'Openstellen VodafoneZiggo-netwerken is goede zaak'

KPN en VodafoneZiggo zijn de twee dominante spelers als het gaat om televisie, vast internet en vaste telefonie. Om niet-noodzakelijke prijsstijgingen te voorkomen, bepaalde de Autoriteit Consument en Markt dat eerst KPN en inmiddels ook VodafoneZiggo hun netwerk moet openstellen voor andere kabelaars. Goed nieuws? We vroegen het vier experts.

Taco Jelgersma, initiatiefnemer van kabelaar YouCa

“Ja, want je ziet dat de markt nu niet werkt. Maak de vergelijking tussen vast en mobiel. In de mobiele markt stijgt de kwaliteit van het product en dalen de prijzen. Maar in de vaste markt blijft de kwaliteit ongeveer hetzelfde terwijl de prijs stijgt."

"Als er meer aanbieders op de kabel komen, is dat per definitie goed voor de kabel als infrastructuur. En het is nog nooit gebeurd dat door een toename van het aantal aanbieders de prijs stijgt. Dat is een bedacht argument om de kabel niet gereguleerd te krijgen. Wij kijken ernaar uit om in januari met Ziggo te praten om toegang tot de kabel te krijgen.”

Jarco Kriek, freelance mediajournalist bij Totaaltv

“Nee. Op korte termijn betekent de komst van toetreders (concurrenten) enigszins dalende abonnementsprijzen. Maar consumenten kunnen door het openbreken van de kabel op langere termijn te maken krijgen met kwalitatief mindere diensten dan technisch gezien mogelijk zijn."

"VodafoneZiggo zal de meeste investeringen in het netwerk namelijk op ‘de belangenweegschaal’ gaan wegen. Denk aan het opwaarderen naar DOCSIS 3.1 Full Duplex. Deze techniek maakt de weg vrij voor gebruik van eigen apparatuur door toetreders. VodafoneZiggo creëert dus sterkere concurrentie als deze investering wordt doorgevoerd.”

Tom Koonen, hoogleraar telecomcommunicatie TU Eindhoven

“Ja, want dan kunnen meer kabelaars van dit netwerk gebruikmaken. Ik verwacht daarom een wijder aanbod van providers en diensten. De onderlinge competitie leidt over het algemeen ook tot lagere kosten en betere kwaliteit. Voor de consument is dit dus een goede ontwikkeling."

"Dat verschillende providers één netwerk delen is ook beter voor de infrastructuur en het milieu. Als de kabelaars allemaal een eigen netwerk zouden gebruiken, dan moet de schop vaker in de grond. Dat VodafoneZiggo een tarief rekent voor het gebruik, is logisch. Dat bedrijf is eigenaar, en beheert en investeert in het netwerk.”

Gerard Spierenburg, woordvoerder Consumentenbond

“Ja, want deze stap zorgt voor meer concurrentie en dus meer keuze voor de consument. Die vindt snel internet belangrijk, maar kon tot nu vaak alleen bij Ziggo terecht. Als er meer aanbieders komen, verwachten wij ook dat de prijzen van abonnementen iets omlaag gaan."

"De praktijk moet uitwijzen of VodafoneZiggo op een later moment investeringen gaat vertragen of doorberekenen aan andere providers, en dus aan de consument. We denken van niet, want dan zullen providers én klanten overstappen naar een andere kabelaar. KPN heeft namelijk ook een eigen netwerk dat open is voor providers.”

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000