Binnenkort strengere privacyregels voor WhatsApp en Skype

Als het aan de Europese Unie ligt, komt er op korte termijn een stop op de privacyvrijheden die internetdiensten als WhatsApp en Skype op dit moment hebben. In een door de EU geformuleerd conceptvoorstel worden internetdiensten gelijkgetrokken met internetproviders, omdat zij min of meer dezelfde dienst aanbieden en nu dus een voorkeursbehandeling krijgen.

Lees ook: Wat betekent de privacy-uitspraak voor WhatsApp?

Dat maakt Reuters op uit documenten die het persbureau heeft ingezien. Vooral internetproviders voelen zich vergeten. Zij moeten voldoen aan strenge regels op het gebied van privacy, gegevensbeheer en cookies, terwijl apps als WhatsApp, die praktisch dezelfde dienst aanbieden als het gaat om communicatie tussen klanten, geen last hebben van die regels. 

 

Expliciete toestemming

 

Dat vindt de EU ook oneerlijk. Daarom ligt er nu een conceptvoorstel waarin WhatsApp en co gelijkgesteld worden aan internetproviders. Als het voorstel wordt ingediend en goedgekeurd, moeten internetdiensten binnenkort voldoen aan dezelfde strenge eisen. Hetzelfde zal gaan gelden voor diensten als Google's Allo, Facebook Messenger en Skype. 

Internetdiensten moeten, als het voorstel doorgang vindt, voortaan de expliciete toestemming van gebruikers hebben om hun gegevens te gebruiken om de dienst te verbeteren, om bijvoorbeeld locatievoorzieningen te gebruiken of voor advertentiemogelijkheden. Vanaf 2018 moet die regel gelijkstaan aan de regel die nu al geldt voor telecombedrijven. 

 

Cookies

 

Een ander punt uit het voorstel is het verplicht plaatsen van een cookiemelding. Nu komen internetdiensten er vanaf met een melding die veel gebruikers zonder te lezen wegklikken, maar in de nieuwe situatie moet de gebruiker de dienst expliciet toestemming geven voor het plaatsen van cookies die persoonsgegevens kunnen onthouden. 

Aan de andere kant worden de regels ook gelijkgetrokken. Zo mogen telecomproviders volgens het voorstel vanaf 2018 commerciële diensten verbinden aan persoons- en contactgegevens, zoals bijvoorbeeld het tonen van gepersonaliseerde advertenties, als zij daar natuurlijk toestemming van de gebruiker voor hebben. Nu worden ISP's daar volgens de Europese regels nog op aangesproken. 

Of en wanneer het voorstel wordt ingediend, is nog onduidelijk. Het is dan ook nog afwachten hoe de Europese Unie stemt over het voorstel om te zien of het überhaupt doorgang kan vinden. Mocht dat zo zijn, dan wordt 2018 genoemd als tijdstip om de regels door te voeren. 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten