Microsoft To-Do: Wat kun je ermee?

© PXimport

Microsoft To-Do: Wat kun je ermee?

Geplaatst: 3 mei 2017 - 06:53

Aangepast: 24 november 2022 - 12:30

Chwhynny Overbeeke

In 2015 heeft Microsoft Wunderlist overgenomen, en samen met hun team heeft Microsoft haar nieuwe taken-app Microsoft To-Do ontwikkeld. Deze app zal uiteindelijk een vervanging vormen voor Wunderlist. Wat kun je er allemaal mee?

Wunderlist zal uiteindelijk geheel vervangen worden door Microsoft To-Do, maar dat gebeurt volgens Microsoft pas wanneer de app alle functionaliteit biedt van Wunderlist (die andere taken-app van Microsoft), zodat de gebruikers niets mislopen. Er is zelfs een tool beschikbaar om je takenlijsten uit Wunderlist in To-Do the importeren, om de overstap zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Wat is Microsoft To-Do?

Microsoft To-Do is een eenvoudige, overzichtelijke taken-app, waarmee je je dag georganiseerd kunt houden en optimaal productief kunt zijn. Veel taken-apps zijn niet erg handig in het gebruik of niet erg overzichtelijk, waardoor je veel tijd verliest met het inplannen van je taken. Hierdoor kan het juist nadelig zijn om een dergelijke app te gebruiken. De bedoeling van Microsoft To-Do is dat je in een oogopslag kunt zien (en toevoegen) wat je moet doen, wanneer je het moet doen, en wat je al gedaan hebt.

Overzicht van de functies en interface van Microsoft To-Do.

© PXimport

Takenlijsten

Taken zijn heel eenvoudig toe te voegen in To-Do. Je hoeft alleen maar een naam op te geven. Vervolgens kun je kiezen of je de taak aan Mijn dag (zie verderop) wilt toevoegen, en informatie over de begin- en einddatum, of je eraan herinnerd wilt worden, en of je een notitie wilt toevoegen.

Media has no description

© PXimport

Media has no description

© PXimport

Je kunt aparte lijsten aanmaken waaraan je nieuwe taken kunt toevoegen. Het is mij bij het testen niet gelukt om reeds bestaande taken aan een lijst te koppelen of vast te pinnen. Binnen elke lijst kun je taken sorteren op datum van aanmaken, einddatum, 'Mijn dag', en op alfabetische volgorde.

Wanneer je een taak voltooid en aangevinkt hebt, verdwijnt deze uit je To-Do lijst. Je kunt voltooide taken nog wel raadplegen in 'Mijn dag'.

Mijn dag

De app heeft een overzicht met de naam Mijn dag. Dit is een dagelijks overzicht waaraan je taken kunt vastpinnen, waarna je ze als voltooid kunt aanvinken wanneer je ermee klaar bent. Het geeft voldoening om taken door te strepen, en je krijgt hiermee een goed overzicht van wat je al gedaan hebt en hoe productief je dag geweest is. Elke dag begint het overzicht weer 'schoon'.

Media has no description

© PXimport

Media has no description

© PXimport

Het is mogelijk om notities toe te voegen aan taken, zodat je als je meer informatie bij iets nodig hebt, er meteen bij kunt. Dit is bijvoorbeeld handig als je een vergadering hebt ingepland waar je wat ideeën voor hebt, of als je een boodschappenlijstje wilt maken. Je kunt tevens herinneringen invoeren, zodat je niets in je planning zomaar vergeet.

Slim algoritme

Als je To-Do regelmatig gebruikt, leert de app hiervan en geeft deze je na verloop van tijd suggesties voor nieuwe taken. Deze functie kun je benaderen door op het lampje rechtsbovenaan in de app te drukken. Je krijgt dan je taken van de dagen ervoor te zien met vervolgsuggesties.

Synchronisatie

Al je lijsten in de To-Do app worden met al je apparaten gesynchroniseerd omdat je met je Microsoft-account moet inloggen. Alles in je To-Do app kun je dus naadloos vanaf al je apparaten benaderen en bewerken.

Ontbrekende functies

Momenteel is het niet mogelijk om meerdere accounts tegelijk te koppelen, waardoor je taken uit andere accounts niet gesynchroniseerd kunnen worden met de app. Om deze te zien, moet je uitloggen en met je andere account inloggen.

Je kunt taken (nog) niet met andere gebruikers delen. Hierdoor is het ook niet mogelijk om aan een taak samen te werken. Volgens Microsoft is het bedrijf echter hard bezig aan het implementeren van deze functionaliteit.

Het is tevens niet mogelijk om mappen en subtaken aan te maken. Hierdoor zijn je takenlijsten nogal 'plat' en minder overzichtelijk omdat niet altijd duidelijk is wat bij elkaar hoort. Ook kun je geen bijlagen (denk aan Word-documenten, afbeeldingen) aan je taken toevoegen, iets wat met Wunderlist wel kan. In To-Do kun je alleen notities toevoegen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten