De successen en mislukkingen van crowdfunding

Op Kickstarter is inmiddels opgeteld zo'n 4 miljoen dollar opgehaald. De teller van het aantal projecten staat op 427.789, waarvan er 155.263 uiteindelijk hun doel gehaald hebben. 269.000 projecten hebben het dus niet gehaald. Zo'n 15 miljoen mensen hebben wel eens een Kickstarter-project gesteund. Jij niet? Lees hier alles over crowdfundingsuccessen en -mislukkingen.

Crowdfunden is een leuke manier om te investeren in een technologieproduct dat je kunt waarderen, zonder dat je daar zelf veel risico mee loopt. Vaak wordt een backer iets beloofd, zoals het product zelf zodra het af is of een early bird-variant. Je kunt bijvoorbeeld ook een techlab ondersteunen waarbij je naam op de muur komt als dank voor je donatie. Bij elk project staat omschreven wat je mag verwachten van je investering. Ook houden bedrijven je via die pagina op de hoogte van het wel en wee van het project. Je geld kwijt als het project zijn fondsen niet haalt? Nee hoor, je belooft in principe alleen geld, zodra genoeg mensen dat doen, dan is het doel behaald en wordt het geld van je rekening gehaald, zo niet, dan is het alleen jammer dat dat product niet via crowdfunding wordt gemaakt, maar jij bent er dus geen geld aan kwijt.

Crowdfund-successen

Het bekendste crowdfundsucces is de Pebble smartwatch. Dit was een horloge met een e-inktscherm en kreeg het voor elkaar om 10 miljoen dollar bij elkaar te sparen, maar later volgde Pebble Time die niet minder dan 20 miljoen in het laatje bracht. Pebble heeft meer succes gehad op Kickstarter, maar is inmiddels opgegaan in Fitbit. Spijtig, want inmiddels zijn veel interessante mogelijkheden van Pebble verdwenen, waaronder het kunnen antwoorden op mailtjes en WhatApp-berichten via je smartwatch.

Het is bizar hoe de fidget spinner zo’n hit is geworden, aangezien er een Fidget Cube was die eigenlijk beter werkte. Fidget Cube was een vinyl dobbelsteenspeeltje waarmee je lekker kon spelen tijdens het werken. Het kost slechts 20 dollar en in 2016 wist dit goede idee een kleine 6,5 miljoen dollar op te halen. Peak Design, een bekend bedrijf, is ook ooit naar Kickstarter gestapt met speciale tassen voor fotografen. De tas kostte 39,95 dollar in de winkel, maar er waren ook modellen van 289,95 dollar te vinden. De Kickstarter-campagne bracht 6,5 miljoen dollar op. Het snelst bij elkaar verzamelde Kickstarterbedrag was trouwens van een kaartspelletje: Exploding Kittens (van internetcartoonist Matthew Inman, The Oatmeal) bracht razendsnel 8,7 miljoen dollar op. Het spel is tegenwoordig - ook in Nederland - een populair cadeau.

Media has no description

© PXimport

De in 2019 verschijnende game Shenmue III is ook een Kickstarter-hit. Het spel, dat wordt gemaakt door de bedenker van de eerste twee games, wist 6,3 miljoen dollar op te halen. Dat belooft wat, maar de game komt wel anderhalf jaar later uit dan verwacht. Een ander mooi succes uit de gamewereld is Ouya, een Android-gameconsole die 8,5 miljoen dollar opbracht. Dat er ook nog een investeerder kwam die 15 miljoen dollar voor de productie van het apparaat over had, maakte het een voor succes gemaakt apparaat. Dat werd het niet: commercieel gezien was het een flop.

Risico’s

Er kleven wel risico’s aan het investeren in een Kickstarter-project. Niet dat je meer geld kwijt kunt zijn dan je hebt ingezet, maar het is toch vervelend als je ergens liefde en geld insteekt en je dat niet tot dat veelbelovende product ziet uitgroeien. Dat is gebeurd met bijvoorbeeld backers van de iBackPack, waarmee je altijd een hotspot en batterij voor je iPhone bij je had. Het bracht meer dan 7 ton in het laatje, maar uiteindelijk is het nooit van een rugzak gekomen omdat er volgens het bedrijf problemen waren met de veiligheid van de batterij. Een ander bekend voorbeeld is Jennifer Flynn Cataldo, die loog dat ze kanker had en daarmee 38 duizend dollar ophaalde. Inmiddels wordt ze vervolgd en worden donoren terugbetaald, maar deze scams met ziektes komen helaas nog steeds vaak voor.

Hoewel Kickstarter het populairste platform is voor crowdfunding, zijn er ook alternatieven die publiek trekken. Indiegogo is een andere grote marktplaats voor projecten, maar er is ook nog Fundly voor goede doelen, RocketHub voor kunst, GoFundMe en FundAnything voor zo’n beetje alles en Ulule, dat meer op creatieve projecten is geënt. Let wel bij elk platform op wat de voorwaarden zijn, want niet overal krijg je altijd even makkelijk je geld terug. Over het algemeen loop je als backer geen enorm grote risico’s, maar je kunt het maar beter van te voren goed uitzoeken om nog grotere teleurstellingen dan een project dat niet doorgaat, te voorkomen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten