van je huishouden kunt toekennen. Je definieert eerst je klusjes onder Beheer masterdata. Voeg een klusje toe, geef het een naam, en kies de frequentie en startdatum. Je kunt ook instellen aan welke gebruiker het klusje toegewezen wordt, en zelfs welk product je bij het uitvoeren van het klusje verbruikt en in welke hoeveelheid. Dat is handig bijvoorbeeld als je bij het inruimen van de vaatwasmachine telkens een vaatwastablet verbruikt.

Als je daarna links op Klusjes klikt (deze keer niet onder Beheer masterdata), dan krijg je alle klusjes te zien die er moeten gebeuren en voor elk klusje wanneer het moet worden uitgevoerd, de laatste keer dat het is gebeurd en aan wie het is toegewezen.

Een gekleurde achtergrond wijst erop met welke klusjes je te laat bent, welke er vandaag moeten gebeuren en welke er binnen de vijf dagen moeten worden gedaan. Wanneer je een klusje hebt gedaan, klik je op het groene icoontje om het als gedaan te markeren of op het grijze icoontje om het deze keer over te slaan. Met een klik op de drie puntjes kun je ook een klusje op een andere datum opnieuw inplannen of een klusjesdagboek bekijken.

Behoud het overzicht over je huishoudelijke klusjes dankzij Grocy.

10 Taken

Zaken die je eenmalig of slechts sporadisch hoeft te doen, kun je in het onderdeel Taken definiëren en opvolgen. Om het overzicht te bewaren, definieer je alvast wat categorieën van taken in Beheer masterdata / Taakcategorieën. Denk daarbij aan categorieën zoals Tuin, Huis, Hobby enzovoort.

Daarna maak je onder Taken een nieuwe taak met een klik op Toevoegen. Je geeft de taak een naam, een uiterste datum, optioneel een categorie en finaal ook een gebruiker waaraan je de taak toewijst.

Wanneer je op deze manier taken hebt toegevoegd, krijg je onder Taken een overzicht, waarbij de taken worden gesorteerd op de uiterlijke datum waarop ze moeten worden uitgevoerd. Taken die je al had moeten uitvoeren, krijgen een rode achtergrond, taken die voor vandaag zijn gepland blauw en de taken die je de komende vijf dagen moet uitvoeren geel.

Je kunt filteren op categorie en status, en zoeken op een term wanneer je veel taken in je lijstje hebt. Heb je een taak uitgevoerd, dan vink je die gewoon af.

Vergeet nooit meer taken dankzij het overzicht van Grocy.

11 Batterijen en kalender

Ook je oplaadbare batterijen kun je in Grocy onderbrengen. Definieer een batterij onder Beheer masterdata / Batterijen, geef ze een naam, omschrijving en beschrijf in welk apparaat je ze gebruikt. Voer dan in om de hoeveel dagen je die batterij moet opladen.

Daarna krijg je onder Batterijen (deze keer niet onder Beheer masterdata) te zien wanneer je batterijen het laatst geladen zijn en wanneer de volgende laadcyclus is gepland. Net zoals bij de taken en dergelijke krijg je hier ook met een gekleurde achtergrond de status van het laden van de batterijen te zien. En laad je een batterij op, dan klik je hier eenvoudig op het groene knopje ervoor om de status aan te passen.

Uiteindelijk komen alle gebeurtenissen samen in de kalender. Daar zie je in één oogopslag welke taken je dient uit te voeren, wanneer je klusjes zijn ingepland, wanneer producten vervallen, wanneer je welke maaltijden hebt gepland en wanneer je batterijen weer zou moeten opladen.

Met een klik op de gebeurtenis in de kalender ga je door naar de desbetreffende Grocy-pagina. Je kunt deze kalender ook delen door middel van een url in iCal-formaat, maar dan moet je wel zorgen dat de gebruiker of het programma waarmee je dit deelt toegang tot je Grocy-installatie heeft zonder authenticatie.

Grocy verzamelt al je taken, klusjes, vervaldata, maaltijden en batterijlaadbeurten in één kalender.

12 Apparaten en meer

Een laatste functionaliteit die Grocy aanbiedt, vind je onder Apparaten. Hier voeg je een apparaat toe waar je notities bij maakt en een gebruikershandleiding uploadt. Zo heb je altijd de handleidingen van al je apparaten bij de hand. Het pdf-document wordt in de webinterface van Grocy getoond.

Verder is Grocy ook uitgebreid aan te passen. Zo kun je aan elke entiteit (zoals een product of een klusje) eigen velden toevoegen, voor als je extra informatie wilt bijhouden. Dat doe je in Beheer masterdata / Gebruikersvelden. Je kunt zelfs volledig nieuwe objecten definiëren in Beheer masterdata / Gebruikersentiteit. Al met al is Grocy dus een krachtig en flexibel hulpmiddel om je huishouden te optimaliseren.

Houd de handleidingen van al je apparaten bij op één plaats.

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy S25 Edge - Dunste smartphone met dikke prijs
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy S25 Edge - Dunste smartphone met dikke prijs

De Samsung Galaxy S25 Edge is een opvallend dunne en lichte smartphone, maar wel een met een groot scherm. Met name jongere vrouwen zien zo'n type toestel wel zitten, stelt Samsung. Is de S25 Edge daadwerkelijk een goede keuze? Je leest het in deze review.

Uitstekend
Conclusie

We hebben de Samsung Galaxy S25 Edge met veel plezier gebruikt, op de kortere accuduur na. En dat vinden we toch wel een heel belangrijk punt in een smartphone. Zeker in een dure smartphone. De prijs vormt bovendien ons tweede struikelblok. De S25 Edge heeft een adviesprijs van 1249 euro, terwijl je de S25 Plus inmiddels al voor zo'n 900 euro hebt. Die telefoon biedt een betere accuduur in ruil voor een wat dikkere en zwaardere behuizing, en lijkt verder sprekend op de S25 Edge. Wij adviseren de meeste mensen daarom de S25 Plus, al willen we dat advies wat afzwakken als de S25 Edge sterk in prijs daalt. De kortere accuduur is echter een blijvend aandachtspunt.

Plus- en minpunten
  • Heel dun en licht
  • Compleet in functies
  • Zeven jaar updates
  • Kortere accuduur
  • Erg hoge adviesprijs

Als je de S25 overweegt, is het goed om te weten dat deze smartphone onderdeel uitmaakt van de S25-serie. Die is begin 2025 uitgebracht en bestaat uit de S25, S25 Plus en S25 Ultra. De prijzen van deze toestellen lopen ook in deze volgorde op. De S25 Edge debuteert eind mei voor een adviesprijs van 1249 euro, waarmee hij zich qua prijs tussen de S25 Plus en S25 Ultra nestelt. Een stevige prijs voor een dunne telefoon dus. 

©Rens Blom

Bijzonder slank ontwerp

Want dun, dat is de S25 Edge zeker. Hij meet slechts 5,8 millimeter, exclusief de camerabalk die wat extra uitsteekt. De geringe dikte zie je bijvoorbeeld terug bij de usb-c-poort, waar nauwelijks een rand omheen zit.

©Rens Blom

Ook in je hand voel je dat de S25 Edge dunner is dan andere smartphones. Maakt dat iets uit? Mwah, de een zal het cool vinden, terwijl de ander er een hoesje omheen doet en daarna weinig aandacht heeft voor de dikte van het toestel. Hieronder zie je de S25 Edge onder een Apple iPhone 16. Ja, de Samsung-telefoon is dunner, maar niet zó dun dat de iPhone oogt als een koelkast.

©Rens Blom

Wat je sowieso merkt, is het gewicht. De smartphone weegt 163 gram, en dat is echt weinig voor een telefoon met een 6,7-inch scherm. Het verschil met andere toestellen bedraagt enkele tientallen grammen, waardoor de S25 Edge comfortabeler in de hand ligt en minder aanwezig is in je broekzak. Minder comfortabel is typen op de S25 Edge als hij bijvoorbeeld op tafel ligt. Het toestel wiebelt dan nogal omdat het camera-eiland achterop duidelijk uitsteekt.

©Rens Blom

Het camera-eiland van de S25 Edge steekt duidelijk uit.

Volgens Samsung is de S25 Edge ondanks zijn dunne en lichte behuizing heel stevig – stevig genoeg om het toestel in de achterzak van je spijkerbroek te laten als je gaat zitten. Wij hebben ons inderdaad geen zorgen gemaakt om de degelijkheid, maar zeggen erbij dat we er ook niet op uit zijn geweest om de smartphone te beschadigen.

Een prettige zekerheid is de IP68-certificatie, die duidelijk maakt dat de telefoon tegen stof en water kan. De andere S25-modellen hebben ook een IP68-certicering. Draadloos opladen kan de S25 Edge ook, met maximaal 15 watt. Dat is niet heel rap, maar prima voor wie zijn toestel bijvoorbeeld 's nachts oplaadt.

Kortere accuduur

Over opladen gesproken: dat moet de S25 Edge waarschijnlijk elke nacht. Om de smartphone zo licht en dun te krijgen, is er gekozen voor een kleine accu van 3900 mAh. Ter vergelijking: veel smartphones met een even groot scherm hebben een 5000 tot 5500 mAh-accu. De accu in Samsungs Galaxy S25 Plus moet het doen met 4900 mAh. Het is dan ook niet vreemd dat de S25 Edge minder lang meegaat op een acculading en geen fantastische accuduur biedt. Jammer, maar het valt ons eerlijk gezegd nog mee. We kunnen de telefoon normaal gesproken met wat aandacht tot het slapengaan gebruiken. Op drukke dagen lukt dat zeker niet en is een powerbank of oplader al vóór het avondeten nodig.

Opladen via de usb-c-kabel kan met maximaal 25 watt, en dat is niet zo snel. Maar doordat de accu aan de kleine kant is, is de accu toch lekker snel vol. Niettemin kunnen veel concurrerende smartphones een stuk sneller opladen.

©Rens Blom

Specificaties

De overige specificaties van de S25 Edge weten echter wel te overtuigen en passen meer bij de hoge prijs van 1249 euro. We noemen een vliegensvlugge Qualcomm Snapdragon 8 Elite-processor met 12 GB werkgeheugen, minimaal 256 GB opslagcapaciteit en zeven jaar software-updates. Deze specificaties heeft de Edge-versie overgenomen van zijn S25-broers.

©Rens Blom

Het scherm lijkt geleend van de S25 Plus en is van uitstekende kwaliteit: kleurrijk, lekker fel als het moet en soepel ogend dankzij de 120Hz-verversingssnelheid. 

Interessant zijn de camera's. Dat zijn er slechts twee: een hoofdcamera en een groothoekcamera. Een zoomcamera, zoals aanwezig in de andere S25-modellen, is weggelaten om de Edge-versie zo dun te maken. Zoomen doet de Edge daarom via de hoofdcamera door een uitsnede te maken van een – let op – 200 megapixel-foto. Een prima methode, al is de echte smartphonefotograaf beter af met een toestel met een losstaande, geavanceerde zoomcamera.

Onderstaande serie foto's toont van boven naar beneden de hoofdcamera, de groothoekcamera en de zoommodus.

©Rens Blom

Conclusie: Samsung Galaxy S25 Edge kopen?

Al met al hebben we de Samsung Galaxy S25 Edge met veel plezier gebruikt, op de kortere accuduur na. En dat vinden we toch wel een heel belangrijk punt in een smartphone – zeker in een dure smartphone. De prijs vormt bovendien ons tweede struikelblok. De S25 Edge heeft een adviesprijs van 1249 euro, terwijl je de S25 Plus inmiddels al hebt voor zo'n 900 euro. Die telefoon biedt een betere accuduur in ruil voor een wat dikkere en zwaardere behuizing, en lijkt verder sprekend op de S25 Edge. Wij adviseren de meeste mensen daarom de S25 Plus, al willen we dat advies wat afzwakken als de S25 Edge sterk in prijs daalt. De kortere accuduur is echter een blijvend aandachtspunt.