Nog meer vinden met Google

© CIDimport

Nog meer vinden met Google

Geplaatst: 23 januari 2009 - 13:01

Aangepast: 27 augustus 2022 - 16:44

Redactie ID.nl

Een zoekmachine is maar een dom ding. U stelt een normale vraag, maar krijgt een gek antwoord. Hoe kan dat? En hoe lost u het op? Computer Idee helpt u met deze bijzondere mini-cursus die u leert anders te denken. Uw beloning: een korter en beter antwoordenlijstje in Google!Dat is vreemd. U bent op zoek naar gratis software en tikt in Google: gratis programma's downloaden.

Een zoekmachine is maar een dom ding. U stelt een normale vraag, maar krijgt een gek antwoord. Hoe kan dat? En hoe lost u het op? Computer Idee helpt u met deze bijzondere mini-cursus die u leert anders te denken. Uw beloning: een korter en beter antwoordenlijstje in Google!

Dat is vreemd. U bent op zoek naar gratis software en tikt in Google: gratis programma's downloaden. Midden in het antwoordenlijstje staat opeens reclame voor een tv-gids. Ontvang onze gids 1 week gratis. U kunt hier een voorproefje downloaden met een overzichtelijke indeling van programma's. Hoe kan dat nu?

Uw gekozen woorden kwamen op de pagina voor, maar niet zoals u bedoelde. Kijk nog eens terug naar de vetgedrukte woorden. U kreeg wat u vroeg. Alle drie woorden kwamen in het document voor: gratis, programma's en downloaden. Ze stonden alleen niet in de volgorde die u wilde. Kan dat nou niet anders? Ja dat kan. Gebruik aanhalingstekens. Pas dan zorgt u ervoor dat uw zoektermen niet verbrokkelen. Ze worden netjes bijeen gehouden. In dit voorbeeld kiest u: "gratis programma's downloaden".

Aanhalingstekens zijn het halve werk

Stel, u wilt meer weten over Bin Laden. In het antwoordenlijstje staat niet alleen de meest gezochte man van de wereld, maar ook een Duitse winkel. Want ergens op een site is iemand blij (Bin froh) met zijn winkel (Laden). Daar hebt u vast geen boodschap aan. Los ook dat op door voor en na uw vraag aan-halingstekens te zetten: "bin laden". Nu wordt alleen nog maar gezocht op deze woordvolgorde en omzeilt u zoekwoorden die toevallig bovenin en onderin een pagina staan.

Met het gezin goedkoop op stap kan bijvoorbeeld door te zoeken naar korting voor kinderen. Maar dan kan het opeens gaan over de vraag of u bij geadopteerde kinderen ook korting krijgt als ze een handicap hebben. Dat vreemde antwoord verdwijnt met de zoekactie: "korting voor kinderen". Voor de luie tikkers: u mag ook een aanhalingsteken aan het einde weglaten, dus "korting voor kinderen werkt ook. Tevens is het toegestaan om koppeltekens te gebruiken: korting-voor-kinderen. Het zijn drie wegen naar Rome met allemaal hetzelfde resultaat.

De joker van Google

Laat de aanhalingstekens eens goed tot u doordringen. U kunt er echt alle kanten mee op. Stel dat u snel wilt weten hoe hoog de Eiffeltoren is en u tot nu toe gewend bent om dit te doen met: hoogte Eiffeltoren. U ziet wel een paar bruikbare antwoorden, maar ook veel rommel zoals: Als u aan Parijs denkt, denkt u aan de Eiffeltoren. En de hoogte is ook zeer belangrijk. Dat geeft toch weer iets extra's.

Probeer het antwoord te voorspellen. Hoe zou een zin luiden waarin het antwoord staat? Een zin als "de Eiffeltoren is ... meter hoog" oogt niet raar. Wat er op de stippeltjes staat, dat zoekt u. Maar u weet niet wat er op de plek van de stippeltjes moet staan. Dat is niet erg. Google heeft een joker voor woorden die u niet weet: het sterretje. Gebruik dus een * op de plek van onbekende woorden: "eiffeltoren is * meter hoog". U valt nu midden in ruim 260 zinnen met beweringen over de hoogte.

Zoek ook eens met ik...

