Hyundai Nexo: Rijden op waterstof

Elektrische auto’s zijn aan een opmars bezig, maar daarnaast probeert een aantal dappere autofabrikanten om de waterstofauto alsnog aan de man te brengen. Hyundai denkt dat dat met de Nexo best eens kan lukken. Het voertuig is sinds kort uit in Nederland.

Het idee achter een waterstofauto is verre van nieuw, maar tot nu toe was de technologie vaak te duur, te complex, en te onpraktisch om op grote schaal te worden toegepast. Inmiddels worden elektrische auto’s steeds goedkoper, maar de industrie ziet ook nog steeds toekomst in waterstofauto’s. Zoals Hyundai.

Hyundai brengt deze zomer de Nexo uit, een SUV met een waterstofmotor en een verwacht bereik van zo’n 800 kilometer. Het is zeker niet de eerste waterstofauto die ooit is gebouwd, maar oudere modellen (zoals Nexo’s voorganger, de ix35) werden in slechts beperkte oplages gemaakt. Volgens Frank Meijer, hoofd Eco Car & Mobility bij Hyundai, is het één van de eerste waterstofauto’s die straks op relatief grote schaal kan worden geproduceerd en verkocht.

“Bovendien is de auto interessanter omdat hij alle nieuwe technologie bevat. Het is een heel futuristische auto met eigenschappen zoals remote parking, lane following assist, en een nieuwe vorm van blind spot detection. Alle moderne tech die je van een goede auto verwacht.”

Waterstofauto

Een waterstofauto maakt gebruik van waterstof als aandrijving. De auto heeft drie brandstoftanks waar in totaal 156 liter waterstof past. De waterstof gaat van de tanks naar de brandstofcel. Ondertussen wordt er ook buitenlucht in de brandstofcel gezogen. Door de reactie ontstaat elektriciteit en waterdamp die de motor aandrijven. Een deel van de energie wordt verder opgeslagen in de batterij van 40 kWh die in de auto ligt. Door die combinatie van aandrijving en opslag kan de auto straks zo’n 800 kilometer rijden.

Juist de schaalbaarheid maakt de waterstofauto een goed alternatief voor de elektrische auto. “Hoe meer reikwijdte je in een elektrische auto stopt, des te duurder hij wordt”, aldus Meijer. “Een waterstofauto kan het doen met een veel kleinere batterij. De brandstofcel heeft een evenredig effect: hoe hoger die capaciteit wordt, des te aantrekkelijker wordt het om zo’n auto aan te schaffen.”

Hyundai Nexo

© PXimport

Het grootste obstakel van rijden op waterstof van dit moment is de beperkte infrastructuur. In Nederland zijn op dit moment slechts vier laadstations, al moeten dat er volgend jaar negen worden en in 2020 een stuk of twintig. Volgens Meijer is dat ook een vicieuze cirkel: “Als er geen auto’s zijn, komen er geen pompstations bij en als er te weinig pompstations zijn, wil niemand zo’n auto.”

Het grote voordeel is dat je waterstof overal kunt opwekken. “Het komt niet uit de grond, je kunt het gewoon ter plekke maken met water en elektriciteit. Maar dat is nu nog duur.” Op dit moment is het voordeliger om een elektrische laadpaal te bouwen. Voor bij je thuis is dat heel betaalbaar en ook voor grotere stations langs de snelweg. Maar een waterstofstation kost héél veel meer geld. Dat komt omdat de toeleveranciers van waterstof op dit moment niet de schaalgrootte hebben om efficiënt te zijn. Het gaat een aantal jaren duren voor het zo ver is.”

Groene stroom

Toch ziet hij wel een positieve trend: groene stroom. Dat maakt het grote verschil tussen waterstofauto’s en elektrische auto’s, denkt Meijer. “Elektrische auto’s gebruiken stroom die op een niet-duurzame manier is opgewekt, want die industrie is er nu eenmaal. Maar waterstof is veel milieuvriendelijker en kun je bovendien groener produceren. Er staan nu windparken in de Noordzee die veel meer energie produceren dan we op kunnen maken. Je kunt dat niet zomaar opslaan, maar als je het omzet naar waterstof kun je het gebruiken om zulke auto’s van brandstof te voorzien.”

Het gebrek aan waterstofpompstations zorgt voor een vicieuze cirkel

-

Ondanks de ambities van Hyundai om waterstofauto’s aan de man te brengen, gaat de fabrikant zelf geen stappen zetten om stations te bouwen. “We werken wel met de pompstations samen om dichtbij de stations auto’s te leveren. Die samenwerking loopt goed.” Binnenkort komen pompstationhouders en de auto-industrie samen om over de schaarste aan stations te praten.

De productiekosten van een waterstofauto zijn inmiddels niet meer het grootste struikelblok. Vroeger waren die nog erg hoog, omdat er onder meer platina werd gebruikt. Dat gebeurt nog steeds, maar veel platina-onderdelen worden langzaamaan vervangen door goedkopere materialen.

De auto is inmiddels niet meer onbetaalbaar, al zegt Meijer dat de Nexo nog steeds in het duurdere segment valt. “Het is wel een luxe auto, geen middenklasse-model.” De Hyundai Nexo is verkrijgbaar vanaf 69.995 euro.

De toekomst

De toekomst ziet er volgens Meijer in ieder geval rooskleurig uit. “Jongeren die nu in steden wonen, hebben de elektrische auto als referentiepunt. Als ze in de toekomst een andere auto kopen, ontdekken ze bij een verbrandingsmotor dat die ineens wel erg veel lawaai maken, en dat een tank benzine duur is. Voor hen is een ‘zero emission’-auto een logische keus.”

Dat kan dan een auto op waterstof worden of een elektrische. Meijer: “Vroeger werd er in de industrie nogal geruzied tussen die twee, maar wij zitten er een beetje tussenin. Ik denk dat er plaats is voor een aantal technologieën voor verschillende toepassingen.” Meijer bedoelt daarmee dat elektrische auto’s vooral geschikt zijn voor korte afstanden waar je met lage snelheid rijdt. Prima in de Randstad waar alles dicht bij elkaar ligt en het vaak druk is op de weg, maar minder geschikt voor de Duitse autobahn.

Ondanks de grote sprongen die zowel de technologie als de maatschappij maken, gaat het nog even duren voordat waterstofauto’s op grote schaal beschikbaar komen. “Waterstof is een langetermijnvisie. De adoptie gaat heel langzaam, zo’n tien, twintig jaar. Vergelijk het met de eerste auto’s aan het begin van de eeuw. Die waren lange tijd ook exclusief voor de rijken. Maar uiteindelijk worden ze wel gemeengoed.”

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten