Verkort je laadtijd en scoor beter in Google met deze 7 snelle tips

© CIDimport

Verkort je laadtijd en scoor beter in Google met deze 7 snelle tips

Geplaatst: 7 oktober 2019 - 05:28

Aangepast: 29 augustus 2022 - 17:00

Redactie ID.nl

Het is heel belangrijk dat je website snel laadt. Dat klinkt als het intrappen van een open deur. Natuurlijk wil je mensen zo min mogelijk laten wachten als ze naar je website surfen. Er is echter nog een andere heel belangrijke reden om de laadtijd van je website te verbeteren: href="https://www.argeweb.nl/webhosting/">snelle sites</a> scoren beter in de zoekmachines.

Google vindt de snelheid van een website heel belangrijk. Hoe sneller die is, hoe hoger die terugkomt in de zoekresultaten. Als bedrijf hoort het verminderen van de laadtijd van je website eigenlijk standaard onderdeel te zijn van je SEO-strategie. Zelfs als je zelf vindt dat jouw site 'best snel' tevoorschijn komt, is er waarschijnlijk nog aardig wat te verbeteren om nóg beter naar voren te komen in de zoekmachines.

 

Test de snelheid van je site

Hoe weet je of je website snel genoeg is? Er zijn online een aantal tools waar je gratis kunt kijken hoe snel een site is. Google's eigen Pagespeed Insight is daar een voorbeeld van. Vul simpelweg de url in van de site die je wilt testen, en je krijgt een score tussen de 0 en 100. Hoe hoger de score, hoe sneller je site. Ook wordt er aangegeven op welke onderdelen je site goed scoort, of waar juist verbetering nodig is. Een uitgebreidere test kun je gratis laten doen door Pingdom Tools.

 

Meten is weten, en uiteindelijk zijn er vast verbeterpunten aan te brengen. Wil je de laadtijden van jouw website verbeteren? Deze 7 snelle tips helpen je daarbij.

 

1: Verklein je afbeeldingen

Een website kan niet zonder foto's en afbeeldingen. Vaak zijn dit de grootste bestanden die je op je website hebt staan. Elke keer als een bezoeker jouw site bezoekt, moeten die afbeeldingen alleen wel geladen worden. Zorg dus dat het bestandsformaat zo klein mogelijk is, zodat ze snel laden. Het heeft geen zin om een enorme afbeelding in hoge resolutie op je site te hebben als je die toch maar in postzegelformaat toont.

 

Hebben al je afbeeldingen de juiste afmetingen? Kijk dan of je het bestandsformaat nog kleiner kunt krijgen, door ze te comprimeren. Hiermee optimaliseer je de informatie die in het fotobestand is opgeslagen. Zo kun je bestandsformaten vele malen kleiner maken, zonder dat de kwaliteit of afmetingen van de afbeelding daaronder te lijden hebben. Dat scheelt enorm voor je laadtijden. Een online tool als TinyJPG kan je afbeeldingen comprimeren. Als je WordPress gebruikt kun je het comprimeren van afbeeldingen automatiseren met behulp van plugins als Smush of ShortPixel.

 

2: Vermijd blokkerende bronnen

Jouw website bestaat uit veel meer dan alleen tekst, plaatjes en linkjes. Op de achtergrond laadt de browser allerlei CSS en Javascript bestanden die nodig zijn voor het functioneren van je website. Sommige van die bestanden dringen een beetje voor. Daardoor worden ze soms als eerste geladen, waardoor het langer duurt voordat de website volledig wordt weergegeven. Door ervoor te zorgen dat ze niet in de head-sectie van je website geladen worden, maar pas later, kan de bezoeker eerder je site gebruiken. Een WorPress-plugin als Autoptimize kan dit gemakkelijk voor je verzorgen.

 

3: Cache je site

Heb je een ingewikkelde website met veel verschillende functies? Dan kan caching veel tijd schelen voor je bezoekers. Door je site te 'cachen', worden van de dynamische PHP website statische HTML-pagina's op de server opgeslagen. Elke keer als iemand jouw site bezoekt, kan de server nu razendsnel de kleine HTML-pagina voorschotelen, in plaats van de webpagina te genereren uit al de andere bestanden. Dit scheelt aanzienlijk in de tijd die het kost om een website te laden. WordPress heeft ook hier plugins voor: WP Super Cache, van de ontwikkelaars van WordPress zelf, is een populaire gratis optie.

 

4: Beperk het aantal plugins

Hoewel hierboven enkele plugins aangeraden worden die erg handig zijn, is het wel zaak kritisch te blijven op wat er op je site draait. Als je voor jouw website gebruik maakt van een CMS, zoals Joomla of WordPress, dan maak je ongetwijfeld gebruik van meerdere plugins. Het is een ideale manier om allerlei functionaliteit aan je website toe te voegen. Het installeren van plugins is zo'n koud kunstje, dat je graag zo nu en dan wat uitprobeert. Al die plugins gaan echter wel ten koste van je laadtijd. Loop ze zo nu en dan na, en kijk welke echt noodzakelijk zijn voor jouw website. Kunnen ze weg, aarzel dan niet en deactiveer en deïnstalleer ze direct. Dat scheelt weer.

 

5: Kies je lettertypes

Natuurlijk wil je dat jouw site er mooi uitziet, en het gebruik van mooie lettertypes voor tekst en headlines is daarbij essentieel. Gebruik daar echter niet teveel verschillende lettertypes voor. Elk nieuw webfont moet door bezoekers van je site geladen worden, en dat kan aantikken. Zorg daarom dat je niet teveel verschillende webfonts op je site gebruikt. Kies er desnoods voor om het aantal lettertypes op de mobiele weergave van je site nog verder te beperken, zodat je site ook op kleine apparaten snel getoond wordt.

 

6: Let op redirects

Naarmate je site groeit en groeit, komen er pagina's bij en gaan er een paar af. Dit kan zorgen voor een doolhof aan doorverwijzingen van niet-bestaande naar werkende pagina's. Al deze redirects kosten tijd. Een site als httpstatus.io wijst je aan welke redirects een bezoeker ongemerkt kan tegenkomen, waardoor je ze kunt oplossen en direct naar de juiste pagina kunt leiden.

 

7: Upgrade hosting

Hoezeer je jouw site ook optimaliseert, de snelheid valt of staat bij de plek waar de website staat opgeslagen. Een goede, betrouwbare hosting partij is essentieel. Kies dus voor een hoster die goed bekend staat. Veelal kun je er ook voor kiezen jouw hosting pakket te upgraden om zo je site op een snellere server te krijgen. Sommige hosters bieden ook speciale WordPress hosting aan, waarbij de servers optimaal zijn ingericht voor WordPress sites.

Dit artikel is tot stand gekomen met onze Partner-redactie. Deze levert redactionele diensten aan commerciële partners van Reshift. Artikelen die door afdeling geschreven zijn, herkent u aan het lichtblauwe Partner-label. De Partner- redactie opereert gescheiden van de reguliere Reshift-redacties, zodat de redactionele onafhankelijkheid van deze laatste groep gegarandeerd blijft. De redactie is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten