ID.nl logo
30 procent Nederlanders laat fiets links liggen voor korte ritjes
Mobiliteit

30 procent Nederlanders laat fiets links liggen voor korte ritjes

Nederland, fietsland, toch? Niet volgens een laatste onderzoek in opdracht van Marktplaats.nl. Van de duizend ondervraagde personen van 25 jaar en ouder zegt voor ritjes korter dan 5 kilometer de auto te pakken. 20 procent van de ondervraagden pakt zelfs de auto naar de sportschool!

Hetzelfde onderzoek laat volgens Marktplaats.nl ook zien dat de gemiddelde Nederlander wel vaak van vervoermiddel wisselt. Daarbij speelt bijvoorbeeld de prijs van brandstof een grote rol, maar ook de locatie van het werk is belangrijk. Sinds we na de coronaperiode standaard meer zijn gaan thuiswerken, blijft de auto vanzelfsprekend ook vaker staan.

De fiets blijft nog wel op de tweede plek staan als meest populaire vervoersmiddel en daarbij valt bijna vanzelfsprekend op dat de e-bike de meestgebruikte soort fiets is. Dat blijkt ook uit de advertentiecijfers van Marktplaats.nl zelf: in de afgelopen vier jaar zag het bedrijf een groei van 132 procent van e-bike-advertenties die op het platform werden aangeboden.

Sporten met de auto

Ook opvallend: bijna 20 procent van de respondenten van het Marktplaats-onderzoek geeft aan met de auto naar de sportschool te gaan. En dat terwijl men wel heeft aangegeven over meerdere vervoersmiddelen te beschikken. De meeste menen kiezen echter voor de auto vanwege het gemak en comfort (37 procent) of tijdsbesparing (35 procent).

De transitie in mobiliteitsbehoeften heeft ook op het platform van Marktplaats tot veranderingen geleid. Michiel Aker, Head of Mobility van Marktplaats: "We merken dat de interesse van onze gebruikers in elektrische voertuigen toeneemt. Tegelijkertijd verschijnen er meer elektrische voertuigen als tweedehands aanbod op ons platform. Dit leidt tot specifieke vragen van kopers gedurende het aankoopproces, waarop wij proberen in te spelen. We hebben meerdere zoekfilters ingevoerd om het vinden van de geschikte elektrische auto te vereenvoudigen en bieden aanvullende ondersteuning bij de aankoop van een occasion. Een voorbeeld hiervan is de optionele aankoopinspectie, die ook inzetbaar is bij de koop van een gebruikte elektrische auto, waar onder andere de staat van de accu gecontroleerd kan worden."