Topman Vodafone ontkent prijsafspraken

Vodafone en andere telco's hebben hun prijsverhogingen in de afgelopen jaren slecht onderbouwd. Dat zegt Vodafone-directeur Jens Schulte-Bockum. KPN's voorstel voor een chatheffing vorig jaar was volgens de topman 'stompzinnig'.

De topman van Vodafone, Schulte-Bockum, heeft in een interview met het FD - Financieel Dagblad -  ontkend dat de stijgende prijzen bij de telecom providers het resultaat is van prijsafspraken. "De argeloze buitenstaander die de tarieven collectief ziet stijgen, constateert al snel een gecoördineerde actie. De waarheid is dat wij allemaal tegen het probleem van krimp aanliepen en gelijktijdig actie ondernamen. Dat is prima verklaarbaar."

Schulte-Bockum laat zich duidelijk uit over bepaalde strategische stappen. Bijvoorbeeld de chatheffing van KPN. Dezes heffing was bedoeld voor het gebruik van apps al WhatsApp. Deze apps zouden extra kosten met zich meebregen. Een 'stompzinnige reactie', aldus Schulte-Bockum. Het sussen van onrust onder aandeelhouders zou voor KPN belangrijker zijn geweest dan het belang van klanten. Het voorstel leidde ertoe dat de Tweede Kamer netneutraliteit tot wet verhief. De aangepaste Telecomwet met netneutraliteit moet overigens nog door de Eerste Kamer worden aangenomen.

Volgens de Vodafone-directeur zijn de prijsverhogingen noodzakelijk, omdat het opzetten van een netwerk een kostbare aangelegenheid is. De investeringen in een mobiel netwerk verdien je niet zonder meer terug. "We voeren onze investeringen op, maar groeien niet mee in de winst. De marges zijn in de laatste jaren te veel afgegleden (…). Er komt een moment dat we het serviceniveau dat klanten gewend zijn niet meer kunnen garanderen." Schulte-Bockum, die afscheid neemt van Vodafone Nederland en voor een andere functie bij de provider naar Duitsland vertrekt, heeft dit al eerder vermeld. 

Wij zijn echter van mening dat de uitspraken niet helemaal kloppen. Vodafone heeft de laatste jaren alleen maar meer omzet en winst gemaakt. De omzet was in 2011 903 miljoen pond. In 2010 nog 823 miljoen. De winst bedroeg in 2011 181 miljoen pond tegenover 177 miljoen in 2010. Dat lijkt ons een gezonde groei. 

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Voeg toe aan favorieten
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000