Zo pas je jouw advertentievoorkeuren aan op Google en YouTube

Zo pas je jouw advertentievoorkeuren aan op Google en YouTube

Beveiligingssoftware

Geplaatst: 24 oktober 2022 - 17:30

Aangepast: 25 november 2022 - 11:51

Rens Blom

Gebruik je Google en/of YouTube en ben je ingelogd met je Google-account, dan krijg je standaard gepersonaliseerde advertenties te zien. Sinds kort kun je zelf bepalen welke typen advertenties je meer of minder wil zien. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat je na die fijne vakantie geen behoefte meer hebt aan reisadvertenties. In dit artikel lees je hoe je je advertentievoorkeuren aanpast.

Als je meer controle wil over de gepersonaliseerde reclames die je ingelogd via Google en YouTube ziet, kun je sinds 20 oktober 2022 gebruikmaken van 'Mijn advertentiecentrum'. Dit is een omgeving in je Google-instellingen waar je ziet wat voor categorieën advertenties Google jou voorschotelt. Vervolgens kun je die categorieën aanpassen of aangeven dat je helemaal geen gepersonaliseerde reclames meer wil zien.

Personalisatievoorkeuren inzien

Om bovengenoemde instellingen te bekijken en eventueel te veranderen, ga je allereerst naar deze Google-website. Als je nog niet ingelogd bent met je Google-account, doe je dat nu. Eenmaal ingelogd zie je of je advertentiepersonalisatie ingeschakeld hebt. Zo ja, dan toont Google de categorieën advertenties die jij te zien krijgt. Het zijn de categorieën waarvan Google denkt dat jij ze interessant vindt. De categorieën zijn gebaseerd op je internetgedrag, zoals het zoeken naar termen en het klikken op advertenties.

Vind je de categorieën nog steeds passend, dan hoef je niets te doen. Schrik je van hoe accuraat Google jouw interesses inschat en wil je dat het bedrijf stopt met het tonen van gepersonaliseerde advertenties? Klik dan op de schuifknop bovenin het scherm om gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen en bevestig je keuze.

Via deze knop schakel je gepersonaliseerde reclames in en uit

© Rens Blom

Pas de advertentiecategorieën aan

Wil je gebruik blijven maken van gepersonaliseerde advertenties maar wil je een categorie aanpassen? Bijvoorbeeld omdat je op vakantie geweest bent en geen vakantiereclames meer wil zien? Of omdat je geen behoefte meer hebt aan autoreclames omdat je jouw droomauto gekocht hebt? Je advertentievoorkeuren aanpassen is gelukkig erg eenvoudig.

Je ziet op het startscherm van Mijn advertentiecentrum de categorieën als plaatjes, aangevuld met een plus- en minknop. Wil je meer advertenties in een bepaalde categorie zien, dan klik je op de plusknop in het plaatje. Ben je uitgekeken op advertenties in een bepaalde categorie, dan druk je op de minknop om minder van dit soort reclames te zien.

Google toont hier advertentiecategorieën waar je in geïnteresseerd bent

© Rens Blom

Google benadrukt dat je opgeslagen voorkeuren gelden voor Google Search (Zoeken), YouTube en Discover. Discover is het nieuwsoverzicht dat je onder andere vindt in de Google-app op smartphones en tablets.

Advertentiecategorieën uitschakelen

Via Google's Mijn advertentiecentrum-overzicht kun je niet alleen aangeven dat je meer of minder advertenties in bepaalde categorieën wil zien. Je kunt ook instellen dat je bepaalde advertentiecategorieën wil vermijden. Ben je bijvoorbeeld gevoelig voor advertenties van alcoholische dranken en wil je die zo min mogelijk zien op internet, dan kun je alcoholreclames als ongewenst markeren.

Google biedt op moment van publicatie vijf 'gevoelige' advertentiecategorieën aan. Dat zijn alcohol, daten, diëten en afvallen, kansspelen en zwangerschap en ouderschap. Je vindt de categorieën door vanaf de Mijn advertentiecentrum-pagina te klikken op Advertenties aanpassen. Daarna klik je op het tabblad Gevoelig. Via schuifknoppen kun je de categorieën beperken en dit eventueel weer ongedaan maken.

Hier pas je gevoelige advertentiecategorieën aan

© Rens Blom

Google kan niet beloven dat je geen advertenties uit een beperkte categorie te zien krijgt, alleen dat het zijn best doet om dergelijke advertenties niet aan jou te laten zien. Goed om te weten is dat de voorkeuren alleen werken als je ingelogd bent met je Google-account. Ben je niet ingelogd, dan kan Google je geen gepersonaliseerde advertenties laten zien en dus ook geen rekening houden met je voorkeuren.

Verknocht aan Google-diensten?

Bekijk het Chromebook-aanbod van Bol.com

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000