'Veel providers nog oneerlijk over internetsnelheden'

© CIDimport

'Veel providers nog oneerlijk over internetsnelheden'

Geplaatst: 7 november 2014 - 13:55

Aangepast: 27 augustus 2022 - 00:12

Redactie ID.nl

De Consumentenbond vindt dat nog veel internetproviders niet eerlijk zijn over de beloofde internetsnelheden. De aanbieders bieden volgens de bond structureel een lagere snelheid aan dan er geleverd wordt.

Grote providers als Tele2, Online, en XS4all zouden consumenten vooraf niet genoeg informatie geven over het verschil tussen de gecommuniceerde snelheid en de daadwerkelijk ontvangen snelheid. Andere providers als KPN en Telfort doen dat al wel tijdens het bestelproces, waar daarbij wordt een beloofde snelheid vaak niet contractueel vastgelegd.

DSL-centrales

Vooral bij DSL-internet zit er een groot verschil tussen wat de consument bestelt en wat zij krijgen. Dat hangt vooral af met de afstand tot de centrale, die de snelheid significant kan verlagen.

Geen verbetering

Vorig jaar constateerde de Consumentenbond al dat veel providers niet duidelijk waren over hun internetsnelheid bij vaste aansluitingen. Daar is sinds mei 2013 weinig in veranderd, vindt de bond. Daarom start de Bond een campagne, waarbij het internetproviders stimuleert om eerlijk te zijn over hun internetsnelheden.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten