Elektrisch laden: met welke laadpas en bij welke laadpaal ben je het goedkoopst uit?
Geplaatst: 16 februari 2024 - 10:40
Mark Gamble
Een recent onderzoek van Go-Charge toont flink wat prijsverschillen bij het opladen van elektrische voertuigen in Nederland. Door meer dan 50 laadpalen te analyseren met verschillende laadsnelheden, is goed te vergelijken hoe EV-rijders kunnen besparen op laadkosten.
Go-Charge onderzocht de kosten van het opladen van EV's bij gebruik van 20 verschillende laadpassen, waarbij voor elke sessie 50 kWh aan stroom werd afgenomen. Het onderzoek richtte zich richtte op een breed scala aan laadpalen en laadpassen, liet behoorlijk prijsverschillen zien die afhankelijk waren van de gebruikte pas en laadsnelheid.
De gemiddelde laadprijs kwam hierbij op 30,97 euro per laadsessie, maar de bedragen begonnen bij 25,59 euro en stegen tot maar liefst 39,39 euro per laadbeurt, afhankelijk van de gekozen laadpas.
Prijstransparantie
Een belangrijke bevinding van het onderzoek is het gebrek aan transparantie rond de laadkosten voor EV-rijders. De fluctuerende prijzen en de complexiteit van de structuur waaruit de kosten zijn opgebouwd maken het moeilijk voor gebruikers om de meest kostenefficiënte oplaadoptie te kiezen. Volgens Go-Charge is de prijstransparantie echter belangrijk is voor de voortzetting van de transitie naar duurzame mobiliteit.
Meld je nu vast aan voor het EV Duurtest-rapport 2024!
Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Goedkoop of duurkoop?
Bij het onderzoek naar het gebruik van de 20 populairste laadpalen kwam als goedkoopste uit de bus de combinatie van een Eneco-laadpaal met de Eneco eMobility-laadpas: hier is het goedkoopste laadtarief 23 cent per kWh zonder starttarief, maar dan moet je wel op de juiste locatie zijn. Die prijzen zijn niet overal hetzelfde. Ook alternatieven zoals Vandebron, Green Caravan en ElBizz werden als voordelig beschouwd, hoewel je bij sommige wel een maandelijks abonnement nodig hebt.
De duurste laadpas in deze vergelijking is Maingau. Een laadpas van het Duitse Maingau Energie, die in het verleden erg voordelig was bij Fastned-snellaadstations. Dit voordeel is nagenoeg verdwenen, maar ze hanteren wel een zeer consequent tarieven systeem dat voor sommige EV-rijders die veel snelladen, een uitkomst kan zijn.
Gebruik meerdere laadpassen
Als conclusie geeft Go-Charge EV-rijders het advies om meerdere (gratis) laadpassen bij zich te dragen en voorafgaand aan elke laadsessie via de Go-Charge-app te controleren welke pas het voordeligst is. Hierdoor kun je volgens Go-Charge per laadbeurt 5 tot 15 euro besparen.