In de nieuwe Nio EL8 wil je liever niet achter het stuur zitten ...
Nio heeft zijn nieuwe vlaggenschip onthuld. De EL8 is een 5,10 meter lange SUV met riant plaats voor zes inzittenden, die zich liefst in alle denkbare luxe willen laten vervoeren. De batterij- en aandrijftechnologie kennen we uit de andere modellen van Nio; ook met de EL8 kun je een lege batterij omwisselen voor een volle accu.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
✔ 3 weken grondig getest
✔ Uitgebreide meningen
✔ Gratis te downloaden
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Nio richt zich nadrukkelijk op de kopers van premium EV’s. Vooralsnog wordt de basis van het aanbod gevormd door de ET5 en ET5 Touring. Daarboven staat de EL6 en ‘top of the line’ zijn de ET7 en EL7. Hoewel veel consumenten behoefte hebben aan kleinere, goedkope(re) EV's, lanceert het Chinese merk echter een nóg groter model: de EL8. Dit model gaat de concurrentie aan fullsize SUV's als de Audi SQ8 e-tron, de Mercedes-Benz EQS SUV en de toekomstige, volledig elektrisch aangedreven versie van de Range Rover.
Nio’s nieuwe vlaggenschip heeft een lengte van 5,10 meter. Daarmee is hij 18,7 cm langer dan de evenmin compacte EL7, en heeft hij een 11 cm langere wielbasis. Alle extra centimeters komen geheel ten goede aan de inzittenden. De EL8 brengt zes passagiers riant onder. De tweede zitrij bestaat uit twee volwaardige, geheel elektrisch verstelbare fauteuils, helemaal achterin is een tweezitter geplaatst. Wanneer je zelf zo’n 1,90 meter lang bent, voel je je zelfs op de derde zitrij niet achtergesteld. Ook hier is genoeg been- en hoofdruimte voor een comfortabele reis.
Wanneer de derde zitrij niet in gebruik is, leg je de rugleuning eenvoudig elektrisch plat. Op die manier creëer je een laadruimte van 810 liter. Aan de trekhaak van de EL8 kan een geremd gewicht van 2000 kilo worden gehangen.
Het is luxe alom aan boord van de Nio EL8. Doordat je achterin op een comfortabele, over een groot bereik verstelbare zetel zit, zou je liefst een chauffeur willen inhuren. Toch hoef je achter het stuur ook niet op een houtje te bijten. Bestel je het Premium Comfort-pakket, dan kom je zowel voorin als op de tweede zitrij tot rust tijdens een weldadige 'hot stone'-massage. De achterste achterbank is alleen verwarmd. Voor de beste geluidsbeleving beschikt het uitgebreide 2300watt-audiosysteem over maar liefst 23 luidsprekers met Dirac Pro en Dolby Atmos.
Zoals we van Nio gewend zijn, is de EL8 volgeladen met rijhulp- en veiligheidssystemen, die regelmatig via over-the-air-updates worden aangevuld en verfijnd. Het LiDAR-detectiesysteem van de EL8 heeft een detectiebereik van 500 meter, de hoge-resolutiecamera's 'zien' voertuigen op 680 meter afstand, terwijl voetgangers binnen een straal van 220 meter worden opgemerkt.
Net als de overige modellen van het Chinese merk is de EL8 leverbaar met een batterijpakket van 75 of 100 kWh. Raakt de batterij onderweg leeg, dan kan deze in een Battery Swap Station binnen 5 minuten worden verwisseld voor een volle. Aan de snellaadpaal haalt de Nio EL8 met 75kWh-batterij een laadsnelheid van 140 kW, uitgerust met de grote 100kWh-batterij wordt 185 kW bereikt, tot een piek van 240 kW bij laadstations met een stroomsterkte van 660 ampère. Nio geeft een actieradius op van 390 (Standard Range) tot 510 kilometer (Long Range).
De EL8 heeft vierwielaandrijving dankzij toepassing van twee elektromotoren. De SiC-motor met permanente magneet op de vooras levert een vermogen van 244 pk, de inductiemotor tussen de achterwielen brengt maximaal 408 pk op het asfalt over. Het gecombineerde motorvermogen bedraagt 652 pk, het hoogste koppel is 850 Nm. Daarmee accelereert de ruim 2500 kilo wegende EL8 in slechts 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u.
Net als bij de overige modellen biedt Nio voor de EL8 tal van betalingsmogelijkheden aan. De prijzen beginnen bij 78.900 euro, maar dat is nog zonder batterij. Kies je ervoor een 75kWh-batterij te huren, dan betaal je 169 euro per maand extra. Voor de 100kWh-batterij wordt maandelijks 289 euro in rekening gebracht. Aanschaf van de batterij varieert in prijs van 12.000 euro voor de Standard Range (75 kWh) tot 21.000 euro voor de Long Range (100 kWh). Dat moet dus nog boven op de basisprijs worden geteld. De batterij 'swappen' is bij een gekochte batterij om wettelijke redenen niet mogelijk.