Nog meer vinden met Google-15985267

© CIDimport

Zoeken op bestandstype

Om uw zoekopdracht nog verder te beperken, kunt u ook aangeven welke bestanden u in de resultaten terug wilt zien. Dat doet u door filetype: in te tikken, meteen gevolgd door één van onderstaande afkortingen. Tussen haakjes staat bij welke applicatie de afkorting hoort.

  • pdf (Adobe Acrobat PDF)

  • html of htm (Hypertext Markup Language)

  • xls (Excel)

  • ppt (Powerpoint)

  • Niet alles online te regelen

  • doc (Word)

  • rtf (Rick Text Format)

  • mw (MacWrite

Stel dat u op zoek bent naar een reisverslag van iemand die met de bus naar Wenen is geweest. Nu kunt u wat losse woorden intikken als: reis bus Wenen. Maar beter is het om u een voorstelling te maken van de site die u zoekt. Wat zou u zelf hebben geschreven in een stuk over een busreis naar Wenen? Wat voorbeelden: "met de bus naar Wenen", "op weg met de bus naar Wenen", of "busreis naar Wenen" ik. De laatste zoekactie ziet er vreemd uit. Waarom zou u achter 'busreis naar Wenen' het woordje ik zetten? Doet u dat niet, dan komt u al snel bij een reissite uit. Door ook ik te gebruiken, voorspelt u alleen de stukken waarin iemand het over zichzelf heeft.

Plagiaat?

Stel dat u wilt weten wanneer de vlam van de Olympische spelen per ongeluk doofde. U zou dan de volgende zoekwoorden kunnen intikken: the olympic flame has gone out. U krijgt bijna 207.000 antwoorden. Gebruik nu eens de aanhalingstekens en tik: "the olympic flame has gome out". U krijgt nu opeens nog geen 10 antwoorden.

U kunt de aanhalingstekenstruc ook gebruiken om plagiaat te ontdekken. Tik een citaat in, bijvoorbeeld "dan liever de lucht in"* en kijk wie dit zoal hebben beweerd. Docenten kunnen hiermee plagiaat in scripties opsporen. Eigenaren van websites hebben een middel om te checken of de inhoud is gekopieerd.

*Aldus marineofficier Jan van Speijk op 5 februari 1831

In de plus

Woorden als 'de' en 'in' zijn veel voorkomende zoektermen die Google grotendeels negeert. Met aanhalingstekens worden deze woorden wél herkend. Tik eerst eens in Google: in de weer. Google weet wel wat te vinden, maar bij antwoord nummer vijf gaat het opeens over het weerbericht want 'in' en 'de' worden vanaf het vijfde antwoord genegeerd. De oplossing is "in de weer".

U kunt voor dit soort woordjes ook een plus zetten, dus +in +de weer. Door aanhalingstekens te gebruiken voorspelt u heel precies wat u graag wilt zien op een webpagina. Maar soms hebt u geen flauw idee hoe de zinsnede eruit moet zien. Wat is bijvoorbeeld de beste zoekzin om het grootste stadion van de wereld te vinden? Maak nu uw keuze:

1. "grootste stadion van de wereld"

2. "grootste stadion ter wereld"

3. "grootste stadion van wereld"

Denk niet in vragen, maar in antwoorden

De eerste zoekvraag geeft heel andere antwoorden dan de tweede. Dat lijkt raar omdat er bijna hetzelfde staat. Maar als u zoekt tussen aanhalingstekens, dan is er geen bijna. U zoekt altijd letterlijk. Met de eerste zoekvraag komt u alleen in zinnen terecht van mensen die het over het grootste stadion van de wereld hebben. Met de tweede zin komt u op websites waar het omschreven is als grootste stadion ter wereld. De derde zoekzin is grammaticaal onjuist. Op internet is slechte grammatica niet raar, maar echt, met "grootste stadion van wereld" vindt u niemand die zo schrijft.

Sinds kort haalt Google aanhalingstekens automatisch weg op het moment dat niemand op het web heeft geschreven wat u dacht dat wel bestond. Dat is handig. U hoeft dus nooit meer precies te voorspellen hoe de zin of zinsnede moet luiden. Gokt u verkeerd, dan laat Google gewoon de losse woorden zien.

De aanhalingstekens maken het gemakkelijker om precies te voorspellen wat u op een pagina wilt zien. Denk niet aan uw vraag, maar aan het antwoord. Hoe zou u zelf het antwoord hebben opgeschreven dat u zoekt? Tik dus niet "liefhebbers katten", want de meeste auteurs zullen het woordje 'van' gebruiken. Gebruik dus "liefhebbers van katten".

Kijk van de andere kant

Wat zou u intikken om sollicitatiebrieven te vinden die op internet rondslingeren? Tien tegen één dat u zegt: 'sollicitatiebrieven'. Want als u sollicitatiebrieven zoekt, dan typt u dat toch gewoon in? In dit geval niet. U krijgt namelijk allerlei adviezen te zien over hoe u zelf een brief schrijft. Uw zoekactie is niet goed genoeg. Denk nog eens na. U zoekt persoonlijke sollicitatiebrieven die mensen op het web hebben gezet. Maar wie zet er in zijn brief 'Hierbij stuur ik u één van mijn sollicitatiebrieven'? Precies, dat doet waarschijnlijk niemand. Veel beter is dat u iets zoekt wat typisch is voor het document dat u zoekt. In dit geval kan dat bijvoorbeeld "curriculum vitae" zijn.

In de min

Hebt u nog steeds een antwoordenlijstje met rommel? Kijk dan naar de eerste tien antwoorden en beoordeel wat u niet nodig hebt. Zet achter uw zoekvraag het minteken (-) om de ballast kwijt te raken. Bijvoorbeeld: u zoekt zomaar wat naar Britney Spears. Zonder aanhalingstekens krijgt u ruim 71 miljoen antwoorden, met haken zijn het er altijd nog 51 miljoen. Dat is te veel. U hebt even geen zin in haar muziek? Tik dan "britney spears" –Music. Opeens bent u ruim 16 miljoen antwoorden kwijt. Ook geen zin in foto’s van haar? Weg met die rommel, gebruik het minteken opnieuw: "britney spears" –music –pictures –photo's. Hiermee hebt u nog eens 8 miljoen pagina's verwijderd. Zo kunt u bijna eindeloos doorgaan. Google staat toe dat u 128 keer het minteken gebruikt.

Filteren is makkelijk

Het minteken kunt u ook voor subtielere zaken gebruiken. U bent op zoek naar algemene informatie over fietsen en tikt, nogal simpel: fiets. Al vrij snel komt u bij winkels uit die u een fiets willen verkopen. Hoe komt u daarvan af? Al die webwinkels hebben gemeen dat ze de verkoopprijs in euro uitdrukken. Speel met dat gegeven en laat het Google onmiddellijk weten door middel van het minteken: fiets –euro –R. Dat kunt u natuurlijk ook met dollar ($) doen. Nog een manier om in elk geval de meest commerciële sites te verwijderen: fiets –site:com. U filtert daarmee alle domeinen weg die eindigen op .com. Dat zijn niet alle bedrijven, maar wel vele. Zo kunt u op zoek naar recensies over producten ook veilingsites verwijderen door fiets –site:ebay.* te typen. Het sterretje haalt alle domeinen van Ebay weg, ook die uit andere landen.

Zoek ook eens binnen een site!

Het site-commando in Google is ook handig om een gebrekkig archief te omzeilen. Lang niet alle sites laten op hun eigen erf zien wat ze allemaal in huis hebben; ze hebben hun zoekarchief niet op orde. Probeer dan dit. Ga naar Google. Kies een zoekterm. Zet daarachter site: gevolgd door de naam van de beoogde website. Tik bijvoorbeeld "gratis software" site:ad.nl. U zoekt nu alleen in de informatie die Google heeft van het Algemeen Dagblad op de woorden "gratis software". Hiermee vindt u meer en gerichtere informatie dan via de eigen zoekmachine van het AD.

Soms heeft een site helemaal geen zoekmachine. Ook dan is het handig om 'site:' te gebruiken in Google. Een derde toepassing is wanneer u precies weet wat u zoekt, maar niet goed weet waar het staat op de bezochte site. Dat is bijvoorbeeld het geval bij statistieken van het CBS. Zoeken op 'ziekteverzuim' op de site van het CBS zelf levert veel minder heldere antwoorden op dan Google, maar dan moet de slimheid wel van u komen: ziekteverzuim site:cbs.nl.

P.S.: kijk ook eens bij het artikel Meer vinden met Google.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten