Nederland is qua smartphones een typisch Samsung/Apple land. Er zijn de afgelopen jaren diverse bedrijven geweest die een positie in die markt wilden veroveren, wat onder andere LG en HTC hebben gepoogd zonder al te veel succes. Nu is er sinds een paar jaar een nieuwe telefoonaanbieder in town: OnePlus. Wordt dit een LG-verhaal of heeft de Chinese smartphonemaker een kans op de vastgeroeste Nederlandse markt?

Over OnePlus

In 2013 is OnePlus opgericht in China, waarna in 2014 de eerste smartphone van de band rolde: OnePlus One. De jaren erna volgden OnePlus 2, X, 3, 3T, 5, 5T en recentelijk OnePlus 6. Het gaat het vrij jonge bedrijf erg goed af op de smartphonemarkt: vorig jaar behaalde het een verdubbeling van de omzet (1,14 miljard euro). De aantallen zijn bizar: het verwachtte in 2017 30.000 telefoons te verkopen in Europa, maar dat totaal kwam uit op 1,5 miljoen. Een succes dat vooral te danken is aan de OnePlus 5 en de 5T.

De introductie van OnePlus is niet overal van een leien dakje gegaan. Bij de launch van de OnePlus One werd er een wedstrijd uitgeschreven genaamd Smash the Past waarbij je het toestel voor 1 dollar kon kopen als je een filmpje maakte waarin je huidige telefoon compleet werd vernietigd. Niet iedereen begreep helemaal wat de actievoorwaarden inhielden, waardoor diverse telefoons voor niets waren stukgemaakt. Er was ook een Ladies First-actie in datzelfde jaar waarbij vrouwelijke forumgebruikers werden uitgenodigd een foto van zichzelf te delen. De vrouwen die de meeste likes wisten te verzamelen, die wonnen de wedstrijd. Na een paar uur en een heleboel klachten over seksisme, is deze actie offline gehaald.

© PXimport

Ondanks alle controverse is OnePlus enorm in opkomst. Zo werd haar nieuwste toestel, OnePlus 6, in een maand tijd al meer dan 1 miljoen keer verkocht. Een telefoon die vaak wordt vergeleken met LG’s G7 ThinQ. Het zijn zowel in ontwerp als in hardware bijna dezelfde telefoons, waarbij OnePlus lager zit qua prijs. Dit zagen we ook al in de LG V30 en de OnePlus 5T: OnePlus en LG lijken erg aan elkaar gewaagd.

OnePlus en LG

OnePlus lijkt echter ook op LG in andere opzichten, zoals toen het nog opkomend was. Hoewel het nooit het enorme succes had waar het ongetwijfeld op hoopte, heeft LG zeker een plekje op de Nederlandse smartphonemarkt weten te krijgen. Vorig jaar wist LG nog een marktaandeel van 4% te behalen. Wel werd het daarbij ingehaald door Huawei, dat steeg van 3% naar 6%. OnePlus is ook een Chinees merk en ons land lijkt daar tegenwoordig wat meer voor open te staan. Waarin LG en OnePlus vooral overeenkomen is dat ook OnePlus vooral bekend is van de meer premium telefoons, iets dat LG ooit op de kaart zette.

De komst van China

Het is nog even spannend wat er zal gebeuren in de Nederlandse smartphonemarkt, want steeds meer Chinese fabrikanten weten ons te vinden. Naast OnePlus heeft ook moederbedrijf Oppo aangekondigd diverse toestellen in Nederland uit te geven en ook Xiaomi zal binnenkort verschillende apparaten in ons land te gaan verkopen. LG is in China al uit de smartphonemarkt gestapt. Haar mobiele tak draait al diverse jaren verlies. Het is te hopen dat dat niet zal gebeuren met OnePlus, maar gezien de hevige concurrentie onder Chinese merken, ligt het speelveld nog volledig open.

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000