ATI beschuldigt aartsrivaal nVidia ervan marketing deals te sluiten met gamesontwikkelaars. Zij krijgen een zak geld wanneer ze de PhysX-techniek actief promoten.
Veel ontwikkelaars zouden helemaal niet van plan zijn PhysX te gebruiken, maar worden op deze manier toch over de streep getrokken.
Eerder liet AMD al weten dat nVidia zijn PhysX-api zodanig had aangepast, dat niet alle cores van de cpu gebruikt worden bij het berekenen van physics in games. Volgens AMD hanteert nVidia dit truukje om zijn eigen GeForce-kaarten beter uit vergelijkende testen te laten komen. nVidia ontkent de api aangepast te hebben.
AMD en ATI zijn grote voorvechters van open standaarden. PhysX is echter een gesloten standaard van nVidia. Op dit moment staat alleen Epic volledig achter de PhysX-standaard; andere gamesontwikkelaars zouden weinig interesse hebben in PhysX, maar soms door een marketingdeal gedwongen zijn deze techniek te integreren. AMD denkt dat ontwikkelaars op de lange baan liever kiezen voor het open Direct 3D.