Tech-elite laat kinderen leren zonder computers

© CIDimport

Tech-elite laat kinderen leren zonder computers

Geplaatst: 18 maart 2014 - 12:49

Aangepast: 27 augustus 2022 - 01:59

Redactie ID.nl

In Nederland zijn afgelopen herfst de met veel subsidie opgerichte Steve Jobs-scholen van start gegaan. Maar is het wel een goed idee om kinderen zo vroeg mogelijk een iPad in de handen te drukken?

Duitse psychiater en psycholoog Manfred Spitzer vindt van niet, hij stelt dat ze een vluchtige manier van leren stimuleren. Ze zijn niet geschikt voor de hersenen van jonge kinderen, zorgen voor een groot risico op verslaving en slechte schoolprestaties. Dat onderbouwt hij in zijn boek Digitale dementie, dat in Duitsland een bestseller werd en leidde tot felle discussies over computers in het onderwijs. De iPads die op de door Maurice de Hond gesubsidieerde Steve Jobs-scholen aan kleuters worden uitgedeeld, noemt hij kindermishandeling.

Geen tv onder de drie

Maar hoe denkt de tech-elite in Silicon Valley daar eigenlijk over? Je zou zeggen dat ze daar helemaal voorstander zouden zijn met het vroeg beginnen met technologie, maar niets is minder waar. Veel werknemers die een goede boterham verdienen met werk in de technologie, sturen hun kinderen naar de Waldorfschool of the Peninsula. Op deze vrije school worden computers en tv’s geweerd tot de zevende klas en leren kinderen in plaats daarvan houtsnijden en breien. Er geldt een strikte benadering van media, niet alleen op school, maar ook thuis. Zo wordt de ouders geadviseerd kinderen geen tv te laten kijken tot het derde jaar.  

Technologische hulpmiddelen

Een van de ouders die zijn twee kinderen naar deze school stuurt is Alan Eagle, afgestudeerd in computerwetenschappen en leidinggevende op de communicatieafdeling van Google. Hij liet aan de New York Times weten: Ik geloof er niet in dat je technologische hulpmiddelen nodig hebt in het basisonderwijs. Het idee dat een app op een iPad mijn kinderen beter zou kunnen leren lezen of rekenen, is absurd.

Creatief en flexibel

Als je nagaat hoe kinderen leren, klinkt de redenatie van de tech-savvy ouders uit Silicon Valley heel logisch: de wereld waar we nu in leven verandert snel en vraagt meer van kinderen én volwassenen dan 30 jaar geleden. Om succesvol te zijn in deze maatschappij moeten kinderen dus creatief zijn, flexibel, innovatief kunnen denken en sociaal en emotioneel intelligent zijn. En dat zijn nu precies de kwaliteiten die je in het vrijeschoolonderwijs leert te ontwikkelen.

Slecht voor concentratiespanne

Ook valt op dat in de klaslokalen de beste prestaties ter wereld worden geleverd door leerlingen, techniek opvallend afwezig is. Dat stelt Andreas Schleicher, analist voor the Organization for Economic Cooperation en Development. Hij bezoekt scholen over de hele wereld om te kijken wat het beste werkt in de klas. De constante imput die telefoons, tablets en computers ons leveren is niet goed voor onze concentratiespanne en zorgt ervoor dat vooral schrijfvaardigheden achteruit hollen. Volgens de werknemers uit Silicon Valley moeten we dus terug naar het ouderwetse schoolbord, zodat onze kinderen zo kunnen leren dat ze later kunnen voldoen aan de hoge eisen die al deze technologiebedrijven aan hun werknemers stellen. 

Meer weten? Bekijk dan dit filmpje dat CNN over het ondwerwerp maakte: 

 

Bron: Apparata en Volkskrant

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten