Mensen die af en toe iets online willen slijten, hebben genoeg aan e-Bay of Marktplaats. Anders wordt het als je echt in de ‘handel’ wilt stappen. Dan heb je een webwinkel nodig. Dat klinkt als een specialistenklus, maar dat hoeft niet. Voor beginnende webhandelaars met weinig tijd of technische bagage, biedt mijnwebwinkel.nl een gratis instapmodule. We gaan ermee aan de slag!

Er zijn natuurlijk verschillende manieren waarop je een eigen webwinkel online krijgt. Zo is er zelfs een aantal gratis pakketten, zoals osCommerce en Zen Cart, maar om die geheel naar wens in te richten is toch wel enige kennis van scripting en webdesign nodig. Een alternatief is een geheel op maat gemaakte webwinkel. Heel wat bedrijven zijn daarin gespecialiseerd, maar de kosten lopen al snel tot in de duizenden euro’s.

Er is echter nog een handige middenweg, waarbij je gebruikmaakt van een kant-en-klaar systeem van de aanbieder, waarvoor je dan eenmalig of periodiek een bepaald bedrag betaalt. Zo’n systeem is doorgaans gebruiksvriendelijk, betaalbaar en vaak modulair opgebouwd. Voorbeelden zijn ShopFactory, Xopie en Mijnwebwinkel. De laatste twee laten zich trouwens geheel vanuit de browser beheren. Mijnwebwinkel biedt bovendien een gratis versie aan, waarin je tot 50 producten te koop kunt aanbieden. Je moet dan wel een paar advertenties op je pagina’s voor lief nemen. We gaan hier met die gratis versie aan de slag. Overstappen naar de Professional-versie (€ 19 per maand) kan op elk moment.

Misschien wil je nieuw toevoegde producten graag een opvallend plaatsje in de webwinkel geven. Dat kan! Open in het beheerpaneel de rubriek Instellingen en selecteer Modules. Je hoeft nu alleen nog maar de optie aan te klikken: Ja, laatst geplaatste artikelen worden op eerste pagina getoond. Je kunt hier trouwens nog een paar andere onderdelen activeren, waaronder een module die afgeprijsde artikelen in de schijnwerpers zet en een contactformulier. Niet alle modules krijgen we in de gratis versie echter aan de praat.

Er staat je in elk geval nog één ding te doen. Zodra je minstens drie producten in je winkel hebt geplaatst, kan je de webwinkel voor anderen openstellen. Het adres wordt iets als www.mijnwebwinkel.nl/winkel/<winkelnaam>. Dat doe je door in het beheerpaneel op Welkom te klikken en Open aan te stippen. En nu maar klanten zien trekken...


De nieuwste artikelen automatisch op je homepage!

Elke productpagina bevat automatisch een opvallende knop Bestellen en die blijkt al te werken! Standaard is alleen de betaalwijze ‘onder rembours’ geactiveerd. Dat kan je echter aanpassen. Open de rubriek Online bestellen in de beheermodule en klik op Betaalwijze. Er komen nu heel wat meer mogelijkheden naar boven, waaronder Internetkassa (van Mollie.nl), Vooraf overmaken, Factuur, Automatische incasso, enz. Uiteraard controleer je ook even de andere rubrieken bij Online bestellen en pas je alles naar wens aan – van Juridische teksten over Verzendopties en BTW & Prijsweergave tot Bestelproces en Notificatie (standaard ontvang je een e-mail bij elke bestelling). Een overzicht van alle gedane bestellingen vind je in de rubriek Bezoekers, bij Orders.


Ook in de gratis versie zijn verschillende betaalopties beschikbaar.

Zo’n subpagina creëer je als volgt. Klik op het pijltje rechts van de paginanaam Producten en kies Subpagina toevoegen. Geef de nieuwe pagina een duidelijke en korte naam en voeg eventueel wat passende tekst toe. Pagina’s aangemaakt? Dan wil je die uiteraard met een of meer artikelen vullen. Klik daarvoor op het pijltje rechts van zo’n subpagina-naam en selecteer Artikel toevoegen. Vul alle nodige gegevens in en voeg indien mogelijk een afbeelding toe.


Een artikel in de beheermodule...


...en in de webwinkel.

Je bent natuurlijk nieuwsgierig naar hoe je winkel er op dit moment uitziet. Dat kom je te weten met een klik op het tabblad Webwinkel. Erg aantrekkelijk ziet dat er nog niet uit. Terug dus naar de beheermodule waar je bij Algemeen de optie Vormgeving aanklikt. In het rechterpaneel vind je nu de optie Design template selecteren. Naast het (wat kale) Standaard design biedt de gratis versie slechts drie ontwerpen. Probeer ze in dit stadium gerust alle drie, in de wetenschap dat je tekst, plaatjes en kleuren zelf altijd nog kunt wijzigen. Bekijk het resultaat in je winkel.


De gratis versie staat niet bol van de ontwerpsjablonen.

We keren nog even terug naar het item Vormgeving uit de vorige stap. Je zou het hier niet verwachten, maar als je je wenst te houden aan het nieuwe cookiebeleid, volstaat het om Cookie instellingen aan te klikken en (bijvoorbeeld) de optie Een pop-up melding direct bij binnenkomst... te selecteren.

Verder focussen we ons hier op Afbeeldingen en Kleuren & lettertype. Zo krijg je bij Afbeelding de gelegenheid een ‘pagina header’ toe te voegen – die heeft overigens meer weg van een banner. Mogelijk moet je een al aanwezige header (uit het sjabloon) dan wel eerst verwijderen. Afhankelijk van het gekozen sjabloon zal jouw header ook een andere grootte moeten hebben. Op dezelfde manier kan je ook een achtergrondplaatje toevoegen. Het onderdeel Kleuren & Lettertype spreekt eigenlijk voor zich. Check nog wel even wat precies het gevolg is van elke aanpassing.


Met cookie-popup en eigen paginaheader...

Je winkel krijgt al kleur, maar hij staat nog wel helemaal leeg! Over dus naar de rubriek Inhoud, waar je Pagina’s aanklikt. Merk op dat er standaard al drie pagina’s voor je klaar staan: Welkom, Producten en Contact. Als je deze paginanamen aanklikt, beland je meteen in een uitgeklede teksteditor waar je alle nodige tekst kwijt kunt. Via het balkje bovenaan zijn een paar basale opmaakcodes mogelijk, zoals vet, cursief, uitlijning en het toevoegen van een (al dan niet genummerde) opsomming en een tekstlink. Stel echter dat je producten aanbiedt in verschillende categorieën, dan vind je het vast niet zo handig alles zomaar op een en dezelfde productpagina te gooien. Gelukkig bestaan er subpagina’s...


De opmaakopties zijn wel beperkt.

Je merkt dat je webwinkel momenteel nog de status ‘gesloten’ heeft. Dat betekent dat de winkel alleen voor jouzelf toegankelijk is. Je kunt die slechts openstellen nadat je minstens drie producten aan de winkel hebt toegevoegd. Nog even geduld dus. Links zie je ook het beheerpaneel, met de diverse rubrieken. Een logisch begin lijkt ons de rubriek Instellingen, waar je in de subrubriek Algemeen het item Omschrijving terugvindt. Klik je dat aan, dan kan je alsnog de naam en de rubriek van je winkel aanpassen. Verder kan je hier een omschrijving en een logo toevoegen. Hou er wel rekening mee dat je plaatje bijgesneden wordt tot 90x90 pixels. Leg de wijzigingen vast met Opslaan – dat geldt trouwens ook voor alle andere aanpassingen die je nog doorvoert in deze workshop.


Je logo wordt ongenadig ‘afgekapt’ tot 90x90 pixels.

Ga naar www.mijnwebwinkel.nl en klik op Probeer het nu. Bij Pakketkeuze klik je Mijnwebwinkel Gratis aan, waarna je een geschikte winkelnaam en categorie kiest. Je kunt uit een dertigtal verschillende categorieën kiezen. Kies ook een stevig (!) wachtwoord en geef je e-mailadres op. Verklaar je akkoord met de algemene voorwaarden en klik op Aanmaken. Meteen erna kan je je bij (de beheermodule van) je webwinkel aanmelden. Allereerst moet je een lijst met persoonlijke gegevens invullen. Haal desgewenst het vinkje weg bij Ja, ik wil graag de Mijnwebwinkel nieuwsbrief ontvangen, en bevestig met Opslaan. Intussen heb je ook een mailtje ontvangen met je ID en enige feedback.


Een simpele aanmelding is genoeg om je winkel te beginnen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten